آموزش ارز دیجیتالوایت پیپر

وایت پیپر اتریوم؛ از تاریخچه شکل‌گیری تا سیر محتوایی آن

اتریوم (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) است. بلاکچین اتریوم نیز در سال ۲۰۱۳، با هدف ایجاد بستری مناسب برای اجرای قراردادهای هوشمند پا به عرصه وجود گذاشت. به طور کلی، پلتفرم اتریوم دفتر کل توزیع‌شده‌ای محسوب می‌شود که با ایجاد یک شبکه‌ همتابه‌همتا، زمینه را برای اجرای ایمن و دقیق قراردادهای هوشمند ایجاد می‌کند. اتریوم شبکه‌ای غیرمتمرکز و منبع باز است که با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) فعالیت می‌کند. بنابراین، بلاک چین اتریوم لایه نرم افزاری زیربنایی برای قراردادهای هوشمند، NFT، دائو، دیفای و چندین فناوری دیگر مرتبط با Web3 محسوب می‌شود.

پادکست وایت پیپر اتریوم

پیشینه شکل‌گیری اتریوم

در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین نتوانست جامعه بیت کوین را برای حمایت از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین متقاعد کند. یک سال بعد، او این افکار را در وایت پیپر اتریوم به اشتراک گذاشت. بوترین با راه‌اندازی اتریوم از طریق مدل تامین مالی جمعی، دنیای بلاک چین را متحول کرد و برای اولین بار قدرت قراردادهای هوشمند را به جامعه ارزهای دیجیتال نشان داد.

ویتالیک موفق شد تا با ارائه امکانات متنوع، این پلتفرم را به پروژه‌ای محبوب در بین علاقه‌مندان به صنعت کریپتو تبدیل کند. به گونه‌ای که در حال حاضر قیمت اتریوم در جایگاه دوم بعد از بیت کوین قرار دارد و به عبارتی دومین رمزارز بزرگ بعد از بیت کوین از نظر ارزش بازار است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به تشریح کامل جزئیات مندرج در وایت پیپر اتریوم خواهیم پرداخت.

ویتالیک بوترین در وایت پیپر اتریوم تمام مواردی که باید در خصوص اتریوم بدانید را به صورت تشریحی و در سرفصل‌های مختلف گنجاند. از تاریخچه گرفته تا مطالبی درباره خود اتریوم و کاربردهای آن همگی در این سند جامع وجود دارد. در نهایت نیز به چالش‌ها و دغدغه‌های این بلاک چین پرداخته شده‌است.  

درباره وایت پیپر اتریوم

اتریوم به عنوان یک پروژه انقلابی برای تمرکززدایی اینترنت و تغییر نحوه تعامل افراد با یکدیگر ظاهر شد. پایه‌های اولیه نسل سوم اینترنت به نام Web3 با اتریوم گذاشته شد. وایت پیپر اتریوم که توسط ویتالیک بوترین در نوامبر ۲۰۱۴ نوشته‌شد، احتمالا دومین وایت پیپر مهم بعد از وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو است که برای بیت کوین منتشر شد.

چه کسی وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد؟

ویتالیک بوترین خالق اتریوم

اگرچه وایت پیپر توسط ویتالیک بوترین ایجاد شد اما جامعه و شبکه اتریوم توسط چندین بنیانگذار، از جمله چارلز هاسکینسون که بعدا کاردانو را بنیان نهاد، گوین وود خالق پولکادات، امیر چتریت، آنتونی دی لوریا، میهای علیسی و جوزف لوبین ساخته شد. با وجود نقش موثر این افراد اما مشارکت جدی ویتالیک بوترین با پروژه اتریوم، وی را به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال به شهرت رساند.

نام وایت پیپر اتریوم چیست؟

همانطور که می‌دانید، وایت پیپر بیت کوین با نام «سیستم نقدی پرداخت الکترونیک همتا به همتا» منتشر شد. اما ویتالیک بوترین وایت پیپر اتریوم را با عنوان «نسل بعدی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز» منتشر و این واقعیت را برجسته کرد که بلاک چین نه تنها باید برای انتقال پول و ذخیره ارزش به صورت غیرمتمرکز عمل کند، بلکه همچنین کاربردهایی افزون بر مواردی که بیت کوین دارد را نیز ارائه می‌دهد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم و شیبا کیست؟

هدف اصلی راه‌اندازی اتریوم چیست؟

طبق آنچه در وایت پیپر اتریوم ذکر شده، هدف این پروتکل ادغام و بهبود بخشیدن به مفاهیم اسکریپت، آلت‌کوین‌ها و متاپروتکل‌های آنچین است. طبق این سند، اتریوم این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا اپلیکیشن‌هایی مقیاس‌پذیر و استانداردسازی شده ایجاد کنند.  

قراردادهای هوشمند، NFT‌ها و دیفای در وایت پیپر اتریوم

قراردادهای هوشمند، NFT‌ها و دیفای در وایت پیپر اتریوم

اتریوم زیرساختی قوی را برای ساخت برنامه غیرمتمرکز (dApps)، حفاظت از دارایی دیجیتال، توسعه بازی‌ها، ایجاد توکن‌ها و انتقال ارزش در اختیار استفاده کنندگان می‌گذارد. اگرچه ارزهای رمزنگاری شده مانند لایت‌کوین و ریپل نیز پس از بیت کوین راه‌اندازی شدند، اما این پروژه‌ها به طور کلی  فقط بر ذخیره و انتقال ارزش متمرکز بودند.

از سوی دیگر، اتریوم، فناوری‌های نوآورانه‌ای را معرفی کرد که با تمرکززدایی و امنیت همراه شده‌بود. این پلتفرم با استفاده از فناوری منحصر به فرد بیت کوین و گنجاندن قراردادهای هوشمند در پلتفرم خود، قصد دارد به یک کامپیوتر غیرمتمرکز جهانی تبدیل شود. سیستمی که ماشین مجازی اتریوم نام دارد و از تمام موارد استفاده Web3 برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند در انقلاب مالی غیرمتمرکز (DeFi) شرکت کنند، پشتیبانی می‌کند.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، نرم‌افزارهایی هستند که پس از برنامه‌ریزی موفقیت‌آمیز، می‌توانند تراکنش‌های ساده یا پیچیده را با استفاده از طیف وسیعی از محرک‌ها اجرا کنند. یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌هایی که اتریوم در صنعت بلاک چین به ارمغان آورده‌است، قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود که بر اساس شرایط از پیش تعیین‌شده عمل می‌کنند. به این ترتیب، روندهای زمان‌بر اداری و خطاهای انسانی از پروسه حذف می‌شود.

قراردادهای هوشمند به دلیل اینکه تحت شرایط خاصی اجرا می‌شوند، می‌توانند صحت و منحصر به فرد بودن تراکنش‌ها را ثابت کرده و داده‌های تغییرناپذیر را به بلاک چین اضافه کنند. این قراردادها را می‌توان جایگزین دیجیتالی برای قراردادهای فیزیکی در نظر گرفت که برای انجام نیازی به دخالت شخص ثالث ندارند.

استاندارد ERC-20

رمزارزها می‌توانند بلاک چین خود را داشته‌باشند یا روی بلاک چین های دیگر ایجاد شوند. ارزهای رمزپایه ایجاد شده در بلاک چین اتریوم، توکن‌های مبتنی بر ERC-20 نامیده می‌شوند. بر اساس استاندارد ERC-20، توکن‌ها از امنیت و عدم تمرکز بلاک چین اتریوم بهره می‌برند و می‌توانند در قراردادهای هوشمند شبکه مورد استفاده قرار گیرند.

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها

توکن غیرقابل تعویض (NFT) نوعی توکن بلاکچین است که در آن مالکیت دارایی‌های دیجیتالی مختلف به لطف فناوری قراردادهای هوشمند قابل رونویسی است. همانطور که می‌دانید، اکثر ارزهای رمزنگاری شده دارای عرضه خاصی هستند، به عنوان مثال بیت کوین دارای سقف ۲۱ میلیون سکه است. اما NFTها اینگونه نیستند و توکن‌هایی منحصر به فرد محسوب می‌شوند. به بیان دیگر، از هر NFT فقط یکی وجود دارد.

اثبات سهام در کریپتو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن‌های غیرقابل تعویض با ارزهای رمزنگاری‌شده، که یک کلاس دارایی پولی مبتنی بر بلاک چین هستند، متفاوت هستند. در واقع، NFTها شبیه دارایی‌های فیزیکی منحصر به فرد بوده و مانند آثار هنری یا عناوین دارایی، دارای ابرداده‌ها و آدرس‌های قرارداد هوشمند هستند. همچنین، می‌توان اسناد رسمی، هنر دیجیتال، آیتم‌های درون بازی، کلکسیون‌ها، آیتم‌های فیزیکی، فایل‌های کامپیوتری و موارد دیگر را به NFT تبدیل کرد و اصالت آنها را به صورت دیجیتالی ذخیره کرد.

مهم‌ترین رویدادها در تاریخ اتریوم

مهم‌ترین رویدادها در تاریخ اتریوم

در ادامه جدول زمانی رویدادهای مهمی که در تاریخ اتریوم اتفاق افتاده، به ترتیب زمان ارائه شده‌است:

۲۰۱۳: ویتالیک بوترین پایه‌گذاری اولیه اتریوم را آغاز کرد.

۲۰۱۴: بوترین وایت پیپراتریوم را نوشت و بعد از چند ماه در دسترس عموم قرار داد. سپس، یک کمپین عرضه اولیه (ICO) برای اتریوم راه‌اندازی شد که سرمایه‌گذاران را قادر می‌ساخت تا رمزارز اتریوم را در ازای پرداخت بیت کوین خریداری کنند.

۲۰۱۶: تیم اتریوم ۱۵۰ میلیون دلار از طریق فروش جمع‌آوری کرد تا یک مدل کسب و کار غیرمتمرکز جدید را فعال کند. در این سال، هکرها با سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری موفق به سرقت ۵۰ میلیون دلار ETH شدند. بعدها، توسعه‌دهندگان اتریوم یک هارد فورک شبکه را برای بازیابی وجوه از دست رفته انجام دادند. این هارد فورک همچنین باعث تولد بلاک چین اتریوم کلاسیک (ETC) شد.

۲۰۲۰: اتریوم زنجیره Beacon را راه‌اندازی کرد تا اولین گام را برای مهاجرت بلاک چین از الگوریتم اثبات کار (PoW) به مکانیسم اجماع اثبات سهام (POS) بردارد.

۲۰۲۱: درصد مشخصی از کارمزد تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه اتریوم با اجرای هارد فورک لندن شروع به سوزاندن کرد و اتریوم را به یک ارز دیجیتال کاهش‌دهنده تبدیل کرد.

۲۰۲۲: با به‌روزرسانی مرج، مهم‌ترین نقطه عطف برای اتریوم ۲.۰ به دست آمد. دومین پلتفرم رمزنگاری بزرگ اکنون از مکانیزم اجماع PoS کارآمد استفاده می‌کند که در مقایسه با اثبات کار حدود  99.95درصد انرژی را صرفه‌جویی می‌کند.

نتیجه‌گیری

بیت کوین الهام بخش مردم شد تا به جامعه اثبات کند با امنیت و شفافیت فناوری بلاک چین چه کارهایی می‌توان انجام داد. ویتالیک بوترین و دیگر توسعه‌دهندگان با استفاده از این فناوری و ایجاد یک بلاک چین غیرمتمرکز به نام اتریوم که قابلیت قرارداد هوشمند را در خود جای داده، صنعت بلاک چین را متحول کردند. وایت پیپر اتریوم حاوی راه‌حل‌های عالی است که هنوز هم با وجود گذشت حدود ۹ از انتشار آن، همچنان معتبر است.

اتریوم از طریق گره‌های غیرمتمرکز تراکنش‌ها را تایید می‌کند. هر یک از دارندگان اتریوم در مدیریت به‌عنوان یک ذینفع حرفی برای گفتن دارد و صدها هزار dApp را میزبانی می‌کند. این پلتفرم، بزرگترین زیرساخت اینترنتی غیرمتمرکز امروز و آینده است. پس از تغییر مکانیسم اجماع کار (POW) به اثبات سهام (PoS)، اتریوم بیش از پیش با محیط زیست سازگاری یافته و همچنین مقیاس پذیرتر شده‌است. پلتفرم اتریوم همچنان موارد استفاده متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مواردی که از همان ابتدا در وایت پیپر اصلی که در اواخر سال ۲۰۱۴ منتشر شد، بیان شده‌بود.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا