آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش متاورس

واقعیت افزوده چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و مزایای این تکنولوژی

واقعیت افزوده (AR) ادغام اطلاعات دیجیتال با محیط کاربران در زمان واقعی است. برخلاف واقعیت مجازی (VR) که یک محیط کاملا مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران واقعیت افزوده یک محیط واقعی را با اطلاعاتی که در قالب آن تولید شده است تجربه می‌کنند. با بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید تا به سوال اینکه واقعیت افزوده چیست جواب دهیم و ویژگی‌های این تکنولوژی را بررسی کنیم.

پادکست واقعیت افزوده چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و مزایای این تکنولوژی

واقعیت افزوده برای تغییر بصری محیط‌های طبیعی یا برای ارائه اطلاعات اضافی به کاربران استفاده می‌شود. مزیت اصلی واقعیت افزوده شامل توانایی ترکیب دنیای واقعی با اجزای دیجیتال و سه بعدی است. کاربردهای واقعیت افزوده شامل کمک به تصمیم‌گیری و سرگرمی کاربران می‌شود.

واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر اطلاعات حسی را از طریق دستگاه‌های هوشمند به کاربران تحویل می‌دهد. این اطلاعات روی دستگاه قرار می‌گیرد تا برای کاربران تجربه‌ای شبیه به واقعیت را ایجاد کند که در آن اطلاعات دیجیتال، درک کاربر از دنیای واقعی را تغییر می‌دهد. این اطلاعات ذخیره شده بر دستگاه را می‌توان به محیط‌های مجازی اضافه کرد یا به عنوان بخشی از یک محیط طبیعی پنهان کرد.

توماس کودل، کارمند شرکت تحقیقات خدمات کامپیوتر بوئینگ، اصطلاح واقعیت افزوده را در سال ۱۹۹۰ ابداع کرد تا چگونگی عملکرد نمایشگرهای نصب شده روی سر برق‌کاران هنگام مونتاژ سیم‌کشی‌های پیچیده را توضیح دهد. یکی از اولین کاربردهای تجاری فناوری واقعیت افزوده در ساخت اولین نشانگرهای بازی‌های فوتبال تلویزیونی در سال ۱۹۹۸ بود. امروزه عینک‌های گوگل، بازی‌های موبایل و نمایشگرهای هدآپ (HUD) در شیشه جلو اتوموبیل‌ها از بهترین کاربردهای این تکنولوژی است. این فناوری در بسیاری از صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی عمومی، گاز و نفتريال گردشگری و بازاریابی نیز استفاده می‌شود.

واقعیت افزوده چیست؛ این تکنولوژی چگونه کار می‌کند؟

واقعیت افزوده را می‌توان در قالب‌های مختلفی از جمله گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و عینک‌ها ارائه کرد. در حال حاضر واقعیت افزوده از طریق لنز هم در دسترس قرار می‌گیرد. این فناوری به قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده، حسگرها، نمایشگر و دستگاه‌های ورودی نیاز دارد. گوشی‌های موبایل معمولا این نرم افزار را با حسگرهایی از جمله دوربین، شتاب‌سنج، سیستم موقعیت‌یابی (GPS) و قطب‌نما ارائه می‌دهند. این سخت‌افزارها به کاربران کمک می‌کنند تا در روزمره از واقعیت افزوده استفاده بیشتری داشته باشند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

از برنامه‌های پیچیده واقعیت افزوده در تکنولوژی‌های نظامی نیز استفاده می‌شود. واقعیت افزوده می‌تواند از نظر محاسباتی فشرده باشد، بنابراین اگر دستگاهی توانایی قدرت پردازش را نداشته باشد، پردازش داده‌ها را می‌توان از یک دستگاه دیگر بارگذاری کرد.

اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در برنامه‌های سه بعدی ویژه نوشته می‌شوند که به توسعه‌دهندگان این توانایی را می‌دهد تا انیمیشن یا اطلاعات دیجیتالی متنی در برنامه رایانه‌ای را به یک نشانگر واقعیت افزوده در دنیای واقعی گره بزنند. زمانی که برنامه واقعیت افزوده یا افزونه مرورگر یک دستگاه محاسباتی اطلاعات دیجیتالی را از یک نشانگر شناخته شده دریافت می‌کند، برنامه شروع به اجرای کد نشانگر و لایه‌بندی تصاویر می‌کند.

تفاوت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت افزوده چیست؛ تفاوت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک محیط مجازی است که با نرم‌افزار ایجاد شده و مغز کاربران را عادت می‌دهد تا یک دنیای مجازی را به عنوان یک محیط واقعی بپذیرند. واقعیت مجازی معمولا با استفاده از یک هدست با حسگرهای بینایی و صدا تجربه می‌شود.

بزرگ‌ترین تفاوت بین AR و VR این است که واقعیت افزوده از محیط دنیای واقعی استفاده می‌کند و اطلاعات مجازی را روی آن قرار می‌دهد، در حالی که واقعیت مجازی کاربران را در یک محیط کاملا مجازی قرار می‌دهد. در حالی که، واقعیت مجازی کاربر را در یک محیط جدید و شبیه‌سازی شده قرار می‌دهد، واقعیت افزوده کاربر را با نوعی واقعیت ترکیبی آشنا می‌کند.

دستگاه‌های مورد نیاز برای این دو تکنولوژی هم متفاوت هستند. VR از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کند که روی سر کاربر قرار می‌گیرند و اطلاعات تصویری و صوتی شبیه‌سازی شده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. دستگاه‌های واقعیت افزوده محدودیت کمتری دارند و شامل دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، عینک و پروژکتور می‌شوند.

واقعیت مجازی کاربران را در یک محیط سه بعدی قرار می‌دهد که در آن می‌توانند حرکت کنند و با محیط تولید شده تعامل داشته باشند. با این حال، واقعیت افزوده کاربران را در محیط دنیای واقعی ثابت نگه می‌دارد و داده‌های مجازی را به عنوان یک لایه بصری در محیط ایجاد می‌کند.

برترین استفاده‌های واقعیت افزوده

  • مصرف‌کنندگان می‌توانند از برنامه‌های آنلاین فروشگاهی استفاده کنند تا محصولانی مانند مبلمان را قبل از خرید با ظاهر خانه خود بررسی کنند.
  • از واقعیت افزوده می‌توان برای همپوشانی بازی‌های ویدیویی با دنیای واقعی هم استفاده کرد. کاربران می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی چهره خود را به روش‌های مختلف در بازی‌ها ایجاد کنند.
  • واقعیت افزوده در محیط‌های نقشه و مسیریابی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تلفن‌های هوشمند می‌توانند از واقعیت افزوده برای اندازه‌گیری نقاط سه‌بعدی مختلف در محیط استفاده می‌کنند.
  • واقعیت افزوده به معماران و مهندس‌ها کمک می‌کند تا یک پروژه ساختمانی را به راحتی تجسم کنند.
  • با استفاده از واقعیت افزوده می‌توان داده‌هایی از جمله سرعت، مقصد، مسافت، آب و هوا و شرایط جاده را روی شیشه جلو خودرو نمایش داد.
  • واقعیت افزوده به باستان شناسان کمک می‌کند تا مکان‌های تحقیقاتی را بازسازی کنند. مدل‌های واقعیت افزوده به بازدیدکنندگان موزه هم کمک می‌کند تا فضای یک منطقه حفاری باستانی را تجربه کنند.

مثال‌های استفاده از واقعیت افزوده

واقعیت افزوده چیست؛ مثال‌های استفاده از واقعیت افزوده
  • برنامه فروشگاه Target که با اسم See it in your Space منتشر شده به کاربران اجازه می‌دهد تا از فضایی در خانه خود عکس بگیرند و به صورت دیجیتالی اشیا را در خانه خود مشاهده کنند.
  • اپلیکیشن Measure در سیستم عامل‌های IOS مانند یک متر عمل می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا دو یا چند نقطه از محیط خود را انتخاب کرده و فاصله بین آن‌ها را اندازه‌گیری کنند.
  • فیلترهای برنامه‌های اینستاگرام و اسنپ چت از واقعیت مجازی برای ایجاد فیلترها و ماسک‌های فانتزی روی صورت استفاده می‌کنند.
  • بازی محبوب Pokemon Go با استفاده از واقعیت افزوده و GPS تلفن بازیکنان مکان‌هایی که موجودات پوکمون در آن‌ها ظاهر می‌شد را شناسایی می‌کرد و کاربران را به جمع‌آوری این موجودات تشویق می‌کرد.
  • Google Glass اولین تلاش تجاری گوگل برای ایجاد یک سیستم واقعیت افزوده با استفاده از عینک است. این رایانه پوشیدنی کوچک به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون دست کارهای دیجیتال خود را انجام دهند.

فروش دوج کوین با کمترین کارمز در صرافی ارز دیچیتال

آینده فناوری واقعیت افزوده

با افزایش محبوبیت و آشنایی مردم با برنامه‌های و بازی‌های مانند Pokemon Go، فناوری واقعیت افزوده هم رشد می‌‎کند. گسترش شبکه‌‎های ۵G ممکن است پشتیبانی از تجربیات واقعیت افزوده ابری را آسان‌تر کند.

شرکت اپل هم به توسعه و به‌روز‌رسانی مجموعه ابزارهای توسعه واقعیت افزوده موبایل منبع باز خود با عنوان ARKit ادامه می‌دهد. شرکت‌هایی مانند Target و Ikea از واقعیت افزوده اپل برای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. جدیدترین نسخه‌های ARKit اپل به توسعه‌دهندگان توانایی ارائه واقعیت افزوده‌های ۴K را می‌دهد.

معادل اندرویدی ابزار ARKit با عنوان ARCore نیز به رشد و بهبود خود ادامه می‌دهد. به عنوان مثال، ARCore از یک API جغرافیایی استفاده می‌کند تا داده‌ها را از مدل‌های سه بعدی Google Earth و داده‌های تصویری نقشه گوگل بردارد.

تکونولوژی‌های مدرن مانند عینک‌های هوشمند گوگل که صدا را به صورت زنده ترجمه می‌کنند، نحوه ارتباط افرادی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند را متحول خواهد کرد. از آنجایی که واقعیت افزوده از فناوری‌های همه‌جانبه استفاده می‌کند، فرصت‌ها و تجربیات بیشتری در پلتفرم‌ها و انواع رسانه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

سوالات پرتکرار درباره موضوع واقعیت افزوده چیست؟

  • واقعیت افزوده چیست؟

    واقعیت افزوده (AR) ادغام اطلاعات دیجیتال با محیط کاربران در زمان واقعی است. برخلاف واقعیت مجازی (VR) که یک محیط کاملا مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران واقعیت افزوده یک محیط واقعی را با اطلاعاتی که در قالب آن تولید شده است تجربه می‌کنند.

  • تکنولوژی واقعیت افزوده چگونه کار می‌کند؟

    این فناوری به قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده، حسگرها، نمایشگر و دستگاه‌های ورودی نیاز دارد. گوشی‌های موبایل معمولا این نرم افزار را با حسگرهایی از جمله دوربین، شتاب‌سنج، سیستم موقعیت‌یابی (GPS) و قطب‌نما ارائه می‌دهند.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا