تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲ آبان | او ام پی فینکس

بازارهای سهام هفته گذشته را به‌طرز عجیبی با رشد به‌پایان رساندند و شاخص‌های متشکل از سهام کمپانی‌های تکنولوژی یعنی نزدک (Nasdaq) و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500)، روز جمعه ۲.۳ درصد افزایش داشتند و همچنین شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) در بحبوحه انتشار گزارش درآمد فصل سوم کمپانی‌های بزرگ دنیا، تا ۲.۴ درصد رشد را به‌ثبت رساند.


در حال حاضر دو هفته تا اعلام رقم بعدی نرخ بهره فدرال رزرو باقی مانده و اکثریت انتظارات مبنی بر یک افزایش ۰.۷۵ درصدی در نرخ‌ها است. اما قرار است روز سه‌شنبه شاخص اطمینان مصرف‌کننده (Consumer Confidence Index) مربوط به ماه اکتبر نیز اعلام شود که احتمالاً با کاهش همراه باشد. همچنین، شاخص تمایلات دانشگاه میشیگان (University of Michigan’s Sentiment Index) که دیدگاه‌ها پیرامون اقتصاد آمریکا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، روز جمعه منتشر خواهد شد.


در این بین، برترین رمزارز بازار هفته گذشته را به‌سمت کف محدوده معاملاتی فشرده خود سیر کرده که در ۵ هفته گذشته در نمودار آن ظاهر شده است. اتریوم نیز تغییر چندانی نسبت به هفته‌های اخیر نداشته است و در حال حاضر، سرمایه‌گذاران نگران تورم و ابهامت پیرامون مسائل اقتصادی در سطح کلان هستند که دنیا را تهدید به رکود کرده‌اند.

چنانچه اقتصاد ایالات متحده در آستانه رکود قرار گرفته باشد، اولین نشانه‌های آن در گزارش درآمد کمپانی‌ها دیده می‌شود و مشخصاً عاملی منفی برای تمامی بازارهای مالی محسوب می‌شود.


با توجه به عوامل بالا و تحقیقات تیم او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۲ آبان این پلتفرم متشکل از رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و سولانا (SOL) است که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن‌ها می‌پردازیم.

واچ لیست هفتگی ۲ آبان | بیت کوین (BTC)

بیت کوین در حال حاضر بالاتر از سطح ۱۹,۲۵۰ دلاری در بازارها معامله می‌شود و می‌تواند یک شکست صعودی بسیار مهم در سطوح مقاومتی ۱۹,۵۰۰ و ۱۹,۶۵۰ دلار داشته باشد.

هم‌اکنون این رمزارز حمایت خوبی را بالاتر از ۱۸,۸۰۰ دلار به‌دست آورده و توانسته جایگاه خود را در ۱۹,۰۰۰ دلار مستحکم کند و یک حرکت صعودی تشکیل داده که موفق به عبور از سطوح مقاومتی ۱۹,۲۰۰ و ۱۹,۲۵۰ دلار شده است. از این رو، بیت کوین نخستین رمزارز حاضر در واچ لیست هفتگی ۲ آبان قرار گرفته است.


همچنین، بیت کوین در نمودار یک ساعته خود توانست خط روند نزولی و مقاومت ۱۹,۲۰۰ دلاری را بشکند و با عبور از ۱۹,۴۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته، قدرت پیدا کند. همچنین در پی این حرکت، بیت کوین موفق به عبور از مقاومت ۱۹,۵۰۰ دلاری شد.


اما رمزارز شماره یک بازار قدرت چندانی بالاتر از محدوده ۱۹,۶۰۰ دلار نداشت و پس از تشکیل سقف در سطح ۱۹,۶۷۹ دلار با یک اصلاح نزولی مواجه شد.


هم‌اکنون بیت کوین پایین‌تر از سطح بازگشتی فیبوناچی در ۲۳.۶ درصد خرید و فروش می‌شود و در یک محدوده معاملاتی با کف ۱۸,۸۶۵ دلار و سقف ۱۹,۶۷۹ دلار قرار گرفته است. در صورت صعود، اولین مقاومت پیش روی بیت کوین سطح ۱۹,۶۰۰ دلار بوده و نخستین مقاومت اصلی برای این رمزارز ۱۹,۶۵۰ دلار و سقف محدوده معاملاتی مذکور است.

نمودار یک ساعته بیت کوین
نمودار یک ساعته بیت کوین – TradingView

حمایت مهم بعدی برای قیمت بیت کوین احتمالاً سطح ۲۰,۰۰۰ دلار است که در صورت عبور از آن، سطح بعدی مقاومت ۲۰,۵۰۰ دلاری خواهد بود. چنانچه قیمت به رشد خود ادامه دهد، ممکن است حرکت صعودی خود را تا محدوده مقاومتی ۲۱,۲۰۰ دلار حفظ کند.


اما در صورتی که بیت کوین در عبور از محدوده مقاومتی ۱۹,۶۰۰ دلار موفق ظاهر نشود، ممکن است یک حرکت نزولی را آغاز کند و در مرحله اول با حمایت در ۱۹,۳۰۰ دلار مواجه شود. حمایت مهم بعدی این رمزارز نزدیک به سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی و در محدوده ۱۹,۲۵۰ دلار قرار دارد که در صورت شکست این سطح و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از آن، فشار فروش ممکن است بالا رود و قیمت بیت کوین مجدداً سطح ۱۸,۸۰۰ دلار را ببیند.


در رابطه با شاخص‌های تکنیکال بیت کوین باید گفت شاخص مکدی (MACD) یک‌ساعته در حال کاهش سرعت در محدوده صعودی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) در تایم‌فریم مشابه، بالاتر از عدد ۵۰ قرار گرفته است.

واچ لیست هفتگی ۲ آبان | اتریوم (ETH)

اتریوم طی ۲۴ ساعت اخیر موفق شد مقاومت ۱,۳۲۰ دلار را با موفقیت بشکند و اکنون می‌تواند از مقاومت بعدی خود در ۱,۴۰۰ دلار نیز عبور کند.


اتریوم بالاتر از سطح ۱,۲۶۵ دلار با حمایت خوبی همراه بوده است و یک روند صعودی تدریجی را آغاز کرده است. قیمت این رمزارز با عبور از سطوح ۱,۲۹۰ و ۱,۳۰۰ دلار توانست وارد یک محدوده مثبت شود و با رشد ۵ درصدی، موفق به شکست مقاومت ۱,۳۲۰ دلار شد. این رمزارز حتی توانست از سطح ۱,۳۵۰ دلار نیز عبور کند و بالاتر از میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته قرار بگیرد. قیمت اتریوم پس از رسیدن به سقف ۱,۳۷۰ دلاری وارد اصلاح شد.


در حال حاضر، اتریوم در یک حرکت نزولی به محدوده ۱,۳۴۰ دلار نزدیک می‌شود. این قیمت نزدیک به سطح بازگشتی فیبوناچی در ۲۳.۶ درصد است و محدوده معاملاتی فعلی اتریوم، با کف ۱,۲۵۲ دلار و سقف ۱,۳۷۰ دلار تشکیل شده است. همچنین اتریوم نزدیک به حمایت ۱,۳۲۰ دلار در نمودار یک‌ساعته، در حال تشکیل یک خط روند صعودی مهم است.

نمودار یک ساعته اتریوم
نمودار یک ساعته اتریوم – TradingView

نزدیک‌ترین سطح مقاومت برای اتریوم نزدیک به ۱,۳۷۰ دلار است و اولین مقاومت مهم این رمزارز سطوح ۱,۳۹۰ و ۱,۴۰۰ دلاری هستند. چنانچه اتریوم در ۱,۴۰۰ دلار یک شکست موفق داشته باشد، می‌تواند شرایط خوبی برای یک صعود قوی به‌دست آورد که ممکن است تا ۱,۵۰۰ دلار ادامه داشته باشد.


اما اگر اتریوم نتواند از ۱,۴۰۰ دلار عبور کند، ممکن است یک اصلاح به‌سمت پایین آغاز کند و اولین سطح حمایتی در این روند ۱,۳۴۰ دلار خواهد بود.


حمایت مهم بعدی سطح ۱,۳۲۰ دلار و خط روند این رمزارز است و حمایت اصلی اتریوم، ۱,۳۰۰ دلار است که نزدیک به سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصد قرار دارد. در صورتی که این سطح حمایتی شکسته شود، قیمت اتریوم یک حرکت نزولی جدید را آغاز کرده و می‌تواند در کوتاه‌مدت تا ۱,۲۶۵ دلار کاهش داشته باشد.


شاخص‌های تکنیکال این رمزارز شامل شاخص مکدی در نمودار یک‌ساعته است که شاهد کاهش قدرت خود در منطقه صعودی است؛ همچنین شاخص RSI اتریوم در بازه یک‌ساعته بالاتر از ۵۰ رسیده است.

واچ لیست هفتگی ۲ آبان | ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل علی‌رغم دیگر رمزارزها که شاهد رشد در قیمت خود بوده‌اند، وارد محدوده قرمز شده است. کاهش قیمت این رمزارز در بازه روزانه نشان‌دهنده عدم تسلیم فروشندگان است و به‌نظر می‌رسد جدال خریداران و فروشندگان ریپل تا پایان ماه میلادی جاری ادامه داشته باشد.


ریپل طی روز گذشته مقاومت‌های خود را مجدداً مورد آزمایش قرار داد، اما دوباره به حمایت ۰.۴۵ دلاری بازگشت. این رمزارز موفق شد ۰.۴۷ دلار را پس از یک هفته دوباره تست کند که در شکست این سطح ناکام ماند.

نمودار 4 ساعته ریپل
نمودار ۴ ساعته ریپل – TradingView

ریپل طی ساعات گذشته موفق شد مقاومت خط روند خود در ۱۰ روز اخیر را بشکند، اما ۰.۴۵ دلار محدوده‌ای بسیار چالش برانگیز متشکل از حمایت و مقاومت‌ها در کوتاه‌مدت است. همچنین، بررسی ساختار بازار این رمزارز در کوتاه‌مدت نشان از اصلاح قیمت دارد.


با این حال، شاخص قدرت نسبی (RSI) ریپل از مرز ۵۰ عبور کرده، به این معنی که قدرت قیمت این دارایی در حال افزایش است. در عین حال، اندیکاتور جریان پول چایکین (Chaikin Money Flow / CMF) طی هفته اخیر مثبت بوده است که نشان می‌دهد ارز دیجیتال ریپل در تایم‌فریم‌های پایین‌تر، شاهد ورود سرمایه‌های قابل توجه به خود بوده است.


وضعیت قیمت ریپل در نمودار روزانه صعودی باقی مانده است، اما چنانچه روز را پایین‌تر از سطح ۰.۴۴ دلار به‌پایان برساند شرایط ممکن است برای این رمزارز تغییر کند. سقف‌های قیمتی ریپل بین ماه‌های می و سپتامبر (اردیبهشت و شهریور) ۰.۴۲۲ دلار بوده‌اند که در صورت بازگشت به این سطح، یک واکنش صعودی قوی برای ریپل محتمل است.

ناگفته نماند، در صورتی که بیت کوین یک ریزش ناگهانی تا زیر سطح ۱۸,۶۰۰ دلار داشته باشد، ریپل نیز به احتمال فراوان پایین‌تر از ۰.۴۲ دلار خواهد رسید. در این صورت، قیمت ریپل ممکن است یک روند نزولی تدریجی را آغاز کند و در هفته‌های پیش رو تا ۰.۳۴ دلار کاهش داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۲ آبان | سولانا (SOL)

رمزارز سولانا در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) یک روند نزولی را آغاز کرد و برای مدتی این روند را ادامه داد. خریداران این ارز دیجیتال در روزهای ۱۶ و ۱۷ اکتبر (۲۴ و ۲۵ مهر) پرقدرت ظاهر شدند، اما به‌سرعت کنترل شرایط را از دست دادند و فروشندگان روند نزولی را با قدرت زیادی از سر گرفته و توانستند این شرایط را به‌مدت سه روز ادامه دهند.

در ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر)، خریداران موفق شدند زمام امور را مجدداً به‌دست گیرند. محدوده معاملاتی سولانا در نمودار روزانه شامل حمایت بین ۲۷.۵ تا ۲۶.۵ دلار و مقاومت بین ۲۸.۵ تا ۲۹.۵ دلار می‌شود.

نمودار روزانه سولانا
نمودار روزانه سولانا – TradingView

اما با این‌که خریداران سولانا در تاریخ مذکور شرایط را تحت کنترل خود درآوردند، در شکست از روند خنثی قیمت که سه روز به‌طول انجامید موفق ظاهر نشدند.

چنانچه قیمت سولانا در این محدوده تثبیت (Consolidation) داشته باشد، می‌توان گفت سطح فعلی قیمت تبدیل به یک حمایت جدید برای تشکیل یک حرکت صعودی جدید شده است. در حال حاضر جهت مسیر قیمت سولانا قابل تشخیص نیست، چرا که شاخص RSI طی ۴ روز متوالی عدد ۳۵ را نشان می‌دهد.

نمودار 4 ساعته سولانا
نمودار ۴ ساعته سولانا – TradingView

بررسی باندهای بولینگر (Bollinger Bands) در نمودار ۴ ساعته سولانا نشان می‌دهد که قیمت این رمزارز به‌زودی مسیر خود را مشخص خواهد کرد، زیرا باندهای بالا و پایین در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر (هم‌گرایی) هستند. شاخص مکدی سولانا نیز نشان از سناریویی مشابه دارد.

اما از جایی که ستون‌های قرمز کمرنگ در نمودار در حال کاهش هستند، احتمال تشکیل یک حرکت صعودی بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود قیمت سولانا به‌زودی یک شکست صعودی داشته باشد. در همین راستا، شیب شاخص RSI نیز صعودی شده است.

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

اندیکاتور مکدی چیست؟

با استفاده از اندیکاتور مکدی، معامله‌گران می‌توانند قدرت روند (مومنتوم) فعلی را از طریق پیدا کردن واگرایی‌ها (Divergence) بین مکدی و رفتار قیمتی تشخیص دهند.

منابع: CoinDesk, NewsBTC, InsideBitcoins

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا