مجموعه پادکست‌های کریپتوکست

اپیزود هشتم کریپتوکست – مفهوم سافت لندینگ در اقتصاد

مفهوم سافت لندینگ در اقتصاد

در اپیزود هشتم کریپتوکست صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس مفهوم سافت لندینگ در اقتصاد را بررسی خواهیم کرد.

اقتصاد بین چرخه‌های رکود و تورم دائما در حال حرکت است. یعنی تورم و رکود دو بحران اساسی در اقتصاد کشورها هستند که بانک‌های مرکزی باید آن را برطرف کنند و اقتصاد را به تعادل برسانند، به این معنی که عرضه با تقاضا برابر باشد و قیمت‌ها ثابت بمانند.

افزایش نرخ بهره و افزایش مالیات دو ابزار اساسی برای کاهش حجم پول هستند. زمانی که حجم پول کنترل می‌شود، تورم نیز کاهش پیدا می‌کند. افزایش مالیات بر عهده دولت و افزایش نرخ بهره به عهده بانک مرکزی است.

افزایش نرخ بهره را سیاست پولی انقباضی می‌گویند به این معنی که مردم از بانک‌ها وام نمی‌گیرند تا آن را وارد بازارهای سرمایه گذاری کنند در نتیجه تورم کنترل می‌شود. کاهش نرخ بهره را سیاست پولی انبساطی می‌گویند یعنی اقتصاد رشد پیدا می‌کند. با کاهش نرخ بهره افراد وام از بانک‌ها وام گرفته و آن را وارد بازارهای مختلف می‌کنند، در نتیجه رکود از بین می‌رود. می‌توان گفت سیاست انقباضی برای کنترل تورم و سیاست انبساطی برای از بین بردن رکود کاربرد دارد.

سافت لندینگ به این معنی است که اقتصادی که در وضعیت تورمی قرار دارد طوری آن را کاهش داد که هم تورم کنترل شود و هم جامعه از این تغییرات اسیب جدی نبیند و رکود اتفاق نیفتد. یعنی زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد و به صورت تدریجی و طی دوره‌های مختلف این اتفاق بیفتد.

بنابراین سرعت افزایش نرخ بهره در سافت لندینگ مهم است یعنی بانک مرکزی باید مشخص کند که در هر دوره چه میزان نرخ بهره را افزایش خواهد داد. وقتی سرعت افزایش نرخ بهره پایین باشد، یعنی بانک مرکزی از استراتژی سافت لندینگ استفاده می‌کند تا تورم به صورت تدریجی کنترل شود و رکود در اقتصاد به وجود نیاید.

سافت لندینگ در اقتصاد

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا