تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

کاهش ۲۰ درصدی مارکت کپ اتریوم پس از ارتقا مرج

ارتقا تاریخی مرج اتریوم (Ethereum Merge) سطح انتظارات از این پروژه و چشم‌انداز اتریوم را بالا برد و احتمال جذب کاربران جدید را به این شبکه بلاک چین افزایش داد؛ اما عوامل بازدارنده در بازارهای مالی، باعث شکست اتریوم و ارتقای مرج در تحقق انتظارات شد و خروج سرمایه از این دارایی را در پی داشت.


به بیان دقیق، مارکت کپ اتریوم (ارزش بازار / Market Cap) از ۱۹۵.۸۹ میلیارد دلار در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)، روز اجرای رسمی ارتقای مرج، به ۱۵۸.۲۳ میلیارد دلار در ۳ اکتبر (۱۱ مهر) رسید و کاهشی به میزان ۱۹.۲۲ درصد را ثبت کرد. بر اساس آمار پلتفرم کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، اتریوم نزدیک به ۳۷.۶۶ میلیارد دلار سرمایه را طی این بازه از دست داده است.

نمودار مارکت کپ اتریوم
نمودار مارکت کپ اتریوم – Coinmarketcap

در عین حال، این خروج سرمایه از اتریوم در قیمت این رمزارز بازتاب داشته و طی یک روند نزولی یکنواخت، سعی در حفظ سطح ۱,۳۰۰ دلار داشته است. رمزارز شماره یک حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای / DeFi) با ۱,۵۹۰ دلار در روز ارتقای مرج، تا کنون کاهشی بیش از ۲۳ درصد داشته و هنگام نشر این خبر، با قیمت ۱,۲۹۰ دلار در بازارها معامله می‌شود.

نمودار قیمت اتریوم طی ماه اخیر
نمودار قیمت اتریوم طی ماه اخیر – Coinmarketcap

ارتقا مرج انتظارات را برآورده نکرد

انتظار می‌رفت که اتریوم پس از ارتقای مرج و انتقال به پروتکل اثبات سهام (Proof-of-Stake)، توجهات بیشتری را به خود جلب کند. هدف از این ارتقا تبدیل اتریوم به یک دارایی ضدتورمی (Deflationary) و جذب سرمایه‌گذاران سازمانی بود.


از این رو می‌توان گفت کاهش مارکت کپ اتریوم و خروج سرمایه از این دارایی یکی از نشانه‌های اثرات قابل توجه ارتقای مرج بر آن است. گرچه حامیان اتریوم معتقدند که این ارتقا تنها جزئی از نقشه راه (Roadmap) گسترده اتریوم بوده و اثرات آن در درازمدت دیده می‌شوند.


با این حال، این طرح‌ها با وجود عوامل بازدارنده اقتصاد کلان نه برای اتریوم و نه بازار رمزارزها موفقیت‌آمیز ظاهر نشده‌اند. علاوه‌بر این موارد، ارتقای مرج بیشتر به یک رویداد «شایعه را بخر، خبر را بفروش» تبدیل شد.


اتریوم با چالش‌های پیرامون قانون‌گذاری‌ها و دسته‌بندی این دارایی جزء اوراق بهادار نیز دست و پنجه نرم می‌کند. لازم به ذکر است رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، گری گِنسلِر، اخیراً اظهار کرده که دارایی‌های اثبات سهام ممکن است برای سرمایه‌گذاران حدس و گمان‌هایی مبنی بر افزایش قیمت و کسب سود از طریق آن‌ها ایجاد کند. از این رو پس از ارتقای مرج، برخی از این سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که اتریوم هدف بعدی سازمان SEC باشد.


نکته مهم دیگر در رابطه با اتریوم پس از ارتقای مرج این است که بخشی از کاربران دنیای کریپتو بر این باور بودند که مارکت کپ اتریوم پس از این ارتقا ممکن است از بیت کوین بالاتر رود و به اصطلاح معروف، رویداد فلیپِنینگ (Flippening) رخ دهد و اتریوم به کامل‌ترین پوشش در برابر تورم تبدیل شود؛ اما خروج سرمایه از این دارایی، احتمال این رویداد را کم‌رنگ کرده است.


در این بین با ثابت ماندن ارزش اتریوم علی‌رغم وجود عوامل و شرایط منفی برای بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران رفتار قیمت اتریوم را جهت تشخیص حرکت بعدی آن به‌طور دقیق زیر نظر گرفته‌اند.

مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ (Market Capitalization)، سرمایه موجود و نقدی یک کمپانی یا رمزارز است. ارزش بازار در واقع میزان ارزش تمام توکن‌های در گردش بازار ضرب در قیمت نقدی هر واحد آن است.

استراتژی شایعه را بخر، خبر را بفروش چیست؟

این عبارت یک اصطلاح در بازارهای مالی است که طبق آن، سرمایه‌گذاران بر اساس یک شایعه اقدام به خرید یک دارایی کرده تا زمان اعلام رسمی خبر، دارایی را برای کسب حداکثر سود بفروشند.

منبع: Finbold

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا