تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۹ مرداد؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین چند روز اخیر را در یک محدوده فشرده سیر کرده، اما نکته مثبت این‌جا است که این محدوده در نزدیکی یکی از آخرین سقف‌های قیمتی تشکیل شده است. چنین عملکردی به این معنی است که خریداران، عجله‌ای برای خروج از بازار ندارند و احتمال رشد قیمت بیت کوین را پیش‌بینی می‌کنند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۹ مرداد


این روند خنثی و تثبیت (Consolidation)، منجر به کاهش دامیننس بیت کوین (نرخ سلطه بیت کوین بر بازار / Bitcoin Dominance) به ۴ درصد شده که این آمار در ۳۰ ژوئن (۹ تیر)، بیشتر از ۵۰ درصد بود. این مسئله نشان می‌دهد که فعالان بازار به مرور سرمایه خود را از بیت کوین خارج کرده و تمرکز را بر روی برخی آلت کوین‌های مستعد رشد قرار داده‌اند.


البته احتمالاً تا زمانی که در عملکرد قیمت بیتکوین نشانه‌های مثبت دیده نشود، بازار صعودی آلت کوین‌ها نیز آغاز نخواهد شد. همچنین در صورتی که بیت کوین کاهش قیمت شدیدی را تجربه کند، احتمال فروش سنگین آلت کوین‌ها وجود خواهد داشت و با وجود این‌که بعضی آلت کوین‌ها موقعیت‌های معاملاتی سوددهی را به‌وجود می‌آورند، معامله‌گران آن‌ها بهتر است نگاه دقیقی به عملکرد بیت کوین نیز داشته باشند. حال سوال این‌جا است که سطوح مهم حمایت و مقاومت بیت کوین کدام‌اند؟ که مثل همیشه در این پست از واچ لیست ارزهای دیجیتال، به آن پاسخ خواهیم داد.


در واچ لیست هفتگی ۹ مرداد صرافی او ام پی فینکس، تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، دوج کوین (DOGE)، میکر (MKR) و آپتیمیزم (OP) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته را برای شما آماده کرده‌ایم.

مطالعه بیشتر: معرفی ۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۹ مرداد؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در نمودار ۱ روزه، با تلاش خریداران توانست سطح ۲۹,۳۷۷ دلار یعنی میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) خود را طی چند روز اخیر حفظ کند؛ اما در عین حال، در عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۹,۶۷۰ دلار موفق ظاهر نشد. بیت کوین طبق روال هر هفته، نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۹ مرداد ماه است.

نمودار 1 روزه بیت کوین
تحلیل تکنیکال بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


اکنون فروشندگان بازار به‌منظور تقویت پوزیشن‌های معاملاتی خود، تلاش خواهند کرد تا قیمت را به زیر نخستین سطح حمایتی در ۲۸,۸۶۱ دلار بکشانند. در صورت موفقیت، احتمال رنج‌زدن طولانی‌مدت بیت کوین در محدوده بین ۳۱,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۸۰۰ دلار بیشتر می‌شود. خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کم کم به‌سمت پایین شیب پیدا کرده و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) نیز در محدوده منفی قرار دارد که شرایط فعلی قیمت را به سود فروشندگان نشان می‌دهند.


اما این سناریوی نزولی زمانی نامعتبر می‌شود که خریداران، موفق به هدایت قیمت بیت کوین بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شوند. به این ترتیب، قیمت می‌تواند تا ناحیه مقاومتی بین ۳۱,۰۰۰ دلار تا ۳۲,۴۰۰ دلار رشد داشته باشد. چنانچه خریداران بر این مقاومت نیز غلبه کنند، احتمالاً مرحله بعدی روند صعودی بیت کوین با هدف رشد تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار آغاز خواهد شد.

نمودار 4 ساعته بیت کوین
تحلیل تکنیکال بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView


بیت کوین در نمودار ۴ ساعته شاهد از بین‌رفتن شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرار گرفتن شاخص RSI در مرز میانی است که نشان‌گر تعادل بین عرضه و تقاضای این رمزارز هستند. قیمت بیت کوین در یک محدوده فشرده میان ۲۸,۸۶۱ دلار و ۲۹,۶۹۰ دلار باقی مانده است.


در صورتی که بیت کوین از مقاومت پیش رو یک شکست را تشکیل دهد و کندل را بالاتر از آن ببندد، شرایط قیمت ممکن است به‌نفع خریداران تغییر پیدا کند. به این ترتیب، قیمت ممکن است ابتدا تا ۳۰,۵۰۰ دلار و در ادامه تا ۳۱,۵۰۰ دلار رشد پیدا کند.


اما در آن روی سکه، در صورت کاهش قیمت و شکست سطح ۲۸,۸۶۱ دلار، احتمالاً فروشندگان کنترل شرایط را به‌دست گیرند و قیمت بیت کوین در ادامه تا ۲۷,۵۰۰ دلار کاهش داشته باشد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۹ مرداد؛ تحلیل تکنیکال دوج کوین (DOGE)

ارز دیجیتال دوج کوین در نمودار ۱ روزه، درست بالاتر از سطح ۰.۰۸ دلار با مقاومت روبرو شده است، اما نکته مثبت عدم ترک میدان خریداران این رمزارز است. در این بخش، به تحلیل تکنیکال دوج کوین در واچ لیست هفتگی ۹ مرداد خواهیم پرداخت.

نمودار 1 روزه دوج کوین
تحلیل تکنیکال دوج کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


خریداران در کف قیمت DOGE در تاریخ ۲۸ جولای (۶ مرداد)، اقدام به خرید کردند که این مسئله نشان می‌دهد ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دوج کوین، مثبت باقی مانده است. در صورتی که خریداران بتوانند قیمت را از سقف روزانه تشکیل‌شده در روز ۲۵ جولای (۳ مرداد) عبور دهند، مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) قیمت دوج کوین تقویت خواهد شد. به این ترتیب، دوج می‌تواند ابتدا تا ۰.۱۰ دلار و سپس ۰.۱۱ دلار رشد قیمت داشته باشد.


اما در غیر این صورت، چنانچه قیمت DOGE از سطح فعلی خود دچار کاهش شود و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، به این معنی است که فروشندگان در رالی‌ها (حرکت صعودی / Rally) اقدام به فروش دوج کوین می‌کنند. این سناریو در صورت تایید می‌تواند به کاهش قیمت دوج تا سطح شکست ۰.۰۷ دلاری منجر شود.

نمودار 4 ساعته دوج کوین
تحلیل تکنیکال دوج کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView


نمودار ۴ ساعته دوج کوین نشان می‌دهد که این رمزارز در یک روند صعودی قرار دارد. قیمت در این تایم فریم به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش داشت، اما با خرید در کف خریداران، موفق شد تا بالاتر از ۰.۰۸ دلار رشد پیدا کند. درصورتی که دوج از مقاومت پیش روی خود عبور کند، می‌تواند روند صعودی را مجدداً از سر گیرد.


در سناریوی نزولی، مهم‌ترین سطح حمایتی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه این رمزارز و بعد از آن، میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه است. فروشندگان جهت به‌دست گرفتن کنترل شرایط، باید قیمت را به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بکشانند. در این صورت، قیمت دوج کوین ممکن است تا ۰.۰۷ دلار کاهش پیدا کند.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۹ مرداد؛ تحلیل تکنیکال میکر (MKR)

ارز دیجیتال میکر (Maker) در نمودار ۱ روزه، طی چند ماه اخیر پایین‌تر از سطح ۱,۲۰۰ دلار در بازارها معامله شده است. این سطح با فعالیت خریداران در تاریخ ۲۹ جولای (۷ مرداد) شکسته شد. از این رو، توکن MKR را در واچ لیست هفتگی ۹ مرداد ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه میکر
تحلیل تکنیکال میکر در نمودار ۱ روزه – TradingView


عموماً زمانی که قیمت مقاومت پیش روی خود را می‌شکند، به سطح شکسته شده بازگشت دارد و آن را مجدداً تست (Retest) خواهد کرد. به این ترتیب، قیمت ارز میکر ممکن است دوباره به سطح ۱,۲۰۰ دلار بازگردد. در صورتی که میکر پس از بازگشت به این سطح رشد قابل توجهی داشته باشد، به این معنی خواهد بود که خریداران ۱,۲۰۰ دلار را از مقاومت به حمایت تبدیل کرده‌اند. در ادامه، این رمزارز می‌تواند یک روند صعودی جدید را آغاز کند و ابتدا تا ۱,۶۰۰ دلار و سپس ۱,۹۰۰ دلار رشد داشته باشد.


اما در سناریوی نزولی، شکست سطح ۱,۲۰۰ دلار و کاهش قیمت به زیر آن، به این معنی است که احتمالاً این سطح در نقش یک تله گاوی (Bull Trap) عمل کرده است. از این رو، قیمت MKR ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در ۱,۰۷۹ دلار کاهش پیدا کند. چنانچه کندل ۱ روزه پایین‌تر از این سطح بسته شود، به این معنی است که فروشندگان کنترل وضعیت قیمت را به‌دست گرفته‌اند.

نمودار 4 ساعته میکر
تحلیل تکنیکال میکر در نمودار ۴ ساعته – TradingView


خطوط میانگین متحرک‌ ارز دیجیتال میکر در نمودار ۴ ساعته، رو به بالا شروع به حرکت کرده‌اند و شاخص قدرت نسبی این رمزارز نیز بالاتر از ۶۶ قرار دارد؛ مجموع این موارد نشان می‌دهند که قیمت میکر یک روند صعودی را تجربه می‌کند. میکر پس از رسیدن به سطح ۱,۳۶۱ دلار دچار کاهش قیمت شد، اما این‌طور که به نظر می‌رسد خریداران در این کف قیمتی و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در این تایم فریم، اقدام به خرید ارز میکر می‌کنند.


در این صورت، قیمت برای رشد تا مقاومت ۱,۳۶۱ دلاری مجدداً تلاش خواهند کرد. چنانچه این اتفاق بیفتد، قیمت می‌تواند مسیر صعودی را تا ۱,۶۰۰ دلار ادامه دهد. اما در آن روی سکه، کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک‌ها به منزله تغییر وضعیت قیمت به سود فروشندگان خواهد بود و این مسئله، ممکن است منجر به کاهش قیمت میکر تا مرز ۱,۰۰۰ دلار شود.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان‌گیری ارز دیجیتال


واچ لیست هفتگی ۹ مرداد؛ تحلیل تکنیکال آپتیمیزم (OP)

توکن آپتیمیزم در نمودار ۱ روزه، چند روزی را درگیر یک روند نزولی بود و حالا، نشانه‌هایی از تغییر روند و شروع یک حرکت صعودی را نشان می‌دهد. ارز دیجیتال آپتیمیزم، آخرین دارایی است که در واچ لیست هفتگی ۹ مرداد ماه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه اپتیمیزم
تحلیل تکنیکال آپتیمیزم در نمودار ۱ روزه – TradingView


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آپتیمیزم در سطح ۱.۴۶ دلار، رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص RSI این رمزارز در محدوده مثبت قرار دارد که یعنی، وضعیت فعلی به‌سود خریداران بازار است. توکن OP یک مقاومت جزئی در ۱.۶۶ دلار پیش روی خود دارد که در صورت غلبه بر آن، می‌تواند ابتدا تا ۱.۸۸ دلار و سپس ۲ دلار رشد داشته باشد.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت آپتیمیزم پس از رسیدن به ۱.۶۶ دلار دچار کاهش شود که نشان‌گر فعالیت قوی‌تر فروشندگان در هر رالی است. به این ترتیب، قیمت ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش پیدا کند. این سطح برای ارز دیجیتال آپتیمیزم از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که شکست آن می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در سطح ۱.۳۳ دلار شود.

نمودار 4 ساعته اپتیمیزم
تحلیل تکنیکال آپتیمیزم در نمودار ۴ ساعته – TradingView


قیمت ارز OP در نمودار ۴ ساعته، مدتی است که در محدوده بین ۱.۶۶ دلار تا ۱.۴۰ دلار باقی مانده است. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در این تایم فریم شروع به حرکت رو به بالا کرده و شاخص قدرت نسبی نیز، کمی پایین‌تر از ناحیه اشباع خرید (Overbought) قرار دارد که یعنی شرایط برای خریداران بهتر از فروشندگان این رمزارز است.


در صورتی که خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از سطح ۱.۶۶ دلار شوند، رمزارز آپتیمیزم پتانسیل ادامه حرکت صعودی خود را پیدا خواهد کرد. در این سناریو هدف قیمت OP، سطح ۱.۹۲ دلار است.


اما چنانچه قیمت از ۱.۶۶ دلار کاهش داشته باشد، می‌تواند به منزله رنج‌زدن و یک روند خنثی برای مدت بیشتری باشد. فروشندگان این رمزارز به‌منظور بازگشت به بازار، ابتدا باید قیمت را به زیر سطح ۱.۴۰ دلار بکشانند که در این صورت، قیمت اپتیمیزم تا سطح ۱.۱۵ دلار، حمایتی را پیش روی خود نخواهد داشت.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۹ مرداد ماه، ارزهای دیجیتال بیت کوین، دوج کوین، میکر و آپتیمیزم را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم از واچ لیست هفتگی ۹ مرداد

واچ لیست چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

این هفته چه ارزی بخریم؟

پنج ارز دیجیتال این هفته با توجه به واچ لیست کوین تلگراف (CoinTelegraph)، رمزارزهای BTC، DOGE، MKR و OP هستند که پتانسیل رشد در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را دارند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک یا Moving Average یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمت یک دارایی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش داده و در جهت تشخیص مسیر قیمت کمک می‌کند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا