تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) پس از پیروزی کمپانی ریپل (XRP) در جدال قانونی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، در تلاش بود تا روند خنثی و خسته‌کننده خود را پایان دهد؛ اما این اتفاق هیجانات زودگذری بیش نبود و رمزارز برتر بازار همچنان در شرایط سابق خود به‌سر می‌برد. فروشندگان در تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ تیر) قیمت بیت کوین را مجدداً به محدوده قبلی بازگرداندند و نشان دادند که در سطوح بالاتر قیمت، فعالیت بیشتری دارند. با این حال، نکته مثبت این‌جا است که خریداران نیز تسلیم نشده و قیمت را بالاتر از ۳۰,۰۰۰ دلار حفظ کرده‌اند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر


اکنون انتظار می‌رود که فعالان بازار، به‌دقت فرآیند راه‌اندازی صندوق‌های معامله‌گری (ETF) بیت کوین را زیر نظر گیرند، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها متعلق به کمپانی بلک‌راک (Blockrock) است. طبق گزارش بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، نکته جالب راجع به بلک‌راک این است که این کمپانی تاکنون ۵۵۰ درخواست راه‌اندازی ETF های مختلف را ثبت کرده و از میان آن‌ها، تنها یک پروپوزال رد شده است.


در حال حاضر حتی با وجود این‌که قیمت بیت کوین یک روند تثبیت (Consolidation) را پیش گرفته و منتظر عامل محرک بعدی خود است، برخی آلت کوین‌ها شاهد تشدید فشار خرید هستند. این مسئله باعث شده که نرخ تسلط یا دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) به زیر ۵۰ درصد برسد که یعنی، احتمالاً توجه سرمایه‌گذاران به آلت کوین‌های بازار معطوف شده است.


حال، سوال این‌جا است که بیت کوین طی روزهای آتی روند جدیدی را آغاز خواهد کرد یا همچنان در رنج (Range) خود باقی می‌ماند؟ با توجه به اطلاعات فعلی و برنامه هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال، بیت کوین و چند آلت کوین هستند که پتانسیل رشد خوبی نسبت به سایر همتاهای خود دارند.


در واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر ماه او ام پی فینکس، به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های یونی سواپ (UNI)، آربیتروم (ARB)، آوه (AAVE) و میکر (MKR) در نمودارهای ۱ روزه و ۴ ساعته می‌پردازیم.

واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در نمودار ۱ روزه نشان می‌دهد که این رمزارز در تاریخ ۱۳ جولای (۲۲ تیر)، کندل روزانه خود را بالاتر از سطح ۳۱,۰۰۰ دلار بسته که البته مشخص شد که این سطح، یک تله گاوی (Bull Trap) بوده و فروشندگان در روز بعد، موفق به کاهش قیمت به زیر سطح مذکور شدند. این یعنی که فروشندگان بازار به‌شدت از محدوده بین ۳۱,۰۰۰ دلار و ۳۱,۴۰۰ دلار محافظت می‌کنند. بیت کوین مثل همیشه، نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

تحلیل تکنیکال بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل تکنیکال بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


طی چند روز اخیر پرایس اکشن بیت کوین در شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI)، یک واگرایی نزولی (Bearish Divergence) تشکیل داده است. این یعنی که مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی در حال تضعیف است. اکنون، فروشندگان جهت کسب سود بیشتر، تلاش می‌کنند تا قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA)، سطح ۳۰,۱۸۷ دلار، بکشانند. در صورت موفقیت، قیمت BTC ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) خود یعنی سطح ۲۸,۶۳۱ دلار، کاهش داشته باشد.


چنانچه خریداران قصد جلوگیری از چنین کاهشی را داشته باشند، باید هرچه سریع‌تر قیمت را از ۳۱,۰۰۰ دلار عبور دهند و این سطح را حفظ کنند. به این ترتیب، قیمت بیتکوین می‌تواند تا ۳۲,۴۰۰ دلار رشد داشته باشد. شکست صعودی از این سطح و بستن کندل بالاتر از آن، پتانسیل رشد تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار را به‌وجود می‌آورد، چراکه در این مسیر، مقاومتی جدی برای بیت کوین دیده نمی‌شود.

تحلیل تکنیکال بیت کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل تکنیکال بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView


نمودار تکنیکال ۴ ساعته بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت در این تایم فریم به زیر خطوط میانگین متحرک کاهش داشته که نشان‌گر نبود تقاضا برای خرید در سطوح قیمتی بالا است. فروشندگان به‌منظور ایجاد یک اصلاح عمیق‌تر، باید قیمت را به زیر ۲۹,۵۰۰ دلار بکشانند که در این صورت، بیت کوین ممکن است تا ۲۷,۵۰۰ دلار نیز کاهش قیمت داشته باشد.


اما در آن روی سکه، خریداران جهت تشکیل یک حرکت صعودی به‌سمت ۳۲,۴۰۰ دلار، باید قیمت را از سطح ۳۱,۰۰۰ دلار عبور دهند. در صورتی که قیمت با رسیدن به ۳۲,۴۰۰ دلار کاهش پیدا کند اما در مسیر بازگشت، از سطح ۳۱,۰۰۰ دلار جهش (Bounce) داشته باشد، به این معنی است که خریداران این سطح را از مقاومت به حمایت تبدیل کرده‌اند. به این ترتیب، قیمت بیت کوین ممکن است یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را تا ۴۰,۰۰۰ دلار تشکیل دهد.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال


واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر؛ تحلیل تکنیکال یونی سواپ (UNI)

ارز دیجیتال صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (UNI)، طی پول بک‌های (Pullback) خود موفق شد در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی سطح ۵.۴۱ دلار در نمودار ۱ روزه، حمایت خود را پیدا کند. چنین عملکردی نشان می‌دهد که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران این رمزارز مثبت شده و مشغول خرید در کف‌های قیمتی هستند. از این رو، تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال UNI را در واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر ماه برای شما آماده کرده‌ایم.

تحلیل تکنیکال یونی سواپ در نمودار 1 روزه
تحلیل تکنیکال یونی سواپ در نمودار ۱ روزه – TradingView


اکنون، خریداران این رمزارز تلاش خواهند کرد که در کف فعلی اقدام به خرید ارز UNI کنند و قیمت را از مقاومت پیش رو در سطح ۶.۱۶ دلار عبور دهند؛ در صورتی که موفق به انجام این کار شوند، قیمت یونی سواپ می‌تواند تا ۶.۵۰ دلار به رشد خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌شود که این سطح در قالب یک مقاومت جدی عمل کند، اما در صورت تداوم تلاش خریداران، این سطح شکسته و قیمت می‌تواند مسیر صعودی را تا ۶.۷۰ دلار ادامه دهد.


در سناریوی نزولی تکنیکال یونی سواپ، نخستین حمایت مهم، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. شکسته‌شدن این سطح و بسته‌شدن کندل ۱ روزه پایین‌تر از آن، به‌منزله بازگشت فروشندگان به بازار این رمزارز خواهد بود. به این ترتیب، قیمت UNI ممکن است در ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۵ دلار و سپس تا حمایت مهم ۴.۷۲ دلاری، کاهش پیدا کند.

تحلیل تکنیکال یونی سواپ در نمودار 4 ساعته
تحلیل تکنیکال یونی سواپ در نمودار ۴ ساعته – TradingView


اصلاح قیمت یونی سواپ در نمودار ۴ ساعته، تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در این تایم فریم ادامه داشته است. این سطح، نخستین حمایت مهم یونی سواپ به‌شمار می‌آید که در صورت بازگشت قیمت از این سطح به‌سمت بالا، احتمال آزمایش مجدد (Retest) مقاومت ۶.۱۷ دلاری وجود خواهد داشت. یونی سواپ در صورت غلبه بر این مقاومت، می‌تواند تا خط مقاومت (Resistance Line) کانال نزولی مشخص‌شده در نمودار، به رشد خود ادامه دهد.


اما در غیر این صورت، چنانچه قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، به این معنی است که معامله‌گران کوتاه‌مدت اقدام به برداشت سود کرده‌اند. این مسئله می‌تواند منجر به کاهش قیمت تا خط حمایت (Support Line) کانال مذکور شود و در صورت از دست‌رفتن این حمایت، قیمت یونی سواپ ممکن است تا ۵.۰۸ دلار کاهش پیدا کند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر؛ تحلیل تکنیکال آربیتروم (ARB)

رمزارز آربیتروم موفق شد در تاریخ ۱۵ جولای (۲۴ تیر)، الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) در نمودار ۱ روزه خود را بشکند و کندل را بالاتر از آن ببندد. این عملکرد نشان‌گر فعالیت بهتر خریداران در برابر فروشندگان توکن ARB است. به همین دلیل، ارز دیجیتال آربیتروم را در واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر، مورد تحلیل و بررسی تکنیکال قرار می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال آربیتروم در نمودار 1 روزه
تحلیل تکنیکال آربیتروم در نمودار ۱ روزه – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۱.۱۶ دلار) در این تایم فریم، رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص RSI نیز به محدوده اشباع خرید (Overbought) نزدیک شده است که محتمل‌ترین سناریو را، حرکت به‌سمت اولین مقاومت پیش رو نشان می‌دهند. قیمت آربیتروم در مسیر صعودی یک مقاومت جزئی در سطح ۱.۳۶ دلار دارد که در صورت عبور از آن، می‌تواند تا ۱.۵۰ دلار رشد داشته باشد. انتظار می‌رود که این سطح یک مقاومت جدی برای ارز ARB باشد، اما اگر خریداران بر این سطح غلبه کنند، رالی آربیتروم می‌تواند تا ۱.۷۰ دلار ادامه پیدا کند.


این سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر خواهد شد که قیمت کاهش داشته باشد و به زیر خط حمایت (Support Line) الگوی مثلث برسد. این اتفاق، پوزیشن‌های خریداران را لیکویید (Liquidate) کرده و در نتیجه آن، قیمت ARB ممکن است تا ۰.۹۰ دلار کاهش داشته باشد.

تحلیل تکنیکال آربیتروم در نمودار 4 ساعته
تحلیل تکنیکال آربیتروم در نمودار ۴ ساعته – TradingView


در نمودار ۴ ساعته آربیتروم، خریداران سطح شکستِ ریتِست‌شده (Retest) الگوی مثلث متقارن را حفظ کرده‌اند که یعنی، این رمزارز در سطوح پایین شاهد تقاضای بالا برای خرید است. حالا خریداران تلاش خواهند کرد که از شرایط فعلی نهایت بهره را ببرند و قیمت ارز دیجیتال آربیتروم را از سطح ۱.۳۶ دلار عبور دهند. در صورت موفقیت، مومنتوم قیمت احتمالاً شاهد رشد شتاب خواهد بود.


اما چنانچه قیمت از سطح فعلی خود یا ۱.۳۶ دلار کاهش پیدا کند، فروشندگان جهت بازگشت قیمت به داخل الگوی مثلث، مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورتی که فروشندگان در اقدام خود موفق باشند، آخرین شکست قیمت ARB احتمالاً یک تله گاوی بوده است. از این رو، قیمت آربیتروم ممکن است ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و سپس تا خط حمایت الگوی مثلث، دچار کاهش شود.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر؛ تحلیل تکنیکال آوه (AAVE)

رمزارز آوه (AAVE) موفق شد در تاریخ ۳ جولای (۱۲ تیر)، کانال نزولی در نمودار ۱ روزه را بشکند و کندل را بالاتر از آن ببندد. خریداران آوه نیز این سطح شکست را در روزهای ۶ و ۱۰ جولای (۱۵ و ۱۹ تیر) حفظ کردند که نشان می‌دهد، این سطح مقاومتی به حمایت تبدیل شده است. آوه رمزارز بعدی است که در واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر ماه، به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

تحلیل تکنیکال آوه در نمودار 1 روزه
تحلیل تکنیکال آوه در نمودار ۱ روزه – TradingView


خط رو به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۷۲ دلار) و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی آوه در محدوده مثبت، نشان می‌دهند که شرایط فعلی این رمزارز تحت اختیار خریداران قرار دارد. در صورتی که قیمت آوه از سطح فعلی شروع به افزایش کند یا از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه جهش داشته باشد، احتمال تشکیل یک رالی و عبور از سطح ۸۴.۵۰ دلار بیشتر می‌شود. در ادامه این مسیر، قیمت ارز AAVE می‌تواند تا ۹۵ دلار به رشد خود ادامه دهد.


اما در آن روی سکه، کاهش قیمت و شکست نزولی در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، نشان از کمرنگ‌شدن فعالیت خریداران دارد. از این رو، فروشندگان تلاش خواهند کرد که قیمت را به کانال نزولی در نمودار بازگردانند.

تحلیل تکنیکال آوه در نمودار 4 ساعته
تحلیل تکنیکال آوه در نمودار ۴ ساعته – TradingView


نمودار تکنیکال ۴ ساعته آوه نشان می‌دهد که خریداران قیمت را از مقاومت ۸۴.۵۰ دلار عبور داده، اما موفق به حفظ این شکست نشده‌اند. فروشندگان در سطوح بالاتر، فعالیت بیشتری از خود نشان داده‌اند و موفق به کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شده‌اند.


اکنون خطوط هر دو میانگین متحرک‌ها شیب خود را از دست داده و شاخص RSI نیز، به مرز میانی نزدیک شده و نشان می‌دهند که میان تقاضا و عرضه ارز دیجیتال آوه، تعادل برقرار شده است.


در صورتی که قیمت در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه یک شکست نزولی تشکیل دهد، شرایط ممکن است به سود فروشندگان تغییر پیدا کند. این مسئله ممکن است منجر به کاهش قیمت تا ۶۸ دلار شود. این سناریو زمانی تغییر پیدا خواهد کرد که خریداران بتوانند قیمت آوه را بالاتر از سطح ۸۴.۵۰ دلار حفظ کنند.


مطالعه بیشتر: معرفی ۵ اندیکاتور کاربردی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر؛ تحلیل تکنیکال میکر (MKR)

ارز دیجیتال میکر در نمودار ۱ روزه، موفق شد در تاریخ ۲ جولای (۱۱ تیر) خط روند نزولی (Downtrend Line) خود را بشکند و این سطح را در ۱۴ جولای (۲۳ تیر)، با موفقیت مجدداً آزمایش کند. جهش قیمت میکر از این سطح، نشان می‌دهد که این رمزارز در سطوح پایین‌تر قیمتی از سطح تقاضای بیشتری برخوردار است. رمزارز MKR آخرین توکنی است که در واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال میکر در نمودار 1 روزه
تحلیل تکنیکال میکر در نمودار ۱ روزه – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه میکر در سطح ۸۷۸ دلار، رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص قدرت نسبی نیز در محدوده مثبت قرار گرفته است که نشان می‌دهند، شرایط تحت کنترل خریداران این رمزارز است. اکنون، این دسته از فعالان بازار در تلاش برای ازسرگیری روند صعودی هستند، اما ممکن است در نزدیکی سطح ۱,۱۰۰ دلار، با مقاومت شدیدی مواجه شوند. در صورت عبور از این مانع، قیمت ارز MKR می‌تواند مسیر رشد را تا ۱,۲۰۰ دلار ادامه دهد.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت پس از رسیدن به سطح ۱,۰۸۰ دلار، شروع به کاهش کند که نشان از فعالیت فروشندگان در تحرکات صعودی این رمزارز دارد. به این ترتیب، قیمت میکر ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش پیدا کند. شکست نزولی از این سطح، نشان از بازگشت احتمالی فروشندگان به بازار میکر دارد.

تحلیل تکنیکال میکر در نمودار 4 ساعته
تحلیل تکنیکال میکر در نمودار ۴ ساعته – TradingView


بررسی ارز دیجیتال MKR در نمودار ۴ ساعته، نشان می‌دهد که خریداران قیمت را از خط مقاومت (Resistance Line) مشخص‌شده عبور داده‌اند که یعنی، اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت، احتمالاً پایان یافته است. گرچه، همچنان بازگشت قیمت میکر به خط مقاومت محتمل است و این سطح اهمیت بسیار زیادی در تحلیل این رمزارز دارد.


جهش قوی از سطح مذکور می‌تواند به منزله تبدیل این مقاومت به حمایت توسط خریداران باشد؛ چنین سناریویی، احتمال تشکیل یک شکست صعودی بالاتر از سطح ۱,۰۸۰ دلار را بیشتر می‌کند.


این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر خواهد شد که قیمت به زیر میانگین متحرک‌ها برسد که در ادامه مسیر، قیمت میکر ممکن است تا سطح ۸۳۱ دلار نیز کاهش داشته باشد.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر، ارزهای دیجیتال بیت کوین، یونی سواپ، آربیتروم، آوه و میکر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مهم‌ترین سوالات از واچ لیست هفتگی ۲۶ تیر

بهترین ارزهای دیجیتال هفته کدامند؟

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال توسط کارشناسان و پلتفرم‌های معتبر، نشان می‌دهد ارزهایی که در این هفته باید زیر نظر بگیرید، بیت کوین، یونی سواپ، آربیتروم، آوه و میکر هستند.

الگوی قیمت مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

این هفته چه ارزی بخریم؟

پنج ارز دیجیتال این هفته با توجه به واچ لیست کوین تلگراف (CoinTelegraph)، رمزارزهای BTC، UNI، ARB، AAVE و MKR هستند که پتانسیل رشد در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را دارند.

واچ لیست چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-26-تیر

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا