آموزش DeFiآموزش NFTآموزش ارز دیجیتال

متافای چیست؟ ترکیبی از متا و دیفای

متافای (MetaFi) یک مفهوم جدید است که به عنوان تغییردهنده بازی در صنعت فناوری به وجود آمده است. ما در دوران تغییرات سریع تکنولوژیکی و توسعه زندگی می‌کنیم که شاهد ظهور پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین مانند NFT ها، ارزهای دیجیتال، دیفای و متاورس بودیم. اخیرا، بایننس مفهوم جدیدی با نام متافای را با هدف بهره‌برداری از زیرساخت‌های مورد نیاز برای تقویت اقتصادهای مجازی که می‌توانند موازی با دنیای واقعی عمل کنند، معرفی کرد. درک همه این مفاهیم و ایده‌ها ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، ما در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی مفهوم متافای به زبان ساده می‌پردازیم.

پادکست متافای چیست؟ ترکیبی از متا و دیفای

متافای چیست؟

MetaFi ترکیبی از دو مفهوم Meta به معنی ابرداده نه متاورس و Fi گرفته شده از امور مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi است.
صرافی ارزهای دیجیتال بایننس (Binance)، اولین صرافی بود که در اوایل سال ۲۰۲۲، متافای را به عنوان تغییر جدیدی که هدف آن استانداردسازی فناوری بلاک چین برای برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ وب ۲.۰ از جمله بازی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و متاورس بود، مطرح کرد. با وجود همه این موارد هدف این است که یک استاندارد یکپارچه بلاک چین به وجود آید که به بهبود قابلیت همکاری در محیط‌های دیجیتال کمک کند. متافای می‌تواند تاثیرات زیادی روی قیمت ارز دیجیتال داشته باشد و حوزه‌های مرتبط با آن را دگرگون کند.

ساختار متافای

فراداده به مجموعه‌ای از داده‌ها اطلاق می‌شود که اطلاعاتی را در مورد دیگر داده‌ها توصیف می‌کند. به عکس‌های گوشی آیفون فکر کنید، آن‌ها معمولا ابرداده‌هایی مانند جزئیات وضوح، تاریخ و مکانی که عکس گرفته شده را دارند. همین موضوع در مورد تراکنش‌های بلاک چین نیز صدق می‌کند، به‌ویژه وقتی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) که هر کدام اطلاعات یا ویژگی‌ها را در خود ذخیره می‌کنند. از سوی دیگر وقتی در مورد دیفای صحبت می‌کنیم منظور یک فناوری مالی است که از فناوری ارز دیجیتال و بلاک چین برای مدیریت تراکنش‌های مالی استفاده می‌کند.

هدف متافای سرعت بخشیدن به پذیرش نسل بعدی اینترنت وب ۳.۰ و بلاک چین و گسترش کاربردهای آن است. برای این کار MetaFi از پروتکل‌ها، خدمات و محصولاتی استفاده می‌کند که امکان تعاملات مالی پیچیده بین NFTها و توکن‌های قابل تعویض یا مشتقات آن‌ها را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، یک نمونه از متافای این است که به کاربران اجازه می‌دهد بخشی از یک توکن غیرقابل تعویض را به عنوان وثیقه برای پلتفرم وام‌دهی دیفای بگیرند. MetaFi می‌تواند زیرساخت‌های دیفای را برای انواع پروژه‌ها از جمله GameFi و SocialFi فراهم کند.

متافای چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار متافای

قبلا گفتیم که یکی از اهداف MetaFi بهبود قابلیت همکاری و ایجاد یک اکوسیستم مجازی استاندارد شده است. یکی از راه‌های انجام آن استفاده از ابرداده‌های مرتبط با دارایی‌های یک بلاک چین محسوب می‌شود. همانطور که بایننس می‌گوید یک ابرداده ان‌اف‌تی‌ها به طور کلی حاوی لینکی به تصویر مرتبط است.

همچنین می‌توانید ابرداده‌ها را به تراکنش بیت‌کوین (BTC) اضافه کنید و به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات اضافی را به عنوان متن ساده وارد کنید. با ایجاد استانداردهای ابرداده قابل استفاده در هر بلاک چین، دارایی‌های دیجیتالی می‌توانند خوانا و مرتب شوند.

یک بازار NFT را تصور کنید که می‌تواند از این سیستم برای درک و مرتب‌سازی NFT‌ها از بسیاری از بلاک چین‌ها استفاده کند، در صورتی که همگی ابرداده‌های خود را به یک شکل ارائه دهند. این موضوع می‌تواند جای خود را به پروژه‌های پایدار و قابل همکاری بدهد. MetaFi همچنین شامل حاکمیت جامعه مانند سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختار (DAOs) می‌شود.
ترکیب این مؤلفه‌ها یک اکوسیستم موازی کاملاًکاربردی ایجاد می‌کند که از طریق بلاک چین به کاربران سراسر جهان خدمات مختلف مرتبط با امور مالی با استفاده از تکنولوژی ارائه می‌دهد.

کاربرد متافای

هنگامی که MetaFi به طور کامل توسعه یابد، تاثیر قابل توجهی بر امکانات برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) از روش‌های مختلف خواهد داشت، در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

بازارها (Marketplaces): با استفاده از MetaFi در آینده می‌توانیم بازارهایی بسازیم که هر نوع دارایی را فهرست می‌کند که می‌تواند در زنجیره‌های متعدد وجود داشته باشد، تجربه کاربری کلکسیون‌دارها را با امکان دسترسی به تمام NFTها در یک رابط واحد تقویت می‌کند و تبادل دارایی را راحت‌تر و کارآمدتر می‌کند.

توکن‌های طرفداری (Fan Tokens): اگر اطلاعات استاندارد برای توکن‌ها و پلتفرم‌های مختلف وجود داشته باشد، MetaFi می‌تواند فرآیند استخراج، خرید و معامله توکن‌های طرفداری را ساده‌سازی کند. در حال حاضر تکنیک و هزینه ایجاد و مبادله آن‌ها در هر بلاک چین و پلتفرم متفاوت است.

کشت سود توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT Yield Farming): توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند به عنوان وثیقه برای وام‌های رمزنگاری به کار گرفته شوند و به شما این امکان را می‌دهند که دارایی‌های وام داده شده را با نرخ بیشتری تمدید کرده و درآمد کسب کنید. بسته به صادرکننده، عملکرد این NFTها ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از NFTها را می‌توان به دیگران برای استفاده در بازی‌ها یا دسترسی به پایگاه‌های داده ویژه‌ اجاره داد.

متاورس (Metaverse): بیشتر مفاهیم متاورسی هدف بلندمدت ایجاد واسط‌های مشترک فراوان و پایدار را دارند که در آن کاربران می‌توانند تجربیات متنوعی به دست آورند و با یکدیگر برای مقاصد مختلف مانند معاشرت، تجارت یا بازی کردن تعامل داشته باشند. با این حال، هنگامی که این جهان‌های مجازی روی کار بیایند، قابلیت همکاری مطمئنا به یک مسئله اصلی تبدیل خواهد شد، مشابه آنچه که با DeFi در روزهای اولیه آن اتفاق افتاد، زمانی که صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) به دلیل کمبود نقدینگی و حجم مبادلات شکست خوردند.

چالش‌های متافای

چالش های متافای

ایجاد یک استاندارد یکپارچه که بتواند به یک اکوسیستم دیجیتالی گسترده خدمت کند، به چند دلیل چالش بزرگی برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند، از جمله چالش‌هایی که متافای با آن روبه‌رو است می‌توان موارد زیر را نام برد:

نرم‌افزار و سخت‌افزار

نسل بعدی اینترنت به قابلیت‌های بالاتری نیاز دارد که از جهان‌های مجازی سه‌بعدی با قدرت واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. همین امر در مورد مقیاس پذیری بلاک چین و تضمین امنیت در سراسر شبکه‌ها صدق می‌کند. در حال حاضر، همه این فناوری‌ها مانند ۵G و رایانش ابری از پیاده‌سازی و پذیرش در مقیاس جهانی فاصله زیادی دارند. بسیاری از آن‌ها برای استفاده تجاری نیز آماده نیستند.

قابلیت همکاری بلاک چین

چالش‌های زیادی در بلاک چینی که MetaFi در آن اجرا می‌شود و در آن کار می‌کند به وجود می‌آید. عملکرد به توانایی یک برنامه کاربردی (Dapp) برای دسترسی و تجارت اطلاعات در پلتفرم‌ها و شبکه‌های بلاک‌چین مختلف اشاره دارد.

بلاک‌چین‌های مختلف چارچوب‌هایی را ایجاد می‌کنند که در اکوسیستم‌های خودشان اجرا می‌شوند، اما نمی‌توانند با پلتفرم‌های دیگر ارتباط داشته باشند، به غیر از مسائل دیگری مانند هزینه‌های تراکنش بالا و مسائل مقیاس‌پذیری وجود دارد.

به این ترتیب نیاز به بررسی پیشرفت‌ها در زمینه فناوری‌های بنیادی مانند بلاک‌چین‌های لایه ۱ حس می‌شود تا برنامه‌های کاربردی که روی پروتکل‌های بلاک‌چین اجرا می‌شوند، در همه جا در دسترس‌تر باشند. امیدواریم که استفاده مجدد، تعداد زیادی پروژه قابل همکاری با قابلیت‌های چند زنجیره‌ای و پل‌هایی باشد که حجم عظیمی از دارایی‌ها و انتقال داده‌ها را تسهیل می‌کند.

توکنومیک نامشخص

در حالی که هیجانات مربوط به کریپتو در حوزه‌های مختلف از جمله دیفای ادامه دارد، نیاز به توکنومیکس پایدار حس می‌شود. بایننس این مسئله را به این صورت توصیف می‌کند: “توکنومیکس پایدار باید به کاربران پاداش‌هایی پایدار و قابل اعتماد ارائه دهد که در طولانی مدت معنی داشته باشد و اجازه رشد بلندمدت را بدهد و از فروش‌های بزرگی که ناشی از نوسانات نامنظم در APY یا پاداش‌های انگیزشی هستند، جلوگیری کند.”

کلمه APY مخفف عبارت Annual Percentage Yield است و مفهوم درصد بازده سالانه یک سپرده را نشان می‌دهد.

حاکمیت و مسائل حقوقی

چالش‌های حاکمیت و مسائل قانونی یکی از مشکلاتی که در دیفای مطرح است، این است که حاکمیت و مسائل قانونی آن واضح و شفاف نیستند. بهتر است که دارندگان توکن‌ها قابلیت‌هایی مانند حق رأی و کسب سود را داشته باشند. این امر باید به گونه‌ای باشد که تمامی شرکت‌کنندگان حقوق خود را به‌درستی درک کنند و از محافظت کاملی برخوردار باشند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید آربیتروم در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

آینده متافای

اگرچه آینده متافای هنوز نامعلوم است اما می‌توان در حال حاضر چندین کاربرد برای آن مطرح کرد. یک سیستم مدیریت هویت غیرمتمرکز نقش کلیدی در متافای دارد که کاربران را به راحتی به دارایی‌ها و هویت‌های دیجیتال خود دسترسی می‌دهد. خدمات نام‌گذاری ابزاری برای حل مشکل آدرس‌های بلند و پیچیده هستند. این خدمات در کاهش خطاهای انسانی کمک خواهند کرد. به جای وارد کردن یک آدرس طولانی از اتریوم، مشتریان قادر خواهند بود دارایی‌های خود را به یک آدرس ساده ارسال کنند. همچنین پروژه‌های متاورس در حال پیشرفت هستند تا جهان واقعی و مجازی را به هم پیوند دهند، به‌طوری‌که افراد بتوانند دیدار کنند، ایده‌ها را مبادله کنند، ساخته و رشد کنند.

پرسش‌های پر تکرار در مورد متافای

  • متافای چیست؟

    متافای ترکیبی از دو کلمه متا و فای است که به ترکیب فراداده و امور مالی اشاره دارد.

  • دیفای در متاورس چیست؟

    متاورس محیط لازم برای ایجاد خدمات و محصولات مالی جدید و نوآورانه را فراهم می‌کند، در حالی که دیفای زیرساخت مالی لازم برای انجام معاملات در متاورس را ارائه کرده است.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا