آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟ راهنمای کامل ارتقای شانگهای اتریوم

شبکه اتریوم (Ethereum / ETH) بزرگترین رویداد خود یعنی ارتقای مرج (Ethereum Merge) را در سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) اجرا کرد و الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) بلاک چین خود را از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر داد. اخیرا توسعه‌دهندگان این شبکه موفق به اجرای ارتقای شانگهای اتریوم (Ethereum Shanghai) تحت شبکه اصلی (Mainnet) شدند و مراحل تکمیلی انتقال مکانیزم اجماع این بلاک چین را به‌پایان رساندند.

پادکست آپدیت شانگهای اتریوم


ارتقا یا آپدیت شانگهای اتریوم که جامعه کریپتو مدت‌ها انتظار آن را می‌کشید، در واقع یک هارد فورک (Hard Fork) است که طبق آن، بلاک چین اتریوم وارد یک شاخه جدید و مجزا از نسخه قبلی خود می‌شود. جامعه اتریوم از این ارتقا به‌عناون یک دستاورد تاریخی و تلاش چندساله برای تبدیل این بلاک چین به یک شبکه اثبات سهام یاد می‌کنند.

حتماً می‌دانید که در یک بلاک چین اثبات سهام، کاربران اقدام به سپرده‌گذاری یا استیک (Stake) رمزارزهای خود کرده تا بلاک‌ها و داده‌های جدید این شبکه را تایید و امنیت آن‌ها را برقرار کنند. بلاک چین اتریوم که تا سال گذشته مانند بیت کوین از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کرد، اکنون به یک شبکه تماماً PoS تبدیل شده و سرمایه‌گذاران آن اکنون قادرند، سپرده خود و پاداش‌های مربوطه را برداشت کنند. این مسئله مهم‌ترین دستاورد در اجرای آپدیت شانگهای اتریوم محسوب می‌شود.


مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع الگوریتم اجماع در شبکه‌های بلاک چین


اکنون که این به‌روزرسانی بزرگ شبکه اتریوم مراحل پایانی خود را می‌گذارند، قصد داریم در مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس موارد زیر را برای شما شرح دهیم:

دسترسی سریع: خرید تتر

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟

آپدیت شانگهای اتریوم چیست

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، آپدیت شانگهای اتریوم یک هاردفورک برنامه‌ریزی شده در پروتکل و بلاک چین اتریوم است. این یعنی که اعتبارسنج‌ها (Validators) و نودهایی (Node) که نسخه نرم‌افزاری خود را طبق ارتقای شانگهای به‌روزرسانی نکرده‌اند، دیگر با شبکه اتریوم سازگاری نخواهند داشت.


از زمانی که شبکه مبتنی بر الگوریتم اثبات سهامِ بیکن (Beacon Chain) در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ماه ۱۳۹۹) راه‌اندازی شد، کاربرانی که در نظر داشتند به‌عنوان یک اعتبارسنج در شبکه اتریوم فعالیت داشته باشند، می‌بایست ۳۲ واحد اتریوم (ETH) را در شبکه برای مدتی نامشخص استیک یا سپرده‌گذاری می‌کردند. اکنون این هارد فورک طبق پروپوزال بهبود اتریوم به شماره ۴۸۹۵ (EIP-4895) در شبکه اصلی اجرا شده و این اعتبارسنج‌ها قادر به برداشت سپرده خود و پاداش‌های مربوطه هستند.


ارتقای شانگهای اتریوم طبق اعلام اعضای ACDE (توسعه‌دهندگان هسته اتریوم) در تاریخ ۱۶ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۱)، قرار شد که در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین ۱۴۰۲) در ایپاک (بازه زمانی مشخص‌شده در یک بلاک چین / Epoch) شماره ۱۹۴۰۴۸ تحت شبکه اصلی اجرا شود.


مطالعه بیشتر: شبکه بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟


اجرای طرح EIP-4895 مهم‌ترین ویژگی ارتقای شانگهای اتریوم یعنی قابلیت برداشت سپرده‌ها را پیاده‌سازی کرد و این ارتقا، چندین EIP دیگر را نیز در مقیاس‌های کوچک‌تر به‌همراه خود داشت که در بخش بعدی به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. اکنون، نودهایی که هنوز موفق به ارتقای نسخه خود نشده‌اند دیگر قادر به فعالیت در بخش‌های سپرده‌گذاری و تایید تراکنش‌های اتریوم نیستند. لازم به ذکر است، آپدیت شانگهای اتریوم یک ارتقای دیگر تحت عنوان کاپلا (Capella) نیز همراه خود دارد که تغییرات لایه اجماع (Consensus Layer) در این شبکه را انجام خواهد داد. ترکیب این دو به‌روزرسانی در شبکه اتریوم، تحت عنوان شاپلا (Shanghai + Capella = Shapella) نیز شناخته می‌شود.


ویتالیک بوترین، کمک بنیان‌گذار اتریوم، در مورد آپدیت شانگهای اظهار کرد: «در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که دشوارترین بخش‌های انتقال پروتکل شبکه را به پایان رساندیم؛ گرچه، هنوز موارد مهمی برای انجام باقی‌مانده که به دلیل اهمیت زیاد، با سرعت پایین‌تری انجام خواهند شد.»


مطالعه بیشتر: ویتالیک بوترین کیست؟

وی افزود: «مورد بعدی در ایجاد راه‌کارها برای این بلاک چین، مقیاس‌بندی (Scaling) است که سرعت پردازش تراکنش‌ها را افزایش و هزینه انجام آن‌ها را کاهش می‌دهد. اگر مسئله مقیاس‌بندی تا بازار گاوی بعدی برطرف نشود، می‌دانیم که کاربران به‌دلیل هزینه بالا در انجام تراکنش، از این شبکه خارج خواهند شد. از سویی دیگر، اگر پیاده‌سازی درخت‌های وِرکل (Verkle Trees) پیش از بازار گاوی بعدی صورت نگیرد، ممکن است در روند توسعه اتریوم وقفه‌ای ایجاد شود که البته، در مقایسه با مسئله مقیاس‌بندی از اهمیت کمتری برخوردار است.» درخت ورکل در واقع یک ارتقای سطح بالا از طراحی درخت مرکل (Merkle Tree) است.

مطالعه بیشتر: بازار گاوی در ارز دیجیتال و تشخیص آن


بر اساس آمار رسمی از شبکه بیکن (beaconcha.in)، درست ۳۰ دقیقه پس از اجرای آپدیت شانگهای اتریوم، ۲۸۵ تراکنشِ برداشت به میزان ۵,۴۱۳ واحد اتریوم و به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون دلار انجام شد. در این بحبوحه، قیمت اتریوم بدون تغییر خاصی باقی ماند.

اهمیت ارتقای شانگهای اتریوم

اهمیت ارتقای شانگهای اتریوم

ارتقای شانگهای اتریوم از چند جهت حائز اهمیت است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ البته، بهتر است بدانید که آمار و ارقام مربوطه تقریبی بوده و محاسبات بر اساس داده‌های فعلی انجام شده‌اند.


کارمزد گس (Gas Fee): یکی از بزرگترین دستاوردهایی که انتظار می‌رود از طریق ارتقای شانگهای رقم بخورد، کاهش کارمزدهای گس برای راه‌کارهای لایه ۲ (Layer-2) مانند پالیگان (Polygon / MATIC) و اپتیمیزم (Optimism / OP) است که روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند. این شبکه‌های لایه ۲، کار با بلاک چین اتریوم را سریع‌تر و ارزان‌تر کرده و تا حدی هزینه تراکنش‌های اتریومی را پایین می‌آورند.


برداشت سپرده‌گذاری (Staking Withdrawal): پیش از اجرای ارتقای مرج اتریوم، افرادی که تمایل به فعالیت به‌عنوان یک اعتبارسنج در شبکه بیکن را داشتند، باید مقدار مشخصی اتریوم در یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) واریز و قفل می‌کردند که حتی پس از ارتقای مرج نیز، قابل برداشت نبودند. اما اکنون و با اجرای ارتقای شانگهای، سپرده‌گذاران به مرور می‌توانند اتریوم‌های آزاد‌شده خود را برداشت کنند.


مطالعه بیشتر: ارتقای مرج اتریوم چیست؟


به‌روزرسانی قراردادهای هوشمند (Smart Contracts Update): این مسئله یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های مهم در آپدیت شانگهای اتریوم محسوب می‌شود. اتریوم که بزرگترین بلاک چین با قابلیت پیاده‌سازی و اجرای قراردادهای هوشمند است، باید از این حیث کاملاً به‌روز و توسعه‌یافته باشد.


اما با وجود این‌که برداشت اتریوم‌های سپرده‌گذاری شده محوریت اصلی ارتقای شانگهای را تشکیل می‌دهد، چهار پروپوزال (EIP) دیگر نیز وجود دارند که کارمزدهای گس برای فعالیت توسعه‌دهندگان در این شبکه را کاهش خواهند داد.


EIP-3651 که به آدرس‌های کوین‌بیس (COINBASE) رسیدگی می‌کند، کارمزد گس در استفاده از این مکانیزم را کاهش می‌دهد. “COINBASE” در واقع یک نرم‌افزار مورد استفاده توسعه‌دهندگان در شبکه اتریوم است و ارتباطی با صرافی کریپتویی تحت همین نام ندارد. همچنین، این کد جدید باعث می‌شود پرداخت‌های MEV (حداکثر مقدار قابل استخراج / Maximal Extractable Value) برای کاربران بهبود یابند.


EIP-3855 کد مدل پوش‌زیرو (Push0) را فعال ساخته که هزینه‌های گس برای توسعه‌دهندگان مربوطه را کاهش می‌دهد.


EIP-3860 برای توسعه‌دهندگانی که از متد اینیت‌کد (initcode) جهت ساخت قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، برای هزینه‌های گس یک سقف تعیین می‌کند.


EIP-6049 توسعه‌دهندگان را از انقضا و نابودی خودکار (SELFDESTRUCT) یک کد آگاه می‌سازد و همچنین کارمزدهای گس مربوطه را کاهش می‌دهد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد هوشمند اتریوم

تاثیر ارتقای شانگهای بر قیمت اتریوم

تاثیر ارتقای شانگهای بر قیمت اتریوم

از زمان راه‌اندازی شبکه بیکن در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) تاکنون، بیش از ۱۸ میلیون واحد اتریوم، نزدیک به ۱۵ درصد از عرضه کل این رمزارز، استیک شده است. اکنون که آپدیت شانگهای اجرا شده است، ۱.۱ میلیون واحد از این سپرده‌ها به‌صورت آنی قابل برداشت شده‌اند. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند که آزادسازی اتریوم‌های استیک‌شده در شبکه بیکن، ممکن است موجی از فروش این توکن‌ها را در پی داشته باشد.

نشریه کوین‌دسک (CoinDesk) نیز در این باره گزارش داد که برخی کمپانی‌ها ممکن است به‌دلیل تنگناهای مالی، فشار فروش اتریوم را افزایش دهند. در این بین، پلتفرم وام‌دهی کریپتویی سلسیوس (Celsius Network) که ورشکسته شده است، ممکن است اقدام به فروش ۱۵۸,۱۷۶ واحد اتریوم خود جهت پرداخت بدهی‌ها کند. صرافی رمزارز کراکن (Kraken) که به‌تازگی به‌دلیل حل و فصل پرونده این کمپانی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، مجبور به توقف فعالیت‌های استیکینگ خود شده است، احتمال دارد که ۱.۲ میلیون واحد اتریوم خود را برداشت کند.


اما دسته‌ای دیگر از تحلیل‌گران بازار معتقدند که به‌دلیل نوبت‌بندی برداشت‌ها طی دوره‌های زمانی مختلف، احتمالاً فشار فروش برای اتریوم در چندین روز و هفته پخش خواهد شد و خریداران فرصت کافی جهت تحلیل بازار را خواهند داشت. از بین‌رفتن محدودیت ۳۲ واحدی برای سپرده‌گذاری و اعتبارسنجی اتریوم، به اعتبارسنج‌های سابق این شبکه اجازه دسترسی به نقدینگی بیشتر داده و همچنین موانع موجود برای سرمایه‌گذاران کوچک‌تر و همچنین سازمان‌ها جهت شرکت در این امور را برداشته است. به این ترتیب، اتریوم ممکن است با سرمایه‌گذاران خرد و همچنین سازمانی روبه‌رو شود که از طریق استیک اتریوم، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مسئله بر عملکرد قیمت رمزارز اتریوم در بلندمدت تاثیر مثبت خواهد گذاشت.


مطالعه بیشتر: آموزش کسب درآمد از طریق استیک اتریوم

استیک اتریوم پس از ارتقای شانگهای


این مسئله باعث شده که اکنون سرمایه‌گذارانی که توان مالی به میزان ۳۲ واحد اتریوم را ندارند، بتوانند در مقیاس دلخواه خود و از طریق سپرده‌گذاری شناور (Liquid Staking) در پلتفرم‌های شخص ثالث، سرمایه خود را در اختیار اعتبارسنج‌های موجود قرار دهند و در فعالیت‌های استیکینگ این شبکه شرکت کنند.


با توجه به آن‌چه گفته شد و پیش‌بینی کارشناسان این حوزه، آینده پروژه اتریوم روشن دیده می‌شود. تنها مسئله موجود، نوسانات احتمالی قیمت این رمزارز طی هفته‌های جاری در پی آپدیت شانگهای اتریوم است، گرچه در میان‌مدت تا بلندمدت، احتمالاً شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. این ارتقا در دیدگاه سرمایه‌گذاران از لحاظ فاندامنتال، یک عامل صعودی و مثبت تلقی می‌شود و قدمی دیگر در راستای بهبود پردازش تراکنش‌های اتریوم و کاهش کارمزدهای شبکه به‌شمار می‌آید.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، شرحی از آپدیت شانگهای اتریوم برای شما ارائه کردیم. در صورت داشتن سوال، پیشنهاد و یا انتقاد در رابطه با این موضوع، می‌توانید با ثبت نظر خود با ما ارتباط برقرار کنید.

سوالات شما در مورد ارتقای شانگهای اتریوم

ارتقای شانگهای اتریوم چیست؟

ارتقا یا آپدیت شانگهای اتریوم که جامعه کریپتو مدت‌ها انتظار آن را می‌کشید، در واقع یک هاردفورک در بلاک چین اتریوم بوده که مهم‌ترین دستاورد آن، آزادسازی و قابلیت برداشت اتریوم‌های استیک‌شده است.

زمان آپدیت شانگهای اتریوم چه روزی است؟

آپدیت شانگهای اتریوم طبق اعلام توسعه‌دهندگان، در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ (۲۳ فروردین ۱۴۰۲) و در ایپاک شماره ۱۹۴۰۴۸ بلاک چین اتریوم اجرا شد.

سلب_مسئولیت_آپدیت_شانگهای

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا