آموزش ارز دیجیتال

لانچ پول چیست؟ Launchpool راهی برای تامین مالی پروژه‌های ارز دیجیتال

لانچ پول، یک مفهوم جدید در دنیای مدرن کریپتو است که برای تامین مالی پروژه‌های جدید ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به کاربران اجازه می‌دهد تا به عنوان سرمایه‌گذاران در یک پروژه یا شرکت استارتاپی شرکت کرده و در مقابل، بخشی از سرمایه خود را به عنوان توکن دریافت کنند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی مفهوم لانچ پول، فرایند آن، مزایا و معایب و نکات کلیدی برای سرمایه‌گذاران می‌پردازیم.

پادکست لانچ پول چیست؟

روش جذب سرمایه ICO برای پروژه‌های ارز دیجیتال

روش جذب سرمایه ICO از عبارت Initial Coin Offering گرفته شده و به معنای عرضه اولیه کوین یا همان ارز دیجیتال برای جذب سرمایه در مراحل ابتدایی پروژه یک رمزارز است. جذب سرمایه را باید یکی از مهم‌ترین گام‌ها قبل از اینکه پروژه‌های ارزهای دیجیتال جدید عمومی شوند، در نظر گرفت. در ابتدا تنها روش جذب سرمایه، ICO بود که از سال ۲۰۱۳ شروع شد. در واقع کار ICO جذب سرمایه برای پروژه‌های جدید است که به راحتی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار داشت و علاقه زیادی را در یک دوره سرمایه‌گذاری کوتاه ایجاد می‌کرد.

با این حال ICOها مشکلاتی را به وجود می‌آورند. به عنوان مثال زمانی که قیمت‌ ارز دیجیتال یا توکن‌ها نوسانات زیادی داشتند، سرمایه‌گذاران در این موقعیت‌ها عجولانه عمل می‌کردند. آن‌ها می‌توانستند وجوه خود را به دلخواه برداشت کنند و شرکت‌کنندگان در معرض خطراتی بسیاری مانند راگ‌پول (rug pulls) و ریسک بالای سقوط پروژه‌های ICO قرار می‌گرفتند.

در نتیجه، پلتفرم‌های جایگزین برای جمع‌آوری کمک مالی مانند لانچ‌پد و لانچ پول اختراع شدند. اگرچه هر دو روش تامین مالی هستند، اما متفاوت عمل می‌کنند.

لانچ پول ارز دیجیتال چیست؟

Crypto Launchpool

لانچ‌پول کریپتو (Crypto Launchpool) یکی از روش‌های جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های رمزارزی در مراحل اولیه است که به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد وجوه خود را در یک استخر نقدینگی سپرده‌گذاری کنند. در ازای سرمایه‌گذاری‌های کریپتو، شرکت‌کنندگان سود سپرده‌های خود را دریافت خواهند کرد. این نوع سرمایه‌گذاری در دنیای ارز دیجیتال به نام ییلد فارمینگ (Yield Farming) شناخته می‌شود و بر اساس یک سیستم درصد بازده سالانه (APY) از پیش تعیین شده، عمل می‌کند.

برای درک بهتر لانچ پول به حساب‌های پس‌انداز بانکی فکر کنید که درصد معینی از سود وجوه شما را در یک دوره معین به شما پرداخت می‌کنند. به طور کلی این روش سرمایه‌گذاری نسبت به سودی که حساب‌های پس‌انداز بانکی برای سرمایه‌گذار به همراه دارند، بازده بیشتری دارد. درآمد توکن کاربران بستگی به درصد سرمایه‌گذاری یا سهم آن‌ها در کل استخر دارد.

راه‌اندازی پروژه‌ها توسط صرافی‌های متمرکز اداره می‌شوند، جایی که آن‌ها فقط پروژه‌های رمزنگاری که به درستی بررسی شده و امیدوارکننده هستند را فهرست می‌کنند. صرافی‌های متمرکز مانع از اسکم، راگ‌پول و انواع کلاهبرداری‌هایی که معمولا پروژه‌های نوپا را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌شوند و یک مکانیسم جمع‌آوری سرمایه کارآمد و قابل اعتماد را فراهم می‌کنند.

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیت کوین در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

چگونه می‌توان به یک لانچ پول پیوست؟

برای پیوستن به یک لانچ پول شما باید در یک صرافی که خدمات آن را ارائه می‌دهد حساب کاربری ایجاد کرده و فرایند احراز حویت (KYC) خود را در آن تکمیل کنید. همچنین شرکت‌کنندگان باید مقدار معینی از توکن‌ها را در کیف پول خود داشته باشند تا به حداقل مقدار مورد نیاز برای مشارکت در یک لانچ پول مشخص برسند. دوره‌های استیکینگ Launchpool معمولا بین ۷ روز تا ۳۰ روز است. بنابراین، وقتی در یک لانچ پول سهام قرار دارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در طول دوره استیکینگ درآمد کسب کنید.

نحوه محاسبه سود

درآمدهای لانچ ‌پول با یک تکنیک محاسبه آسان و شفاف همراه است. درآمدهای توکن‌های جدید از لانچ پول‌ها بر اساس ساعتی که کاربر توکن‌های خود را به اشتراک می‌گذارد محاسبه می‌شود و تعداد توکن‌های کریپتویی که روزانه به دست می‌آورید، به طور مستقیم با درصد مشارکت شما در استخر تناسب دارد. به عبارت دیگر، درآمد شما بستگی به تعداد توکن‌هایی دارد که در برابر تعداد کل توکن‌های موجود در کل استخر قرار داده‌اید.

هنگامی که توکن برای معامله‌گری باز می‌شود، معمولا در عرض چند روز پس از دوره فارمینگ (معمولا ۷ روز)، کاربران می‌توانند توکن‌هایی که از روز مشارکت در لانچ‌پول به دست آورده‌اند را معامله کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند در زمان دلخواه، پاداش‌های خود را از استخر فارمینگ دریافت کنند.

مزایا و معایب لانچ پول

در این بخش برخی از مزایا و معایب کلی لانچ پول به عنوان پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مزایا:

  • شما هر زمان که بخواهید می‌توانید استیکینگ توکن‌های خود را لغو کرده و آن‌ها را از مشارکت خارج کنید. یکی از دلایل محبوبیت لانچ پول‌ها، انعطاف‌پذیری است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا هر زمان که بخواهند توکن‌های خود را از استخر حذف کنند.
  • به عنوان یک سرمایه‌گذاری کم ریسک شناخته می‌شود. کاربر، تنها کاری که باید انجام دهد این است که توکن‌های مورد نیاز استخرها را به اشتراک بگذارد. در این روش سرمایه‌گذاری شما به دانش تخصصی نیاز ندارید. همچنین، همراه با اقدامات امنیتی CEX، حداقل خطر تقلب وجود دارد.
  • سرمایه گذاری سودآور به دلیل مدل APY آن‌ها که اغلب بازدهی بالایی را ارائه می‌دهند که می‌توان آن را به راحتی برداشت کرد.

معایب:

  • اگر قیمت توکنی که در استخر قرار دارد، کاهش یابد، ممکن است سرمایه‌گذار مقداری از پول خود را از دست بدهد.
  • لانچ پول‌ها معمولا دارای حداکثر دوره مشارکت ۳۰ تا ۶۰ روز هستند که ممکن است زمان کافی برای کاربرانی که علاقه‌مند به فارمینگ بازده و کسب درآمد فعال برای مدت طولانی‌تر هستند، نباشد.
  • تعداد پروژه‌های لانچ‌پول کم است، بنابراین به دلیل محبوبیت بالای آن‌ها، ممکن است سخت باشد تا مجموعه و حجم بالایی از توکن‌ها را بدست آورید.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

لانچپول KYC چیست؟

صرافی‌های رمزنگاری متمرکز معمولا تایید KYC را برای حفظ سوابق هویت مشتریان خود انجام می‌دهند تا از فعالیت‌های متقلبانه مانند پول‌شویی و سایر تراکنش‌های مالی غیرقانونی جلوگیری کنند. کاربران باید جزئیات و اطلاعات شناسایی مانند گذرنامه یا شناسه صادر شده توسط دولت را ارائه دهند.

کاربران باید تأیید KYC خود را تکمیل کرده تا بدون محدودیت در فعالیت‌های صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، فمکس (Phemex)، کوین‌بیس (Coinbase) و غیره شرکت کنند. انجام این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا از امنیت سطح بالا و ویژگی‌های معاملاتی بهبودیافته مانند حجم معاملات بالاتر با کارمزد صفر برخوردار شوند.

Launchpoolها علیرغم اینکه یک فناوری جدید محسوب می‌شوند، برای صاحبان پروژه و سرمایه‌گذاران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در حالی که یک پروژه کریپتو نقدینگی جمع‌آوری می‌کند تا توسعه خود را افزایش دهد، دارندگان کریپتو می‌توانند با قرار دادن وجوه خود در استخر نقدینگی درآمد غیرفعالی کسب کنند.

لانچ‌پول‌هایی که توسط صرافی‌های متمرکز پشتیبانی می‌شوند، اکنون به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های جمع‌آوری سرمایه برای برخی از پروژه‌های موفق در فضای کریپتو شناخته می‌شوند. آن‌ها ویژگی‌های استیکینگ و ییلد فارمینگ DeFi را با امنیت و سهولت استفاده از مبادلات متمرکز به روش‌های زیر ترکیب می‌کنند:

محافظت در برابر کلاهبرداری رمزارز: اگرچه لانچ‌پول‌ها، مانند سایر پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، ممکن است ریسک‌های سرمایه‌گذاری ذاتی خود را داشته باشند، بررسی دقیق و فرآیند بررسی دقیقی که توسط این صرافی‌ها انجام می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی خطر پروژه‌های کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند.

فرایند آسان کسب درآمد غیرفعال: تنها کاری که باید انجام دهید این است که توکن را بخرید و از طریق صرافی ارائه‌دهنده به اشتراک بگذارید و بدون هیچ هزینه‌ای شروع به کسب درآمد غیرفعال کنید.

تفاوت لانچ‌پول و لانچ‌پد

تفاوت لانچ‌پول و لانچ‌پد

لانچ‌پد‌ها و لانچ‌پول‌های کریپتو هر دو هدف مشابهی از جمع‌آوری سرمایه را دارند، اما مکانیسم متفاوتی دارند. در حالی که لانچ‌پول کاربران را به جذب درآمد فعال توسط واریز کردن کریپتوی خود دعوت می‌کند، لانچ‌پد به کاربران فرصت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کریپتویی قبل از اینکه به صورت عمومی لیست شوند، می‌دهد. به عبارت دیگر لانچ‌پد به کاربران امکان می‌دهد که توکن‌ها را با قیمت پایین بخرند تا وقتی آن توکن‌ها را بعدا بفروشند، بازده سرمایه‌گذاری خود را به حداکثر برسانند.

یک لانچ‌پد توزیع عادلانه توکن‌ها را با محدود کردن تعداد تخصیص‌های فردی تضمین می‌کند، به طوری که نه تنها نهنگ‌های رمزنگاری یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VCs) بلکه کاربران عادی فرصت دارند تا در یک پروژه امیدوارکننده قبل از اینکه در فهرست قرار گیرد و قیمت‌ها به شدت افزایش یابد، با قیمت پایین سرمایه‌گذاری کنند.

پرسش‌های پر تکرار در مورد لانچ پول

آیا کاربران می‌توانند در هر زمان دارایی‌های خود را از لانچ پول خارج کنند؟

بله، کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند دارایی‌های کریپتویی خود را از استخر نقدینگی حذف کنند اما ممکن به سودآوری مد نظر خود نرسیده باشند.  

آیا محدودیتی برای مبلغی که می‌توان در لانچ پول استیک کرد، وجود دارد؟

خیر، هیچ محدودیتی برای تعداد توکن‌هایی که می‌توانید در یک پلتفرم لانچ پول به اشتراک بگذارید وجود ندارد، تا زمانی که بالاتر از حداقل مقدار استخر قرار دهید.

آیا می‌توان برای یک پروژه کریپتویی هم در لانچ پول و هم در لانچ‌پد شرکت کرد؟

بله، می‌توانید برای یک پروژه ارز دیجیتال در هر دو مدل شرکت کنید، زیرا این دو تکنیک متفاوت برای جمع‌آوری سرمایه هستند. برخی از کاربران ممکن است به لانچ‌پد بپیوندند و توکن‌ها را ارزان‌تر بخرند. سپس آن‌ها را در لانچ پول‌ها به اشتراک بگذارند و سود کسب کنند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا