مجموعه پادکست‌های کریپتوکست

اپیزود یازدهم کریپتوکست – بیماری هلندی چیست و چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

بیماری هلندی چیست؟

در اپیزود یازدهم کریپتوکست از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی مفهومی به نام بیماری هلندی می‌پردازیم.

وقتی با کشوری که منابع زیادی داره مواجه میشویم اولین انتظارم ما این است که آن کشور باید رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد و سطح زندگی افراد در آن کشور بهتر از کشورهایی باشد که فاقد منابع طبیعی هستند. اما بیماری هلندی یا نفرین منابع نشان می‌دهد که همچنین قاعده‌ای همیشه برقرار نیست.

بیماری هلندی یعنی منابع طبیعی یک کشور چطور می‌تواند به اقتصاد آن کشور آسیب برساند. اتکای بیش از حد اقتصاد یک کشور به منابع طبیعی باعث می‌شود سایر بخش‌های کشور وارد رکود بشوند. دلیل نام‌گیری بیماری هلندی این است که اولین بار این اتفاق در کشور هلند رخ داد.

در سال ۱۹۵۹ منابع گاز قابل توجهی در شهر خرونینگن هلند کشف شد، استخراج این منابع و صادرات گاز به سایر کشورها باعث شد درامد ارزی هلند افزایش پیدا کند و همزمان اقتصاد هلند به این منابع طبیعی وابستگی زیادی پیدا کرد.

به این دلیل هلند بخش زیادی از سرمایه و نیروی انسانی کشور را به منابع طبیعی گازی اختصاص داد و بقیه بخش‌های اقتصادی کشور به شدت تضعیف شدند.

اگر روزی این منابع وجود نداشته باشند یا قیمت آن‌ها خیلی کم شود دیگر صنایع نمی‌توانند به صورت مستقل فعالیت کنند و برای کشور درامد ارزی داشته باشند یعنی یک اقتصاد تک بعدی که برای یک کشور اتفاق خوبی نیست.

آیا هر کشوری که منابع طبیعی زیادی داشته باشد و از این منابع در چرخه اقتصاد استفاده کند، حتما به بیماری هلندی گرفتار می‌شود؟ خیر کشورهای نوروژ و امارات نشان دادند که اینطور نیست.

در سال ۱۹۶۸ منابع نفتی بزرگی در نوروژ کشف شد. درامد حاصل از این منابع نه تنها باعث خاموش شدن موتور بقیه صنایع نشد، بلکه سرریز درامد این منابع نفتی به کمک بقیه صنایع رفت و باعث رشد آن‌ها شد.

دولت نوروژ سهم درآمدی خود از این منابع نفتی را به ۴ درصد محدود کرد و مابقی را به توسعه تولید داخلی اختصاص داد. پس با این حساب وابستگی بودجه دولت نوروژ به درآمد نفتی کم شد و این منابع طبیعی مشکلات جدی برای اقتصاد این کشور به وجود نیاوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا