آموزش امنیت ارز دیجیتالاخبار اتریومتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

۳ روش کلاهبرداری در مرج اتریوم

استیو باسی، کمک‌ بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم پلی‌سوارم (PolySwarm)، به کاربران دنیای کریپتو هشدار داد که با توجه به هیجانات فعلی در بازار، مراقب سوء‌استفاده اسکمر‌ها (Scammer) جهت پیاده‌سازی طرح‌های کلاهبرداری در مرج اتریوم باشند. انتظار می‌رود ارتقای مرج اتریوم کمتر از یک روز دیگر اجرا شود.


باسی در مصاحبه خود با نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) بیان کرد کلاهبرداری در مرج اتریوم می‌تواند به‌شکل توکن‌های قلابی اتریوم ۲.۰، استخرهای سپرده‌گذاری (Staking Pool) یا ایردراپ‌های (Airdrop) جعلی باشد.


پولی‌سوارم یک پلتفرم غیرمتمرکز در حوزه امنیت سایبری (Cybersecurity) است که ارتباط بین کارشناسان این حوزه با پروژه‌ها و کمپانی‌های مرتبط را برقرار می‌کند.

کلاهبرداری در مرج اتریوم | استخرهای سپرده‌گذاری تقلبی

طی ارتقای مرج، الگوریتم اجماع شبکه اتریوم از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake) انتقال پیدا می‌کند.


باسی عنوان کرد برای سرمایه‌گذارانی که ۳۲ واحد اتریوم (ETH) جهت فعالیت به‌عنوان اعتبارسنج (Validator) در این شبکه را ندارند، تنها راه کسب درآمد ملحق‌شدن به یک استخر سپرده‌گذاری است تا با قراردادن سرمایه اتریوم خود اقدام به کسب سود کنند.


وی بیان کرد سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) یک مفهوم نوظهور برای اکثریت جامعه رمزارزها است و ارائه‌دهندگان استخرهای سرمایه جدا از ریسک‌های مرتبط در زمینه کار خود، مستلزم دریافت اتریوم کاربر هستند و کنترل سرمایه را از دست فرد خارج می‌کنند.


از این رو، استخرهای سرمایه تازه‌کار که احتمالاً مزایای بسیار جذابی نیز به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند، ممکن است با پیاده‌سازی طرح‌های راگ‌ پول (Rug Pull)، سرمایه‌گذاران را دچار دردسر کنند. طرح‌های راگ پول شامل خروج ناگهانی توکن‌ها از شبکه و از دست‌رفتن سرمایه تمام افراد حاضر می‌شوند.


وی افزود این ریسک‌ها هم‌اکنون در پلتفرم‌ها و استخرهای سرمایه حوزه دیفای (DeFi) وجود دارند، اما مرج اتریوم یک دنیا فرصت جدید در اختیار اسکمرها قرار می‌دهد.

کلاهبرداری در مرج اتریوم | اسکم آپگرید شبکه

یک روش رایج کلاهبرداری در مرج اتریوم، تلاش اسکمرها برای فریب دادن کابران در امضای تراکنش‌های جعلی و استفاده از کلیدهای خصوصی کیف پول آن‌ها جهت انتقال و آپگرید به شبکه جدید اتریوم است.


باسی اظهار کرد ارتقای شبکه اتریوم به اثبات سهام باید کاملاً شفاف انجام شود و کاربران نیاز به انجام کار خاصی مانند انتقال توکن‌های اتریوم یا نگهداری آن‌ها در محلی مشخص ندارند. وی خاطرنشان کرد اسکمرها با استفاده از این روش قصد سرقت توکن‌های ارسال‌‌شده و یا فاش شدن کلید خصوصی کیف پول کاربران را دارند.

کلاهبرداری در مرج اتریوم | ایردراپ های جعلی

باسی در ادامه صحبت‌های خود پیرامون طرح‌های کلاهبرداری در مرج اتریوم از ایردراپ‌های جعلی گفت که طی آن، از کاربران درخواست می‌شود که یک تراکنش انجام دهند و یا به یک وب‌سایت جهت دریافت ایردراپ وارد شوند.

او می‌گوید، مرج فرصتی مناسب برای اسکمرها است تا در لباس مبدل ارتقای مرج اتریوم، ایردراپ‌های جعلی از پروژه‌های مستعد رشد و سودآور را برای کاربران نا‌آگاه تبلیغ کنند.


این ایردراپ‌ها احتمالاً کاربران را به یک وب‌سایت فیشینگ (Phishing) هدایت می‌کند که با ورود به آن، یا موجودی اتریوم آن‌ها از دست می‌رود و یا مجبور به وارد کردن کلید خصوصی کیف پول یا انجام یک تراکنش جعلی می‌شوند.


بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) ارتقای مرج را به‌عنوان «مهم‌ترین ارتقا در تاریخچه اتریوم» معرفی کرده است و به کاربران توصیه کرده که به‌شدت مراقب اسکمرها و طرح‌های کلاهبرداری در مرج اتریوم باشند. این بنیاد بارها تکرار کرده که چیزی تحت عنوان اتریوم ۲.۰ یا کوین یا توکن اتریوم ۲.۰ وجود ندارد.


اکثریت افرادی که فرآیند این ارتقا را دنبال می‌کنند با توجه به آزمایش‌های انجام‌شده، آن را یک پروژه موفقیت‌آمیز می‌پندارند؛ اما باسی معتقد است که همچنان ممکن است کلاهبردارن روشی برای سوء‌استفاده از این سیستم پیدا کنند که متعاقباً شبکه اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال را مختل خواهد کرد.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ یک طرح کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی است که طبق آن مهاجم تلاش می‌کند با شیوه‌های مختلف (لینک، باج‌افزار،…)، کاربر را جهت افشای اطلاعات خصوصی فریب دهد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا