تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۹ آبان | او ام پی فینکس

معامله‌گران در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، چشم‌انتظار نشست آتی فدرال رزرو جهت مشخص‌شدن ادامه روند سیاست‌های پولی در روز چهارشنبه هستند. بر اساس آمار قیمت‌ها در بورس کالای شیکاگو (CME)، معامله‌گران قراردادهای آتی (فیوچرز / Futures) تقریباً مطمئن هستند که بانک مرکزی ایالات متحده در هفته جاری نرخ بهره خود را تا ۰.۷۵ درصد افزایش می‌دهد، اما گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش سرعت بالابردن نرخ‌ها در ماه دسامبر (آذر ماه) نیز در حال افزایش است.

لازم به ذکر است شدت‌گرفتن افزایش نرخ‌ها عموماً برای دارایی‌های پرریسک نظیر بیت کوین پیامدهای منفی به‌دنبال دارد.


همچنین در جمعه این هفته گزارش مشاغل آمریکا و نرخ بیکاری برای ماه اکتبر نیز منتشر می‌شوند و اقتصاددانان پیش‌بینی کردند ۱۹۵,۰۰۰ شغل جدید در ماه میلادی جاری افزوده شده که در مقایسه با آمار ماه سپتامبر (شهریور-مهر) کاهش داشته است، اما همچنان روندی قابل قبول در افزایش مشاغل دیده می‌شود. رشد مناسب تعداد مشاغل جدید می‌تواند سرعت بالارفتن نرخ بهره را کاهش دهد.


در این بین، بیت کوین می‌تواند نخستین رشد ماهانه خود را از ماه جولای (تیر ماه) تا کنون به‌ثبت برساند که البته، ماه اکتبر سال میلادی جاری به‌اندازه سال‌های گذشته، با رشد قابل توجه در بازارها به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال همراه نبوده است. با توجه به موارد ذکرشده و گزارش‌های موجود، واچ لیست هفتگی ۹ آبان پلتفرم معاملاتی او ام پی فینکس شامل رمزارزهای بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC)، اِیپ کوین (APE) و شیبا اینو (SHIB) است که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن‌ها خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۹ آبان | بیت کوین (BTC)

بیت کوین پس از رسیدن به محدوده مقاومتی ۲۱,۰۰۰ دلار موفق به حفظ مومنتوم (قدرت حرکت قیمت / Momentum) نشد و یک اصلاح نزولی را آغاز کرد. این رمزارز با رسیدن به ۲۱,۰۷۴ دلار یک روند نزولی جدید را در پیش گرفت و تا زیر سطوح ۲۰,۶۰۰ و ۲۰,۵۰۰ دلار کاهش قیمت داشت. فروشندگان موفق شدند قیمت بیت کوین را پایین‌تر سطح بازگشتی فیبوناچی در ۵۰ درصد هدایت کنند و اکنون، رمزارز برتر بازار در یک محدوده معاملاتی با کف ۲۰,۰۲۹ دلار و سقف ۲۱,۰۷۴ دلار قرار گرفته است.


در حال حاضر قیمت بیت کوین پایین‌تر از ۲۰,۵۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خود معامله می‌شود و مشغول تشکیل یک کانال نزولی بسیار مهم با سطح مقاومتی ۲۰,۷۰۰ دلار است. حمایت فعلی این دارایی محدوده ۲۰,۴۵۰ دلار برآورد شده است.

نمودار 1 ساعته بیت کوین
نمودار ۱ ساعته بیت کوین – TradingView

با توجه به شرایط قیمت در نمودار ۱ ساعته، اولین مقاومت مهم در مسیر بیت کوین ۲۰,۷۰۰ دلار و خط روند در کانال مشخص‌شده است. پس از آن، مقاومت اصلی بیت کوین مرز ۲۱,۰۰۰ دلار است که عبور از آن، مسیر قیمت را تا مقاومت ۲۲,۰۰۰ دلاری هموار می‌سازد و در صورت ادامه رشدها، بیت کوین می‌تواند ۲۲,۵۰۰ دلار را نیز مورد آزمایش قرار دهد.


چنانچه بیت کوین در عبور از ۲۰,۷۰۰ دلار موفق ظاهر نشود، ممکن است به‌سمت پایین تغییر مسیر داده و به حمایت خود در محدوده ۲۰,۴۵۰ دلار برسد. در این راستا، سطح حمایتی بعدی ۲۰,۲۰۰ دلار و حمایت اصلی ۲۰,۰۰۰ دلار خواهد بود که شکست نزولی از این سطح، می‌تواند در کوتاه‌مدت کاهش‌های قابل توجهی را برای قیمت BTC به‌همراه داشته باشد.


شاخص‌های تکنیکال بیت کوین در نمودار ۱ ساعته، شاخص مکدی (MACD) است که در محدوده نزولی در حال افزایش سرعت است و همچنین شاخص قدرت نسبی (RSI) که هم‌اکنون پایین‌تر از مرز ۵۰ قرار دارد.


اما در نمودار روزانه، چشم‌اندازی مثبت برای قیمت بیت کوین به چشم می‌خورد. تقاضا برای این رمزارز تا حدی کاهش یافته، اما همچنان در محدوده مثبت قرار دارد. همچنین قدرت خرید بیت کوین در بازه ۲۴ ساعته نشانه‌هایی مثبت دارد و چنانچه کمی افزایش داشته باشد، قیمت می‌تواند برای ۲۱,۰۰۰ دلار مجدداً تلاش کند.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

در صورت ادامه فعالیت‌ها و حفظ اعتماد به نفس توسط خریداران، بیت کوین می‌تواند در سِشِن‌های معاملاتی (Trading Session) بعدی صعود قیمت داشته باشد و اگر قیمت از مرز ۲۱,۰۰۰ دلار عبور کند، در ادامه ۲۱,۶۰۰ دلار را به‌عنوان مقاومت خواهد داشت که در صورت غلبه بر آن می‌تواند حرکت خود را تا ۲۲,۰۰۰ دلار ادامه دهد. عبور از این مقاومت مهم، بیت کوین را در یک محدوده معاملاتی بین سطوح ۲۲,۰۰۰ تا ۲۸,۰۰۰ دلار قرار می‌دهد.


از دست‌رفتن حمایت فعلی بیت کوین اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت بروز چنین اتفاقی یک روند نزولی آغاز شده و فروشندگان زمام امور را به‌دست می‌گیرند و می‌توانند قیمت را در ابتدا به ۲۰,۳۰۰ دلار و سپس ۱۹,۶۰۰ دلار هدایت کنند.


شاخص RSI بیت کوین در نمودار روزانه علی‌رغم کاهش جزئی، همچنان بالاتر از مرز ۶۰ قرار دارد که یعنی تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر است. همچنین قرارگرفتن قیمت بالاتر از میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه نشانه‌ای از افزایش تقاضا برای رمزارز و هدایت قیمت بیت کوین توسط خریداران است. لازم به ذکر است شاخص مکدی نیز در محدوده سبز قرار دارد.

واچ لیست هفتگی ۹ آبان | لایت کوین (LTC)

لایت کوین طی ۲۴ ساعت اخیر شاهد یک افزایش قیمت به‌میزان ۳ درصد بوده است و توانست طی هفته گذشته در محدوده مثبت باقی بماند و در مجموع، تا ۹ درصد رشد داشته باشد. این رمزارز در نمودار خود به‌طور مداوم در حال تشکیل سقف‌های بالاتر (Higher High) بوده که نشان می‌دهد کنترل شرایط در حال حاضر به‌دست خریداران این ارز دیجیتال است.


این مسئله موجب شد لایت کوین از روند تثبیت (Consolidation) خود خارج شود و سطوح مقاومتی مهمی را پشت سر بگذارد. اکنون در تحلیل تکنیکال لایت کوین نشانه‌هایی مثبت دیده می‌شود و به همین دلیل، یکی از اعضای واچ لیست هفتگی ۹ آبان، این رمزارز است.


لایت کوین در روزهای جاری با افزایش تقاضا همراه بوده است و توانست در مرز ۵۳ دلار، یک حمایت قوی برای خود تشکیل دهد. قیمت لایت کوین در محدوده بسیار مهمی قرار گرفته، چرا که چندین هفته گذشته را مشغول تلاش برای عبور از سطح قیمت فعلی بوده است. چنانچه خریداران در حفظ سطح فعلی موفق نباشند، کاهش قیمت به زیر ۵۳ دلار باعث افزایش قدرت فروشندگان می‌شود. لایت کوین در حال حاضر نسبت به سقف قیمتی خود در می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) ۸۶ درصد فاصله دارد.

نمودار روزانه لایت کوین
نمودار روزانه لایت کوین – TradingView

در صورت ادامه فعالیت خریداران قیمت لایت کوین می‌تواند تا ۵۷ دلار حرکت خود را ادامه دهد که با عبور از آن، ۶۰ دلار را به‌عنوان اولین مقاومت پیش روی خود می‌بیند. در غیر این صورت، کاهش قدرت خریداران ممکن است منجر به رسیدن قیمت در ابتدا به ۵۳ و سپس ۵۰ دلار شود.


شاخص قدرت نسبی لایت کوین در محدوده ۶۰ قرار گرفته است، به این معنی که خریداران بیشتری برای این رمزارز نسبت به فروشندگان وجود دارند. حرکت قیمت بالاتر از خط میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه نیز نشان‌دهنده افزایش تقاضا و کنترل شرایط توسط خریداران است.

نمودار روزانه لایت کوین همراه با شاخص MACD
نمودار روزانه لایت کوین همراه با شاخص مکدی – TradingView

دیگر اندیکاتور تکنیکال یعنی شاخص مکدی لایت کوین نیز نشانه‌هایی صعودی دارد که موجب افزایش قدرت خرید این رمزارز در بازار شده است. این شاخص با نمایش ستون‌های سبز رنگ بالاتر از خط میانی خود، سیگنال خرید به معامله‌گران می‌دهد.


باندهای بولینگر (Bollinger Bands) در نمودار این رمزارز علائمی را مبنی بر افزایش نوسانات قیمت لایت کوین دارند که این مسئله در گسترش و فاصله گرفتن باندهای بالا و پایین از یکدیگر دیده می‌شود.

واچ لیست هفتگی ۹ آبان | ایپ کوین (APE)

ایپ کوین در روزهای اخیر عملکرد خوبی از خود نشان داده است و در پی افزایش قیمت بیت کوین، موفق شد از محدوده حمایتی خود بالاتر رود. این رمزارز در تلاش بود تا حرکتی صعودی را آغاز کند و پس از رسیدن به کف‌های هفتگی خود، جهت جبران ضررها توانست به سقف ۵ دلار برسد.


اما هفته‌های گذشته چیزی جز فشار بر روی قیمت ایپ کوین نداشته‌اند؛ این رمزارز در محدوده ۴.۲ دلار یک روند خنثی (رنج) را پیش گرفته بود و با حفظ حمایت خود، توانست از فروش‌ها در پروژه متاورس آدِرساید (Otherside) تا حدی از زیر این فشارها خارج شود.


اکنون ایپ کوین بالاتر از محدوده ۴.۳ دلاری موفق به حفظ قیمت خود شده و ۶ دلار را به‌عنوان هدف بعدی خود تعیین کرده است که با رسیدن به این سطح بسیار مهم، ممکن است حتی تا ۷ دلار صعود خود را ادامه دهد. چنانچه این رمزارز سطوح ۵ و ۶ دلار را پشت سر نگذارد، می‌تواند تا ۴.۳ دلار کاهش داشته باشد.

نمودار روزانه ایپ کوین
نمودار روزانه ایپ کوین – TradingView

ایپ کوین در نمودار روزانه پرقدرت ظاهر شد و توانست از الگوی مثلث نزولی (Descending Triangle) خود خارج شود؛ این رمزارز با حجم بالای معاملات توانست تا ۵ دلار برسد، اما در تبدیل این سطح از مقاومت به حمایت تا حدی با مشکل مواجه و در محدوده‌ای بالاتر معامله شد که هدف قیمت برای آن ۷ دلار بود.


قیمت APE در حال حاضر پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه یعنی سطح ۵ دلار معامله می‌شود و سطوح مقاومتی و حمایتی این رمزارز در بازه روزانه، به‌ترتیب ۵ تا ۶ دلار و ۴.۵ دلار هستند.

واچ لیست هفتگی ۹ آبان | شیبا اینو (SHIB)

با توجه به کاهش قیمت رمزارزها در روز جاری، به‌نظر می‌رسد بازار وارد یک دوره اصلاح شده باشد. با این حال، قیمت شیبا اینو طی ۲۴ ساعت اخیر نزدیک به ۰۳۴ درصد افزایش داشته است؛ البته این رمزارز در نمودار ۱ ساعته خود در حال بازگشت به سطح حمایتی ۰.۰۰۰۰۱۲۲۵ دلار است که در صورت عدم توانایی خریداران در حفظ این سطح، قیمت شیبا ممکن است تا ۰.۰۰۰۰۱۲ دلار کاهش داشته باشد.

نمودار روزانه شیبا
نمودار روزانه شیبا – TradingView

اما شرایط شیبا در نمودار روزانه نشانه‌های نزولی بیشتری دارد و به‌طور موقت به حمایت خود در ۰.۰۰۰۰۱۲۲۲ دلار رسیده است. چنانچه کندل قیمت پایین‌تر از این سطح بسته شود، احتمال کاهش ناگهانی به ۰.۰۰۰۰۱۱۵۰ دلار وجود دارد.

نمودار هفتگی شیبا
نمودار هفتگی شیبا – TradingView

نکته جالب این‌جا است که شیبا اینو در تایم‌فریم بالاتر و نمودار هفتگی خود، با حجم سنگینی از خرید روبرو شده است. به این ترتیب، محتمل‌ترین سناریو صعود جزئی قیمت تا محدوده ۰.۰۰۰۰۱۳ دلار است که البته، نیازمند زمان بیشتر برای خریداران است تا قدرت خود را افزایش دهند.


به‌علاوه، نمودار جفت‌ارز شیبا / بیت کوین (SHIB/BTC) در پلتفرم تحلیلی سنتیمنت (Santiment) با رشد خود نشان می‌دهد که خریداران عملکرد بهتر شیبا را در برابر رمزارز شماره یک بازار پیش‌بینی می‌کنند که به‌معنای افزایش خریداران این رمزارز است. به گزارش ویل‌اِستَتس (WhaleStats)، از بین این خریداران تنها ۵۰۰۰ نهنگ اتریوم وجود دارند که طی ۷ روز گذشته اقدام به خرید ارز دیجیتال شیبا کرده‌اند.


طبق آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت شیبا هم‌اکنون در محدوده ۰.۰۰۰۰۱۲۴ دلار قرار دارد و نسبت به هفته گذشته ۲۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

میانگین متحرک (MA) چیست؟

میانگین متحرک (MA) اندیکاتوری است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و مسیر روند قیمت را مشخص می‌کند.

شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) یک شاخص برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری‌شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

شاخص مکدی (MACD) چیست؟

اندیکاتور مکدی ابزاری برای شناسایی روند بازار با استفاده از ارتباط بین دو میانگین متحرک، که از دو خط تشکیل شده است: خط مکدی (MACD Line) و خط سیگنال (Signal Line).

منابع: CoinDesk, NewsBTC (BTC), NewsBTC (LTC), NewsBTC (APE), U.today, Coinpedia

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا