تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال بازار ارزهای دیجیتال؛ امروز ۱۲ اردیبهشت

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، قیمت بیت کوین (Bitcoin / BTC) در روز سه‌شنبه به زیر حمایت ۲۸,۰۰۰ دلاری خود رسید. این کاهش قیمت برای اتریوم (ETH) و دیگر آلت کوین‌های برتر بازار نیز اتفاق افتاد و در این بین، رمزارزهای پولکادات (DOT) و سولانا (SOL) بیشترین ضرر را متحمل شدند. در پی آغاز ماه میلادی جدید به‌همراه یک بحران بانکی دیگر، بازار سهام ایالات متحده نیز شاهد کاهش در شاخص‌های خود بود.

پادکست تحلیل فاندامنتال بازار امروز ۱۲ اردیبهشت


اما طی تحلیل فاندامنتال بازار، حجم معاملات ارزهای دیجیتال در شب گذشته با رشد همراه بود؛ در حالی این شرایط برای بازار سهام تفاوت داشت. اکنون با اعلام نرخ بهره توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه و انتشار شاخص‌های اقتصادی آمریکا در روزهای پایانی هفته جاری، وضعیت بازارهای مالی مشخص‌تر خواهد شد.


مطالعه بیشتر: نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال


بر اساس داده‌های پلتفرم کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین در حال حاضر در سطح ۲۸,۱۲۰ دلار قرار دارد و نسبت به ۲۴ ساعت اخیر، ۱.۶۰ درصد کاهش داشته است. این روند قیمت، میزان رشد رمزارز برتر بازار طی ۷ روز اخیر را به ۱.۹۷ درصد کاهش داد. علی‌رغم پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر رشد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاران بازار کریپتو به‌دلیل نگرانی‌ها و ابهامات در مورد احتمال شیوع بحران بانکی در آمریکا، رویکرد محافظه کارانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


قیمت اتریوم با کاهش ۲.۱۶ درصدی به سطح ۱,۸۳۰ دلار رسید و عملکرد هفتگی خود را تا ۰.۶ درصد پایین آورد. اکنون قیمت این رمزارز به سطوح روزهای ابتدایی ماه آوریل رسیده و اکثر رشدهای خود در پی ارتقای شانگهای (Shanghai Upgrade) را از دست داد. این هارد فورک (Hard Fork) در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) اجرا و منجر به آزادسازی میلیون‌ها دلار رمزارز ETH در استخرهای سپرده‌گذاری (Staking Pools) شد.


قیمت سولانا نیز به ۲۱.۹۷ دلار رسید و کاهشی ۳.۴۵ درصدی را تجربه کرد. این مسئله ممکن است به‌دلیل برداشت سود سرمایه‌گذاران در پی هیجانات اخیر پیرامون عرضه گوشی هوشمند این بلاک چین تحت عنوان ساگا (Saga) در تاریخ ۴ می (۱۴ اردیبهشت) باشد. قیمت این رمزارز همچنان نسبت به ۷ روز اخیر، ۲.۷ درصد رشد داشته است. قیمت ارز دیجیتال پولکادات نیز که بیشترین کاهش را طی روز گذشته داشته است، با اصلاح ۳.۷۳ درصدی به سطح ۵.۶۷ دلار رسید.


در راستای تحلیل فاندامنتال بازار ارزهای دیجیتال، مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) کل این بازار با کاهش ۳.۲۱ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت اخیر، به سطح ۱.۱۶ تریلیون دلار رسیده است. این در حالی است که حجم معاملات بازار کریپتو با تقریباً ۲۹ درصد رشد، ۴۰.۹۷ میلیارد دلار برآورد شده است.


در رابطه با بازارهای NFT، شاخص “NFT 500” وب‌سایت فورکست (Forkast) نشان از کاهش ۰.۸۶ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت اخیر داشت و به ۳,۷۱۷ واحد رسید. عملکرد این شاخص طی ۷ روز اخیر با ۱.۱۶- درصد همراه بوده است. اما با این‌که این شاخص شرایط مثبتی را نشان نمی‌دهد، سطح پیشرفت و توسعه در بازارهای NFT روبه‌رشد است.

ساتِبیز (Sotheby’s)، برترین پلتفرم مزایده آثار هنری، طی یکی از آخرین گزارش‌های خود از فروش ۱۲۰ میلیون دلار NFT خبر داد و اکنون، قابلیت معامله همتابه‌همتا (P2P) توکن‌های NFT را بین کلکسیونرها و پلتفرم خود، از طریق شبکه‌های اتریوم و پالیگان (Polygon / MATIC) ایجاد کرده است.

بازار NFT
عملکرد بازار NFT


مطالعه بیشتر: راهنمای کامل NFT و نحوه ساخت آن


همچنین، پلتفرم بلور (Blur) که در حال حاضر بزرگترین بازار NFT از لحاظ حجم معاملات به‌شمار می‌آید، روز دوشنبه اعلام کرد که پروتکل وام‌دهی NFT خود را تحت عنوان بلِند (Blend) راه‌اندازی کرده است. این پروتکل به کاربران برای خرید NFTها وام داده و توسعه‌دهندگان پیرامون این پروژه اظهار کرده‌اند که خدمات این پروتکل، شبیه به اعطای وام برای خرید مسکن است و باعث جذب نقدینگی و کاربران بیشتر به این بازار می‌شود.


تحلیل فاندامنتال بازار؛ سهام، بانک‌ها و قانون‌گذاران


بازار سهام ایالات متحده در روز گذشته با کاهش همراه بود و مسیر خود را برای آغاز معاملات سه‌شنبه در وال‌استریت مشخص کرد. شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) نزدیک به ۰.۱۱ درصد کاهش را تجربه کرد و شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و نزدک ۱۰۰ (Nasdaq100) در معاملات فیوچرز (Futures)، به‌ترتیب با ۰.۱۴- درصد و ۰.۱۵- درصد روز خود را به پایان رساندند.


عملکرد منفی این شاخص‌ها بر خلاف روال عادی خود در روزهای دوشنبه، تحت تاثیر سقوط بانک فرست ریپابلیک (First Republic Bank) بود که چهارمین ورشکستی بانک‌های آمریکایی پس از همتاهای خود یعنی سیلورگیت (Silvergate)، سیلیکون ولی (Silicon Valley) و سیگنچر (Signature) را رقم زد.


نهادهای نظارتی دولت آمریکا پس از گزارش فرست ریپالیک مبنی بر برداشت ۴۰ درصد از سپرده‌ها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار، کنترل شرایط برای این بانک را در اختیار گرفتند و ارزش سهام این بانک دچار ریزش شد. جی‌پی مورگان (JP Morgan) در نشست خبری روز گذشته خود عنوان کرد که برنده مزایده خرید باقی‌مانده دارایی‌های بانک فرست ریپابلیک شده است.


در این بحبوحه، مورگان استنلی (Morgan Stanley)، از دیگر پرچم‌داران در حوزه بانک‌داری و سرمایه‌گذاری نیز روز گذشته اعلام کرد که در نظر دارد طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، تا ۳,۰۰۰ موقعیت شغلی این کمپانی را حذف کند. این در حالی است که به گزارش نشریه رویترز، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هشدار داده است که در صورت عدم افزایش سقف بدهی‌ها توسط کنگره این کشور، دولت آمریکا ممکن است دچار بحران شدیدی شود.


با توجه به موارد فوق، توجه سرمایه‌گذاران در تحلیل فاندامنتال بازار، باید به رویکرد بعدی فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره باشد که قرار است روز چهارشنبه اعلام شود. فدرال رزرو آمریکا طی یک سال اخیر، چندین مرتبه نرخ بودجه و بهره خود را بالا برده تا بتواند تورم را به نرخ هدف ۲ درصدی برساند.

در حال حاضر، نرخ تورم آمریکا در محدوده ۵ درصد قرار دارد و تحلیل‌گران سی‌ام‌ای گروپ (CME Group)، پیش‌بینی کرده‌اند که به احتمال ۸۵.۵ درصد، نرخ بهره فدرال رزرو در روز آتی تا ۰.۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. بالا رفتن نرخ بهره در بازارهای مالی تاثیر بسیار زیادی دارد و تا حدی این اثرات را طی هفته اخیر شاهد بوده‌ایم. نرخ بهره آمریکا که بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا محسوب می‌شود، اکنون بین محدوده ۴.۷۵ درصد تا ۵ درصد قرار دارد و این بالاترین رقم از سال ۲۰۰۶ تاکنون بوده است.

سلب-مسئولیت-تحلیل-فاندامنتال-بازار-12-اردیبهشت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا