تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین؛ او ام پی فینکس

قیمت بیت کوین (Bitcoin / BTC) در برابر دلار آمریکا هفته گذشته را با ۷.۰ درصد رشد به پایان رساند؛ همچنین، رمزارز برتر بازار پس از رشد ۲۳ درصدی در ماه مارس (اسفند – فروردین)، طی ماه میلادی جاری تاکنون موفق به ثبت ۷ درصد رشد بوده است. شاخص دلار آمریکا (DXY) برای پنجمین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه داد، به‌طوریکه هفته گذشته را با ۰.۵ درصد کاهش پشت سر گذاشت و در میانگین ماهانه با ۱.۰ درصد در محدوده قرمز بازار قرار گرفته است. با وجود این‌که اندیکاتورهای تکنیکال برای دلار سیگنال‌هایی صعودی برای هفته جاری نشان می‌دهند، نمودار روزانه دلار مسیری نزولی را برای این شاخص به تصویر کشیده است.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین


مطالعه بیشتر: شاخص دلار در تریدینگ ویو چیست و چه کاربردی دارد؟


طی هفته جاری، آمارهای مربوط به تورم و مشاغل در مناطق بریتانیا و کانادا نیز ممکن است بر بازارها تاثیراتی بگذارند. در روزهای پایانی این هفته، قرار است آخرین آمار مربوط به شاخص مدیران خرید (PMI) در بخش‌های صنعت و خدمات مربوط به اروپا، بریتانیا و ایالات متحده منتشر شوند که شاید مهم‌ترین عامل موجود در حوزه اقتصاد کلان در هفته جاری باشد.


علاوه‌بر شاخص‌های اقتصادی، گزارش‌های درآمد سه‌ماهه اخیر کمپانی‌ها و بانک‌ها نیز در این هفته منتشر خواهند شد. بنک آو امریکا (Bank of America / BAC) و امریکن اکسپرس (American Express / AXP) قرار است به‌ترتیب در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه گزارشات خود را ارائه دهند و در زمینه کمپانی‌های تکنولوژی که بهترین عملکرد را میان دیگر کمپانی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون داشته‌اند، نت‌فلیکس (Netflix / NFLX) گزارش درآمد خود را ارائه می‌دهد. بازارهای مالی به‌ویژه رمزارزها، ممکن است در زمان انتشار این گزارشات دست‌خوش نوسانات قیمتی شوند.


به این ترتیب و طبق برنامه هر هفته در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به تحلیل تکنیکال رمزارزها در واچ لیست هفتگی خواهیم پرداخت. واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین ماه متشکل از رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و ریپل (XRP) بوده که بین دیگر همتاهای خود در بازار، پتانسیل بیشتری در عملکرد قیمتی خود پیدا کرده‌اند.


مطالعه بیشتر: واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در روز گذشته و جمعه به‌ترتیب با ۰.۰۳ درصد و ۰.۶۰ درصد رشد همراه بود و با رشد ۷ درصدی طی هفته گذشته، کندل هفتگی خود را در سطح ۳۰,۲۸۶ دلار بست. به این ترتیب، قیمت بیت کوین برای سومین بار از ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) تاکنون، سطح ۳۰,۰۰۰ دلار را حفظ کرد و طبق روال همیشه، نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین ماه است.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


بیت کوین در نمودار ۱ روزه، اولین مقاومت مهم خود را در سطح ۳۰,۵۷۲ دلار دارد که جهت حرکت به‌سمت آن و سقف ۳۰,۶۲۳ دلاری روز شنبه، باید در عبور از نقطه پیوت (Pivot) خود در ۳۰,۳۳۷ دلار موفق ظاهر شود. بازگشت قیمت بیت کوین به سطح ۳۰,۵۰۰ دلار می‌تواند به یک روند صعودی تبدیل شود که نیازمند حمایت اخبار مثبت بازار برای تشکیل این حرکت است.


چنانچه بیت کوین موفق به انجام این کار شود، مسیر خود را می‌تواند در ابتدا تا مقاومت بعدی یعنی ۳۰,۸۵۷ دلار و سپس مقاومت ۳۱,۰۰۰ دلاری ادامه دهد. در صورت عبور از این سطوح، مقاومت بزرگ بعدی برای بیت کوین در سطح ۳۱,۳۷۷ دلار خواهد بود.

نمودار 1 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۱ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


بررسی نمودار ۱ ساعته قیمت بیتکوین نشان می‌دهد که در صورتی که این رمزارز نتواند نقطه پیوت را پشت سر بگذارد، ممکن است تا حمایت اول و مهم خود در ۳۰,۰۵۲ دلار کاهش قیمت داشته باشد. چنانچه کاهش قیمت بیت کوین از این سطح ادامه پیدا کند و سطح ۲۹,۵۰۰ دلار نیز از دست برود، احتمال فروش دسته‌جمعی سرمایه‌گذاران در بازار نیز به‌وجود خواهد آمد. در این سناریوی نزولی، بیت کوین سطوح ۲۹,۸۱۷ دلار و ۲۹,۲۹۷ دلار را به‌عنوان حمایت‌های جدی خود دارد که می‌توانند مانع از ریزش قیمت این رمزارز شوند.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


اما بررسی عملکرد قیمت بیت کوین بر اساس میانگین متحرک‌های نمایی (EMAs) و نمودار ۴ ساعته قیمت، نشانه‌هایی مبنی بر رشد به‌چشم می‌خورند. قیمت بیت کوین تاکنون توانسته میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۵۰D EMA) در ۲۹,۷۹۶ دلار را حفظ کند. این اندیکاتور از میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه (۱۰۰D EMA) فاصله گرفته و به همین شکل، اندیکاتور ۱۰۰ روزه از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه (۲۰۰D EMA) نیز دور شده است که سیگنال‌هایی صعودی برای قیمت BTC به‌شمار می‌آیند.

مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو کدام است؟


بیت کوین در صورت حفظ سطوح حمایتی خود و همچنین میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۲۹,۷۹۶ دلار)، می‌تواند جهت تشکیل یک شکست صعودی از مقاومت ۳۰,۵۷۲ دلار با هدف رسیدن به مقاومت بعدی در ۳۰,۸۵۷ دلار و ۳۱,۰۰۰ دلار، پشتوانه داشته باشد. اما از دست‌رفتن حمایت ۳۰,۰۵۲ دلاری، ممکن است منجر به کاهش قیمت بیت کوین ابتدا تا مقاومت ۲۹,۸۱۷ دلاری و سپس میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه شود.

واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین؛ تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم موفق به ثبت رشد ۱.۲۹ درصدی در یکشنبه شد و کاهش ۰.۴۳ درصدی روز شنبه خود را جبران کرد. اتریوم هفته گذشته را با تقریباً ۱۴ درصد رشد و در سطح ۲,۱۲۰ دلار به پایان رساند و برای دومین بار از می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) تاکنون، به سطح ۲,۱۰۰ دلار دست پیدا کرد. با توجه به روند رو به رشد این شبکه و رمزارز در پی ارتقای شانگهای (Shanghai Upgrade)، اتریوم را در واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین مورد تحلیل تکنیکال قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت اتریوم
نمودار ۱ روزه قیمت اتریوم – TradingView


قیمت فعلی اتریوم بدون تغییر نسبت به ۲۴ ساعت اخیر در سطح ۲,۰۹۷ دلار قرار دارد که لازم است جهت رشد تا اولین مقاومت جدی خود در سطح ۲,۱۵۱ دلار، از نقطه پیوت در نمودار یعنی ۲,۱۱۲ دلار عبور کند. قیمت اتریوم با پشت سر گذاشتن سقف ۲,۱۴۳ دلاری روز یکشنبه، می‌تواند شاهد یک شکست صعودی باشد که البته برای تشکیل چنین حرکتی، به اخبار مثبت بازار و آمارهای استیکینگ (سپرده‌گذاری / Staking) در شبکه خود نیاز دارد.

مطالعه بیشتر: آموزش کسب درآمد از طریق استیک اتریوم


در صورتی که اتریوم موفق به ایجاد این شکست شود، خریداران این رمزارز برای تست مقاومت‌های ۲,۱۸۱ دلاری و ۲,۲۰۰ دلار تلاش خواهند کرد. چنانچه این مسیر برای قیمت ETH ادامه پیدا کند، مقاومت بعدی برای رمزارز دوم بازار در سطح ۲,۲۵۰ دلار وجود خواهد داشت.

نمودار 1 ساعته قیمت اتریوم
نمودار ۱ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


اتریوم در نمودار ۱ ساعته قیمت، اگر نتواند از نقطه پیوت عبور کند، ممکن است دچار کاهش تا حمایت ۲,۰۸۲ دلاری خود شود. در این سناریوی نزولی، حفظ سطوح حمایتی ۲,۰۵۰ دلار و ۲,۰۴۳ دلار می‌تواند مانع از تشدید فشار فروش برای اتریوم شود. حمایت بعدی این رمزارز پس از سطوح مذکور، در سطح ۱,۹۷۴ دلار قرار گرفته است.

نمودار 4 ساعته قیمت اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


تحلیل تکنیکال اتریوم در نمودار ۴ ساعته همراه با بررسی اندیکاتورهای میانگین متحرک نمایی، صعود قیمت این رمزارز را سناریویی محتمل‌تر نشان می‌دهند. قیمت ETH هم‌اکنون بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه واقع در سطح ۲,۰۰۴ دلار قرار دارد. درست مانند بیت کوین، میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه اتریوم فاصله خود را با همتای ۱۰۰ روزه بیشتر کرده و به همین شکل، این اندیکاتور نیز از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه دور شده است که در مجموع، برای قیمت اتریوم سیگنالی صعودی محسوب می‌شود.


قیمت اتریوم در صورت حفظ حمایت‌ها و میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۲,۰۰۴ دلار)، می‌تواند یک شکست صعودی از مقاومت ۲,۱۵۱ دلاری تشکیل دهد و هدف خود را مقاومت‌های بعدی در سطوح ۲,۱۸۱ دلار و ۲,۲۰۰ دلار انتخاب کند. به همین ترتیب، در صورت از دست‌رفتن حمایت ۲,۰۸۲ دلاری، قیمت اتریوم ممکن است ابتدا تا ۲,۰۴۳ دلار و سپس تا میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه یعنی ۲,۰۰۴ دلار کاهش پیدا کند.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین؛ تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

قیمت رمزارز ریپل در روز گذشته کمی از کاهش قیمت خود در شنبه را جبران کرد و در انتهای هفته، در مجموع با ۳.۰۳ درصد رشد به سطح ۰.۵۲۱۲ دلار رسید. همچنین، این رمزارز محبوب برای سومین روز متوالی موفق به حفظ سطح ۰.۵۱ دلار شد. ریپل در واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین، آخرین رمزارزی است که به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت ریپل
نمودار ۱ روزه قیمت ریپل – TradingView


قیمت فعلی ریپل با کاهش ۱.۶ درصدی نسبت به روز گذشته، به ۰.۵۱۴۹ دلار رسیده است که برای رشد تا اولین مقاومت جدی خود در ۰.۵۲۵۲ دلار، باید بتواند از نقطه پیوت در ۰.۵۲۰۶ دلار عبور کند. بازگشت قیمت ریپل به سطح ۰.۵۲ دلار عاملی صعودی برای این رمزارز محسوب می‌شود که البته در ادامه راه، به اخبار مثبت در مورد دادگاه خود با سازمان SEC نیاز دارد.


چنانچه ریپل موفق به تشکیل یک رالی (حرکت صعودی / Rally) شود، می‌تواند مقاومت‌های ۰.۵۲۹۱ دلار و ۰.۵۳ دلار را مورد آزمایش (Test) قرار دهد. ریپل در صورت عبور از این سطوح مقاومتی، ۰.۵۳۷۶ دلار را به‌عنوان مانع بعدی پیش روی خود خواهد داشت.

نمودار 1 ساعته قیمت ریپل
نمودار ۱ ساعته قیمت ریپل – TradingView


با نگاه به نمودار ۱ ساعته قیمت XRP، این رمزارز در صورتی که نتواند حمایت نخست خود (S1) و پیوت را پشت سر بگذارد، ممکن است تا حمایت دوم در سطح ۰.۵۱۲۱ دلار کاهش داشته باشد. در صورت از دست‌رفتن این سطح و همچنین ۰.۵۰۵۰ دلار، فشار فروش برای ریپل تشدید خواهد شد. در این سناریو، حمایت بعدی برای این رمزارز در سطح ۰.۵۰۳۶ دلار وجود دارد.

نمودار 4 ساعته قیمت ریپل
نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل – TradingView


اما در نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل و بررسی میانگین متحرک‌های نمایی، سیگنال‌هایی صعودی به چشم می‌خورند. قیمت این رمزارز در حال حاضر بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه (۰.۵۰۵۵۶ دلار) قرار دارد. میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه ریپل از همتای ۱۰۰ روزه دور شده و به همین شکل، این میانگین متحرک نیز از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه فاصله گرفته است که در مجموع برای قیمت ارز XRP عواملی مثبت و صعودی به‌شمار می‌آیند.


ریپل در صورت عبور و حفظ میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۰.۵۱۴۸ دلار) و حمایت نخست خود (۰.۵۱۶۶ دلار)، می‌تواند در تشکیل شکست صعودی از مقاومت ۰.۵۲۵۲ دلاری و رسیدن به سطوح ۰.۵۲۹۱ دلار و ۰.۵۳ دلار، با حمایت خریداران روبه‌رو شود. اما در صورت از دست‌دادن میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۰.۵۱۴۸ دلار)، قیمت ریپل ممکن است در ابتدا تا حمایت مهم خود در ۰.۵۱۲۱ دلار و سپس تا میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه در سطح ۰.۵۰۵۵ دلار کاهش پیدا کند.


با توجه به سناریوهای فوق، تحلیل شما از عملکرد قیمت ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و ریپل چیست؟ در صورت داشتن پرسش، پیشنهاد و یا انتقاد، می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم از واچ لیست هفتگی ۲۸ فروردین

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست همان‌طور که از نامش پیدا است، به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

ارتقای شانگهای اتریوم چیست؟

ارتقای شانگ‌های یکی از آخرین مراحل انتقال شبکه اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (PoS) بوده که به سپرده‌گذاران اجازه برداشت اتریوم‌های استیک‌شده (Stake) خود را می‌دهد.

سلب_مسئولیت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا