تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین مشغول تشکیل دو الگوی کندل دوجی (Doji) متوالی در نمودار هفتگی خود است، اما نکته مثبت این‌جا است که قیمت توانسته میانگین متحرک نمایی ۲۰ هفته‌ای (۲۰W EMA) در سطح ۲۸,۰۷۲ دلار را حفظ کند. این عملکرد نشان می‌دهد حضور خریداران در بازار همچنان پررنگ است.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد


“TechDev”، تحلیل‌گر محبوب و شناخته‌شده بازار، با تحلیل بیت کوین در نمودار ۳ هفته‌ای نشان داد فشردگی قیمت بالاتر از میانگین متحرک ۲۰ دوره‌ای در این نمودار، به سطوحی رسیده که تنها ۴ مرتبه از زمان خلق بیت کوین دیده شده است. چنین عملکردی جذابیت و اهمیت زیادی دارد، چرا که در تمامی این رخدادها، نتیجه کار صعود قیمت بیت کوین بوده و نشان می‌دهد که تاریخ به‌نفع خریداران بازار تکرار می‌شود.


با این حال، کمبود نوسانات قیمتی باعث شده حجم معاملات فیوچرز (آتی / Futures) بیت کوین به پایین‌ترین سطوح خود از انتهای سال ۲۰۲۲ تا کنون برسد. مارسل پِکمن، از تحلیل‌گران پلتفرم کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، معتقد است شرایط فعلی نشان می‌دهد معامله‌گران فعالیت خود را به بازارهای دیگری منتقل کرده‌اند و یا در سطوح فعلی قیمت‌ها، تمایلی به حضور در بازار ندارند. در حال حاضر برخی آلت کوین‌ها، عملکرد بهتری نسبت به همتاهای خود در روزهای اخیر داشته‌اند که امروز در واچ لیست ارزهای دیجیتال، آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد به تحلیل تکنیکال بیت کوین و آلت کوین‌های شیبا اینو (SHIB)، یونی سواپ (UNI) و میکر (MKR) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین در نمودار ۱ روزه، طی دو روز اخیر در نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA)، سطح ۲۹,۴۴۷ دلار، معامله شده است که این شرایط نشان‌گر عدم قطعیت میان خریداران و فروشندگان است. طبق روال همیشه، بیت کوین نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد به تحلیل و بررسی آن می‌پردازیم.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


شیب از بین‌رفته خطوط میانگین متحرک‌ها و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) در محدوده میانی، شرایط قیمت را به سود هیچ‌یک از خریداران یا فروشندگان بازار نشان نمی‌دهند. این مسئله ممکن است رنج‌زدن طولانی‌تر بیت کوین در محدوده بین ۲۸,۵۸۵ دلار و ۳۱,۱۵۰ دلار را در پی داشته باشد.


این‌طور که پیدا است، روند بعدی قیمت بیت کوین احتمالاً پس از خارج‌شدن از محدوده معاملاتی مذکور آغاز خواهد شد. در صورتی که قیمت بیتکوین به زیر ۲۸,۵۸۵ دلار کاهش داشته باشد، فشار فروش ممکن است افزایش یابد و قیمت مسیر نزولی را تا ۲۶,۰۰۰ دلار ادامه دهد.


اما در سناریوی صعودی، شکست سطح ۳۰,۱۵۰ دلار و بستن کندل ۱ روزه بالاتر از آن، ممکن است خریداران بیشتری را به بازار جذب کند. به این ترتیب، قیمت بیت کوین می‌تواند تا ناحیه مقاومتی بین ۳۱,۸۰۴ دلار و ۳۲,۴۰۰ دلار رشد داشته باشد.

تحلیل بیت کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView


تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد قیمت بین میانگین متحرک‌های خود قرار گرفته که باز هم نشان‌دهنده عدم قطعیت فعالان بازار راجع به روند بعدی قیمت است. در صورتی که قیمت BTC کندل خود را پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) ببندد، شرایط در کوتاه‌مدت به‌سود فروشندگان تغییر پیدا خواهد کرد. این اتفاق ممکن است قیمت را به‌سمت ۲۹,۰۰۰ دلار و سپس ۲۸,۵۸۵ دلار بکشاند.


اما در صورتی که قیمت رمزارز برتر رشد داشته باشد و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند، به این معنی خواهد بود که خریداران در تلاش برای گرفتن کنترل شرایط هستند. به این ترتیب، قیمت می‌تواند ابتدا تا ۲۹,۷۳۸ دلار صعود کند و با غلبه بر این مقاومت، رالی (حرکت صعودی / Rally) قیمت بیت کوین ممکن است تا مقاوت ۳۰,۳۵۰ دلاری ادامه پیدا کند.


مطالعه بیشتر: معرفی ۹ استراتژی معاملاتی برتر برای ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد؛ تحلیل تکنیکال شیبا اینو (SHIB)

ارز دیجیتال محبوب شیبا اینو طی روزهای اخیر یک روند بهبود قیمت را آغاز کرده، اما خریداران در نزدیکی مقاومت ۰.۰۰۰۰۱۲ دلاری در نمودار ۱ روزه با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. شیبا رمزارز بعدی است که در واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

تحلیل شیبا در نمودار 1 روزه
تحلیل شیبا در نمودار ۱ روزه – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۰.۰۰۰۰۰۹ دلار، رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص RSI نیز در محدوده اشباع خرید (Overbought) قرار دارد که شرایط فعلی شیبا را به‌سود خریداران نشان می‌دهند. چنانچه خریداران در مواجهه با مقاومت پیش رو از تلاش خود کم نکنند، احتمال تشکیل رالی قیمت شیبا بالاتر از ۰.۰۰۰۰۱۲ دلار بیشتر خواهد شد. در صورتی که این عملکرد را از شیبا شاهد باشیم، قیمت می‌تواند ابتدا تا ۰.۰۰۰۰۱۴ دلار و سپس ۰.۰۰۰۰۱۶ دلار رشد داشته باشد.


اما در آن روی سکه، کاهش قیمت SHIB به زیر ۰.۰۰۰۰۱۰ دلار ممکن است یک پول‌بک (Pullback) تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را در پی داشته باشد. این سطح اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا شکست نزولی آن می‌تواند به‌منزله پایان روند بهبود قیمت شیبا اینو باشد.

تحلیل شیبا در نمودار 4 ساعته
تحلیل شیبا در نمودار ۴ ساعته – TradingView


ارز دیجیتال شیبا در نمودار ۴ ساعته تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه اصلاح داشته است. انتظار می‌رود خریداران از این سطح با قدرت زیادی دفاع کنند که در صورت موفقیت، ممکن است قیمت برای شکست و حفظ مقاومت ۰.۰۰۰۰۱۱ دلاری مجدداً تلاش کند.


اما چنانچه قیمت SHIB به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود کاهش یابد، می‌تواند به معنی از دست‌رفتن قدرت و کنترل خریداران باشد. به این ترتیب، قیمت شیبا اینو ممکن است تا اولین حمایت جدی خود یعنی میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه کاهش پیدا کند و انتظار می‌رود خریداران در این سطح، فعالیت زیادی داشته باشند.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد؛ تحلیل تکنیکال یونی سواپ (UNI)

رمزارز یونی سواپ در تاریخ ۷ آگوست (۱۶ مرداد) پس از رسیدن به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در سطح ۵.۷۹ دلار، یک جهش قیمتی در نمودار ۱ روزه داشت و توانست از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۶.۰۹ دلار عبور کند. چنین عملکردی نشان می‌دهد خریداران توکن UNI در سطوح پایین قیمت فعالیت بیشتری دارند. در ادامه به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال یونی سواپ در واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد می‌پردازیم.

تحلیل یونی سواپ در نمودار 1 روزه
تحلیل یونی سواپ در نمودار ۱ روزه – TradingView


در حال حاضر، یونی سواپ در نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شاهد رقابت شدید میان خریداران و فروشندگان است. در صورتی که قیمت یونی سواپ پایین‌تر از این میانگین متحرک باقی بماند، فشار فروش ممکن است افزایش پیدا کند و منجر به کاهش قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه شود.


اما در غیر این صورت، جهش قیمت UNI از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نشان‌‌گر تلاش خریداران برای تبدیل این سطح به حمایت خواهد بود. موفقیت این دسته از فعالان بازار، پتانسیل رشد قیمت ارز UNI ابتدا تا مقاومت ۶.۳۵ دلاری و سپس ۶.۷۰ دلار را به‌وجود می‌آورد.

تحلیل یونی سواپ در نمودار 4 ساعته
تحلیل یونی سواپ در نمودار ۴ ساعته – TradingView


هر دو میانگین متحرک یونی سواپ در نمودار ۴ ساعته، شیب خود را از دست داده‌اند که تعادل بین تقاضا و عرضه این رمزارز را نشان می‌دهد. در صورتی که قیمت به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسد، شرایط به‌سود فروشندگان تغییر پیدا می‌کند و قیمت یونی سواپ ممکن است تا ۵.۸۰ دلار شاهد کاهش باشد.


در غیر این صورت، جهش قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، خرید در کف سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. به این ترتیب، قیمت می‌تواند تا ۶.۳۵ دلار مسیر صعودی را ادامه دهد. خریداران برای بازگشت به بازار و کنترل شرایط، باید این مقاومت را پشت سر بگذارند که در صورت موفقیت، قیمت یونی سواپ ممکن است تا ۶.۷۰ دلار رشد داشته باشد.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو برای تحلیل تکنیکال


واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد؛ تحلیل تکنیکال میکر (MKR)

ارز دیجیتال میکر چند روز اخیر را در سطح شکست ۱,۲۰۰ دلاری در نمودار ۱ روزه معامله می‌شود که نشان می‌دهد، خریداران در تلاش‌اند تا این سطح را به حمایت تبدیل کنند. میکر آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد ماه به بررسی آن می‌پردازیم.

تحلیل تکنیکال میکر در نمودار 1 روزه
تحلیل تکنیکال میکر در نمودار ۱ روزه – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (سطح ۱,۲۰۴ دلار) به‌مرور در حال حرکت رو به بالا است و شاخص قدرت نسبی میکر در ناحیه مثبت قرار دارد که یعنی، شرایط فعلی به‌سود خریداران میکر است. اکنون، خریداران تلاش خواهند کرد قیمت میکر را از مقاومت اول در سطح ۱,۲۸۴ دلار عبور دهند و به سقف محلی (Local High) در ۱,۳۷۰ دلار برسند. در صورت شکست این سطح و بستن کندل ۱ روزه بالاتر از آن، قیمت میکر پتانسیل تشکیل یک روند صعودی جدید را پیدا می‌کند.


اما فروشندگان به‌منظور جلوگیری از این عملکرد ارز دیجیتال میکر، باید هرچه سریع‌تر قیمت را به سطح شکسته‌شده ۱,۲۰۰ دلاری بازگردانند. این حرکت، احتمال کاهش قیمت MKR تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۱,۰۴۱ دلار را بیشتر می‌کند.

تحلیل تکنیکال میکر در نمودار 4 ساعته
تحلیل تکنیکال میکر در نمودار ۴ ساعته – TradingView


شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه میکر در نمودار ۴ ساعته از بین رفته و شاخص RSI کمی بالاتر از مرز میانی خود قرار گرفته است. قیمت میکر در تایم فریم ۴ ساعته یک الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) را تشکیل داده که نشان‌دهنده عدم تشخیص دقیق عملکرد میکر توسط خریداران و فروشندگان است.


در صورتی که خریداران قیمت ارز MKR را از الگوی مثلث عبور دهند، پتانسیل رشد تا هدف الگو در سطح ۱,۴۶۳ دلار به‌وجود می‌آید. اما از سویی دیگر، شکست نزولی به زیر الگوی مثلث نشان‌دهنده بازگشت فروشندگان به بازار خواهد بود و هدف قیمت میکر در این سناریو، سطح ۹۸۶ دلار برآورد شده است.


در واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد ماه، ارزهای دیجیتال بیت کوین، شیبا اینو، یونی سواپ و میکر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مهمترین سوالات از واچ لیست هفتگی ۲۳ مرداد ماه

واچ لیست چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به لیستی از دارایی‌ها گفته می‌شود که سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

برای واچ لیست امروز چه ارزهایی بهتر هستند؟

واچ لیست این هفته از ارزهای دیجیتال بیت کوین، شیبا اینو، یونی سواپ و میکر تشکیل شده که در نمودارهای ۱ روزه ۴ ساعته به تحلیل آن‌ها پرداختیم.

این هفته چه ارزی بخریم؟

پنج ارز دیجیتال این هفته از نگاه پلتفرم کوین‌تلگراف، رمزارزهای BTC، SHIB، UNI، MKR و XDC هستند که می‌توانند در هفته جاری عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزهای بازار داشته باشند.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا