اخبار ارز دیجیتالاخبار او ام پی فینکس

رئیس هیات مدیره صرافی او ام پی فینکس در نمایشگاه آیتکس: آینده صنعت کریپتو همچون مسیر پیشرفت «اینترنت» روشن است

بیست‌وسومین نمایشگاه آیتکس با حضور شرکت‌های مطرح حوزه فناوری  از چهارشنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد و در ۱۳ آبان ماه به کار خود پایان داد. این دهمین حضور نمایشگاه آیتکس در مشهد بود که در آن فعالان عرصه کامپیوتر، موبایل، بازی‌های رایانه‌ای، و همچنین صنایعی پیشرو مثل هوش مصنوعی، بلاک چین و رمزارزها حضور داشتند.

به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، یکی از مهم‌ترین موضوعات شایان توجه در این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ فعالان حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال بود. فعالانی که تلاش داشتند علاوه بر معرفی فرصت‌ها و تهدیدات این حوزه، خدمات خود را نیز به علاقه‌مندانمعرفی کرده و همچنین به پرسش‌های مطرح شده از طرف کسانی که با بازار رمزارزها آشنایی دارند نیز پاسخ دهند.

پادکست رئیس هیات مدیره صرافی او ام پی فینکس در نمایشگاه آیتکس: آینده صنعت کریپتو همچون مسیر پیشرفت «اینترنت» روشن است

در همین راستا، فضایی نیز برای تعامل و گفت وگوی کارشناسان و تحلیلگران این حوزه فراهم شد تا با ذکر دغدغه‌ها و پیشنهادات خود برای بهبود فضای کسب و کار راهکار اندیشی کنند. در این پنل آموزشی که با حضور آقایان مهندس «سامان بیرقی» ریاست هیات مدیره صرافی او ام پی فینکس، مهندس «محمد حسینی» عضو هیات مدیره صرافی او ام پی فینکس، مهندس «حسین غضنفری» تحلیلگر و کارشناس حوزه رمزارزها و غیره برگزار شد، علاوه بر موارد ذکر شده، توصیه‌هایی نیز به علاقه‌مندان برای ورود به بازارهای مالی به ویژه ارزهای دیجیتال ارائه شد.

شرح کامل این نشست در ادامه آمده‌است:

پرسش: با توجه به اینکه بیشتر از ۹۰ درصد مردم در بازار معاملات رمز ارزها متضرر می‌شوند و فقط حدود ۱۰ درصد هستند که از این بازار کسب سود می‌کنند، به نظر شما چطور می‌توان زمینه را برای آموزش افراد و در نتیجه کاهش ضررهای آنها فراهم کرد؟

سامان بیرقی: اگر بخواهیم درباره آینده رمز ارز صحبت کنیم، واضح‌ترین مثال برای چشم‌انداز آن و ملموس‌تر شدن روند پیشرفت این بازار، تصور مسیر آینده اینترنت است که چگونه زندگی دیگران را دگرگون کرد. بزرگترین اتفاقی که در حوزه فناوری در حال رخ دادن است، پیشرفت و توسعه رمزارزها و به ویژه فناوری بلاک چین است. یکی از موضوعاتی که امروز به عنوان تهدید بزرگی برای این پیشرفت محسوب می‌شود، مباحث حاشیه‌ای این حوزه است که یک بخش بسیار بزرگی از آن طرح‌های پانزی در سرمایه‌گذاری است. واقعیت اینجاست که بسیاری از درآمدهای افراد را ‌طرح‌های پانزی از بین می‌برد و باعث بی‌اعتمادی افراد به بازار می‌شود.

واقعیت تلخ دیگر این است که شفافیتی مناسب و درخور این حوزه مالی هنوز چه در کشور و چه در حوزه بین المللی به طور کامل شکل نگرفته است. به بیان دیگر، در حوزه بلاک چین‌ها، صرافی‌های رمزارزی و دیگر بخش‌های مرتبط با این حوزه مالی هنوز شفافیت به اندازه کافی وجود ندارد. هنوز هیچ ساماندهی در این حوزه ایجاد نشده‌است و شرکت‌هایی که در حال فعالیت در این صنعت هستند، هیچ چهارچوب مشخصی برای خود ندارند و به صورت خود تنظیم‌گر کار می‌کنند.

در هر صورت بلاک چین و رمز ارزها بخش کاربردی در حوزه مالی وفناوری محسوب می‌شوند که برای همه افراد و اقشار کاربردی است. بنابراین، همه ما به آن نیاز داریم زیرا فناوری نوینی محسوب می‌شود که روند پرداخت‌ها را با سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین محقق می‌کند و هنوز در حال توسعه است و راه زیادی تا تکمیل مسیر خود در پیش دارد. البته در حال حاضر نیز، بلاکچین در صنابع مختلف کاربردهای زیادی دارد اما از طرفی اینکه تصور شود همه موضوعات را می توان به بلاکچین ربط داد نیز تصور اشتباهی است. واقعیت این است که ما به این صنعت نیاز داریم زیرا اگر از مزایایی همچون ترید کردن و کسب سود صرف نظر کنیم، باز هم این صنعت به دلیل افزایش سرعت در پرداخت‌ها ایجاد شفافیت و کارمزدهای پایین محبوبیت زیادی به دست آورده است.

محمد حسینی در نمایشگاه آیتکس

محمد حسینی: ابتدا که ارزهای دیجیتال پا به عرصه وجود گذاشته بودند هیچ یک از افراد اطلاعی از رمز ارزها نداشتند. به عنوان مثال خیلی از مردم به بیت کوین، بیت کوئین یا ملکه کوین‌ها می‌گفتند. اما بعد از مدتی که BTC رشد کرد و به حدود ۲۰ هزار دلار رسید و سپس برگشت و در محدوده قیمتی ۸۰۰۰ دلار مورد معامله قرار گرفت، همه افراد آن را شناختند و مورد استقبال شدید مردم کشورمان واقع شد. من با نقطه نظرات آقای غضنفری که فرمودند ۳ اکشن برای یک معامله‌گر وجود دارد، خرید، فروش و صبر کاملاً موافقم.

موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت، آموزش است. بعضی از افراد به دنبال کانال سیگنال دهی هستند تا بدون آموزش و صرفا با پیشنهاد افرادی دیگر وارد معاملات شوند و سود کنند. دارندگان کانال‌های سیگنال دهی فرایند ترید را به گونه‌ای به مردم تفهیم کردند که گویی آنان هیچ نیازی به آموزش و خواندن کتاب برای یادگیری ترید ندارند و با استفاده از اطلاعات این کانال‌ها می‌توانند سیگنال‌های مربوط به زمان خرید، فروش و موارد مربوط به روند حرکت رمزارزها یا دارایی‌های مالی دیگر را دریافت کنند. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که سیگنال ارائه شده کاملا درست باشد، اما باید این را بدانیم که معامله‌گر در این نوع از ترید هیچ درکی از بازار و روندها ندارد. البته همانطور که می‌دانید در اکثر مواقع فایل‌های ارائه شده در این کانال‌ها درست نیست چون آنها نیز یک تریدر واقعی نیستند.

در توضیح بیشتر باید گفت، زمانی که یک تریدر پای معامله می‌نشیند امکان دارد در یک لحظه چندین سناریو برای وی اتفاق بیفتد. بنابراین یک ترید واقعی به این آسانی‌ها نیست که بتوان با یک سیگنال دهی به راحتی از آن کسب درآمد کرد. با وجود اینکه ترید فرایند ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در واقع اینگونه نیست و باید با دانش کافی وارد بازار شد. این پروژه‌ها که افراد با نشان دادن خودرو یا ساعت و دیگر دارایی‌های لوکس خود سعی در فریب مردم دارند و تلاش می‌کنند به آنان القا کنند که به راحتی و فقط با ترید به این دارایی‌ها رسیده‌اند، صرفا کلاهبرداری محض است.

این عدم دانش کافی و وسوسه شدن ناشی از تبلیغات دروغین باعث می‌شود افراد بدون آموزش وارد بازار شوند. اما بعد از شکست‌های شدید برای همیشه این بازار مالی را ترک می‌کنند. در حالی که پروسه ترید در عین اینکه نیاز به یادگیری و آموزش دارد، پروسه لذت بخشی نیز هست. به نظر من هدف یک تریدر باید منطقی رفتار کردن در بازار باشد. به عبارت دیگر، اگر قرار است متضرر شوید یا سود کنید، باید طبق یک منطق به نتیجه معاملاتی خود رسیده باشید. توصیه نهایی من این است که در بازار مالی به دنبال اهداف مالی نباشید، بلکه تلاش کنید طبق آموخته‌های خود و منطق عمل کنید. به این ترتیب گزینه درآمد مالی هم به خودی خود محقق خواهد شد.

حسین غضنفری: درباره ضرر ۹۰ درصدی باید گفت که این خصلت سود و ضرر تنها مختص به بازار کریپتو نیست. افراد  در بازارهای مختلفی غیر از رمزارز، همچون بازار بورس، خودرو، مسکن، کالا و مواردی همچون آن فعالیت می‌کنند که همواره به دلیل نوسانات قیمتی دچار افزایش یا کاهش قیمت می‌شوند. از یاد نبرید که ۳ اکشن برای یک معامله‌گر وجود دارد، خرید فروش و صبر. اما طبیعت بازارهای این چنینی این است که به دلیل عدم توانایی افراد برای خرید و فروش آنی این نوع دارایی‌ها توان ریسک کردن و تصمیمات هیجانی از آنها سلب می‌شود. به این ترتیب در اکثر مواقع دچار ضرر چندانی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌شوند. چون مجبور به رعایت گزینه صبر هستند.

بازارهای مالی اما این‌گونه نیستند. در بازارهایی همچون بورس و کریپتو، تصمیمات به صورت آنی گرفته می‌شود که بر اساس پرس و جو، تحقیق یا تحلیل فردی است. گزینه صبر قابل صرف‌نظر است. سرعت عملی که در به نتیجه رساندن تصمیم وجود دارد، باعث می‌شود که اگر افراد تصمیمی عجولانه یا از روی عدم درک و آگاهی بگیرند و در نهایت دچار ضررهای شایان توجهی شوند. نکته جالب توجه دیگر این است که اگر صرفا چون وارد بازار فارکس، بورس یا رمز ارزها نشده‌اید، به این معنی نیست که تریدر نیستید. بلکه همه افراد به نوعی یک تریدر محسوب می‌شوند. به محض اینکه در حساب‌های شما ریال یا دلار قرار بگیرد نوسانات قیمت باعث سود یا ضرر دارنده دارایی می‌شود که خود نوعی ترید به شمار می‌آید. بنابراین برای گرفتن تصمیم درست باید با آموزش و آگاهی وارد بازار شد.

پرسش: با توجه به عدم شفافیت درباره فعالیت رمزارزها و در اصطلاح «دوران مه» که در آن قرار داریم، به نظر شما بهترین پیشنهادی که در این برهه زمانی می‌توان به مخاطب‌ها داشت، چیست؟

غضنفری: من معتقدم باید به پلتفرم‌هایی همچون بیت کوین اتریوم ریپل و بسیاری از رمزارزهای پیشرو بازار همچون یک استارتاپ نگریست. یا اینکه وقتی این رمزارزها را می‌خرید باید تصور شود که سهام شرکت‌های بزرگ را می‌خرید. بنابراین با خرید و فروش یا حتی هولد کردن این سهام‌ها که همان کوین‌ها هستند، ریسک‌هایی را خواهید پذیرفت.

ریسک بعدی مربوط به حواشی است که معمولاً چهارچوب‌های یکسان دارند. یعنی اگر شما هنگام سرمایه‌گذاری چند سوال مشخص را از خود بپرسید معمولاً در دام این حواشی نخواهید افتاد. اما این دروغ‌ها و حواشی به اندازه شیرین هستند که رویای یک شبه پولدار شدن باعث گول خوردن معامله‌گران می‌شود و ترجیح می‌دهند که واقعیت‌ها را نادیده بگیرند.

نکته اول این است که روشی برای پولدار شدن یک شبه و بدون ریسک وجود ندارد. دوم، به نظر من پول مانند یک موجود زنده است که ابتدا از یک سلول و مقدار کم شروع می‌شود و به تدریج به یک موجود بالغ تبدیل می‌شود؛ در این مسیر فهم شکل می‌گیرد و پول هوشمند می شود. از طرفی، یک سرمایه‌گذار نیز متوجه است که برای رشد پول خود چه کارهایی باید انجام دهد. بنابراین این سرمایه‌دار است که به دنبال روش‌هایی برای پولدارتر شدن می‌گردد. بنابراین اگر دیدید کسی به دنبال پول شما است تا آن را چند برابر کند، بدانید که قطعاً این قاعده در حال نقص شدن است. زیرا اگر شما یا فرد پیشنهاد دهنده راهی برای پولدار شدن بلد باشید، این پول هوشمند است که به دنبال شما خواهد آمد.

همانطور که اشاره شد طرح‌های پانزی و هرمی نیز مشکل دیگری است که سال‌هاست در حال اجرا شدن است. قبل از ورود به این پروژه‌ها باید از خود بپرسید که آیا درآمدزایی این طرح‌ها منوط به ورود افراد دیگری نیز هست یا خیر اگر منوط بود که طرح هرمی است. برای طرح‌های پانزی نیز اگر طرحی با درآمد ثابت ماهانه به خصوص دلاری دیدید باید شک کنید چون چنین برنامه‌هایی اصلاً وجود ندارند.

پرسش: به نظر شما چه فرصت‌هایی برای یادگیری حرفه‌ای در حوزه رمزارز و بلاکچین وجود دارد تا کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند از آنها استفاده کنند؟

حسینی: در حوزه ترید کسانی که علاقه‌مند به یادگیری هستند، بهترین فرصت برای آنها استفاده از کورس‌های بین المللی است. حتی دوره‌هایی که سازمان بورس و امثال آن برای آموزش معامله‌گران می‌گذارند، در هیچ جای دنیا اعتباری ندارد. بنابراین اگر علاقمند به یادگیری معامله‌گری هستید باید از دوره‌های بین‌المللی استفاده کنید به عنوان مثال من در سال ۲۰۱۷ برای یادگیری کورس CFA اقدام و در سال ۲۰۱۹ نیز از کورس CFD استفاده کردم. البته این آموزش‌ها خیلی روی افزایش درآمد معامله‌گر تاثیری نمی‌گذارد بلکه علم و آگاهی آنها را افزایش می‌دهد تا در مسیرهای بیراهه و بازی‌های اشتباه قرار نگیرند.

از طرف دیگر اینگونه عنوان می‌شود که معامله‌گری تنها راهی است که می‌توان با سرمایه کم، سود زیاد یعنی چیزی حدود ۴ تا ۵ درصد را از بازار دریافت کرد. این موضوع به دلیل اینکه امکان توضیح در فضای سوشال مدیا را ندارد، من تمایلی ندارم که آن را تایید کنم. به عنوان مثال بعضی از افراد می‌پرسند که چطور وارن بافت از سرمایه ۱۲۰ میلیارد دلاری خود طی یک سال فقط ۱۱ درصد سود کرده است اما چطور بعضی از معامله‌گران ادعا می‌کنند که ماهی ۲۰ درصد سود می‌کنند؟

در پاسخ باید گفت که وارن بافت این حجم هنگفت سرمایه خود را در هر بازاری وارد کند، آن بازار منفجر خواهد شد به عبارت دیگر هر چقدر میزان حجم سرمایه بیشتر می‌شود، میزان سود دریافتی کاهش می‌یابد. زیرا سود کردن سخت‌تر می‌شود و حتی ریسک نیز افزایش خواهد یافت.

هیچ یک از شماها نمی‌توانید ریسک کنید و ۵ میلیون دلار را در یک بروکری که به ایرانیان سرویس می‌دهد، شارژ کنید. من به شخصه چنین ریسکی را انجام نمی‌دهم. چون ریسک سیستماتیک وجود دارد. چند سال پیش صرافی بایننس که یکی از مشهورترین فی‌های جهانی محسوب می‌شود، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دارایی من را بلوکه کرد و نتوانستم هیچ اقدامی برای بازگرداندن دارایی خود انجام دهم. ما به عنوان ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها امکان استفاده از این صرافی‌ها را نداریم و این ریسک‌ها برای ما وجود دارد به همین دلیل ناگزیر می‌شویم به صرافی‌هایی روی بیاوریم که درجه ۲ یا ۳ هستند.

این طرف تاریک قضیه بود اما طرف روشنی هم وجود دارد. افرادی هستند که به صورت حرفه‌ای کار را یاد گرفته و در  حال سودگیری از بازار هستند؛ افرادی که روزی دو الی سه ساعت را پای بازار نیویورک نشسته و کسب سود می‌کنند. من خودم سود ماهانه ۲۵۰ درصدی نیز از بازار دریافت کردم. البته بعضی از ماه‌ها هم سود ۵ درصدی داشته یا با ضرری ۱۵ درصدی مواجه شدم.

بنابراین تصور نکنید کسانی که می‌گویند مثلاً ۳۰۰ درصد سود ماهانه دارند دروغ می‌گویند. اگر تصور می‌کنید این سودها دروغی بیش نیست، من برای اثبات آن می‌توانم افرادی را به شما معرفی کنم تا بتوانید با دیدن استیتمنت‌ها و کارنامه معاملاتی آنها این سود را از نزدیک مشاهده کنید. در نهایت باید گفت که این بازار جذاب است اما باید از مسیر درست به آن وارد شد.

پرسش: پیشنهاد شما برای افرادی که می‌خواهند وارد عرصه کریپتو شوند چیست؟ چشم انداز این بازار را چگونه می‌بینید؟  پرسش بعدی این است که هوش مصنوعی چقدر می‌تواند در این مسیر تاثیرگذار باشد؟

سامان بیرقی در نمایشگاه آیتکس

بیرقی: هوش مصنوعی اکنون به یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در بازارها و حتی حوزه علم و فناوری تبدیل شده‌است اما هنوز راه زیادی برای تکمیل و رسیدن به اهداف تعیین شده در پیش دارد.

در راستای ساختارمند کردن رمزارزها نیز اتفاقات خوب و شایان توجهی در کشور رخ داده که بیشتر آن را مدیون انجمن بلاکچین هستیم. بازار باید از حالت هرج و مرج و بلاتکلیفی خارج شود. در این راستا اتفاق مثبت در حال وقوع، این است که حاکمیت به تدریج روی خوش به صنعت کریپتو نشان داده‌است.

با توجه به شرایط کنونی کشور، دنیای کریپتوکارنسی امکانی را فراهم آورده‌است تا بتوان بسیاری از تعهدات مالی را از این طریق حل وفصل  کرد. فرایندهای ساماندهی برای استفاده از این فرصت در حال انجام است. بنابراین افراد به راحتی می‌توانند وارد این بازار شده و به کسب سود بپردازند.

نکته دیگر اینکه سال‌ها پیش افراد اطلاعات زیادی نداشتند و صرفاً به خرید هر رمز ارزی حتی شت کوین می‌پرداختند اما به تدریج و با دریافت آموزش‌ها و اطلاعات کافی به نظر می‌رسد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بلوغ فکری رسیده‌اند و در نهایت روی خوش حاکمیت به این بازار، مطمئناً بهترین رخداد، طی سال‌های اخیر است.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا