تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در بحبوحه نگرانی ها پیرامون تورم جهانی

بیت کوین در معاملات روز جمعه حجم فروش سنگینی را متحمل شد و تا ساعاتی قبل، با بیش از ۸ درصد کاهش نسبت به ۲۴ ساعت اخیر، پایین‌تر از سطح ۲۱,۵۰۰ دلار در بازارها معامله می‌شد؛ همچنین، قیمت رمزارز برتر بازار از هفته پیش تا کنون ۱۳ درصد کاهش داشته است.


تحلیل بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد کاهش قیمت بیت کوین در معاملات شبانه و همزمان با انتشار آمار بالای تورم در کشور آلمان صورت گرفته است.

رقم سالیانه تورم تولیدکنندگان آلمان در ماه جولای (تیر-مرداد) بر خلاف انتظارات ۳۲ درصدی از آن، به ۳۷ درصد و یک رکورد جدید رسید. تغییرات بهای تولید در قیمت فروش کالا و خدمات تولیدکنندگان یک منطقه تاثیرگذار خواهد بود. تغییرات شاخص بهای تولیدکننده (PPI) کشور آلمان مشابه ایالات متحده بوده است و شاخص PPI آمریکا در ماه جولای (تیر-مرداد) ۹.۸ درصد اعلام شد.


بر اساس آمار CME، انتظارات از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بودجه دولتی توسط فدرال رزرو پس از اعلام شاخص‌های تورمی، از ۴۱ درصد به ۴۴.۵ درصد افزایش یافت.


قیمت اتریوم (ETH) نیز با انتشار این شاخص‌ها ۸ درصد کاهش داشت که این کاهش در مقایسه با هفته گذشته ۱۳ درصد برآورد شده است. آلت کوین‌های بازار نیز به‌طرز قابل توجهی نزول قیمتی داشتند و از بین مهم‌ترین آن‌ها، سولانا (SOL) و پالیگان (MATIC) به‌ترتیب ۱۰ و ۱۲ درصد کاهش در قیمت خود تجربه کرده‌اند.


اما میزان کاهش در بازارهای سنتی کمتر بود و شاخص داو جونز (DJIA) نزدیک به ۰.۸ درصد کاهش را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و مرکب نزدک (Nasdaq Composite) به‌ترتیب ۲.۱ و ۱.۳ درصد کاهش داشته‌اند.


طلا نیز که به‌طور کل به‌عنوان یک دارایی امن و پوششی در برابر تورم به‌حساب می‌آید، ۰.۶ درصد کاهش در قیمت خود تجربه کرد و قیمت نفت خام در بازارها ۰.۳۲ درصد پایین آمد؛ اما قیمت گاز طبیعی ۱.۱ درصد و قیمت مس در معاملات آتی (Futures) 0.9 درصد افزایش پیدا کردند.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال از دید تکنیکال

بررسی عوامل تکنیکال در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال نشان داد قیمت بیت کوین در ساعت ۶:۰۰ به وقت جهانی (UTC) و با انتشار داده‌های شاخص بهای تولیدکننده (PPI) آلمان، نزدیک به ۴ درصد کاهش پیدا کرد.

ترس بازار از اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه توسط فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم، با انتشار این گزارش بیش از پیش شد؛ چرا که به احتمال قوی این تمهیدات اثراتی منفی بر قیمت دارایی‌ها خواهند گذاشت.


نمودار ساعتی بیت کوین در پایین، اعلام داده‌های تورمی آلمان همزمان با کاهش قیمت بیت کوین را به تصویر کشیده است. این کاهش قیمت با توجه به میانگین متحرک ۲۰ ساعته بیت کوین، با افزایش بیش از حد حجم معاملات این دارایی همراه بود.

همچنین این کاهش، در محدوده قیمتی صورت گرفت که در گذشته حجم معاملات کمی در آن به ثبت رسیده است. اندیکاتور VPVR در نمودار ساعتی بیت کوین نشان داد که فعالیت نودهایی که حجم معاملات کمی را پردازش کرده‌اند، در سطوح قیمتی ۲۱,۰۰۰ تا ۲۲,۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.


اندیکاتور VPVR میزان فعالیت بازار در یک سطح قیمتی را نشان می‌دهد و می‌تواند مناطقی را مشخص کند که در آن‌ها، بازار بر سر قیمت به توافق رسیده است. نودهای دارای حجم کم، مناطقی از دنیا را نشان می‌دهند که فعالیت کمی در بازار داشته‌اند و اغلب در نمودارها، محدوده‌هایی را نشان می‌دهند که نوسانات قیمتی در آن‌ها افزایش یافته است.


با کاهش قیمت بیت کوین، شاخص قدرت نسبی (RSI) آن در نمودار ساعتی به محدوده اشباع فروش (Oversold) وارد شد. این شاخص نشان‌دهنده قدرت در حرکت قیمت بیت کوین است و عددی بالاتر از ۷۰ نشان‌دهنده اشباع خرید (Overbought) و پایین‌تر از ۳۰ اشباع فروش است. شاخص RSI بیت کوین در حال حاضر عدد ۲۹.۲۳ را نشان می‌دهد.

نمودار ساعتی بیت کوین
ریزش بیت کوین همزمان با انتشار شاخص PPI آلمان – تریدینگ‌ویو

شاخص VPVR در نمودار روزانه بیت کوین نشان می‌دهد بازارها در ۲۱,۰۰۰ دلار برای بیت کوین به‌طور گسترده و قابل توجهی به توافق رسیده‌اند. آمارهای مرتبط با تحلیل تکنیکال و بازار مشتقات (Derivatives Market) نشان می‌دهند ۲۱,۰۰۰ دلار سطحی است که سرمایه‌گذاران با دیدگاه صعودی در مورد بیت کوین (گاوها) با رقبای خود (خرس‌ها) رو در رو می‌شوند.


۲۱,۰۰۰ دلار که اکنون یک نود با حجم بالا محسوب می‌شود، نشان‌دهنده نقطه کنترل بازار است که با خط قرمز در نمودار پایین دیده می‌شود. نقطه کنترل در شاخص VPVR بیشترین میزان توافقات قیمتی در بازار را مشخص می‌کند و اغلب نشان‌دهنده نقاط حمایتی و مقاومتی است.

نمودار بیت کوین همراه با شاخص VPVR
نمودار بیت کوین همراه با شاخص VPVR – تریدینگ‌ویو

بازار مشتقات چیست؟

بازار مشتقات (Derivatives Market)، یک بازار مالی برای معامله مشتقات داراییی‌ها از قبیل ابزارهای مالی نظیر معاملات آتی (Futures) و قراردادهای اختیار (Options) است.

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا