اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در ایراناخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

ایران بالاخره مجوز واردات از طریق رمزارزها را صادر کرد

دولت ایران با وجود تحریم‌های فعلی خود، پس از مدت‌ها بالاخره به واردات از طریق رمزارزها به داخل کشور چراغ سبز نشان داد. این تاییدیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران ارائه شد.


سید رضا فاطمی امین، وزیر تجارت ایران، تصریح کرد این قوانین جدید که جزئیات زیادی را هم در بر دارند، در راستای تایید و هماهنگی استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات بین‌المللی و تامین سوخت و برق لازم برای بیت کوین و ماینرهای رمزارزها در کشور اعمال شده‌اند.


طی آخرین نمایشگاه اتومبیل در ایران بود که به این قوانین جدید وارداتی اشاراتی شد. این نمایشگاه یک هفته پس از اولین واردات کریپتویی ایران برگزار شد. این واردات مربوط به خودرو بود و ارزش آن ۱۰ میلیون دلار برآورد شد که ایران این مبلغ را از طریق رمزارزها پرداخت کرد.


پیش‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور اعلام کرده بود استفاده از ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند در معاملات بین‌المللی ایران تا پایان سال جاری بیشتر و رایج‌تر خواهد شد.


فاطمی امین عنوان کرد که صدور این مقررات جدید در پی توافق بین وزارت صنعت و بانک مرکزی کشور صورت گرفته است.


اجرای این قوانین به معنای یک توافق چندجانبه در مورد بیت کوین (BTC) و استفاده از آن به‌عنوان یک روش پرداختی در امور بین‌المللی است.


اتحادیه واردکنندگان ایران پس از انجام اولین واردات از طریق رمزارزها، خواستار شفافیت هرچه تمام‌تر جزئیات و معیارهای مقرراتی شد تا شرکت‌های واردکننده داخلی با اطمینان و بدون وجود ابهامات پیرامون این موارد فعالیت داشته باشند.


انتظار می‌رود که این قوانین جدید، موارد مرتبط با استفاده از ارزهای دیجیتال را روشن و مشخص سازد که شامل ارائه مجوزها و تعیین برنامه برای استفاده از سوخت و عملیات ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) در کشور می‌شود.


دولت ایران پیش‌تر استخراج بیت کوین در کشور را به‌دلیل آسیب‌های زیست‌محیطی و اختلال در شبکه برق ممنوع اعلام کرده بود. همچنین در همین ماه بود که بانک مرکزی معامله رمزارزهایی که خارج از ایران استخراج شده بودند را به حالت تعلیق درآورد.


اما هم‌اکنون، کمپانی‌های داخلی قادراند واردات خودرو و مجموعه‌ای از دیگر کالاها را بدون نیاز به پرداخت دلار آمریکا یا یورو، بلکه از طریق رمزارزها انجام دهند.

واردات از طریق رمزارزها آغاز پذیرش کریپتو در ایران

بخش بزرگی از تحریم‌های تجاری علیه ایران به‌دلیل برنامه هسته‌ای این کشور صورت گرفته‌ است و موجب شده که از سیستم بانک‌داری جهانی کنار گذاشته شود. نیاز ایران به پذیرش ارزهای دیجیتال نیز در پی خروج آن از سیستم بانک‌داری جهانی به‌وجود آمد.


دولت ایران جهت رسیدگی به این موضوع و عبور از تحریم‌ها تصمیم به پذیرش رمزارزها با توجه به ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها گرفت . بلاک چین‌ های عمومی (Private Blockchain) نظیر بیت کوین و اتریوم متعلق به کشور خاصی و یا تحت کنترل هیچ نهاد مرکزی نیستند.


وزارت صنعت، معدن و تجارت در خرداد ماه سال گذشته به ۳۰ کمپانی ماینینگ در ایران مجوز فعالیت داد. به‌علاوه، بیش از ۲,۵۰۰ مجوز برای تاسیس مراکز ماینینگ در ایران مورد تایید قرار گرفته‌اند.


لازم به ذکر است دولت ایران در گذشته با استخراج غیر قانونی و بدون مجوز ارزهای دیجیتال برخورد کرده و به‌مدت سه ماه جهت کاهش فشار بر روی شبکه برق کشور، تمامی فعالیت‌های ماینینگ را ممنوع اعلام کرد.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین به عملیاتی گفته می‌شود که در آن، ماینرها یا نودها تراکنش‌های بیت کوین در شبکه را اعتبارسنجی، تایید و ثبت می‌کنند و به ازای فعالیت خود رمزارز بیت کوین پاداش می‌گیرند.

منبع: Bitcoinist

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا