آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال هش فلو چیست؟ راهنمای کامل پروژه هش فلو

معامله ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) ممکن است پیچیده، هزینه‌بر و چندان کارآمد نباشد. حتی با وجود تنوع بسیار زیاد شبکه‌ها و توکن‌ها، فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز گاهی طاقت‌فرسا نیز می‌شود؛ اکثر این نوع صرافی‌ها هنگام انجام تراکنش قیمت‌های دقیقی را نمایش نمی‌دهند و اغلب، قیمت اعمال‌شده در سفارش با قیمت ثبت آن متفاوت خواهد بود.

پادکست ارز دیجیتال هش فلو


اما صرافی ارز دیجیتال هش فلو (Hashflow / HFT)، امکان معامله هر ارز دیجیتال در هر شبکه‌ای را در کمترین زمان ممکن فراهم کرده و تنها لازم است که کیف پول خود را به این پلتفرم متصل کنید. تمامی قیمت‌های عرضه‌شده یا پیشنهادی (Quotes) طبق همان چیزی که نمایش داده می‌شود در یک سفارش اعمال می‌شوند و همچنین، کارمزدی برای انجام معاملات در نظر گرفته نخواهد شد. به بیان ساده، شما همان چیزی را می‌خرید که مشاهده می‌کنید.


این شرایط حتی در معامله ارزهای شبکه‌های مختلف (Cross-Chain) نیز برقرار است و معاملات دستخوش تغییر قیمت نخواهند شد. صرافی ارز دیجیتال هش فلو از زمان آغاز به کار خود در آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۳۹۹) تاکنون، بیش از ۱۱ میلیارد دلار حجم معاملات و ۱۷۰,۰۰۰ کاربر داشته است.

در این پست از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، در رابطه با Hashflow که به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و ارزهای دیجیتال تبدیل شده، موارد زیر را برای شما توضیح خواهیم داد:

صرافی ارز دیجیتال هش فلو (Hashflow DEX)

صرافی ارز دیجیتال هش فلو

هش فلو یک صرافی کریپتویی غیرمتمرکز با پشتیبانی از چندین شبکه بلاک چین است که قابلیت تبادل توکن‌های مختلف را با پیاده‌سازی یک مکانیزم کارآمد و مقرون به‌صرفه ایجاد کرده است. پروتکل Hashflow از بلاک چین‌های لایه ۱ (Layer-1) و همچنین پلتفرم‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ (Layer-2) نظیر اتریوم (Ethereum / ETH)، بایننس (BNB Chain)، پالیگان (Polygon / MATIC)، آوالانچ (Avalanche / AVAX)، اپتیمیزم (Optimism / OP) و آربیتروم (Arbitrum / ARB) پشتیبانی می‌کند.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین مفاهیم بازار رمزارزها

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟


اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز حال حاضر از مکانیزم بازارسازهای خودکار (Automated Market Maker / AMM) استفاده می‌کنند و از این طریق، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند که با وجود اهمیت و کارآمدی این مکانیزم، همچنان با چالش‌هایی همراه است و به طور بی‌نقص عمل نمی‌کنند. صرافی ارز دیجیتال هش فلو در عوض، از یک مدل تحت عنوان “Request-for-Quote” یا “RFQ” به‌معنی «درخواست پیشنهاد قیمت» استفاده می‌کند.

مدل RFQ در پروژه هش فلو
مدل RFQ در پروژه هش فلو


از طریق مدل RFQ، کاربران قادر خواهند بود قیمت‌های عرضه یا پیشنهادی بازارسازها را به‌طور مستقیم دریافت و با اسلیپج (اختلاف بین قیمت نمایش داده‌شده و قیمت اجراشده در سفارش / Slippage) صفر و همچنین محافظت کامل در برابر ریسک‌ها و هزینه‌های حداکثر مقدار قابل استخراج (بیشترین ارزشی که یک ماینر می‌تواند از یک بلاک استخراج کند / Maximal Extractable Value)، معاملات خود را انجام دهند. مدل RFQ صرافی هش فلو این قابلیت را به‌وجود آورده که تسویه حساب‌ها و تبادل توکن‌ها به‌صورت درون‌شبکه‌ای (آنچین / On-Chain) انجام شوند و قیمت‌گذاری دارایی‌ها، توسط بازارسازها و خارج از شبکه (آف‌چین / Off-Chain) صورت گیرد.


کاربران در صرافی Hashflow می‌توانند توکن‌های زیادی را بین شبکه‌های مختلف تبادل کنند و برای انجام این‌گونه سوآپ‌ها (Swap) نیز هزینه‌ای برای اسلیپج پرداخت نکنند. این یعنی که کاربر دقیقاً همان مقدار از توکن خود را دریافت می‌کند که هنگام تایید معامله نمایش داده شده است.


پروژه هش فلو تا به امروز از طریق کمپانی‌ها و سرمایه‌گذاران بسیار بزرگی تامین مالی شده است که از بین آن‌ها، می‌توان به نام‌های جامپ کریپتو (Jump Crypto)، وینتر میوت (Wintermute)، جی اس آر (GSR) و کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures) اشاره کرد. امروزه، فعالان بازار کریپتو می‌توانند تنها با اتصال کیف پول خود از خدمات پروژه هش فلو استفاده کنند.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال


از مهم‌ترین ویژگی های صرافی ارز دیجیتال هش فلو می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز
  • پشتیبانی از چندین بلاک چین‌ لایه ۱ و لایه ۲
  • انجام معاملات با اسلیپج صفر و محافظت در برابر MEV
  • ارائه توکن حاکمیتی (Governance Token) هش فلو با نماد HFT
  • مکانیزم مدیریت (Governance) از طریق گیمیفیکیشن (Gamification) و پلتفرم هش ورس (Hashverse)

ارز دیجیتال هش فلو (HFT)

ارز دیجیتال هش فلو

ارز دیجیتال هش فلو (Hashflow Token / HFT) توکن بومی پروژه هش فلو و هش ورس آن است. سرمایه‌گذاران این رمزارز می‌توانند با سپرده‌گذاری (استیک / Stake) توکن HFT، به ویژگی‌ها و مزایای زیر در اکوسیستم هش فلو دسترسی پیدا کنند:

مطالعه بیشتر: کسب درآمد از طریق استیک اتریوم


مدیریت / حاکمیت (Governance): مدیریت در پروژه هش فلو از طریق یک مدل توکن رأی‌دهی-اعتباری (Vote-Escrow / VE) انجام می‌شود که طبق آن، قدرت رأی‌ افراد بر اساس میزان سپرده توکن هش فلو و مدت‌زمان مسدود بودن آن موجودی تعیین می‌شود. توکن‌های سپرده‌گذاری شده به افراد این اختیار را می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها و روند توسعه پروژه هش فلو در آینده، تاثیرگذار واقع شوند.


دریافت پاداش (Rewards): پروژه هش فلو علاوه‌بر یک صرافی کریپتویی غیرمتمرکز، دائو یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized Autonomous Organization / DAO) خود را در قالب اکوسیستم و بازی هش ورس (Hashverse) اجرا کرده است. توکن‌های استیک‌شده در این پلتفرم، میزان سلامت (Health) کاربران در هش ورس را مشخص می‌کنند. میزان سلامت کاربر از طریق تنظیم مقدار و مدت‌زمان سپرده‌گذاری توسط او مشخص می‌شود. پروتکل هش ورس در هش فلو به فعال‌ترین کاربران پاداش می‌دهد و میزان حضور کاربران در هش ورس، نقش مهمی در پاداش‌های دریافتی آن‌ها ایفا می‌کند.


دسترسی سریع: خرید تتر

آموزش کار با پلتفرم ارز دیجیتال هش فلو

آموزش کار با صرافی ارز دیجیتال هش فلو

پیش از شرح آموزش کار با پلتفرم ارز دیجیتال هش فلو، بهتر است بدانید که پروتکل Hashflow معامله‌گران را به بهترین بازارساز موجود متصل می‌کند. این یعنی که معاملات شما با پایین‌ترین کارمزد و بهترین قیمت انجام خواهد شد. همچنین، نیازی نیست که حتماً به بازارساز خود اعتماد داشته باشید، چراکه هر بازارساز به شما یک قیمت پیشنهادی، امن و منصفانه نشان می‌دهد که شما می‌توانید در صورت تایید و پذیرش خود، اقدام به تکمیل معامله مربوطه کنید.


در ابتدای آموزش کار با پلتفرم ارز دیجیتال هش فلو، باید به اپلیکیشن و وب‌سایت این صرافی به آدرس app.hashflow.com رجوع کنید. در صفحه اصلی صرافی ارز دیجیتال هش فلو، باید روی گزینه اتصال کیف پول یا همان “Connect Wallet” کلیک کنید که در ادامه برای شما مشابه با تصویر زیر، لیستی از انواع کیف پول و شبکه‌های پشتیبانی‌شده نمایش داده می‌شود و شما باید مطابق با کیف پول خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کار با صرافی ارز دیجیتال هش فلو

پس از انتخاب کیف پول خود، با انتخاب گزینه “Exchange” در بالای صفحه وارد بخش صرافی هش فلو می‌شوید. سپس مانند تصویر زیر در پنجره جدید و فیلد اول، می‌توانید ارزی که قصد فروش آن را دارید انتخاب کنید. شبکه بلاک چین مربوط به این رمزارز نیز در بالای همین فیلد قابل مشاهده است. طبیعتاً در فیلد دوم، رمزارزی که می‌خواهید بخرید را با شبکه مدنظر مربوط به آن انتخاب می‌کنید.

صرافی Hashflow


زمانی که شما مقادیر مورد نظر خود برای فروش یک رمزارز و خرید رمزارز دیگر را وارد می‌کنید، مقادیر مربوط به تراکنش شما نظیر اسلیپج، نرخ تبدیل ارزها به یکدیگر و کارمزد گس (Gas Fee) تراکنش نمایش داده می‌شوند. پس از تایید این اطلاعات و کلیک روی گزینه ثبت سفارش (Submit Order)، باید امضای نهایی کیف پول خود را انجام دهید تا تراکنش شما تایید و پردازش شود.


در مبحث آموزش کار با پلتفرم ارز دیجیتال هش فلو بخش‌هایی دیگر نظیر استخر‌های سرمایه‌گذاری (Pools) نیز وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به بخش واریز (Deposit)، از طریق موجودی کیف پول خود اقدام به سپرده‌گذاری یا همان استیکینگ (Staking) کنید.

هش ورس در هش فلو

هش ورس در هش فلو

پروژه هش فلو موفق شده طی یک طراحی منحصربه‌فرد در حوزه پروتکل‌های حاکمیت و مدیریت غیرمتمرکز (Decentralized Governance)، پلتفرم هش ورس (Hashverse) را پیاده‌سازی کند. کاربران هش ورس در هش فلو از طریق یک بازی به فعالیت خود در پروتکل حاکمیتی این پروژه می‌پردازند. برای مثال، کاربران با سپرده‌گذاری توکن‌های HFT می‌توانند کاراکتر خود در این بازی را ارتقا دهند. نقش هش ورس در هش فلو یک پلتفرم حاکمیت و دائو ترکیب‌شده با گیمیفیکیشن است که محوریت داستانی ویژه خود را نیز دارد.

هش ورس با ارائه یک روند داستانی خیره‌کننده و محیط سه‌بعدی که توسط یکی از برترین استودیوهای هالیوودی به‌نام سوپرکاندانکتر (Superconductor) توسعه یافته، توانسته جامعه‌ای از هولدرها را برای خود تشکیل دهد که در مورد آینده پروتکل هش فلو تصمیم‌گیری می‌کنند. هش ورس یک ویران‌شهر (Dystopia) ترکیب‌شده از المان‌های باستانی و فناوری‌های پیشرفته را نشان می‌دهد که در آن، تاریخچه‌ای از قرن‌ها نبرد و اختلاف با هدف رسیدن به یک نتیجه و پایان اتفاق می‌افتد.

هش ورس hashverse


همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، توکن یا ارز دیجیتال هش فلو (HFT) میزان سلامت یک کاربر در هش ورس را تعیین می‌کند و کاربران باید به‌طور مداوم تعداد توکن‌های HFT خود و مدت‌زمان استیک آن‌ها را تنظیم کنند تا سلامت خود را در این بازی حفظ کرده باشند. هدف هش ورس در هش فلو از این طراحی، حفظ پویایی پلتفرم و تعاملات کاربران و ایجاد کاربرد برای توکن HFT است. به این ترتیب، سطح فعالیت کاربران در هش ورس هش فلو، رابطه مستقیم با میزان پاداش‌های آن‌ها دارد.


هش ورس با ویژگی‌های فراوان خود در نظر دارد تا محیطی را ایجاد کند که تمام فعالان در حوزه وب ۳، اعم از کاربران حوزه دیفای (DeFi)، طرفداران NFT و بازی‌های بلاک چینی بتوانند در مدیریت و حاکمیت این دائو شرکت کنند. هش ورس با ترکیب این ویژگی‌ها تجربه‌ای همه‌جانبه برای کاربران خود از طریق ماموریت‌های درون بازی، جمع‌آوری آیتم‌های منحصربه‌فرد، ارتقای کاراکترها و دریافت پاداش‌های متنوع رقم زده است که در نهایت، به شکل‌گیری آینده این پلتفرم کمک می‌کند.


مطالعه بیشتر: راهنمای کامل و آشنایی با وب ۳


پروژه هش فلو در حال حاضر یکی از امیدبخش‌ترین نمونه‌‍‌ها در میان دیگر رقبا و صرافی‌های غیرمتمرکز به‌شمار می‌آید که سرمایه‌گذاران پرقدرتی را نیز به عنوان پشتوانه خود دارد. هش فلو موفق شد با ارائه ویژگی‌هایی از قبیل اسلیپج صفر و تبادل توکن‌ها در شبکه‌های مختلف، کاربران زیادی را در مدت‌زمانی کوتاه به خود جلب کند و اکنون یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز مدعی در این صنعت به‌شمار می‌آید. از این رو، می‌توان برای ارز دیجیتال هش فلو پتانسیل خوبی برای رشد پیش‌بینی کرد که البته همان‌طور که می‌دانید، برای هرگونه سرمایه‌گذاری ابتدا باید تحقیقات شخصی خود را در مورد هر پروژه یا دارایی تکمیل کرده باشید.

چنانچه در رابطه با پروژه هش فلو و مطالب بالا، سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آنچه که شما در مورد ارز دیجیتال هش فلو پرسیده‌اید

ارز HFT چیست؟

ارز HFT یا هش فلو (Hashflow) توکن بومی صرافی ارز دیجیتال هش فلو و توکن حاکمیتی پلتفرم هش ورس (Hashverse) است.

هش ورس در هش فلو چیست؟

هش ورس (Hashverse) در واقع پلتفرم حاکمیتی و دائو (DAO) هش فلو است که کاربران می‌توان در عین تجربه یک بازی بلاک چینی، به امور مدیریتی این دائو از طریق ارز دیجیتال HFT نیز بپردازند.

سلب_مسئولیت_ارز_دیجیتال_هش_فلو

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا