تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتال

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC

تحلیل آنچین بیت‌کوین یک سبک تحلیلی اساسی در دنیای ارزهای دیجیتال است که به بررسی عوامل مختلف و تأثیر‌گذار بر قیمت بیت‌کوین، خواهد پرداخت. در این روش از داده‌های تاریخی، ورود و خروج رمزارزها به یک صرافی‌ ارز دیجیتال، شاخص‌های فنی و سایر داده‌های ثبت شده در دفتر کل توزیع شده، استفاده می‌شود. سپس امکان ارائه بینش‌های دقیقی درباره نوسانات قیمت بیت کوین به معامله‎‌گران می‌دهد. با توجه به نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین، تحلیل‌های دقیق و دسترسی به اطلاعات به‌روز می‌تواند به تصمیمات آگاهانه‌تر و موفق‌تری در معاملات کمک کند.

فهرست مطالب

برای مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال بیت کوین کلیک کنید.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱۶ اسفند

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین همچنان فعالان بازارهای مالی را با عملکرد خود غافل‌گیر می‌کند و حتی از قبل هاوینگ موفق شد تا سقف تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری رشد داشته باشد. در این گزارش هفتگی از تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلسنود (Glassnode)، رابطه بین جریان ورود سرمایه‌های جدید به ETF های اسپات بیت کوین با کوین‌های فروخته‌شده جهت برداشت سود توسط هولدرهای بلندمدت این رمزارز مورد ارزیابی قرار گرفته است.


بیت کوین در سال ۲۰۲۴ یکی از خارق‌العاده و متفاوت‌ترین عملکردهای خود را داشته و در بازه‌های هفتگی، ماهانه و فصلی، به‌ترتیب شاهد ۲۰ درصد، ۴۴ درصد و ۵۵ درصد رشد قیمت بوده است. اگر تعداد روزهای معاملات بیت کوین در این سه بازه را که طی هرکدام ۲۰ درصد یا بیشتر رشد قیمت داشته بررسی کنیم، مشخص می‌شود که پادشاه کوین‌ها طی هفته گذشته، بهترین عملکرد خود از بازار گاوی سال ۲۰۲۱ تا کنون داشته است.


بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازار پیش‌بینی می‌کردند که پس از تایید ETF های اسپات در آمریکا، تقاضا برای خرید بیت کوین به‌شدت افزایش پیدا کند و در عین حال، افراد زیادی معتقد بودند که ETF ها اثرات خود را بر قیمت بیت کوین از پیش گذاشته و تایید ETF ها، به یک رویداد «خبر را بفروش» (Sell the News) تبدیل می‌شود. قیمت بیت کوین در حال حاضر نزدیک به ناحیه ۶۸,۰۰۰ دلاری است و با ۴۲,۸۰۰ دلار هنگام اعلام تایید ETF ها، فاصله ۵۸ درصدی دارد که نشان می‌دهد تحلیل افراد مذکور اشتباه بوده است.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) هنگام نگارش این متن، بیت کوین در سطح ۶۷,۲۸۰ دلار در بازارها معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۳۱ درصد رشد قیمت داشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلسنود

در این تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود مجموع تقاضا و ورود سرمایه‌های جدید به بازار بیت کوین را با توجه به ۳ بخش مختلف در این بازار مورد بررسی قرار داد:

  • صدور کوین‌های جدید: میزان روزانه پاداش به ماینرها که پیش‌بینی می‌شود با فروش همراه بوده و از ۲۲ میلیون دلار در بازه روزانه در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲)، به ۴۹ میلیون دلار در روزهای جاری افزایش داشته است.
  • خالص ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌ها: طی ماه‌های قبل از تایید ETF های اسپات، صرافی‌های متمرکز بیت کوین شاهد ورود و خروج منفی (خرید) و مثبت (فروش) سنگین بیت کوین بوده‌اند. از زمان تایید ETF های اسپات، این شاخص خروج سنگین بیت کوین یا همان خرید این رمزارز را تا سطح روزانه ۲۴۶ میلیون دلار نشان می‌دهد و تا پایان هفته میلادی گذشته، این آمار به ۱۷ میلیون دلار خروجی بیت کوین در روز رسیده است.
  • خالص جریان ورود و خروج سرمایه در ETF های اسپات: علی‌رغم این‌که در آغاز تایید ETF های اسپات، حجم سنگینی از فروش و خروجی سرمایه به‌دلیل عملکرد هولدرهای سابق صندوق “GBTC” کمپانی گری‌اسکیل (GrayScale) را شاهد بودیم، جریان ورود سرمایه‌های جدید به این بازار جدید بیت کوین به میانگین ۲۹۹ میلیون دلار در هر روز افزایش داشته است.

به‌طور کل و با توجه به این آمار، خالص ورود سرمایه به بازار بیت کوین در سطح روزانه ۲۶۷ میلیون دلار برآورد شده است و در واقع تغییر محسوسی در داینامیک و رفتار این بازار را نشان داده و علت رشد بیت کوین تا سقف تاریخی قیمت را واضحاً توجیه می‌کند.

ورود و خروج سرمایه به بیت کوین
جریان ورود و خروج سرمایه به بازار بیت کوین از منابع مختلف طی دو سال اخیر – Glassnode

در همین راستا، جریان ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌ها نیز می‌تواند این تغییر رفتار بازار را بهتر نشان دهد؛ میانگین ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌ها و به‌طور ویژه صرافی کوین‌بیس (Coinbase)، نشان می‌دهد که میانگین حجم تراکنش‌های بیت کوین هنگام تایید ETF های اسپات، به سقف ۴.۳ واحد بیت کوین به ازای هر تراکنش رسیده است. این آمار نسبت به میانگین کلی سابق خود از سال ۲۰۱۹ به بعد که بین ۰.۲ واحد بیت کوین تا ۱ واحد بیت کوین در هر تراکنش بوده، بسیار قابل توجه و بالا است.


اما با نزدیک‌شدن قیمت بیت کوین به سقف تاریخی خود، میزان سود تحقق‌نیافته (Unrealized Profit) و حجم فروش توسط هولدرهای بلندمدت این رمزارز، شاهد افزایش بوده‌اند. حال به‌منظور ارزیابی میزان سود گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار بیت کوین، باید قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) آن‌ها یا میانگین قیمت خرید بیت کوین توسط آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد و با قیمت فعلی اسپات بیت کوین مقایسه کرد.


با توجه به نمودار زیر، این آمار برای هولدرهای بلندمدت سطح قیمت ۲۰,۷۰۰ دلاری، هولدرهای کوتاه‌مدت ۴۵,۸۰۰ دلار و در کل بازار ۲۴,۴۰۰ دلار برآورد شده است. اکنون با توجه به قیمت فعلی بیت کوین در نزدیکی ناحیه ۶۸,۰۰۰ دلاری، هولدرهای بلندمدت این رمزارز به‌طور میانگین شاهد سود تحقق‌نیافته ۲۲۸ درصدی هستند.

خرید هولدرهای بیت کوین
تغییرات قیمت تمام‌شده خرید بیت کوین برای هولدرهای بلندمدت – Glassnode

در ادامه این تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود با استفاده از شاخص نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته یا همان MVRV بیت کوین برای هولدرهای بلندمدت، نسبت بین قیمت فعلی بیت کوین و قیمت تمام‌شده خرید این دسته از سرمایه‌گذاران را مورد بررسی قرار داد. این شاخص هم‌اکنون در سطح ۳.۲۸ واحدی بوده و بین دو سطح تاریخی مهم قرار دارد که از طریق آن، دوره‌های مهم زیر در هر سایکل بازار بیت کوین تعریف شده‌اند:

  • تشکیل کف قیمت هنگامی که این شاخص از انحراف معیار ۱ واحدی کمتر بوده که یعنی، این سرمایه‌گذاران به‌طور میانگین در ناحیه ضرر قرار دارند.
  • دوره انتقال از بازار خرسی به گاوی که شاخص MVRV هولدرهای بلندمدت، بین ۱ تا ۱.۵ واحد قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد این سرمایه‌گذاران بین ناحیه بریک‌ایون (نه سود و نه ضرر / Break-Even) و سود ۵۰ درصدی هستند.
  • ناحیه تعادل (Equilibrium) که شاخص MVRV بین ۱.۵ تا ۳.۵ واحد قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد هولدرهای بلندمدت بیت کوین به‌طور میانگین، شاهد ۵۰ تا ۲۵۰ درصد سود تحقق‌نیافته هستند.
  • دوره رضایت و سرخوشی (Euphoria) که این شاخص از ۳.۵ واحد فراتر رفته و به این معنی است که این دسته از سرمایه‌گذاران، بیش از ۲۵۰ درصد سود در سرمایه بیت کوین خود می‌بینند.

بر اساس این آمار، هولدرهای بلندمدت بیت کوین در حال نزدیک‌شدن به دوره رضایت و سرخوشی هستند که طی این دوره، اقدام به فروش بیت کوین و برداشت سود می‌کنند. تاریخ نشان داده که با رسیدن قیمت بیت کوین به آخرین سقف تاریخی، میزان فروش و برداشت سود این سرمایه‌گذاران نیز به اوج می‌رسد و این روند تا تشکیل سقف سایکل فعلی ادامه پیدا می‌کند.

شاخص mvrv بیت کوین
تغییرات شاخص MVRV هولدرهای بلندمدت بیت کوین طی سال‌های اخیر – Glassnode

حال که میزان سود این سرمایه‌گذاران بیت کوین مشخص شد، می‌توان واکنش گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار به این سودها را بررسی کرد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انجام این کار، بررسی میزان موجودی و عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت است.


بر اساس نمودار زیر، هولدرهای بلندمدت بیت کوین از دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) تا کنون ۴۸۰,۰۰۰ واحد بیت کوین را در حالی به فروش رسانده که شاخص MVRV آن‌ها در ناحیه تعادل قرار داشته است. چنین عملکردی نشان می‌دهد که این سرمایه‌گذاران شروع به فروش دارایی‌های خود با سود ۵۰ تا ۲۵۰ درصدی کرده که حتی قبل از راه‌اندازی ETF های اسپات بیت کوین بوده است.

هولدرهای بیت کوین
تغییرات موجودی در اختیار هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت کوین – Glassnode

این آمار در اواسط سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۱، به‌ترتیب در ۳۱۹,۰۰۰ واحد و ۸۶۳,۰۰۰ واحد بیت کوین در هر ماه به اوج خود رسیده بوده است و در سایکل فعلی، به میانگین ماهانه ۲۵۷,۰۰۰ واحدی رسیده که تقریباً ۵۷ درصد آن، مربوط به فروش‌های گری‌اسکیل در صندوق “GBTC” بوده است.


اما همزمان با افزایش فروش هولدرهای بلندمدت، میزان سودهای تحقق‌یافته (Realized Profit) آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. حال جهت بررسی بهتر این رفتار، میزان فروش کوین‌های BTC در ناحیه سود یا زیان را نسبت به موجودی این هولدرها بررسی کرده‌ایم. تا روز گذشته، این شاخص نشان می‌دهد که هولدرهای بلندمدت با نرخ ۰.۱۴ درصدی اقدام به فروش و برداشت سود از مجموع میانگین روزانه موجودی خود می‌کنند و اکنون این شاخص در سطوحی قرار دارد که در سایکل‌های قبلی، با آغاز دوره رضایت و سرخوشی سرمایه‌گذاران و نزدیک‌شدن به شکست سقف‌های تاریخی قیمت بیت کوین همراه بوده است.

فروش بیت کوین
رفتار هولدرهای بلندمدت بیت کوین از لحاظ فروش طی سال‌های اخیر – Glassnode

حال از شاخص‌های مذکور، یک اندیکاتور یا شاخص باینری (Binary Indicator) گرفته شده که دوره‌هایی را نشان می‌دهد که طی آن‌ها، میزان فروش هولدرهای بلندمدت بیت کوین به سطحی می‌رسد که در بازه‌های ۱۵ روزه، مجموع موجودی در اختیار آن‌ها به‌طور کامل به فروش می‌رسد. این فروش‌ها باعث شده که قدیمی‌ترین و غیرفعال‌ترین کوین‌های BTC این سرمایه‌گذاران، مجدداً به گردش در بازار در بیایند که در واقع تقاضای موجود در بازار بیت کوین را پاسخ می‌دهند.


در نمودار زیر، دوره‌های مختلف فروش با مقادیری مشخص تفکیک شده‌اند. به این ترتیب از اواخر ژانویه ۲۰۲۴ (اوایل بهمن ماه) تا کنون، بازار بیت کوین وارد دوره‌ای شده که اندیکاتور باینری هولدرهای بلندمدت طی ۸ روز از بازه ۱۵ روزه، شاهد کاهش در روندی نزولی بوده است.


حال با مقایسه سقف‌ سایکل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، مشخص می‌شود که چنین عملکردی طی این سایکل‌ها، به‌ترتیب ۱۲۳ روز و ۲۲۵ روز به‌طور انجامیده‌اند. با توجه به دوره فعلی که تاکنون ۴۲ روز طول کشیده و در صورتی که بنا بر تکرار تاریخ باشد، احتمالاً فروش هولدرهای بلندمدت تقاضاهای جدید در بازار را پاسخ دهد.

فروش هولدرهای بیت کوین
شاخص ترکیبی نشان‌دهنده میزان و مدت فروش بیت کوین توسط هولدرهای بلندمدت – Glassnode

در بخش پایانی این تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود نوشت بیت کوین با رشد تا سقف‌های تاریخی خود قبل از هاوینگ، سرمایه‌گذاران این بازار را غافل‌گیر کرد و این نخستین باری است که چنین عملکردی را از بیت کوین در تاریخچه آن می‌بینیم. با راه‌اندازی ETF اسپات جدید بیت کوین در منطقه آمریکا، منبع جدیدی از تقاضا برای بیت کوین ایجاد شده که حتی از میزان روزانه صدور کوین‌های جدید بیشتر بوده و بخشی از فروش بیت کوین در صرافی‌ها را نیز پاسخ داده است.


ظاهراً هولدرهای بلندمدت در حال توزیع کوین‌ها خود و فروش دارایی‌ها هستند که مطابق با سایکل‌های قبلی، همزمان با رشد قیمت بیت کوین تا سقف تاریخی خود بوده است. از این رو با مقایسه سطح تقاضای جدید از سوی ETF های اسپات و فشار فروش هولدرهای بلندمدت، علت رشد قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ تا سقف تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری مشخص شده است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۹ اسفند

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بیت کوین رو به افزایش دیده می‌شود و عواملی نظیر ورود سرمایه‌های جدید به این بازار، سطح فعالیت کاربران در صرافی‌ها، اهرم معاملات در بازار مشتقات و تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران سازمانی، همگی نشان می‌دهند که ذهنیت مثبت در مورد عملکرد آینده بیت کوین در حال تقویت است.


طبق گزارش هفتگی تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلسنود (Glassnode)، روند بهبود قیمت با ورود سرمایه‌های جدید به این بازار، تقریباً تکمیل شده و جریان ورود بیت کوین به صرافی‌ها نیز به سقف تاریخی خود نزدیک شده است که نشان از تقاضای بالا برای اهرم در معاملات و افزایش فعالیت معامله‌گران دارد. در همین راستا، اپن اینترست بیت کوین در معاملات فیوچرز و آپشنز نیز در نزدیکی سقف‌های تاریخی خود قرار دارند.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) هنگام نگارش این متن، بیت کوین در سطح ۵۹,۰۲۶ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۴.۵۳ درصد رشد قیمت داشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلسنود

بیت کوین در حال حاضر مشغول تثبیت قیمت بالاتر از سطح ۵۲,۰۰۰ دلاری است و رشدهای به‌دست آمده از اواسط ماه فوریه (اواخر بهمن ماه) تا کنون را حفظ کرده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این عملکرد مثبت بیت کوین، روند سالم و مداوم ورود سرمایه‌‌های جدید به بازار این دارایی است که باعث شده ارزش بازار تحقق‌یافته (Realized Cap) بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، بیش از ۳۰ میلیارد دلار رشد داشته باشد. هم‌اکنون ارزش بازار تحقق‌یافته بیت کوین به مرز ۴۶۰ میلیارد دلار رسیده که تنها ۳ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد.

ارزش تحقق یافته بیت کوین
تغییرات ارزش بازار تحقق‌یافته بیت کوین از سال ۲۰۲۱ به بعد – Glassnode

یکی از نتایج این رشدها در بازار بیت کوین، بهبود قابل توجه میزان سود دریافتی سرمایه‌گذاران بود. به بیان فنی، سرمایه‌گذاران بیت کوین در حال حاضر به‌طور میانگین شاهد ۱۲۰ درصد سود تحقق‌نیافته (Unrealized Profit) به ازای هر کوین BTC هستند.


در این‌جا، شاخص نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته (MVRV Ratio) چنین عملکردی را مصادف با مراحل اولیه بازار‌های گاوی نشان می‌دهد؛ تقریباً ۱۱۲۶ روز از ۴۹۶۵ روز معاملات (۲۲.۷ درصد) در تاریخچه بازار بیت کوین، شاخص MVRV شاهد سودهای تحقق‌نیافته در سطوح بالا بوده است. این روند رشد در حال محدودشدن است که البته پدیده‌ای ناشناخته و غیرعادی در بازار بیت کوین نیست.


اکنون در راستای تحلیل آنچین بیت کوین، با توجه به این‌که بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران سود تحقق‌نیافته در دارایی‌های خود می‌بینند، بهتر است نگاهی به واکنش آن‌ها در برابر چنین شرایطی بیاندازیم. در این‌جا می‌توان از شاخص‌های نسبت سود خروجی خرج‌شده یا همان SOPR بیت کوین استفاده کرد که میانگین سود یا زیان تحقق‌یافته گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران را ارزیابی می‌کند.


طبق آمار گلسنود، شاخص کلی SOPR فعالان بازار بیت کوین در سطح ۱.۱۳ واحدی یعنی ۱۳ درصد سود قرار دارد؛ این شاخص برای هولدرهای بلندمدت بیت کوین به عدد ۲.۰۷ واحد رسیده که یعنی این هولدرها ۱۰۷ درصد سود در موجودی خود به‌دست آورده و شاخص SOPR هولدرهای کوتاه‌مدت نیز، در سطح ۱.۰۲ واحد قرار دارد که این دسته از فعالان بازار را در ناحیه سود ۲ درصدی نشان می‌دهد.

sopr بیت کوین
عملکرد شاخص SOPR بیت کوین برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران در برابر قیمت – Glassnode

تمامی گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران بیت کوین، در حال حاضر شاهد سود در دارایی‌های خود هستند که وضعیتی عادی در دوره‌های صعودی این بازار است. در نمودار بالا پیدا است هنگامی که هر سه دسته سرمایه‌گذاران شاهد رشد شاخص SOPR از رقم‌های فعلی بوده‌اند، بازار بیت کوین دوره رضایت و سرخوشی (Euphoria) خود مشابه با بازار گاوی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ را سپری کرده است. همچنین، طی این دوره‌ها شاخص MVRV بیت کوین نیز شاهد رشد بوده است.


اما اکنون که مومنتوم (قدرت عملکرد / Momentum) صعودی بازار در حال تقویت است و سرمایه‌گذاران بیشترین سود تحقق‌نیافته از سقف تاریخی خود در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) تا کنون را در اختیار دارند، می‌توان جریان ورود بیت کوین به صرافی‌های برتر دنیا را بررسی کرد تا سطح فعالیت معامله‌گران و استفاده اهرم در معاملات را مورد ارزیابی قرار داد.


حجم کل واریزی و برداشت‌های بیت کوین در صرافی‌ها، کماکان رو به افزایش است و به رقم خیره‌کننده ۵.۵۷ میلیارد دلار در هر روز رسیده که هم‌تراز با سقف تاریخی این آمار در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) است.

بیت کوین صرافی ها
روند ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌ها طی سال‌های اخیر – Glassnode

به‌منظور بررسی دقیق‌تر داده‌های بالا، می‌توان جریان ورود بیت کوین به صرافی‌ها را بر اساس گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران تقسیم کرد تا بتوان منبع واریزی به صرافی‌ها را شناسایی کرد. جزئیات داده‌های آنچین بیت کوین در این باره، نشان می‌دهند هولدرهای کوتاه‌مدت بیش از ۲.۱ میلیارد دلار، هولدرهای بلندمدت ۱۲۰ میلیون دلار و انتقالات درون صرافی‌ها ۳۵۴ میلیون دلار برای واریزی‌ها بوده است.


هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین در یک روند پیوسته از اواسط ژانویه ۲۰۲۴ (اواخر دی ماه) تا کنون، روزانه بیش از ۲ میلیارد دلار بیت کوین به صرافی‌ها واریز کرده‌اند که این آمار با رسیدن به سطح ۲.۴۶ میلیارد دلار، به یک سقف تاریخی جدید رسید. چنین عملکردی نشان می‌دهد که سطح علاقه سرمایه‌گذاران از روی هیجان و استفاده آن‌ها از اهرم در معاملات بیت کوین در ساختار فعلی این بازار، رشد قابل توجهی داشته است.


اما از طرفی دیگر، ETF های اسپات جدید بیت کوین نیز منبعی دیگر از تقاضا برای این رمزارز را تشکیل داده و آمارها نشان می‌دهند بیش از ۹۰,۰۰۰ واحد بیت کوین، به‌طور خالص به این محصولات واریز شده است. ارزش سرمایه این ورودی‌ها ۵.۷ میلیارد دلار برآورد شده که مجموع سرمایه تحت مدیریت (AUM) این محصولات سرمایه‌گذاری جدید را به ۳۸ میلیارد دلار رسانده است. ETF های اسپات بیت کوین باعث شده سرمایه‌گذاران سازمانی، بتوانند برای نخستین بار به این دارایی از طریق بازارهای سنتی دسترسی پیدا کنند و تقاضا و علاقه‌مندی به بیت کوین را به سطوح جدیدی برسانند.

etf بیت کوین
موجودی بیت کوین در ETF های اسپات آمریکا – Glassnode

در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود نوشت که در کنار افزایش هیجانات سرمایه‌گذاران مشهود در داده‌های آنچین، واکنشی مشابه در معاملات بازار مشتقات (Derivatives) بیت کوین نیز دیده می‌شود. اپن اینترست (سود باز / Open Interest) معاملات فیوچرز (آتی / Futures) بیت کوین به ۲۱ میلیارد دلار رسیده که در تاریخچه این بازار، تنها ۸۴ روز (۷ درصد) بوده که این شاخص رقم بالاتری را تجربه کرده است.


هم‌اکنون مقدار شاخص اپن اینترست که با دلار آمریکا نمایش داده می‌شود، در حال نزدیک‌شدن به سقف‌هایی است که در اوج دوره‌های سرخوشی و رضایت سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۱ ثبت شده‌اند.

اپن اینترست بیت کوین
اپن اینترست بیت کوین در صرافی‌های برتر دنیا – Glassnode

در همین راستا، بازارهای آپشنز (اختیار / Options) بیت کوین نیز شاهد رشدهای قابل توجهی بوده‌اند و اپن اینترست این معاملات، به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مقایسه با ۲۱ میلیارد دلار اپن اینترست معاملات فیوچرز بسیار قابل توجه بوده، چرا که معاملات آپشنز بیت کوین، به‌نوعی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ شکوفا شدند. این رشد در معاملات آپشنز، نشان از بلوغ و تکامل روزافزون بازار مشتقات بیت کوین دارد.


شکست صعودی قابل توجه قیمت بیت کوین در مرز ۳۰,۰۰۰ دلاری در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، یک نقطه عطف برای علاقه‌مندی فعالان بازارهای مالی به این دارایی محسوب می‌شود و بخش‌های مختلفی از این بازار را دچار تحول کرده است. پیش از این رالی (حرکت صعودی / Rally)، سود معاملات فیوچرز بیت کوین کمتر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی و کم‌ریسک نظیر اوراق خزانه‌داری آمریکا بود. اما از آن زمان به بعد، این سود در معاملات فیوچرز به ۱۴.۷ درصد رسید.


چنین عملکردی به این معنی است که معامله‌گران در بازار بیت کوین نرخ بهره بالاتری را پرداخت کرده تا اهرم پوزیشن‌های لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) خود را افزایش دهند. این رشد سوددهی در معاملات فیوچرز بیت کوین، احتمالاً توجه بازارسازها (Market Makers) را به بازار این ارز دیجیتال جلب کرده و سطح نقدینگی در آن را تقویت می‌کند.


در راستای همین تحولات، داده‌های آنچین نشان می‌دهند اختلاف میان فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) بیت کوین و اتریوم نیز در حال افزایش است. پیش از رالی بیت کوین در اکتبر ۲۰۲۳، فاندینگ ریت بیت کوین و اتریوم اختلاف چندانی نداشت و در ناحیه خنثی بود و میان مقادیر مثبت و منفی، نوساناتی جزئی را تجربه می‌کرد؛ اما پس از رشد قیمت در ماه اکتبر، فاندینگ ریت اتریوم طی یک روند پایدار از بیت کوین فراتر رفت که نشان می‌دهد تمایل معامله‌گران برای استفاده از اهرم و باز نگه‌داشتن معاملات بیشتر شده است.

فاندینگ ریت بیت کوین
مقایسه فاندینگ ریت بیت کوین و اتریوم پس از رالی قیمت و عبور از ۳۰,۰۰۰ دلار – Glassnode

همچنین با نزدیک‌شدن به روز اعلام تایید ETF های اسپات بیت کوین، پوزیشن‌های شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) بیت کوین بیشتر از همتاهای لانگ خود لیکویید شدند و این روند تا به امروز پابرجا بوده است. نکته مهم این‌جا است که طی تشکیل هر دو سقف قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱، پوزیشن‌های لانگ بودند که بیشترین آمار لیکوییدی را داشتند، چرا که موقعیت‌های اهرم‌دار با نوسانات روزانه قیمت به‌طور ناگهانی لیکویید می‌شدند.


به همین ترتیب، افزایش لیکوییدی پوزیشن‌های شورت بیت کوین طی چند ماه اخیر و همزمان با روند صعودی قیمت، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از معامله‌گران برخلاف روند صعودی فعلی موقعیت‌های خود را باز کرده که اکثراً لیکویید شده‌اند. طبق آمار گلسنود، طی ۳۰ روز اخیر مجموع لیکوییدی پوزیشن‌های شورت بیت کوین به ۴۶۵ میلیون دلار رسیده است.


در نمودار زیر، دوره‌هایی که پوزیشن‌های شورت بیشتر از نمونه‌های لانگ لیکویید شده‌اند با رنگ کرمی مشخص شده که در اغلب آن‌ها، این لیکوییدی‌ها به‌طور ناگهانی و در سطوح سنگین حین روندهای صعودی قدرتمند بیت کوین اتفاق افتاده‌اند.

لانگ بیت کوین
تغییرات لیکوییدی پوزیشن‌های لانگ و شورت بیت کوین همزمان با تحولات قیمت – Glassnode

گلسنود در بخش پایانی این تحلیل آنچین بیت کوین، نوشت که با رسیدن بیت کوین به سقف‌های قیمتی جدید نسبت به سال ۲۰۲۱، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران نیز به سطوح بالای خود بازگشته است. این مسئله را می‌توان در تسریع جریان ورود سرمایه‌های جدید به این بازار، افزایش معاملات توسط هولدرهای کوتاه‌مدت و واریزی روزانه ۲ میلیارد دلار آن‌ها به صرافی‌ها دید.


همچنین، هیجانات و استفاده بیشتر از اهرم در معاملات بازار مشتقات اعم از فیوچرز و آپشنز بیت کوین، به سقف‌های تاریخی مربوطه نزدیک شده‌اند. اکنون که فاندینگ ریت این معاملات بیت کوین سود بیشتری نسبت به اوراق خزانه‌داری آمریکا برای معامله‌گران دارد، نقدینگی در این بازارها نیز افزایش پیدا کرده است. اما با همه این‌ها، بسیاری از معامله‌گران همچنان به بازکردن موقعیت‌های شورت در خلاف روند صعودی فعلی بیت کوین ادامه داده که در نهایت، دچار لیکوییدی می‌شوند.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲ اسفند

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بازار رمزارزها پس از تایید ETF های اسپات بیت کوین عملکرد قدرتمندی داشته و اکنون، چندین شاخص آنچین نشان می‌دهنده که سرمایه فعالان بازار چگونه در بخش‌های مختلف اکوسیستم رمزارزها حرکت می‌کند. در این گزارش هفتگی پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) از تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی عملکرد دارایی‌های مختلف این بازار، ارزش کل قفل‌شده و حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز، به نحوه گردش سرمایه میان انواع ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.


در حال حاضر که معاملات ETF های اسپات بیت کوین رونق بیشتری پیدا کرده، می‌توان گفت که یک بازار گاوی برای ارزهای دیجیتال آغاز شده است. با توجه به این موضوع، باید دید که سرمایه فعالان بازار در چه حد و چگونه به آلت کوین‌ها انتقال پیدا می‌کند و رمزارزهای موجود در این بین، چه واکنشی نسبت به این تحولات داشته‌‎‌اند.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) هنگام نگارش این متن، بیت کوین در سطح ۵۱,۵۷۹ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته تغییر چندانی نداشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲ اسفند

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلسنود

هدف از این تحلیل آنچین بیت کوین، بررسی نحوه انتقال و جریان سرمایه به بازار آلت کوین‌ها است که در این‌جا، عملکرد شاخص آلت سیزن (Altseason Indicator) بازار، می‌تواند یک دیدگاه کلی نسبت به این موضوع ارائه دهد. این شاخص نشان می‌دهد که وضعیت مومنتوم (قدرت عملکرد / Momentum) مثبت در حال شکل‌گیری در بازار آلت کوین‌ها به‌همراه جریان ورود سرمایه به بازار بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها چگونه است.


شاخص آلت سیزن گلسنود از ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه) تا کنون، یک مومنتوم مثبت را تجربه کرده که تنها در رویداد فروش دسته‌جمعی بازار در پی تایید ETF های اسپات بیت کوین، یک توقف جزئی داشته و سپس در تاریخ ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، مجدداً شروع به حرکت کرده است.

شاخص الت سیزن
نحوه عملکرد شاخص آلت سیزن در بازار رمزارزها – Glassnode

از لحاظ سلطه بر بازار (Dominance)، بیت کوین همچنان با سهم ۵۲ درصدی از بازار ارزهای دیجیتال در رتبه نخست قرار دارد. در این بین اتریوم با ۱۷ درصد، استیبل کوین‌ها ۷ درصد و سایر آلت کوین‌های بازار سهم ۲۴ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

مارکت کپ ارز دیجیتال
مارکت کپ ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ – Glassnode

اما از لحاظ عملکرد قیمت و رشد مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) رمزارزها از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب با ۱۷.۶ درصد و ۱۸.۲ درصد بهترین عملکردها را ثبت کرده‌اند. با توجه به نمودار زیر، ظاهراً اتریوم در اعلام تایید ETF های اسپات بیت کوین، توانسته عملکرد بهتری را نسبت به پادشاه کوین‌ها داشته باشد که روندی کاملاً متضاد با سال ۲۰۲۳ بوده است.


از طرفی دیگر، مارکت کپ کل آلت کوین‌های بازار چنین شرایطی را سپری نکرده و از ابتدای سال میلادی جدید تا به امروز، تقریباً نصف دو رمزارز برتر بازار رشد داشته‌اند.

مارکت کپ بیت کوین
عملکرد بازار بیت کوین، اتریوم و آلت کوین‌ها در سال ۲۰۲۴ – Glassnode

در بخش بعدی این تحلیل آنچین بیت کوین، ارزش بازار واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Cap) هر یک از این گروه‌های رمزارزها مورد بررسی قرار گرفت که در واقع، ارزش مجموع قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) کوین‌ها در تراکنش‌های درون شبکه‌های بلاک چین را نشان می‌دهد. از این نقطه‌نظر، می‌توان دیدگاه بهتری نسبت به جریان انتقال سرمایه میان گروه‌های مختلف رمزارزها در بازار به‌دست آورد.


در نمودار زیر پیدا است که بیت کوین مثل همیشه رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در هر ماه، شاهد ورود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه به بازار خود بوده است. اما جریان ورود سرمایه به بازار اتریوم نسبت به بیت کوین کمتر بوده که تا حدی به این معنی است که سرمایه‌گذاران جهت حضور پررنگ در این بازار، به اطمینان و تایید در مورد رشد قیمت‌ها نیاز دارند. در بازار گاوی سال ۲۰۲۱، سقف ورود سرمایه‌های جدید به بازار اتریوم ۲۰ روز بعد از بازار بیت کوین شکل گرفت.


به همین ترتیب، آلت کوین‌ها عملکردی مشابه در برابر اتریوم داشته‌اند و ۴۶ روز بعد از اوج ورود سرمایه به بازار اتریوم در اواسط سال ۲۰۲۱ و ۱۴ روز بعد در اواخر این سال، شاهد اوج سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای خود بوده‌اند. این آمار به‌طور واضح نشان می‌دهد که انتقال سرمایه به آلت کوین‌ها، با سرعت کمتری نسبت به این تغییرات در دو رمزارز برتر بازار صورت می‌گیرد که ظاهراً در شرایط فعلی، همین روند در حال تکرار است.

ارزش تحقق یافته بیت کوین
تغییرات ارزش بازار تحقق‌یافته رمزارزها طی سال‌های اخیر – Glassnode

اما پس از مشخص‌شدن جریان ورود و انتقال سرمایه میان بازار بیت کوین و اتریوم، باید دید که در مرحله بعدی این روند دچار چه تحولاتی می‌شود. طی آخرین سایکل بازار رمزارزها، چندین اکوسیستم لایه ۱ (Layer-1) در بازارها ظهور کردند که رقبای اتریوم محسوب شده و توانسته‌اند به‌غیر از ارائه نوآوری و جذب کاربر، سرمایه‌های قابل توجهی را نیز به بازار خود وارد کنند. در این بین پس از اتریوم، آلت کوین‌های کازماس (ATOM)، پولکادات (DOT) و سولانا (SOL) موفق شدند بیشترین سرمایه را در بازارها به خود اختصاص دهند. از میان این آلت کوین‌ها، سولانا بهترین عملکرد را از لحاظ رشد قیمت و ارزش بازار داشته و پولکادات و کازماس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


در اکوسیستم اتریوم، سه بخش مهم دیفای (DeFi)، گیم‌فای (GameFi) و استیکینگ (Staking) شاهد ورود سرمایه‌های جدید در سال ۲۰۲۴ بوده‌اند که عملکرد این بخش‌ها طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، با خروج سنگین سرمایه همراه بوده است. اما بخش‌های گیم‌فای و توکن‌های استیکینگ از اکتبر سال ۲۰۲۳ (مهر ماه) تا کنون، روند صعودی را در رابطه با ورود سرمایه‌های جدید شاهد بوده‌اند.


در ادامه این تغییرات سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف بازار ارز دیجیتال، می‌توان به استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) رجوع کرد. بخش بزرگی از آلت کوین‌های بازار توسط معامله‌گران در صرافی‌های غیرمتمرکز خرید و فروش می‌شوند و به همین دلیل، میزان فعالیت‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز شناخته‌شده می‌تواند وضعیت معاملات آلت کوین‌ها را به‌خوبی نشان دهد.

حجم معاملات الت کوین
تغییرات حجم معاملات توکن‌های مختلف پس از آخرین بازار گاوی – Glassnode

خرید و فروش آلت کوین‌ها طی سال ۲۰۲۲ محبوبیت چندانی نداشت، اما در اواسط سال ۲۰۲۳ و با اوج هیجانات پیرامون خرید میم کوین‌های جدید در بازار، معاملات آلت کوین‌ها نیز شاهد رشد بود. داده‌های فعلی نشان می‌دهند ۱۲ درصد از حجم معاملات صرافی یونی سواپ متعلق به آلت کوین‌ها بوده و در حال حرکت به‌سمت سقف ۱۷.۴ درصدی در آخرین بازار گاوی است. در این بین، معاملات رپد توکن‌های بیت کوین (WBTC) و اتریوم (WETH) نزدیک به ۴۷ درصد و استیبل کوین‌ها ۴۰ درصد از این آمار را در بر می‌گیرند.


در همین راستا، داده‌های آنچین نشان می‌دهند حجم معاملات صرافی یونی سواپ از کتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه) تا کنون، شروع به رشد کرده که شامل رمزارزهای موجود در استخرهای نقدینگی برتر این پلتفرم با رتبه ۱۰ به بالا می‌شود. البته که استخرهای برتر دهم تا بیستم یونی سواپ نیز، شاهد تحولاتی مشابه بوده‌اند. لازم به ذکر است، ۱۰ استخر نقدینگی برتر در صرافی یونی سواپ متعلق به رپد توکن‌های بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها است و رتبه‌های بعدی به سایر آلت کوین‌ها اختصاص دارند.


اما حجم معاملات جفت‌ارزها یا استخرهای نقدینگی با رتبه ۲۰ تا ۵۰ و حتی بالاتر از آن، هنوز تغییری نداشته که این نظریه را اثبات می‌کند که هنوز سرمایه‌های فعلی و جدید به بازار این گروه از رمزارزها وارد نشده تا حجم معاملات آن‌ها نیز افزایش پیدا کند (به‌عبارتی آلت‌سیزن).

استخر نقدینگی
عملکرد برترین استخرهای نقدینگی یونی سواپ از سال ۲۰۲۳ – Glassnode

در بخش پایانی تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود نوشت که مومنتوم به‌وجود آمده در بازار ارزهای دیجیتال در پی تایید ETF های اسپات بیت کوین و انتظارات برای آغاز یک بازار گاوی، باعث شده که سرمایه‌های موجود رفته‌رفته به بازار آلت کوین‌ها منتقل شوند. شاخص آلت سیزن نیز نشان از بلوغ و رشد احتمالی در بازار آلت کوین‌ها دارد، با این تفاوت که در سایکل فعلی، در آلت کوین‌های دارای مارکت کپ بزرگ‌تر فشرده شده است.


صنعت رمزارزها طی آخرین سایکل خود تحولات و تکامل قابل توجهی را تجربه کرده و اکوسیستم‌های جدیدی را به‌عنوان رقبای اتریوم به خود دیده که از میان آن‌ها، سولانا بهترین عملکرد را داشته است. در اکوسیستم اتریوم نیز، بخش استیکینگ شاهد تداوم ورود سرمایه‌های جدید در یک روند پایدار بوده و در مقایسه با سایر بخش‌ها بهتر عمل کرده است.


احیای معاملات آلت کوین‌ها در صرافی یونی سواپ همراه با افزایش نقدینگی و تکرار الگوهای مرتبط با حجم معاملات، نشان می‌دهد که توجه سرمایه‌گذاران به‌تدریج به آلت کوین‌های ضعیف‌تر بازار معطوف می‌شود. این تحولات عموماً در مراحل ابتدایی انتقال سرمایه فعالان بازار به آلت کوین‌ها رخ می‌دهند و انتظار آن‌ها از افزایش نوسانات را نشان می‌دهد. البته که هنوز ارزش کل قفل‌شده (TVL) در استخرهای نقدینگی و حجم معاملات سرمایه‌گذاران، به‌سطوح تاریخی گذشته برای آغاز یک آلت سیزن نرسیده است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۵ بهمن

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، در پی رشد قیمت بیت کوین به سقف‌های چندساله در بالاتر از مرز ۵۰,۰۰۰ دلار، سرمایه‌گذاران صبور بیت کوین بالاخره مزد شکیبایی خود را گرفتند. میزان عرضه در ضرر بیت کوین سرمایه‌گذاران نیز به‌سرعت در حال کاهش است و در حال حاضر، تنها ۱۳ درصد از موجودی بیت کوین فعالان بازار در ناحیه ضرر قرار دارد.


طبق گزارش هفتگی پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) از تحلیل آنچین بیت کوین، سرمایه‌گذاران این رمزارز دوره مثبت و قدرتمندی را در سال ۲۰۲۴ سپری می‌کنند و پادشاه کوین‌ها توانسته از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون، نزدیک به ۱۹ درصد رشد قیمت داشته باشد. بیت کوین طی سال ۲۰۲۱، تنها ۱۴۱ روز بالاتر از سطح ۵۰,۲۰۰ دلاری معامله شد که ۲.۸۴ درصد از کل تاریخچه عملکرد رمزارز برتر را در بر می‌گیرد.


به‌علاوه، قیمت بیت کوین نسبت به ۱۲ ماه گذشته و کف ماه نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱)، به‌ترتیب ۱۳۰ درصد و ۲۰۷ درصد رشد داشته و تنها ۲۸.۶ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد. حال که بیت کوین در حال نزدیک‌شدن به سقف تاریخی سال ۲۰۲۱ خود است، موجودی در ضرر سرمایه‌گذاران یا کوین‌هایی که بالاتر از سطوح فعلی قیمت خریداری شده‌اند، روز به روز در حال کمترشدن هستند. این یعنی که بخش بسیار بزرگی از فعالان بازار شاهد سود هستند و از لحاظ تاریخی، رفته‌رفته به دوره برداشت سود نزدیک می‌شوند.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۴۹,۸۷۸ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۶۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

بازار بیت کوین در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها برای تایید ETF های اسپات و پس از راه‌اندازی این محصولات، تحولات قابل توجهی را تجربه کرد. یکی از این تحولات، افزایش فعالیت و تراکنش‌های هولدرهای بلندمدت بیت کوین بود که یا اقدام به برداشت سود کردند و یا دارایی‌های بیت کوین خود را به سهام ETF های اسپات تبدیل کردند. به‌طور کل، موجودی هولدرهای بلندمدت بیت کوین پس از رسیدن به سقف ۱۴,۹۹۶ میلیون واحدی در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲)، تا به امروز کاهشی ۲۹۹,۵۰۰ واحدی را تجربه کرده است.


البته که با توجه به عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری “GBTC” کمپانی گری‌اسکیل (GreyScale) و خرید ۶۶۱,۰۰۰ واحد بیت کوین در سال ۲۰۲۱، این حجم از عرضه بیت کوین را نیز باید در دسته موجودی هولدرهای بلندمدت قرار داد. اکنون خروج ۱۵۱,۵۰۰ واحدی بیت کوین از صندوق GBTC، نشان می‌دهد که ۱۴۸,۰۰۰ واحد بیت کوین باقیمانده از آمار کاهش موجودی هولدرهای بلندمدت که در بالا ذکر شد را، می‌توان به فروش و برداشت سود این دسته از فعالان بازار نسبت داد. در گزارش تحلیل آن چین بیت کوین در هفته گذشته نیز، بررسی کردیم که با نزدیک‌شدن قیمت بیت کوین به سقف‌های تاریخی، هولدرهای بلندمدت رفته‌رفته اقدام به برداشت سود می‌کنند.

موجودی هولدرهای بلندمدت
تغییرات موجودی هولدرهای بلندمدت در برابر قیمت طی دو سال اخیر – Glassnode

در راستای رشد بازار و قیمت بیت کوین، اکثریت کوین‌های در اختیار سرمایه‌گذاران وارد ناحیه سود می‌شوند و اکنون، تنها ۱۳ درصد از موجودی سرمایه‌گذاران است که بالاتر از سطح ۴۸,۰۰۰ دلار خریداری شده و در ناحیه ضرر قرار دارد. نمودار زیر قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) سه دسته کلی از فعالان بازار بیت کوین را به تفکیک نشان می‌دهد.


در این تصویر پیدا است که بخش بزرگی از کوین‌های BTC به‌میزان ۸۷ درصد، پایین‌تر از سطح ۴۸,۰۰۰ دلار خریداری شده‌اند و در کنار آن، تعداد زیادی از هولدرهای کوتاه‌مدت وجود دارند که بیت کوین‌های خود را در ناحیه بین ۴۰,۰۰۰ دلار تا ۴۵,۰۰۰ دلار خریده‌اند. ۱۳ درصد از این آمار یعنی کوین‌هایی که در ضرر هستند، متعلق به هولدرهای بلندمدت بیت کوین بوده و اکثراً سرمایه‌گذارانی هستند که در ۱۴۱ روز بیت کوین بالاتر از ناحیه ۵۰,۲۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱، خرید خود را انجام داده‌اند.

میزان خرید بیت کوین
تفکیک سطح خرید بیت کوین توسط سه گروه مختلف فعال در بازار – Glassnode

با توجه به نمودار زیر، ۷۷۷,۸۰۰ واحد از موجودی هولدرهای بلندمدت بیت کوین در ناحیه ضرر قرار دارند و این آمار با رشد قیمت، در حال نزدیک‌شدن به صفر است. از این رو، تنها ۶.۵ درصد از مجموع موجودی هولدرهای بلندمدت در ضرر قرار گرفته است.

در تاریخچه بازار بیت کوین، سطوح مشابه از کوین‌های در ضرر هولدرهای بلندمدت همیشه نشان‌گر مراحل اولیه بازار گاوی بوده است و در این بین سایکل سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سایر سایکل‌ها، وضعیتی نسبتاً متفاوت دارد.

سود و زیان هولدرهای بیت کوین
تغییرات سود و زیان سرمایه هولدرهای بلندمدت در تاریخچه بازار بیت کوین – Glassnode

در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود درصد موجودی در ضرر هولدرهای بلندمدت را برای ارائه یک تصویر بهتر از شرایط فعلی بازار مورد بررسی قرار داد. معمولاً در کف‌های بازارهای خرسی بیت کوین، هولدرهای بلندمدت شاهد ضررهای تحقق‌نیافته (Unrealized Loss) در سرمایه‌ خود هستند، معامله‌گران به‌ویژه در بازار مشتقات (Derivatives) از بازارها خارج شده و در نهایت، طی یک دوره کاپیتولاسیون (فروش دسته‌جمعی از روی ترس جهت جلوگیری از ضررهای بیشتر / Capitulation) اکثریت کوین‌های در گردش بازار توسط هولدرهای بلندمدت خریداری می‌شود.


از طرفی دیگر در مراحل ابتدایی بازارهای گاوی بیت کوین، درصد موجودی در ضرر هولدرهای بلندمدت با رشد قیمت بیت کوین به کف‌های خود می‌رسد و این دسته از هولدرها وارد ناحیه سود می‌شوند. تاریخچه بازار بیت کوین نشان داده که این الگو تا به امروز تکرار شده و این شاخص حین اصلاح قیمت تا ناحیه ۳۸,۰۰۰ دلاری، به‌طور مختصر به زیر سطح ۶۰ درصدی کاهش داشته است.

ضرر هولدرهای بلندمدت
تغییرات زیان موجودی هولدرهای بلندمدت در برابر قیمت بیت کوین – Glassnode

اما در رابطه با هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین، وقوع رویداد کلاسیک «خبر را بفروش» (Sell the News) پس از راه‌اندازی ETF های اسپات، باعث شد چندین شاخص آنچین بیت کوین یک تنظیم مجدد (Reset) سالم را تجربه کنند. در وحله اول، مشاهده می‌شود که در پی این رویداد موجودی در سود هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین از سقف تقریباً ۱۰۰ درصدی، تا میانگین کل ۵۷.۵ درصدی کاهش داشته است.


این یعنی که تقریباً نیمی از موجودی هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین، شاهد کاهش قیمت به زیر قیمت تمام‌شده خرید خود بوده‌اند و یک اصلاح سالم در بازار بیت کوین رخ داده است. چنین روندی از لحاظ تاریخی، همیشه با تشکیل کف‌های محلی (Local Low) در روند صعودی کل تاریخ بازار بیت کوین مصادف بوده است.

سود هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین
وضعیت سود هولدرهای کوتاه‌مدت در برابر قیمت بیت کوین – Glassnode

داده‌های آنچین نشان می‌دهند زمانی که کمتر از ۶۰ درصد موجودی هولدرهای کوتاه‌مدت وارد ناحیه ضرر می‌شود، به این معنی است که تعدادی از سرمایه‌گذاران جدید بیت کوین در تله افتاده و قیمت تمام‌شده خرید آن‌ها، بالاتر از قیمت فعلی بیت کوین است؛ اما با وجود افراد زیادی که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کرده و هنوز کوین‌های خود را هولد کرده‌اند، این وضعیت در یک تعادل نسبی قرار دارد.


حال زمانی که موجودی در ضرر هولدرهای کوتاه‌مدت افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند و اکثریت این دسته از هولدرها شاهد ضرر در سرمایه خود هستند، اصطلاحاً بازار دچار یک سنگینی خاصی شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران در تله افتاده و از خریدهای خود ناراضی هستند. در نتیجه و با توجه به فروش‌های بعد از راه‌اندازی ETF های اسپات بیت کوین، اصلاح قیمت و بازار در پی این رویداد، یکی از عملکردها و رفتارهای سالم این بازار را نشان می‌دهد.


در بخش نهایی تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود نسبت میان سود و زیان هولدرهای کوتاه‌مدت را مورد ارزیابی قرار داد که دارای یک سطح بریک‌ایون (نه سود و نه ضرر / Break-Even) یک واحدی بوده که در واقع سود و زیان این هولدرها در این ناحیه، به حالت خنثی می‌رسد. زمانی که بیت کوین شاهد یک روند صعودی پایدار است، این ناحیه خنثی از سود و زیان هولدرهای کوتاه‌مدت، به‌نوعی یک حمایت در این دوره از بازار را تشکیل می‌دهد.

سود و زیان هولدرهای کوتاه مدت
نسبت سود و زیان هولدرهای کوتاه‌مدت و تغییر رفتار آن‌ها با توجه به نوسانات قیمت – Glassnode

به این ترتیب، تحلیل‌گران می‌توانند با بررسی این سطح و کاهش به زیر آن یا در مواقعی که سطح بریک‌ایون به یک مقاومت تبدیل می‌شود، وضعیت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازار را مشاهده کنند.


گلسنود در بخش پایانی تحلیل آنچین بیت کوین در این هفته، نوشت که هولدرهای بلندمدت بیت کوین پاداش صبوری خود را گرفته‌اند و این رمزارز طی سال ۲۰۲۳ و سال میلادی جاری، عملکرد فوق‌العاده مثبتی را ثبت کرده است. با وجود این‌که قیمت بیت کوین هنوز با سقف تاریخی خود ۲۸ درصد فاصله دارد، موجودی در ضرر سرمایه‌گذاران به‌سرعت در حال کاهش است و تنها ۱۳ درصد از کوین‌های در اختیار سرمایه‌گذاران، در ناحیه زیان قرار دارد.


چنانچه آمار و عملکرد صندوق GBTC کمپانی گری‌اسکیل را در این آمار لحاظ کنیم، هولدرهای بلندمدت بیت کوین از نوامبر گذشته تا کنون (آبان ۱۴۰۲)، تنها ۱۴۸,۰۰۰ واحد از بیت کوین‌های خود را فروخته‌اند. چنین عملکردی نشان می‌دهد که رفتار سرمایه‌گذاران بیت کوین به‌تدریج در حال تغییر است و روند فروش و برداشت سود آن‌ها، به‌آرامی در حال افزایش است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱۸ بهمن

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تحلیل آنچین بیت کوین تصویر شفافی از عملکرد این دارایی دیجیتال به فعالان بازار می‌دهد که در دارایی‌های سنتی، این ویژگی وجود ندارد. یکی از مزایای چنین شفافیتی، این است که سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران می‌توانند از طریق شاخص‌ها و اندیکاتورهای آنچین، مومنتوم قیمت بیت کوین و روند بازار را بررسی کنند و زیر نظر داشته باشند.


در این گزارش هفتگی پلتفرم گلسنود (Glassnode) از تحلیل آنچین بیت کوین، نقاط عطف در سایکل‌های بازار بیت کوین و دوره‌های صعودی مومنتوم شاخص‌های مختلف این رمزارز را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در این ۴ دسته از تحلیل آنچین قرار می‌گیرند:

  • فعالیت‌های آنچین: بررسی فعالیت‌های درون شبکه جهت شناسایی دوره‌های رشد و تحولات مثبت مبتنی بر عملکرد کاربران
  • دوره‌های سودآوری بیت کوین: شناخت دوره‌هایی که سطح سود تحقق‌نیافته (Unrealized Profit) کوین‌های در اختیار سرمایه‌گذاران بهبود یافته است
  • دوره‌های فروش: شناسایی دوره‌هایی که برای برداشت سود هولدرهای فعلی، تقاضای کافی جهت خرید کوین‌های آن‌ها وجود دارد
  • توزیع ثروت: بررسی سطح تعادل و انتقال ثروت از هولدرهای قدیمی به جدید

با وجود این‌که این شاخص‌ها را به‌تنهایی تحلیل خواهیم کرد، در نهایت یک شاخص مرکب از آن‌ها گرفته شده تا بتوان قدرت و مسیر مومنتوم فعلی بازار بیت کوین را مورد ارزیابی قرار داد.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

معمولاً در دوره‌های صعودی بازار بیت کوین، سطح فعالیت در این بلاک چین افزایش پیدا می‌کند که در راستای رشد تعداد کاربران و معاملات آن‌ها و در نهایت، بهبود قیمت بیت کوین است. طی این دوره‌ها، یکی از واضح‌ترین تحولات افزایش کارمزدهای شبکه بوده که در پی تقاضای بیشتر برای اشغال فضا در هر بلوک اتفاق می‌افتد و نشان از تمایل و عجله بیشتر سرمایه‌گذاران برای پیش‌برد فعالیت‌هایشان دارد.


در همین راستا، عموماً حجم معاملات و فعالیت سرمایه‌گذاران در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز افزایش پیدا می‌کنند که از طریق شاخص حجم ورود بیت کوین به صرافی‌ها (Exchange Inflow Volume)، می‌تواند دیدگاه بهتری در مورد شرایط بازار اسپات بیت کوین پیدا کرد. در نمودار زیر، از دو میانگین متحرک با سرعت‌های کم و زیاد استفاده شده که دوره‌های تقاطع (Crossover) آن‌ها یعنی عبور میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه (۳۰D-SMA) به‌رنگ قرمز از میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه (۳۶۵D-SMA) به‌رنگ آبی، نشان از بیشترشدن فعالیت سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت نسبت به بازه‌های بلندمدت دارد.

بیت کوین در صرافی ها
تغییرات جریان ورود بیت کوین به صرافی‌ها طی دوره‌های صعودی و نزولی بازار – Glassnode

حال جهت بررسی میزان قیمت تمام‌شده خرید هر کوین (Cost Basis) طبق آخرین سطحی که معامله شده، می‌توان از شاخص سود و زیان تحقق‌نیافته (Unrealized Profit / Loss) استفاده کرد تا بتوان محدوده‌های قیمتی که در آن حجم بزرگی از عرضه بیت کوین بین سرمایه‌گذاران دست‌به‌دست شده را پیدا کرد.


طی دوره‌های صعودی بازار، قیمت اسپات بیت کوین از قیمت تمام‌شده خرید بخش بزرگی از عرضه آن بالاتر می‌رود که یعنی سرمایه‌گذاران زیادی وارد ناحیه سود می‌شود. میانگین متحرک نمایی ۹۰ روزه (۹۰D-EMA) عرضه در سود بیت کوین در نمودار زیر، نشان می‌دهد که رشد این شاخص همزمان با مومنتوم مثبت بازار بوده است. به‌علاوه، در نمودار زیر یک اسیلاتور ۳۰ روزه به رنگ آبی اعمال شده که مقادیر مثبت آن، نشان از رشد عرضه در سود بیت کوین دارد.

عرضه در سود بیت کوین
تغییرات روند عرضه در سود بیت کوین طی دوره‌های صعودی و نزولی بازار – Glassnode

همچنین در تصویر پیدا است که در نقاط عطف بازار بیت کوین یعنی قرارگرفتن ۱۰۰ درصد عرضه در ناحیه سود همزمان با سقف تاریخی قیمت و انتقال‌های سنگین میان سرمایه‌گذاران در کف‌های هر سایکل، این اسیلاتور شاهد رشد بوده یا تغییر مسیر داده است.


یکی دیگر از ابزار تشخیص نقاط عطف در بازار بیت کوین با توجه به سودآوری سرمایه‌گذاران، بررسی عملکرد شاخص نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته (MVRV Ratio) بوده که همزمان با تغییر مسیر میانگین متحرک ۱ ساله این شاخص (MVRV 1yr Moving Average)، سود تحقق‌نیافته سرمایه‌گذاران نیز تغییرات مثبت و منفی داشته است.

MVRV بیت کوین
تغییر مومنتوم شاخص MVRV بیت کوین در دوره‌های صعودی و نزولی بازار – Glassnode

در بخش بعدی تحلیل آنچین بیت کوین، می‌توان نسبت میان سود تحقق‌یافته (Realized Profit) و زیان تحقق‌یافته (Realized Loss) سرمایه‌گذاران را مورد بررسی قرار داد که طبق نمودار زیر، در دوره‌های حساسی از بازار این نسبت تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است:

  • طی دوره‌های صعودی بازار، کوین‌های کمی در ناحیه ضرر قرار می‌گیرند که این میزان در اصلاحات قیمت بیت کوین به‌سرعت تغییر پیدا می‌کند؛ چرا که خریداران اخیر بیت کوین، دارایی‌های خود را که قبلاً در سود بوده را از روی ترس می‌فروشند.
  • در نزدیکی کف‌های هر سایکل بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران از روی ترس اقدام به فروش کرده (کاپیتولاسیون / Capitulation) و کوین‌های کمی در ناحیه سود قرار دارند. زمانی که بازار و قیمت بیت کوین شروع به بهبود کرده، میزان سود تحقق‌یافته کوین‌ها نسبت به روند نزولی اخیر، به‌سرعت رشد پیدا می‌کند.
روند قیمت بیت کوین
تغییر روند قیمت بیت کوین همزمان با رشد سود یا زیان تحقق‌یافته – Glassnode

در نمودار بالا پیدا است که زمانی که نسبت سود یا زیان سرمایه‌گذاران با قیمت اسپات بیت کوین تقاطع ایجاد می‌کنند، نسبت مربوطه به‌سرعت افزایش پیدا کرده و روند قیمت دچار تغییری اساسی می‌شود.


در بخش پایانی این تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود وضعیت انتقال ثروت (Wealth Transfer) از سرمایه‌گذاران بلندمدت به سرمایه‌گذاران جدیدتر و کم‌تجربه را مورد بررسی قرار داد که طبق آن معمولاً در کف‌های هر سایکل، میزان قابل توجهی از بیت کوین در اختیار هولدرهای بلندمدت قرار دارد. از طرفی دیگر، سقف‌های قیمت بیت کوین در هر سایکل، با اشباع قابل توجه موجودی هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین همراه است. به این ترتیب، تعادل عرضه بیت کوین یا ثروت میان این دو دسته از فعالان بازار، می‌تواند دیدگاه خوبی در مورد وضعیت سایکل فعلی بازار بیت کوین ارائه دهد.

ribbon SLRV بیت کوین
عملکرد قیمت با توجه به تغییرات شاخص نسبت SLRV بیت کوین – Glassnode

به‌منظور یافتن یک دیدگاه دقیق در این باره، می‌توان از شاخص ارزش تحقق‌یافته کوتاه‌مدت به بلندمدت بیت کوین (SLRV) استفاده کرد که در واقع، ارزش کوین‌های هولدشده در ۲۴ ساعت را با کوین‌های دارای قدمت ۶ ماه تا ۱ سال را مورد مقایسه قرار می‌دهد. در این بین، تقاطع صعودی و نزولی میانگین متحرک‌های ساده ۳۰ روزه (۳۰DSMA) و ۱۵۰ روزه (۱۵۰DSMA) شاخص SLRV، هم‌راستا با تغییر در دوره‌های صعودی و نزولی بازار بوده است.


همان‌طور که در بخش نخست این گزارش ذکر شد، شاخص‌های بررسی‌شده را در قالب یک شاخص مرکب تجمیع کرده تا یک مدل کلی از وضعیت فعلی بازار بیت کوین به‌دست آید. هدف از ایجاد این شاخص مرکب، ارزیابی عملکرد و تلاقی میان شاخص‌های مرتبط با سودآوری بیت کوین، فروش سرمایه‌گذاران، فعالیت‌های آنچین و انتقال ثروت میان فعالان بازار است.

شاخص مرکب بیت کوین
عملکرد مثبت مومنتوم شاخص‌های آنچین بیت کوین و آغاز دوره‌های صعودی – Glassnode

در این شاخص مرکب، به ۸ شاخص بیت کوین مربوط به حوزه‌های مذکور به یک اندازه وزن داده شده و وضعیتی از بازار به‌دست آمده که طی آن، ۴ عدد از این شاخص‌ها در نواحی آبی‌رنگ در نمودار با یکدیگر تلاقی پیدا کرده‌اند. تاریخچه بازار بیت کوین نشان داده که این نواحی تلاقی، دوره‌هایی را نشان می‌دهد که بازار در یک روند صعودی پایدار قرار دارد.


همچنین، زمانی که هر ۸ شاخص با هم تلاقی داشته که به رنگ بنفش در نمودار مشخص شده، بازار در مثبت‌ترین جو خود بوده و روند قیمت با قدرت (مومنتوم / Momentum) زیادی صعودی بوده است.

شاخص مرکب بیتکوین
عملکرد منفی مومنتوم شاخص‌های آنچین بیت کوین و آغاز دوره‌های نزولی – Glassnode

از طرفی دیگر، این شاخص مرکب در حالت عکس خود و با تلاقی ۴ شاخص یا کمتر مورد ارزیابی قرار گرفته که یعنی مومنتوم شاخص‌های مربوطه نزولی و ضعیف بوده است. در این شرایط، بازار بیت کوین یک جو منفی کلی را تجربه کرده و عموماً در یک دوره خرسی قرار داشته است و پس از آن، روند اصلی بازار و قیمت بیت کوین تغییر پیدا کرده است.


در این تحلیل آنچین بیت کوین، میزان فعالیت سرمایه‌گذاران و خرید بیت کوین توسط آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که شاخص‌های مربوطه طی یک عملکرد مشابه و همزمان در قدرت یا مومنتوم آن‌ها، وضعیت کلی سایکل‌های بازار این ارز دیجیتال را دست‌خوش تغییراتی اساسی می‌کنند. با توجه به عملکرد شاخص مرکب گرفته‌شده از فاکتورهای بالا، بیت کوین در حال گذراندن یک دوره صعودی و بازاری گاوی دیده می‌شود.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۴ بهمن

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بازار رمزارزها در پی گمانه‌زنی‌ها برای تایید ETF های اسپات بیت کوین، شاهد رشدهای قابل توجهی بود که در نهایت با تایید ETF ها و تبدیل این تاریخ‌سازی به یک رویداد «خبر را بفروش» (Sell the News)، روند رشد قیمت ارزهای دیجیتال متوقف شد.


همان‌طور که در گزارش هفته پیش از تحلیل آنچین بیت کوین اشاره شد، عملکرد بازار نشان داد که اثرات تایید ETF ها به بهترین شکل ممکن بر قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها اعمال شد. اما از زمان اعلام تایید ETF های اسپات، قیمت بیت کوین تا به امروز، نزدیک به ۱۸ درصد کاهش داشته است. اما فعالان بازار به این اصلاحات توجهی نداشته و به‌دنبال رمزارز بعدی برای راه‌اندازی ETF های اسپات می‌گردنند که در حال حاضر، کاندید اصلی ارز دیجیتال اتریوم است.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۳۹,۹۹۱ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۶۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

طبق گزارش هفتگی تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، بازارهای ارز دیجیتال از اواسط اکتبر ۲۰۲۳ (اواخر مهر ماه) و همزمان با پیش‌بینی‌ها در مورد تایید ETF های اسپات بیت کوین و ورود سرمایه‌های سازمانی به بازار این رمزارز، عملکرد قدرتمندی را از خود نشان دادند.


پس از ثبت درخواست راه‌اندازی ETF اسپات بیت کوین توسط کمپانی بلک‌راک (BlackRock)، بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری دنیا، مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) بیت کوین شاهد رشد ۶۸.۸ درصدی بود و در پیروی از رهبر ارزهای دیجیتال، مارکت کپ کل آلت کوین‌ها نیز ۶۸.۹ درصد رشد پیدا کرد. در این بین اما، ارز دیجیتال اتریوم عملکرد نسبتاً ضعیف‌تری داشت و نسبت به سایر آلت کوین‌ها نزدیک به ۱۷ درصد کمتر رشد داشت.

مارکت کپ ارزهای دیجیتال
تغییرات مارکت کپ ارزهای دیجیتال پس از تایید ETF های بیت کوین – Glassnode

در تاریخچه بازار رمزارزها بیت کوین همیشه بیشترین سهم و سلطه را میان سایر دارایی‌ها داشته و توانسته پس از فروپاشی پلتفرم FTX در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) تا کنون، دامیننس (Dominance) و سلطه بازار خود را از ۳۸.۹ درصد تا نزدیکی ۵۰ درصد بالا ببرد. از سویی دیگر، در این بازه اتریوم موفق شد سلطه و سهم خود در بازار را در ناحیه ۱۸ درصدی حفظ کند. این سایر آلت کوین‌ها بودند که شاهد کاهش دامیننس و سهم بازار خود از ۲۸.۳ درصد به ۲۴.۲ درصد بودند و به همین ترتیب، استیبل کوین‌ها نیز شاهد کاهش دامیننس از ۱۳.۹ درصد به ۷.۸ درصد بودند.


پس از این‌که ETF های بیت کوین تایید شدند، کمپانی‌ها به‌سرعت برای راه‌اندازی ETF های اسپات اتریوم نیز اقدام کردند، اما به‌دلیل این‌که آژانس SEC رمزارز اتریوم را شبیه به اوراق بهادار و قراردادهای سرمایه‌گذاری می‌بیند، گرفتن تاییدیه برای ETF های این رمزارز دشوارتر و چالش‌ برانگیز خواهد بود. اما فعالان بازار در پی خوش‌بینی‌های به‌وجود آمده بر سر ETF های اتریوم، منجر به عملکرد بهتر این رمزارز در برابر بیت کوین طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر شدند.


این خوش‌بینی‌ها باعث شد مارکت کپ و دامیننس اتریوم و سایر آلت کوین‌ها، رشدی جزئی را تجربه کنند و اتریوم در برابر بیت کوین، ۲.۹ درصد بهتر عمل کند. به‌علاوه، رشد نسبی قیمت اتریوم و جو جدید به‌وجود آمده به‌واسطه احتمال تایید ETF های اسپات این رمزارز، منجر به افزایش حجم معاملات و اپن اینترست (سود باز / Open Ineterest) اتریوم در بازارهای فیوچرز (آتی / Futures) و آپشنز (اختیار / Options) نیز شد.

اپن اینترست بیت کوین
دامیننس اپن اینترست بیت کوین و اتریوم طی سال‌های اخیر – Glassnode

حال می‌توان این عملکرد اتریوم در بازار مشتقات (Derivatives) را با بیت کوین، از طریق دامیننس اپن اینترست آن‌ها در معاملات فیوچرز مورد مقایسه قرار داد. در معاملات فیوچرز بیت کوین، قراردادهای بدون سررسید (Perpetual Swaps) در ژانویه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۱) نزدیک به ۵۵ درصد از اپن اینترست این معاملات را به خود اختصاص داده بودند که تا به امروز، این رقم به ۶۶.۲ درصد رسیده است.


از طرفی دیگر، دامیننس اپن اینترست اتریوم بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ از ۴۵ درصد به ۳۳.۸ درصد کاهش یافته که پس از تایید ETF های اسپات بیت کوین، شاهد رشد بازار و بازگشت دامیننس این شاخص به ناحیه ۴۰ درصدی بوده‌ایم.


در همین راستا، پریمیوم (Premium) فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) فیوچرز اتریوم نیز شاهد افزایش بوده که یعنی ریسک‌پذیری در برار این رمزارز و استفاده از اهرم در معاملات، نسبت به بیت کوین بیشتر شده است. فاندینگ ریت اتریوم طی سه ماه گذشته از بیت کوین فراتر رفته، اما در هفته‌های اخیر این روند ظاهراً متوقف شده است.

فاندینگ ریت بیت کوین
وضعیت فاندینگ ریت بیت کوین و اتریوم در بازار مشتقات – Glassnode

چنین شرایطی نشان می‌دهد که فعالان بازار هنوز به میزان کافی و تاثیرگذار، در مورد قیمت اتریوم دیدگاهی صعودی پیدا نکرده‌اند. با توجه به نمودار بالا، زمانی که اختلاف فاندینگ ریت بیت کوین و اتریوم از میانگین یک‌ساله آن عبور می‌کند، معمولاً قیمت اتریوم به سقف‌های محلی (Local High) می‌رسد.


در بخش‌های ابتدایی از این تحلیل آنچین بیت کوین، اشاره کردیم که مارکت کپ آلت کوین‌های بازار پس از ثبت درخواست ETF اسپات کمپانی بلک‌راک، نزدیک به ۶۹ درصد رشد پیدا کرده است. حال با تفکیک و دسته‌بندی حوزه‌های عملکرد آلت کوین‌ها، مشخص می‌شود که بخش بزرگی از این رشدها توسط توکن‌های حوزه مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم نظیر آپتیمیزم (OP)، آربیتروم (ARB) و متیک (MATIC) صورت گرفته است.


توکن‌های حوزه استیکینگ (Staking) و بازی‌های بلاک چینی یا گیم‌فای (GameFi) نیز، طی یک سال گذشته عملکرد بهتری از بیت کوین داشته‌اند. توکن‌های استیک ارز دیجیتال در ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از دوبرابر بیت کوین بیشتر رشد داشتند، اما تا پایان سال و در ماه دسامبر، طی کاهشی ۶۵ درصدی به کف‌های قیمتی رسیدند. طی روندی مشابه، توکن‌های گیمینگ نیز در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) شاهد رشد ۵۵ درصدی در مقایسه با بیت کوین بودند و از آن زمان تا کنون، کاهشی به بزرگی ۷۵ درصد را تجربه کرده‌اند.

ارزهای دیجیتال در برابر بیت کوین
عملکرد توکن‌های حوزه‌های مختلف در برابر بیت کوین طی دو سال اخیر – Glassnode

توکن‌های حوزه مقیاس‌بندی نیز به اوج عملکرد خود در سال ۲۰۲۳ رسیدند و طی سه ماهه دوم و سوم این سال، نسبت به بیت کوین رشدی ۹۵ درصدی داشتند. یکی از توکن‌های مهم این حوزه آربیتروم (Arbitrum) بود که با توجه به راه‌اندازی پروژه در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، یکی از نقش‌های اصلی در ثبت این عملکرد خوب بود. تمامی این دسته از توکن‌ها، پس از اعلام تایید ETF های اسپات بیت کوین رشدی جزئی داشتند که با توجه به فروش بیت کوین پس از انتشار این اخبار، نشان از ریسک‌پذیری بیشتر سرمایه‌گذاران دارد.


در بخش پایانی تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود در گزارش خود نوشت که تایید ETF های اسپات بیت کوین به همان رویداد کلاسیک «خبر را بفروش» (Sell the News) تبدیل شد و هفته‌های پرتلاطمی را در بازار رمزارزها رقم زد. در این بازه اتریوم موفق شد عملکرد درخشانی را از خود به‌جا بگذارد و با پیش‌بینی‌ها در مورد تایید ETF های اسپات این رمزارز، شاهد رشد قیمت و سودهای تحقق‌یافته برای سرمایه‌گذاران خود باشد. در پیروی از اتریوم، سایر آلت کوین‌های بازار نیز شاهد رشد و هیجانات مثبت در بازارهای خود بودند و این شرایط همچنان پابرجا است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۷ دی

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) در گزارش هفتگی از تحلیل آنچین بیت کوین نوشت که پادشاه کوین‌ها سال ۲۰۲۴ را با فراز و نشیب‌های فراوانی آغاز کرد که همزمان با راه‌اندازی ۱۰ ETF اسپات این رمزارز در بازارهای آمریکا بود. این اتفاق یک تاریخ‌سازی پرهیاهو در بازار بیت کوین بود که منجر به تشکیل سقف‌های چندساله جدید و همچنین، کف‌های جدید در سال ۲۰۲۴ شد.


اکنون بیت کوین شاهد حضور سرمایه و سرمایه‌گذاران سنتی در بازارهای خود است و موفق شد رضایت نهادهای نظارتی و قانون‌گذار آمریکایی را برای ورود به دنیای نه‌چندان خوش‌نام هیجانات و نوسانات جلب کند. در ابتدا، روز ۹ ژانویه (۱۹ دی ماه) حساب رسمی آژانس SEC در پلتفرم X هک شد و اخباری جعلی مبنی بر تایید ETF ها در آن منتشر شد که قیمت بیت کوین را تا ۴۷.۲۰۰ دلار بالا برد و خیلی سریع، دوباره به ۴۴,۵۰۰ دلار بازگشت داشت.


دومین محرک غیرواقعی بازار، در روز بعد با انتشار اسناد رسمی تایید چندین ETF اسپات در وب‌سایت SEC و چند ساعت قبل از بسته‌شدن بازارهای جهانی بود. سپس، تایید نهایی ETF های اسپات بیت کوین بالاخره به‌صورت رسمی اعلام و معاملات آن‌ها در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) آغاز شد. بیت کوین در پی این رویداد، به سقف چندساله خود در نزدیکی ۴۸,۸۰۰ دلار رسید و با فروش دسته‌جمعی بازار در روزهای پایانی هفته، کاهشی ۱۸ درصدی تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار را تجربه کرد و به کف قیمت خود نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۴ رسید.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۴۲,۷۵۳ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، تغییر چندانی نداشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود


طی دو روز ابتدایی راه‌اندازی ETF های اسپات بیت کوین، حجم معاملات این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۷.۸۲۳ میلیارد دلار رسید و علی‌رغم خروجی‌های سنگین از ETF کمپانی گری‌اسکیل (GreyScale) با نماد GBTC، این کمپانی همچنان با ۴.۱۶۶ میلیارد دلار حجم معاملات، ۵۷ درصد از کل این آمار را به خود اختصاص داده و در جایگاه برتر میان رقبا ایستاده است. البته که این آمارها طی روزها و هفته‌های آتی، تغییراتی را تجربه خواهند کرد.


گزارشات نشان می‌دهند کمپانی‌های آمریکایی، در مجموع ۶۴۴,۸۶۰ واحد بیت کوین به ارزش تقریبی ۲۷.۲ میلیارد دلار را تحت مدیریت خود دارند و ۲۹.۷ درصد از تمام موجودی ETF های بیت کوین در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طور کل حجم معاملات ETF ها و سرمایه‌های تحت مدیریت آن‌ها، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تحولات در تاریخچه بازار این رمزارز را رقم زده و از خیلی جهات، نشان از عبور بیت کوین از مراحل ابتدایی روند بلوغ و تکامل بازار خود دارد.

etf اسپات بیت کوین
وضعیت کمپانی‌های ارائه‌دهنده ETF اسپات بیت‌کوین و موجودی آن‌ها – Glassnode

در هر صورت با همه این‌ها، فعالان بازارهای ارز دیجیتال در تلاش‌ هستند تا دریابند که اثرات تایید ETF ها، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) یا هر شاخص و عامل دیگری، بر قیمت اعمال شده یا خیر؟! با وجود این‌که بیت کوین نوساناتی را تجربه کرد و خواهد کرد، عملکرد قیمت از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون کمابیش خنثی بوده است و به‌نوعی نشان می‌دهد که تایید ETF های اسپات، به بهترین شکل ممکن اثر خود را بر قیمت گذاشته‌ است.


البته که در این بین، عواملی هستند که پشت پرده نوسانات قیمت بیت کوین بوده‌اند که از میان آن‌ها، اپن اینترست (سود باز / Open Interest) بیت کوین در بازارهای فیوچرز (آتی / Futures) و آپشنز (اختیار / Options)، اثرات قابل توجهی را از اواسط ماه اکتبر تا کنون بر قیمت گذاشته‌اند.

فیوچرز و آپشن بیت کوین
تغییرات حجم بازارهای فیوچرز و آپشنز بیت کوین طی چندماه اخیر – Glassnode

اپن اینترست معاملات فیوچرز بیت کوین طی هفته میلادی جاری، طی یک رشد ۶۶ درصدی به ۷ میلیارد دلار رسید که در این بین، شاهد خروج ۱.۱ میلیارد دلار از معاملات نیز بود. در بازارهای آپشنز بیت کوین نیز، اپن اینترست معاملات با بیش از ۷۰ درصد رشد به ۶.۶ میلیارد دلار افزایش یافت و شاهد انقضا یا بسته‌شدن معاملات در سطح ۲.۳ میلیارد دلار بود. اپن اینترست بیت کوین در هر دوی این بازارها نزدیک به سقف‌های چندساله باقی مانده که نشان می‌دهد استفاده از اهرم‌های بالا توسط معامله‌گران همچنان ادامه داشته و قدرت اثرگذاری آن‌ها بر قیمت اسپات بیت کوین، بیشتر از قبل شده است.


در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نمودار زیر را طراحی کرد که در آن، یک اسیلاتور برای نشان‌دادن درصد تغییرات اپن اینترست فیوچرز بیت کوین قرار داده شده است. از این ابزار می‌توان جهت شناسایی دوره‌هایی استفاده کرد که طی آن‌ها، مجموع اهرم‌های به‌کار گرفته‌شده در معاملات فیوچرز بیت کوین تغییراتی سریع و ناگهانی را تجربه کرده است؛ به این ترتیب، رشد این شاخص با عبور از انحراف معیار ۲+ واحدی همراه است و مقادیر پایین آن، با کاهش به زیر انحراف معیار ۲- واحدی مصادف می‌شود.

اپن اینترست بیت کوین
تغییرات روزانه اپن اینترست فیوچرز بیت کوین در ماه ژانویه – Glassnode

در این نمودار پیدا است که در تاریخ ۳ ژانویه (۱۳ دی ماه)، استفاده از اهرم در معاملات فیوچرز به‌شدت کاهش یافته و ۱.۵ میلیارد دلار از این معاملات تنها در یک روز بسته شده‌اند. از طرفی دیگر، شاخص اپن اینترست بین روزهای ۹ تا ۱۱ ژانویه (۱۹ تا ۲۱ دی ماه) همزمان با اوج هیجانات و انتظارات برای اعلام تایید ETF ها، رشد قابل توجهی داشت و قیمت بیت کوین نیز تا نزدیکی ۴۹,۰۰۰ دلار رشد پیدا کرد. در پی این تحولات، بازار بیت کوین در روزهای پایانی آن هفته شاهد فروش دسته‌جمعی سرمایه‌گذاران بود و همزمان با ورود سرمایه‌گذاران جدید به ETF ها، قیمت تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت.


در این بین، فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) این معاملات نیز نشان از دیدگاه صعودی معامله‌گران داشت و تغییر محسوسی را از اواسط اکتبر ۲۰۲۳ تجربه کرد. این یعنی که بخش بزرگی از معامله‌گران موقعیت‌های اهرم‌دار لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) را باز کردند و ساختار بازار از خنثی به صعودی و مثبت تبدیل شده است. فاندینگ ریت بیت کوین در بازارهای مشتقات طی هفته جاری کاهش داشت، اما همچنان در ناحیه مثبت قرار دارد.


در بخش بعدی تحلیل آنچین بیت کوین، عملکرد هولدرهای بلندمدت (LTH) وکوتاه‌مدت (STH) این رمزارز و واکنش آن‌ها به تحولات اخیر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. شاخص‌ها نشان می‌دهند هولدرهای بلندمدت بیت کوین در سقف‌های تاریخی جدید قیمت، کف‌ها و سقف‌های سایکل فعلی و دوره‌هایی که ساختار بازار دچار تحولات بزرگی شده فعال بوده‌اند. شاخص سود و زیان تحقق‌نیافته یا همان NUPL هولدرهای بلندمدت، طی هفته جاری به سطح ۰.۵۵ واحد رسیده که یعنی این دسته از سرمایه‌گذاران، به‌طور میانگین شاهد سود ۵۵ درصدی تحقق‌نیافته یا غیرواقعی در دارایی‌های خود هستند.


این سطح از لحاظ تاریخی، با مقاومت‌های مهم در سایکل‌های بازار همراه بوده است. همچنین، عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت با کاهش ۷۵,۰۰۰ واحدی از نوامبر ۲۰۲۳ تا کنون، کمی از سقف تاریخی خود فاصله گرفته است که یعنی، بخش از کوین‌های قدیمی جهت برداشت سود به فروش رسیده‌اند. اما با وجود این‌که ۷۵,۰۰۰ واحد بیت کوین رقم تاثیرگذاری است، باید توجه داشت که هولدرهای بلندمدت بیت کوین ۷۶.۳ درصد از عرضه در گردش بازار را در اختیار دارند.

هولدرهای بیت کوین
تغییرات عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت کوین طی سال‌های اخیر – Glassnode

از طرفی دیگر تعداد کوین‌های هولدرهای کوتاه‌مدت نیز، به‌تازگی و همزمان با فروش سرمایه‌گذاران بلندمدت، از کف‌های تاریخی خود شروع به افزایش کرده است. نمودار بالا نشان می‌دهد که فروش هولدرهای بلندمدت، با رسیدن روند صعودی قیمت به مقاومت‌های مهم تلاقی زمانی داشته است.


در همین راستا، این فروش‌ها یکی از بزرگ‌ترین دوره‌های برداشت سود از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تا کنون را نشان می‌دهد. اوج سود تحقق‌یافته یا واقعی (Realized Profit) سرمایه‌گذاران در سایکل فعلی، در روز ۴ ژانویه (۱۴ دی ماه) ثبت شد که رقم آن از ۱.۳ میلیارد دلار در هر روز عبور کرد و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، بیت کوین‌های خود را با اختلاف زیادی نسبت به قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) خود فروخته‌اند.

سود تحقق یافته بیت کوین
تغییرات شاخص سود تحقق‌یافته بیت کوین طی چندماه اخیر – Glassnode

این دوره‌های برداشت سود همیشه جزئی از روند و دوره صعودی بازار بیت کوین بوده‌اند و حال باید دید که تقاضای جدید برای خرید بیت کوین، پاسخگوی کوین‌ها عرضه‌شده در بازار هستند یا خیر.


گلس‌نود در بخش نتیجه‌گیری تحلیل آنچین بیت کوین در این هفته، نوشت که هفته گذشته در تاریخچه بازار بیت کوین یک نقطه عطف محسوب می‌شود و ETF های اسپات بیت کوین پس از یک دهه تلاش به ثمر نشستند و موانع زیادی از سوی عوامل سیاسی، نظارتی و مالی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. اولین تراکنش ارز دیجیتال بیت کوین که توسط هال فینی در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۹ انجام شد، دقیقاً ۱۵ سال قبل از راه‌اندازی ETF های اسپات این رمزارز و ادغام این بازار با نهادها و سرمایه‌های سنتی و سازمانی در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ بود.


داده‌های آنچین و بازار مشتقات نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران بیت کوین، نسبت به این رویداد واکنشی در قالب «خبر را بفروش» (Sell the News) داشتند و حال باید دید که تقاضای جدید برای ETF ها، یا انتظارات در برابر هاوینگ بعدی بیت کوین یا تعهد هولدرها به حفظ کوین‌های خود، برای عبور قیمت از سطوح مقاومتی پیش رو کافی هستند یا خیر؟!


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۹ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ عملکردی استثنایی از خود نشان داد که نقش اصلی آن را بیت کوین با رشد ۱۷۲ درصدی مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) خود ایفا کرد. سایر رمزارزهای این اکوسیستم نیز عملکردی قوی داشتند و اتریوم و سایر آلت کوین‌های بازار، رشدی بالاتر از ۹۰ درصد را تجربه کردند.


همین آمار نشان از تقویت دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) دارد که عموماً پس از بهبود قیمت‌ها و خروج از یک بازار خرسی اتفاق می‌افتد. نسبت قیمت اتریوم به بیت کوین (ETH/BTC) هم علی‌رغم اجرای ارتقای شانگهای (Shanghai Upgrade) و توسعه این اکوسیستم، در سال ۲۰۲۳ به کف‌های چندساله در سطح ۰.۰۵۲ واحد رسید. طبق گزارش پایان سال پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) از تحلیل آنچین بیت کوین، تحولات بلاک چین و بازار بیت کوین در سال ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۴۲,۸۲۴ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۶۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۹ آذر

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

با وجود این‌که طی سال ۲۰۲۳، ارزهای دیجیتال عملکرد فوق‌العاده بهتری نسبت به دارایی‌های سنتی نظیر سهام، اوراق قرضه و فلزات گران‌بها داشته‌اند، رالی (حرکت صعودی / Rally) قیمت بیت کوین در ماه اکتبر بود که بخش بزرگی از رشدها و تحولات در بازار این رمزارز را رقم زد. این اتفاق با شکست صعودی از سطح روانی (Psychological Level) 30,000 دلاری و چندین اندیکاتور و مدل قیمتی بیت کوین آغاز شد.

مقایسه عملکرد مارکت‌کپ رمزارزها
مقایسه عملکرد مارکت‌کپ رمزارزها طی سال ۲۰۲۳ – Glassnode


یکی از نکات مهم در رابطه با عملکرد بیت کوین در سال ۲۰۲۳، عمق فوق‌العاده کم اصلاحات و پول‌بک‌های قیمت است. تاریخ نشان داده که طی دوره‌های بهبود از بازار خرسی و روندهای صعودی در بازار گاوی، قیمت بیت کوین از سقف محلی خود یک اصلاح حداقل ۲۵ درصدی را تجربه کرده که اکثر اوقات، عمق این اصلاحات بیشتر از ۵۰ درصد بوده است.


اما در سال ۲۰۲۳، این اصلاحات در سطح ۲۰ درصدی نسبت به سقف محلی بیت کوین تشکیل شده که نشان از حمایت خریداران و تداوم فعالیت آن‌ها دارد و تعادل بین عرضه و تقاضا برای این رمزارز، در جهت رشد بیت کوین بوده است. البته بازار خرسی ۲۰۲۲ شدت کمتری را نسبت به سایکل بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ داشته و اکثر رمزارزهای برتر بازار، سال ۲۰۲۳ را با فاصله ۷۵ درصدی نسبت به سقف تاریخی خود آغاز کرده‌اند.

کاهش قیمت بیت کوین
میزان فاصله بیت کوین و آلت کوین‌ها نسبت به سقف تاریخی – Glassnode


در نمودار بالا پیدا است که ارز دیجیتال بیت کوین، در حال حاضر ۴۰ درصد، اتریوم ۵۵ درصد، سایر آلت کوین‌ها ۵۱ درصد و عرضه استیبل کوین‌ها در بازار ۲۴ درصد با سقف‌های تاریخی خود فاصله دارند. به‌علاوه، میزان کاهش ارزش واقعی بازار (Realized Cap) رمزارزهای بیت کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۲، مشابه با سطوح سایکل‌های قبلی بوده و خروج ۱۸ درصدی و ۳۰ درصدی سرمایه از بازار را، به‌ترتیب برای رمزارزهای مذکور به‌همراه داشته است.


اما بیت کوین در سال میلادی جاری، موفق شد از چندین شاخص تکنیکال و مدل قیمتی آنچین عبور کند که نشان از عملکرد چشم‌گیر این دارایی دارد. در ابتدای سال ۲۰۲۳، موجی از لیکوییدی پوزیشن‌های شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) در ماه ژانویه اتفاق افتاد که قیمت بازار بیت کوین را از قیمت واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Price) آن، برای نخستین بار از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) عبور داد. این اتفاق منجر به شکست صعودی از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۲۰۰D SMA) شد که در ماه مارس (فروردین ۱۴۰۲)، با مقاومت از سوی میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای (۲۰۰W SMA) مواجه شد.

عملکرد قیمت بیت کوین در برابر اندیکاتورها
عملکرد قیمت بیت کوین در برابر شاخص‌های مختلف طی سال ۲۰۲۳ – Glassnode


بیت کوین در ادامه سال، تا ماه آگوست (اواخر مرداد ماه) بین شاخص میانگین واقعی قیمت بازار (True Market Mean Price) و میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه، یک دوره تثبیت (Consolidation) را گذراند که در واقع، یکی از کم‌نوسان‌ترین دوره‌ها در تاریخچه قیمت بیت کوین بود. سپس، اتفاقات منفی در بازار منجر به فروش دسته‌جمعی سرمایه‌گذاران و کاهش قیمت از ۲۹,۰۰۰ دلار به ۲۶,۰۰۰ دلار تنها طی یک روز شد و بیت کوین را به زیر شاخص‌های مذکور نیز هدایت کرد.


اما رالی ماه اکتبر تمام این شرایط را متحول کرد و قیمت در تمامی شاخص‌های موجود در نمودار، بهبود داشت که با عبور از سطح روانی ۳۰,۰۰۰ دلار این اتفاق افتاد. برآیند این عملکرد، رشد قیمت تا سقف ۴۴,۵۰۰ دلاری سال ۲۰۲۳ بود.


رشد قیمت بیت کوین بالاتر از ۳۰,۰۰۰ دلار، در واقع یک دوره انتقال از «بهبود مبهم قیمت» به یک «روند صعودی رضایت‌بخش» بود. بیت کوین طی این دوره، از حد وسط تکنیکال بازار خود در قالب یک حمایت مهم و مقاومت در بازارهای خرسی قبلی و همچنین، میانگین واقعی قیمت بازار که قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) سرمایه‌گذاران است نیز عبور کرد. عملکرد فعلی بیت کوین در برابر این شاخص‌ها و اندیکاتورها، نشان می‌دهد که بازار وارد یک محدوده مثبت شده که معمولاً روندهای صعودی قوی را در پی داشته است.

حجم معاملات بیت کوین
تغییرات حجم معاملات بیت کوین در برابر قیمت طی سال‌های اخیر – Glassnode


در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین مشخص شد که تا قبل از رالی قیمت در ماه اکتبر که نوعی تغییر کلی در بازار را رقم زده است، حجم تراکنش‌های بیت کوین بسیار پایین بوده است. پس از این رالی قیمت، حجم تراکنش‌های بیت کوین طی یک رشد دو برابری از ۲.۴ میلیارد دلار در روز به ۵ میلیارد دلار رسید که بالاترین آمار آن نسبت به ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) بوده است.


در همین راستا، جریان ورود و خروج بیت کوین از صرافی‌ها نیز افزایش پیدا کرد که نشان از علاقه‌مندی بیشتر سرمایه‌گذاران به خرید و فروش بیت کوین در بازارهای اسپات (Spot) دارد. این آمار برای بیت کوین نسبت به اتریوم و سایر رمزارزهای بازار بیشتر بوده که رابطه مستقیم با دامیننس ارز دیجیتال BTC دارد. همچنین تعداد تراکنش‌های بیت کوین به‌دلیل راه‌اندازی پروتکل اردینالز (Ordinals) و اینسکریپشن‌ها (Inscriptions)، به سقف‌های تاریخی جدید رسید.


بخش بزرگی از این تراکنش‌ها مربوط به اینسکریپشن‌های متنی بیت کوین مرتبط با استاندارد جدید BRC-20 در این بلاک چین بوده است. این تحولات که رابطه مستقیم با اشغال فضای بیشتر در هر بلوک دارد، منجر به افزایش قابل توجه سطح درآمد ماینرها از کارمزد تراکنش‌ها شد که حتی گاهی اوقات، از پاداش ۶.۲۵ واحدی استخراج هر بلوک جدید نیز فراتر رفته است. این اتفاق دو مرتبه در سال ۲۰۲۳ تکرار شده که یک سوم از درآمد ماینرها را تشکیل داده و وضعیتی مشابه با دوره رضایت و سرخوشی (Euphoria) در بازارهای گاوی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ دارد.

کامزدهای بیت کوین
تغییرات کارمزدهای بیت کوین و سطح درآمد ماینرها – Glassnode


اما علی‌رغم رشد قابل توجه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳، بخش بزرگی از عرضه این رمزارز غیرفعال باقی مانده و تبدیل به عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت شده است. در حال حاضر از ۱۹.۵۷۴ میلیون واحد بیت کوین در گردش، بیش از ۱۴.۹۰ میلیون واحد آن یعنی نزدیک به ۷۶.۱ درصد، وارد صرافی‌ها نشده و بیش از ۱۵۵ روز است که بدون تغییر باقی مانده‌اند. در نتیجه این عملکرد، عرضه در اختیار هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین نیز به یک کف تاریخی جدید در ۲.۳۱۷ میلیون واحد رسیده است.


با تداوم روند رو به رشد قیمت، بیشتر از ۹۰ درصد از این کوین‌ها در ناحیه سود قرار گرفته و تعداد کوین‌هایی که در ناحیه ضرر قرار دارند به ۱.۹ میلیون واحد رسیده که متعلق به هولدرهای بلندمدتی است که خرید بیت کوین را در نزدیکی سقف‌های سال ۲۰۲۱ انجام داده‌اند. رالی بیت کوین در ماه اکتبر، عرضه در سود بیت کوین را از حد وسط تاریخی خود عبور داد و با توجه به این‌که ۵۰ درصد از این عرضه در ابتدای سال در ناحیه ضرر قرار داشت، ۲۰۲۳ یکی از سریع‌ترین دوره‌های بهبود قیمت بیت کوین را شاهد بوده است.

عرضه در سود بیت کوین
تغییرات عرضه در سود بیت کوین در سال ۲۰۲۳ – Glassnode


یکی دیگر از تحولات بسیار مهم بازار در سال میلادی جاری، افزایش توجهات و کسب درآمد از بیت کوین از طریق معاملات فیوچرز (آتی / Futures) و آپشنز (اختیار / Options) بوده است. در این بین، اپن اینترست (سود باز / Open Interest) معاملات آپشنز به معاملات فیوچرز رسید و حتی از آن نیز عبور کرد که برای بلوغ بازار بیت کوین، نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود.


قراردادهای جاری هر دو این معاملات، هم‌اکنون بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار متغیر است که نشان از افزایش علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی به بیت کوین دارد. در این بین، بازار تنظیم‌شده بورس شیکاگو (CME) نیز موفق شد برای اولین بار در تاریخ از لحاظ حجم این معاملات، از بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا یعنی بایننس (Binance) عبور کند که مجدداً، رالی قیمت در ماه اکتبر نقش مهمی را برای جذب سرمایه‌های سازمانی در این زمینه ایفا کرده است.

آپشنز و فیوچرز بیت کوین
تغییرات حجم معاملات و اپن اینترست بیت کوین در بازارهای آپشنر و فیوچرز – Glassnode


فرآیند خرید و فروش بیت کوین در بازارهای فیوچرز، طی سال ۲۰۲۳ سه دوره برجسته را تجربه کرده که دیدگاه خوبی را برای جریان سرمایه‌های سازمانی در بازار این رمزارز نشان می‌دهد؛ دوره اول بین ماه‌های ژانویه تا آگوست بوده که سود تقریباً ۵ درصدی را مشابه با بازده اوراق قرضه آمریکا برای سرمایه‌گذاران داشته که با توجه به ریسک بالاتر و پیچیده‌تر بودن معاملات بیت کوین، گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاران سازمانی نبوده است.


دوره دوم بین آگوست تا اکتبر با سود کمتر از ۳ درصد بوده که در پی فروش کلی در بازار و کاهش قیمت بیت کوین به ۲۶,۰۰۰ دلار رخ داده و بازار نوسانات فوق‌العاده کمی را تجربه کرده است. دوره سوم هم از ماه اکتبر به بعد بوده که سود معاملات فیوچرز از ۸ درصد فراتر رفته و بیت کوین را نسبت به اوراق قرضه، به گزینه جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران سازمانی تبدیل کرده است.

سود بیت کوین
تغییر سود فیوچرز بیت کوین در سه دوره مهم طی سال ۲۰۲۳ – Glassnode


به‌طور کل، رشد قیمت بیت کوین در ماه اکتبر نقطه عطفی برای ورود موجی جدید از سرمایه‌های سازمانی به بازار بیت کوین و افزایش علاقه‌مندی این دسته از فعالان بازار به رمزارز برتر بوده است. در نتیجه این تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نوشت که پادشاه کوین‌ها بهترین واکنش را نسبت به بازار خرسی سال ۲۰۲۲ در سال ۲۰۲۳ داشته است که علاقه‌مندی مجدد سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا به دارایی‌های دیجیتال، عملکرد بهتر این بازار نسبت به همتاهای سنتی و قابلیت‌های جدید در شبکه بیت کوین از نمونه‌های آن است.


اکثریت عرضه بیت کوین هم‌اکنون تحت اختیار هولدرهای بلندمدت است و بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران این رمزارز، هم‌اکنون در ناحیه سود قرار دارند. با چشم‌انداز تایید ETF های اسپات بیت کوین در اوایل سال ۲۰۲۴ و رویداد هاوینگ (Halving) در ماه آوریل (اردیبهشت ۱۴۰۳)، شرایط برای یک سال درخشان دیگر از بیت کوین کاملاً مهیا به نظر می‌رسد که در حال حاضر، در مراحل ابتدایی و آماده‌سازی آن قرار دارد.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۲ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین طی چند روز اخیر به‌نوعی یک «سفر رفت و برگشتی» را داشته و پس تشکیل سقف‌های جدید سالانه، به سطوح اولیه در ابتدای هفته گذشته بازگشت قیمت داشته است. پس از عملکرد قدرتمند بیت کوین در سال ۲۰۲۳، ظاهراً حالا قیمت با مقاومت روبه‌رو شده و چندین شاخص آنچین، نشان از تضعیف عملکرد در بازه کوتاه‌مدت دارند.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۲ آذر


طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، بیت کوین هفته گذشته را در سطح ۴۰,۲۰۰ دلار آغاز کرد و موفق شد پیش از فروش دسته‌جمعی فعالان بازار در بعد از ظهر یکشنبه، به سقف ۴۴,۶۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۳ برسد. این حرکت صعودی بیت کوین به‌سمت سقف‌های سالانه، دو رالی بزرگ‌تر از ۵ درصد طی یک روز را داشت که انحراف معیارهای تحرکات قیمت را از ۱+ عبور داد. اما فروش کلی بازار هم به‌همین میزان قوی بود و کاهش ۲,۵۰۰ دلاری یا ۵.۷۵ درصدی قیمت طی یک روز، سومین رکورد بزرگ قیمت از این حیث در سال ۲۰۲۳ را ثبت کرد.


بر اساس گزارش پوشش‌داده شده در هفته گذشته، بیت کوین سال درخشانی را در ۲۰۲۳ داشته و با بیش از ۱۵۰ درصد افزایش قیمت، از اکثرت دارایی‌های برتر جهان عملکرد بهتری را ثبت کرده است. اکنون با توجه به این موضوع و نزدیک‌شدن به پایان سال میلادی، واکنش سرمایه‌گذاران به سودهای کسب‌شده حائز اهمیت خواهد بود.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۴۱,۱۴۴ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۱.۶۲ درصد کاهش قیمت داشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

گلس‌نود در گزارش هفتگی از تحلیل آنچین بیت کوین نوشت که قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) سرمایه‌گذاران، شاخص خوبی برای بررسی سایکل‌های (چرخه / Cycle) بازار است که از طریق تراکنش‌های درون شبکه گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران بیت کوین ارزیابی می‌شود. نخستین شاخص مرتبط با این موضوع، قیمت واقعی یا تحقق‌یافته سرمایه‌گذاران فعال (Active Investor Realized Price) بوده که در واقع ارزش منصفانه (Fair Value) بیت کوین بر اساس فریم‌ورک شاخص‌های اقتصادی کوین‌تایم (Cointime) محاسبه می‌کند.


در این مدل، یک فاکتور وزن‌دار به قیمت واقعی بیت کوین هم‌راستا با میزان کاهش عرضه در شبکه (هولد سرمایه‌گذاران) افزوده می‌شود. به این ترتیب در دوره‌های هولد سنگین سرمایه‌گذاران، عرضه بیت کوین کاهش یافته و متعاقباً ارزش منصفانه افزایش پیدا کرده که عکس این فرآیند نیز صدق می‌کند. نمودار زیر دوره‌هایی را نشان می‌دهد که در آن‌ها قیمت اسپات (Spot) بیت کوین از قیمت واقعی بالاتر می‌رود، اما همچنان پایین‌تر از سقف تاریخی سایکل مربوطه است.

نمودار قیمت واقعی بازار و سرمایه‌گذاران فعال بیت‌کوین
نمودار قیمت واقعی بازار و سرمایه‌گذاران فعال بیت‌کوین


در این نمودار مشاهده می‌شود که مدت‌زمان بین شکست صعودی از قیمت واقعی تا تشکیل یک سقف تاریخی جدید، بین ۱۴ تا ۲۰ ماه بوده است که در سایکل ۲۰۲۳، تاکنون ۱۱ ماه از آن گذشته است. طی این دوره‌ها تا زمان تشکیل سقف تاریخی جدید، قیمت بیت کوین نسبت به شاخص قیمت واقعی سرمایه‌گذاران فعال، نوسان صعودی و نزولی ۵۰ درصدی داشته است. در صورتی که مبنای تحلیل را تکرار تاریخ قرار دهیم، قیمت بیت کوین احتمالاً چند ماهی را در نزدیکی ارزش منصفانه خود که اکنون حدوداً ۳۶,۰۰۰ دلار است، نوسان داشته باشد.


در بخش بعدی، از شاخص ضریب مایر (Mayer Multiple) می‌توان برای مدل‌های قیمتی استفاده کرد که نسبت بین قیمت و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۲۰۰D MA) را بررسی می‌کند. میانگین متحرک ۲۰۰ روزه معیار شناخته‌شده‌ای برای دوره‌ها و دیدگاه‌های صعودی و نزولی سرمایه‌گذاران در بازار بوده و مرجع مناسبی برای ارزیابی وضعیت اشباع خرید یا فروش بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.


تاریخ نشان داده که اشباع خرید با اشباع فروش بیت کوین زمانی رخ داده که مقدار ضریب مایر، به‌ترتیب از سطح ۲.۴ فراتر رفته یا از ۰.۸ پایین‌تر آمده است. در حال حاضر، این شاخص در سطح ۱.۴۷ است که نزدیک به رقم ۱.۵ قرار دارد. این سطح اغلب در نقش نوعی مقاومت در سایکل‌های قبلی از جمله نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) ظاهر شده است.

نمودار ضریب مایر بیت‌کوین
نمودار ضریب مایر بیت‌کوین


همچنین نمودار بالا نشان می‌دهد که با گذشت ۳۳.۵ ماه از شکست ضریب مایر و باقی‌ماندن پایین‌تر از سطح ۱.۵ واحد، بازار خرسی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ چقدر شدید بوده و در واقع، بزرگ‌ترین بازار نزولی بیت کوین نسبت از بازار ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بوده است.


در بخش بعدی تحلیل آنچین بیت کوین، جهت ارزیابی ارزش منصفانه این رمزارز، فعالیت‌های درون شبکه با توجه به قیمت را بر مبنای مدل قیمت ارزش شبکه به تراکنش‌ها (NVT) مورد بررسی قرار داده‌ایم. مدل قیمت NVT، ارزش شبکه بیت کوین بر اساس میزان کاربرد آن به‌عنوان یک لایه تسویه معاملات به نرخ دلاری را محاسبه می‌کند. در این‌جا دو متغیر ۲۸ روزه و ۹۰ روزه وجود دارند که به‌ترتیب، سیگنال‌هایی تحت عنوان آرام و سریع در نظر گرفته می‌شوند.


زمانی که سایکل بازار بیت کوین در دوره انتقال از بازار خرسی به گاوی است، متغیر ۲۸ روزه NVT معمولاً بالاتر از همتای ۹۰ روزه قرار می‌گیرد که شاهد چنین وضعیتی از ماه اکتبر (هفته دوم مهر ماه) تا کنون بوده‌ایم. به‌علاوه، شاخص NVT یک نرخ پریمیوم (Premium) هم دارد که عملکرد قیمت اسپات بیت کوین را نسبت به متغیر ۹۰ روزه می‌سنجد.

مدل قیمت NVT تعدیل‌یافته بیت‌کوین
مدل قیمت NVT تعدیل‌یافته بیت‌کوین


رالی اخیر بیت کوین یکی از بزرگ‌ترین رشدها در پریمیوم شاخص NVT را نسبت به سقف تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) ثبت کرده است. این یعنی که احتمالاً ارز دیجیتال بیت کوین در بازه‌ای کوتاه‌مدت، نسبت به عملکرد شبکه خود بیش از حد ارزش‌گذاری شده است.


بررسی عملکرد سرمایه‌گذاران جدید بیت کوین یا همان هولدرهای کوتاه‌مدت (STH)، نشان می‌دهد که فعالیت این گروه از سرمایه‌گذاران منجر به تشکیل سقف‌ها و کف‌های محلی (Local) قیمت شده است؛ از طرفی دیگر، فعالیت هولدرهای بلندمدت (LTH) بیت کوین اثرات عمیق‌تری بر بازار گذاشته که منجر به ایجاد سقف‌های تاریخی جدید یا کاپیتولاسیون (فروش از روی ترس / Capitulation) و تشکیل کف در بازار شده است.


در نمودار زیر، اثر عملکرد رفتار هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین بر اساس رابطه بین قیمت (روندها نوسانات) و تغییر میزان سود این دسته از سرمایه‌گذاران نشان داده شده است. در این نمودار ۳ شاخص وجود دارند؛ موجودی در سود هولدرهای کوتاه‌مدت (STH Supply in Profit) که کوین‌های خریده‌شده با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی اسپات بیت کوین است، کف ۳۰ روزه (۳۰D Floor) که کوین‌های در سود طی ۳۰ روز گذشته را نشان می‌دهد و کف ۹۰ روزه (۹۰D Floor) که همین معیار را در بازه ۹۰ روزه نمایش می‌دهد.

چرخه قرار گرفتن هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین در ناحیه سود
چرخه قرار گرفتن هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین در ناحیه سود


اکنون با توجه به معیارها مذکور، می‌توان وضعیت سودآوری کوین‌های هولدرهای کوتاه‌مدت در کمتر از ۳۰ روزه گذشته، بین ۳۰ روز تا ۹۰ روز و بیشتر از ۹۰ روز اخیر را مورد بررسی قرار داد. تاریخ نشان داده زمانی که شاخص ۹۰ روزه از مرز ۲ میلیون واحد بیت کوین (۲M BTC) عبور می‌کند، قیمت بیت کوین به یک سقف تاریخی جدید می‌رسد که در واقع، مدت‌زمانی نسبتاً طولانی از هولد بیت کوین توسط این دسته از سرمایه‌گذاران است که پایه‌ای قوی در بازار بیت کوین را تشکیل می‌دهد.


رالی بیت کوین در ماه اکتبر منجر به رشد در متغیر ۳۰ روزه شده، اما از زمانی که قیمت بیت کوین از میانگین ۳۰,۰۰۰ دلاری سایکل فعلی بالاتر رفته، هنوز پایه‌ای قوی برای بازار توسط هولدرهای کوتاه‌مدت ایجاد نشده است. همچنین در نمودار پیدا است که این شاخص‌ها در سال ۲۰۲۳، هنوز از سطح پایین‌تری نسبت به سایکل‌های قبلی برخوردارند که با کاهش عرضه بیت کوین در بازارها نیز هم‌خوانی دارد.


در راستای این بخش، نسبت سود و زیان عرضه در اختیار هولدرهای کوتاه‌مدت (STH Supply Profit/Loss Ratio) نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون، بالاتر از سطح ۱ واحدی بریک‌ایون (نه سود و نه زیان / Break-Even) قرار گرفته و طی چندین مرتبه تست مجدد، این سطح را به یک حمایت برای خود تبدیل کرده است. تاریخ نشان داده که این شرایط معمولاً «خرید در کف» سرمایه‌گذاران را بازتاب کرده که اتفاقی رایج در دوره‌های صعودی بازار بیت کوین است.


این شاخص در ماه اکتبر و با رشد قیمت بیت کوین از سطح ۲۰ واحد فراتر رفت که نشان‌گر ریسک‌پذیری بالا مشابه با سطوح بیش از حد بالا در شاخص پریمیوم NVT است. به‌علاوه، دو دسته در سود و ضرر هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین مشغول واریزی سنگین این رمزارز به صرافی‌ها هستند که به‌طور میانگین، اختلاف زیادی میان قیمت خرید با فروش کوین‌های آن‌ها دیده می‌شود. این یعنی که عبور قیمت بیت کوین از ۴۴,۰۰۰ دلار، انگیزه برداشت سود به این هولدرها داده و هم‌زمان با وجود تقاضای مناسب، اقدام به فروش بیت کوین در صرافی‌ها کرده‌اند.

واکنش هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین در ناحیه زیان
واکنش هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین در ناحیه زیان


اکنون مدت‌زمانی که هولدرهای کوتاه‌مدت شاهد سود واقعی طی یک دوره ۹۰ روزه و عبور از انحراف معیار این شاخص بوده‌اند، نشان می‌دهد که این شرایط طی ۳ سال گذشته، با رسیدن قیمت بیت کوین به سقف‌های محلی تلاقی زمانی داشته است. طبق همین مدل ارزیابی، در نمودار بالا مشخص است زمانی هولدرهای کوتاه‌مدت شاهد زیان‌های سنگین می‌شوند که انحراف معیار زیان آن‌ها طی دوره‌های فروش دسته‌جمعی در بازار، از ۱ واحد فراتر می‌رود.


حال می‌توان دو شاخص مذکور را در یک نمودار تلفیق کرد تا ابزاری برای شناسایی وضعیت اشباع خرید و فروش بیت کوین در کوتاه‌مدت، بر اساس فروش‌های این سرمایه‌گذاران باشد. با توجه به نمودار زیر، رشد قیمت بیت کوین تا ۴۴,۲۰۰ دلار منجر به برداشت سود قابل توجهی توسط هولدرهای کوتاه‌مدت شده است. این وضعیت در کنار پریمیوم شاخص NVT و نسبت سود و زیان واقعی بیت کوین، در مجموع احتمال کاهش و کم‌رنگ‌شدن تقاضا برای خرید بیت کوین را نشان می‌دهند.

تحلیل رفتار هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین با عرضه در اختیار آن‌ها
تحلیل رفتار هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین با عرضه در اختیار آن‌ها


در نتیجه این تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نوشت که بیت کوین یک حرکت رفت و برگشتی را طی هفته گذشته آغاز کرد که ابتدا به سقف‌های جدید سال ۲۰۲۳ رشد داشت و سپس، با فروش سرمایه‌گذاران به سطوح ابتدای هفته برگشته است. حال پس از یک رالی قدرتمند طی سال ۲۰۲۳، بیت کوین ظاهراً یا مقاومت‌هایی مواجه شده است که شاخص‌های انچین، هولدرهای کوتاه‌مدت را عاملان اصلی چنین تحولاتی نشان می‌دهند.


شاخص‌های پوشش داده‌شده در این گزارش، بیت کوین را در دوره‌های ارزش‌گذاری کم و بیش از حد نشان دادند که با ارزیابی قیمت تمام‌شده خرید کوین‌ها، میانگین‌‌گیری از شاخص‌ها و سایر معیارهای آنچین نظیر تراکنش‌ها به‌دست آمده‌اند. سپس با بررسی تلاقی شاخص‌های مختلف مربوط به سود و زیان واقعی و غیر واقعی سرمایه‌گذاران، می‌توان زمان آغاز برداشت سود کلی سرمایه‌گذاران را مشاهده کرد.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱۵ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین همچنان به عملکرد خود به‌عنوان بهترین دارایی سال ۲۰۲۳ در جهان ادامه می‌دهد و نه‌تنها قیمت این رمزارز در سال میلادی جاری رشدی ۱۴۰ درصدی داشته، بلکه در مقایسه با طلا دوبرابر بهتر عمل کرده و سلطه خود را بر کل صنعت رمزارزها حفظ کرده است.


قیمت بیت کوین با شروع ماه دسامبر از مرز ۴۰,۰۰۰ دلار عبور کرد و بار دیگر نشان داد که سال ۲۰۲۳، یکی از سایکل‌های برجسته بازار در تاریخچه این رمزارز است. در این هفته از تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، ابتدا به بررسی تاریخچه عملکرد رهبر ارزهای دیجیتال در برابر دیگر دارایی‌ها می‌پردازیم و سپس با استفاده از شاخص‌های آنچین، واکنش سرمایه‌گذاران و وضعیت دارایی‌های آن‌ها در برابر روند فعلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


بر اساس آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۴۳,۶۳۲ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۵.۲۷ درصد رشد قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۱۵ آذر

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

همزمان با سقف جدید قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳، قیمت طلا نیز طی روزهای اخیر به یک سقف تاریخی جدید در ۲,۱۱۰ دلار رسید و در برابر ارزهای فیات (Fiat) بهترین عملکرد را داشت. بررسی قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون، نشان می‌دهد این رمزارز از دلار آمریکا و طلا به‌مراتب عملکرد بهتری را داشته است.

تحلیل آنچین بیت کوین 01
مقایسه عملکرد بیت‌کوین در برابر دلار و طلا طی سال ۲۰۲۳ – Glassnode


به‌علاوه بیت کوین در سال ۲۰۲۳، نسبت به تمام آلت کوین‌های بازار نیز عملکرد بهتری را ثبت کرده است و اتریوم (ETH) و سایر رمزارزها، صرفاً از عملکرد بیت کوین پیروی کرده و از شکست‌های صعودی قیمت‌ها طی چندماه اخیر بهره برده‌اند. مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) بیت کوین و اتریوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا به امروز، به‌ترتیب رشدهای ۱۴۱.۶ درصدی و ۷۹.۴ درصدی داشته‌اند و این رقم برای تمام آلت کوین‌ها به‌استثنای اتریوم و استیبل کوین‌ها، ۶۲.۳ درصد برآورد شده است.


عملکرد بازار بیت کوین در سایکل (چرخه بازار / Cycle) فعلی، به‌طرز قابل توجهی مشابه با بازار سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ دیده می‌شود. قیمت بیت کوین در سایکل‌های مذکور، به‌ترتیب ۴۲ درصد و ۳۹ درصد از سقف تاریخی خود فاصله گرفته و این رقم برای سایکل بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، در سطح ۳۷ درصد برآورد شده است.


اگر بخواهیم این مقایسه را بر اساس کف قیمت در سایکل‌های گذشته انجام دهیم، باید گفت که بازار فعلی مشابه با سایکل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ است؛ قیمت بیت کوین در این دوره‌ها، به‌ترتیب ۱۱۹ درصد و ۱۲۸ درصد نسبت به کف سایکل رشد داشته که این رقم از نوامبر ۲۰۲۲ و پس از فروپاشی پلتفرم FTX تا کنون، ۱۴۶ درصد بوده است. این بهترین عملکرد قیمت بیت کوین در یک بازه ۱ ساله بوده و سایر شاخص‌ها، وضعیتی مشابه با سایکل‌های قبلی را نشان می‌دهند.


در راستای این بخش از تحلیل آنچین بیت کوین، می‌توان عمق اصلاحات نزولی قیمت را نسبت به آخرین سقف محلی (Local High) مورد بررسی قرار داد تا بتوان قدرت روند صعودی فعلی را ارزیابی کرد. شدیدترین اصلاح قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۰.۱- منفی برآورد شده که رقمی فوق‌العاده کم در مقایسه با تاریخچه روندهای صعودی بزرگ محسوب می‌شود.

تحلیل آنچین بیت کوین 02
عمق اصلاحات نزولی قیمت در بازارهای گاوی – Glassnode


بیت کوین در بازار گاوی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، چندین مرتبه اصلاحاتی با عمق بیشتر از ۲۵- درصد داشته و در سال ۲۰۱۹ نیز، از سقف ۱۴,۰۰۰ دلاری یک اصلاح ۶۲- درصدی را تجربه کرده است. اما بیت کوین در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد قابل توجه تقاضای سرمایه‌گذاران و متعاقباً، کاهش عرضه این رمزارز در بازارها بوده که در گزارش‌های قبلی به آن پرداخته‌ایم.


اکنون در پی این عملکرد درخشان بیت کوین، بهتر است که تراکنش‌های این رمزارز در صرافی‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم تا تصویری بهتر از فعالیت سرمایه‌گذاران به‌دست آوریم. علی‌رغم رشد قیمت و افزایش فعالیت کاربران در سال میلادی جاری، تعداد تراکنش‌های واریزی به صرافی‌ها همچنان در حال کاهش به کف‌های چندساله بوده که در نوع خود، بی‌سابقه است.

تحلیل آنچین بیت کوین 03
تعداد تراکنش‌های بیت کوین در تمام صرافی‌ها – Glassnode


البته که بر خلاف سایکل‌های گذشته، تعداد تراکنش‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۳ شاهد یک ورودی جدید در نقش اشغال‌کننده فضای ذخیره بلوک‌ها است که آن هم، تراکنش‌های مربوط به ساخت اینسکریپشن‌ها (Inscriptions) است. داده‌های آنچین نشان می‌دهند زمانی که کارمزد تراکنش‌های اینسکریپشن‌ها بالا رفته، واریز بیت کوین به صرافی‌ها که کارمزد کمتری را شامل می‌شود، کاهش داشته است. این یعنی که کاربران اینسکریپشن‌ها، تمایل بیشتری به پرداخت کارمزدهای بالاتر نسبت به کاربران واریزکننده به صرافی‌ها دارند.


در همین راستا حجم ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۳، طی یک رشد ۲۲۰ درصدی از ۹۳۰ میلیون دلار به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده که نشان از علاقه‌مندی بیشتر سرمایه‌گذاران به معامله و انباشت بیت کوین دارد.


میانگین حجم واریزی بیت کوین به صرافی‌ها نیز رشد قابل توجهی داشته که رقم آن نزدیک به ۳۰,۰۰۰ دلار به ازای هر واریز برآورد شده است. این آمار نشان می‌دهد اکثریت واریزی بیت کوین به صرافی‌ها در ارقام بسیار بزرگ صورت گرفته که تا حدی، نشان‌گر افزایش علاقه سازمان‌ها به بیت کوین با نزدیک‌شدن به موعد اعلام نتایج ETF های اسپات در ژانویه ۲۰۲۴ (دی ماه) است.


اما با این‌که تعداد تراکنش‌های بیت کوین نسبتاً پایین بوده، حجم معاملات ورودی و خروجی بیت کوین در صرافی‌ها ۷۲.۲ درصد از حجم انتقالات درون شبکه را در بر گرفته که تقریباً، با آمار مربوطه در آخرین سقف قیمت برابری می‌کند.


رالی (حرکت صعودی / Rally) اخیر قیمت بیت کوین، تغییرات مهمی را در دو شاخص آنچین نیز رقم زده است که یکی قیمت واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Price) بیت کوین که نشان‌دهنده میانگین سود هر واحد BTC است و دیگری، میانگین واقعی قیمت بازار (True Market Mean Price) در ماه اکتبر است که در مجموع، سرمایه‌گذاران فعال را به ناحیه سود بازگردانده است.

تحلیل آنچین بیت کوین 04
تاریخچه عملکرد قیمت بیت کوین در برابر میانگین واقعی قیمت بازار – Glassnode


اکنون که قیمت فعلی خرید و فروش بیت کوین از میانگین واقعی قیمت بازار در سطح ۳۱,۰۰۰ دلار بالاتر رفته، اکثر هولدرهای این رمزارز شاهد بهبود ضررها و سود در سرمایه خود پس از بازار خرسی سال ۲۰۲۲ هستند. تاریخ نشان داده که این شرایط معمولاً قبل از آغاز یک بازار گاوی جدید شکل می‌گیرد.


با توجه به این آمار، رشد قیمت بیت کوین طی سال ۲۰۲۳ باعث شده که درصد کوین‌های در سود در اختیار هولدرهای بلندمدت (LTH)، از ۵۶ درصد به ۸۴ درصد برسد و از میانگین سقف قبلی در ۸۱.۶ درصد نیز عبور کند. بررسی عملکرد گذشته این بخش نشان می‌دهد که در پی این شرایط، بیت کوین وارد یک روند صعودی قوی شده است.


همچنین، تقریباً تمام هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) بیت کوین نیز هم‌اکنون در ناحیه سود قرار دارند و ۹۵ درصد از قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) کوین‌های در اختیار آن‌ها، از قیمت فعلی بیت کوین پایین‌تر است. این آمار بیشتر از انحراف معیار ۱ درصدی این شاخص بوده که مجدداً از لحاظ تاریخی، با آغاز یک بازار گاوی جدید تلاقی زمانی داشته است.


حال با توجه به این‌که سرمایه‌گذاران مختلف در ناحیه سود قرار دارند، تحلیل آنچین بیت کوین را می‌توان با واکنش این سرمایه‌گذاران در برابر این شرایط و برداشت سود یا فروش کوین‌های آن‌ها پیش برد. در این‌جا شاخص نسبت سود خروجی خرج‌شده (Spent Output Profit Ratio) یا SOPR بیت کوین، نسبت سود و زیان کوین‌های هولدرها را نشان خواهد داد.


در حال حاضر، گونه‌های مختلف این شاخص همگی بالاتر از ۱ واحد قرار دارند که یعنی میانگین فروش هر کوین BTC، با سود همراه بوده است. شاخص SOPR بیت کوین برای هولدرهای کوتاه‌مدت، بلندمدت و سایر نهادهای بازار، به‌ترتیب ۱ درصد، ۴۶ درصد و ۹ درصد سود از فروش بیت کوین را نشان می‌دهد.

تحلیل آنچین بیت کوین 05
تغییرات شاخص SOPR بیت کوین به‌صورت جداگانه و کلی نسبت به آخرین سقف تاریخی قیمت – Glassnode


شاخص SOPR جهانی و کلی بیت کوین، اکنون ۴۴ روز است که همزمان با رالی قیمت در این شرایط قرار دارد و این در حالی است که از میانگین کلی آن در ۱۷ روز، بالاتر بوده و بیشترین آمار نسبت به سقف تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تا کنون برآورد شده است. به‌طور کل، عملکرد این شاخص نشان می‌دهد اکثریت هولدرهای بیت کوین در ناحیه سود قرار دارند و عرضه فعلی در بازار، با تقاضای کافی روبرو است.


همچنین برداشت سود خالص دلاری واقعی (Net USD Realized Profit) سرمایه‌گذاران در روزهای جاری، در سطح ۳۲۴ میلیون دلار به ازای هر روز برآورد شده که اختلاف بسیار زیادی با سقف ۳ میلیارد دلاری طی مراحل پایانی بازار گاوی سال ۲۰۲۱ دارد. این یعنی با وجود این‌که قیمت عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته و سرمایه‌گذاران کاملاً در ناحیه سود قرار دارند، نمودارها و داده‌های آنچین، بازار گاوی بیت کوین را در مراحل ابتدایی و نه پایانی آن نشان می‌دهند.

تحلیل آنچین بیت کوین 06
تغییرات سود و زیان واقعی بیت کوین طی چند سال اخیر – Glassnode


در نهایت و در بخش پایانی تحلیل آنچین بیت کوین در این هفته، گلس‌نود نوشت که بیت کوین همچنان برترین دارایی دنیا از لحاظ عملکرد قیمت در سال ۲۰۲۳ است و با وجود رشد ۱۴۰ درصدی طی این سال، دوبرابر بیشتر از طلا رشد داشته و در برابر سایر رمزارزهای بازار نیز، عملکرد بهتری را ثبت کرده است.


این رشدهای بیت کوین باعث شده که اکثریت سرمایه‌گذاران و هولدرها در ناحیه سود قرار بگیرند و بخش کوچکی از آن‌ها، به سود واقعی رسیده یا برای برداشت آن اقدام کرده‌اند. شاخص‌های آنچین نشان می‌دهند بازار بیت کوین در حال خروج از دوره بهبود و انتقال از بازار خرسی به گاوی است و ممکن است در دوره جدید خود، درخشان‌تر از سایکل‌های قبلی عمل کند.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، حجم عرضه در سود بیت کوین به سقف‌های دو ساله پس از سقف تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) رسیده، گرچه میزان سود غیرواقعی یا تحقق‌نیافته (Unrealized Profit) این کوین‌ها همچنان پایین باقی مانده است. از این رو، هولدرهای بلندمدت انگیزه‌ای برای برداشت سود و فروش بیت کوین ندارند.


بیت کوین همچنان عملکرد قدرتمند قیمت را حفظ کرده و در هفته میلادی جاری با عبور از ۳۷,۹۰۰ دلار، در نزدیکی سقف‌ سالانه خود معامله می‌شود. در نتیجه این عملکرد، ۱۶.۳۶۶ میلیون واحد بیت کوین هم‌اکنون در ناحیه سود قرار دارند که این آمار، ۸۳.۶ درصد از عرضه در گردش این رمزارز را در بر می‌گیرد. در حال حاضر، میزان کوین‌های در سود سرمایه‌گذاران، به سطوحی مشابه با سقف‌های قیمت بیت کوین در بازار گاوی سال ۲۰۲۱ رسیده است.


طبق آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۳۶,۵۰۸ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۲.۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۱ آذر

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

بر اساس گزارش این هفته تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، ابتدا رفتار سرمایه‌گذاران در رابطه با انباشت بیت کوین و موجودی کیف پول‌های آنچین آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score) در این‌جا نشان می‌دهد که الگوی انباشت سرمایه‌گذاران در پی رالی (حرکت صعودی / Rally) اخیر بیت کوین، چه تفاوتی با نمونه‌های قبلی خود دارد.


برخلاف دو رالی قبلی بیت کوین در سال ۲۰۲۳، این شاخص هم‌اکنون یک دوره قوی از انباشت (به رنگ تیره در نمودار) را نشان می‌دهد که با رشد ۳۹ درصدی قیمت طی ۳۰ روز اخیر مطابقت دارد.

امتیاز روند انباشت بیت کوین
تغییرات امتیاز روند انباشت بیت کوین طی سال‌های اخیر – Glassnode


در همین راستا، داده‌های دیگر نشان می‌دهند که از اواخر ماه اکتبر تا کنون، کیف پول‌های بزرگ و کوچک بیت کوین شاهد رشد قابل توجه موجودی‌های خود بوده‌اند. این افزایش گسترده روند انباشت میان سرمایه‌گذاران بیت کوین، نشان از عملکرد قدرتمند بازار این رمزارز دارد و خوش‌بینی‌ها برای راه‌اندازی ETF های اسپات، اطمینان سرمایه‌گذاران را به‌صورت روز‌افزون بهبود بخشیده است.


اکنون با قرارگرفتن ۸۳ درصد از عرضه در گردش بیت کوین در ناحیه سود، این آمار از میانگین تاریخی خود در ۷۴ درصد عبور کرده و به‌سمت محدوده بالایی انحراف معیار ۱+ در ۹۰ درصد، در حال حرکت است. تاریخ نشان داده هنگامی که این آمار به ناحیه بالایی انحراف معیار می‌رسد، به این معنی است که بازار در حال ورود به مراحل ابتدایی دوره «رضایت و سرخوشی» (Euphoria) سرمایه‌گذاران در یک بازار گاوی است.


جهت پیداکردن چشم‌اندازی دقیق‌تر، سوددهی عرضه فعلی بیت کوین را می‌توان در سه دوره اصلی بازار طی ۵ سال اخیر قرار داد:

  • رسیدن بازار به کف که ۵۸ درصد از عرضه در گردش (انحراف معیار ۱-) در سود قرار دارند.
  • تغییر دوره صعودی/نزولی بازار که قیمت پس از رسیدن به کف در حال بهبود است (یا پس از رسیدن به دوره سرخوشی دچار کاهش شده) و عرضه درسود، بین ۵۸ درصد تا ۹۰ درصد قرار می‌گیرد.
  • دوره رضایت و سرخوشی سرمایه‌گذاران که اکثریت کوین‌ها در ناحیه سود قرار دارند و قیمت در حال رسیدن به آخرین سقف تاریخی است (انحراف معیار ۱+).

از آمار فعلی مشخص می‌شود که بازار بیت کوین طی ۱۰ ماه اخیر، در دوره انتقال از دوره نزولی به صعودی بوده و پس از دوره نزولی سال ۲۰۲۲، قیمت بهبود پیدا کرده است. عرضه بیت کوین در بخش بزرگی از بازار سال ۲۰۲۳، بالاتر از میانگین تاریخی قرار داشته و رالی قیمت در ماه اکتبر، این میانگین را به‌سمت بالا شکسته است.

بیت کوین در سود
قرارگرفتن کوین‌های در سود بیت کوین بالاتر از میانگین تاریخی – Glassnode


ناگفته نماند آمارهای بالا که نشان‌دهنده عرضه در سود بودند، کوین‌هایی را نشان دادند که قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) آن‌ها نسبت به قیمت اسپات (Spot) بیت کوین کمتر بوده است.


اما در تحلیل آنچین بیت کوین، این آمار در رابطه با سود غیرواقعی (Unrealized Profit) عرضه تفاوت دارد که اختلاف (Delta) میان قیمت تمام‌شده خرید و قیمت فعلی بیت کوین را ارزیابی می‌کند. پیرامون تحلیل رفتار سرمایه‌گذاران، سود غیرواقعی معمولاً معیار مهم‌تری است، چرا که سود دلاری سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد و مشابه با آمار بالا، نواحی مثبت، منفی و حدوسط از یک انحراف معیار دارد.


در نمودار زیر پیدا است که برخلاف شاخص‌های بالا، سود غیرواقعی عرضه بیت کوین هنوز به سطوح تاریخی خود در اوایل بازارهای گاوی نرسیده است. این شاخص هم‌اکنون در میانگین تاریخی ۴۹ درصدی خود قرار دارد که با آمار ۶۰ درصدی طی دوره‌های رضایت و سرخوشی (Euphoria) بازارهای گاوی گذشته، فاصله زیادی دارد.

سود غیرواقعی بیت کوین
میزان سود غیرواقعی عرضه بیت کوین پایین‌تر از سطوح بازارهای گاوی – Glassnode


از این آمار مشخص می‌شود با وجود این‌که بخش بزرگی از عرضه بیت کوین در ناحیه سود قرار دارد، قیمت تمام‌شده خرید اکثر این کوین‌ها، با اختلافی جزئی پایین‌تر از قیمت فعلی اسپات بیت کوین بوده است.


یکی دیگر از پدیده‌های مهم مشاهده‌شده در این تحلیل آنچین بیت کوین، واگرایی (Divergence) روزافزون میزان عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت و هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین است. همان‌طور که در هفته‌های گذشته به این موضوع اشاره شد، عرضه بیت کوین هولدرهای بلندمدت طی یک روند افزایشی از نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) تا کنون، به سقف تاریخی ۱۴.۹ میلیون واحد هنگام نگارش این متن رسیده است.


از سویی دیگر، عرضه هولدرهای کوتاه‌مدت به ۲.۳ میلیون واحد کاهش یافته که عملاً یک کف تاریخی جدید برای آن محسوب می‌شود. این آمار نشان‌گر افزایش تمایلات سرمایه‌گذارن برای هولد بیت کوین و عدم فروش آن است و منتظرند تا قیمت به سقف تاریخی جدید خود برسد. از این شرایط می‌توان برداشت کرد که سرمایه‌گذاران برای فروش، به سود غیرواقعی بیشتری نیاز دارند.


تاریخچه بازار بیت کوین نشان داده که عملکرد هولدرهای بلندمدت در هر سایکل متفاوت بوده و به ۲ دوره فروش سنگین و هولد سنگین قابل دسته‌بندی است؛ پیش از بازگشت بیت کوین به سقف تاریخی قیمت، عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت وارد یک دوره انباشت طولانی می‌شود و مجموع عرضه هولدشده معمولاً افزایش پیدا می‌کند.

به همین ترتیب، زمانی که در یک سایکل سقف تاریخی قیمت شکسته می‌شود، هولدرهای بلندمدت برای فروش انگیزه پیدا کرده و عرضه در اختیار آن‌ها، کاهش قابل توجهی را تجربه می‌کند و کوین‌های آن‌ها با قیمتی بالاتر، به سرمایه‌گذاران جدید فروخته می‌شود.

سود و ضرر هولدرهای بیت کوین
عرضه در سود و ضرر هولدرهای بیت کوین – Glassnode


اما خلاف سایکل‌ها قبلی، هولدرهای بلندمدت در بازار خرسی سال ۲۰۲۲ مقاومت بالایی از خود نشان داده و فروش کمتری از آن‌ها طی این دوره دیده شده و روند کلی عرضه در اختیار آن‌ها، صعودی بوده است. این شرایط منجر به کاهش عرضه بیت کوین در بازار شده که در گزارشات هفته‌های گذشته به آن پرداخته‌ایم.


برای جمع‌بندی این موضوع در تحلیل آنچین بیت کوین، می‌توان از اندیکاتور باینری فروش (Spending Binary Indicator / SBI) استفاده کرد که نشان می‌دهد فروش هولدرهای بلندمدت، تا چه میزان قدرت کاهش عرضه کل در اختیار آن‌ها را داشته است. این شاخص در حال حاضر می‌گوید این دسته از سرمایه‌گذاران بیت کوین، در سطح پایینی مشغول فروش هستند و عرضه این رمزارز در بازارها همچنان تحت فشار قرار دارد.


با ادغام اندیکاتور SBI، سطح نسبی قیمت اسپات بیت کوین و قیمت تمام‌شده خرید هولدرهای بلندمدت، می‌توان شاخصی برای ارزیابی تمایلات و سنتیمنت (Sentiment) بازار به‌دست آورد. از برآیند این تحلیل، می‌توان عملکرد هولدرهای بلندمدت بیت کوین را به ۴ دوره مختلف دسته‌بندی کرد:

  • کاپیتولاسیون (Capitulation) که طی آن، قیمت اسپات بیت کوین از قیمت تمام‌شده خرید هولدرهای بلندمدت پایین‌تر بوده و تشدید فشار فروش از سوی آن‌ها، به‌دلیل ترس و تنگناهای مالی بوده است.
  • دوره انتقال (Transition)، یعنی هنگامی که قیمت فعلی کمی بالاتر از قیمت تمام‌شده خرید هولدرها بوده و فروش از سوی آن‌ها در مقادیر کم و هر چندوقت یک‌بار صورت گرفته است.
  • تعادل (Equilibrium) که با بهبود قیمت پس از یک بازار نزولی طولانی اتفاق می‌افتد و تعادلی نسبی میان عرضه و تقاضا با نقدینگی کم ایجاد می‌شود. هولدرهای بلندمدت زمانی طی این دوره فشار فروش را بالا می‌برند که قیمت یک رالی یا اصلاح ناگهانی را تجربه کند.
  • رضایت و سرخوشی (Euphoria) که طی آن، معمولاً با بازگشت قیمت به سقف‌ تاریخی قبلی، نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی (MVRV) هولدرهای بلندمدت بیت کوین به سطح ۳.۵ واحد رسیده و میانگین سود این هولدرها، به ۲۵۰ درصد می‌رسد. بازار طی این دوره‌ها اصطلاحاً وارد دوره «یوفوریا» شده و سرمایه‌گذاران در سطوح سنگینی تمایل به فروش دارایی‌های خود پیدا می‌کنند.
فروش و هولد هولدرهای بیت کوین
تغییر رفتار هولدرهای بلندمدت بیت کوین در دوره‌های مختلف – Glassnode


در پی رشد قیمت بیت کوین بالاتر از ۳۷,۱۰۰ دلار، نرخ سود هولدرهای بلندمدت از ۵۰ درصد فراتر رفت و فروش دارایی‌های این دسته از فعالان بازار نیز، افزایش پیدا کرد و نخستین فروش نسبتاً سنگین طی دوره یوفوریا از سوی آن‌ها مشاهده شد.


در نتیجه این تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نوشت که در پی رالی اخیر قیمت، حجم کوین‌های در سود به سطوحی رسید که طی دوسال اخیر بی‌سابقه بوده است. اما میزان سود غیرواقعی این کوین‌ها همچنان در سطوحی پایین باقی مانده و از این رو، سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین انگیزه کافی برای برداشت سود خود ندارند.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱۷ آبان

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، عرضه بیت کوین در بازارها نسبت به تاریخچه خود به سطوح بسیار پایینی رسیده و کوین‌های در اختیار هولدرهای بلندمدت نیز، شاهد یک سقف تاریخی جدید هستند. تحلیل آنچین بیت کوین نشان از روند انباشتی قوی دارد و شاخص‌های متعددی این آمارها را تایید می‌کنند.


رویداد هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) تقریباً ۱۶۵ روز دیگر اجرا می‌شود و این‌طور که پیدا است، ETF های اسپات بیت کوین نیز تاییدیه خود را خواهند گرفت. از این رو، ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران مثبت و در حال تقویت است. حال شاید یکی از سوالات مهم این باشد که چه میزان از عرضه بیت کوین دائماً در بازارها می‌چرخد و نسبت آن با کوین‌های هولدشده در کیف پول‌ها چقدر است؟!


بر اساس آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۳۵,۲۹۲ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، نزدیک به ۱ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۱۷ آبان

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

طبق گزارش هفتگی تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم تحلیل‌گر گلس‌نود (Glassnode)، قیمت ارزهای دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا به امروز، روند رو به رشدی داشته و عملکرد خوبی را ثبت کرده‌اند. اما علی‌رغم این موضوع، هولدرهای بیت کوین همچنان به استراتژی هولد خود کاملاً پایبند بوده و کوین‌هایی که بیش از یک سال قدمت دارند، بیشترین بخش عرضه بیت کوین را به خود اختصاص داده‌اند.


گلس‌نود در جزئیات این آمار نوشت که ۶۸.۸ درصد از عرضه در گردش بازار بیت کوین، برای آخرین بار بیش از یک سال گذشته خرید و فروش شده است، ۵۷.۱ درصد از این آمار متعلق به کوین‌هایی با قدمت بیش از دو سال است، ۴۱.۱ درصد از این کوین‌ها برای آخرین بار بیش از ۳ سال قبل خرید و فروش شده‌ و ۲۹.۶ درصد از عرضه به گردش درآمده بیت کوین نیز، متعلق به کوین‌هایی است که برای آخرین بار در ۵ سال قبل یا بیشتر خرید و فروش یا منتقل شده‌اند.


در این‌جا، مشاهده شده که شاخص عرضه غیرفعال بیت کوین (Bitcoin Illiquid Supply) که کوین‌های قدیمی و دست‌نخورده را ارزیابی می‌کند، به یک سقف تاریخی جدید در ۱۵.۴ میلیون واحد بیت کوین رسیده است. تغییرات عرضه غیرفعال بیت کوین معمولاً همزمان با برداشت بیت کوین از صرافی‌ها صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد سرمایه‌‌گذاران تمایل به خروج کوین‌های خود از بازار و هولد آن در کیف پول‌های شخصی دارند. این آمار از می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) تا کنون، ۱.۷ میلیون واحد برآورد شده است.

عرضه بیت کوین
تغییرات عرضه غیرفعال بیت کوین طی چندسال اخیر – Glassnode


این روند در تغییرات ماهانه عرضه غیرفعال بیت کوین نیز دیده می‌شود که شاهد رشد بوده و در هر ماه، بیش از ۷۱,۰۰۰ واحد بیت کوین افزایش داشته است. به‌علاوه، خالص تغییرات موجودی هولدرها که تحت عنوان عرضه ذخیره‌شده (Vaulted Supply) در فریم‌وُرک آنچین کوین‌تایم (Cointime) نیز شناخته می‌شود، از ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) روندی صعودی داشته و به‌ویژه پس از سقوط ترا (Terra / LUNA) و کمپانی‌های کریپتویی در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است که یعنی سرمایه‌گذاران مشغول انباشت و هولد بیت کوین بوده‌اند.


اکنون با توجه به این تحولات، در مقایسه عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت با کوتاه‌مدت بیت کوین، یک واگرایی دیده می‌شود و میزان کوین‌های هولدرهای بلندمدت به یک سقف تاریخی جدید و همین آمار میان هولدرهای کوتاه‌مدت، به کف‌های تاریخی خود رسیده است. این تغییرات باعث شده که میزان فروش بیت کوین و در نتیجه عرضه آن در بازار، دچار کاهش شود.


در همین راستا، این فعالیت هولدرهای بلندمدت به این معنی است که این دسته از فعالان بازار منتظرند تا قیمت بیت کوین به سقف تاریخی جدید خود برسد و بعد از آن برای فروش اقدام کنند. اکنون، نسبت عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت با کوتاه‌مدت، از جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) به بعد شاهد سقف‌های جدیدی بوده که اختلاف زیاد میان عرضه غیرفعال و فعال و همچنین، فشار در عرضه بیت کوین را نشان می‌دهد.

نسبت عرضه بیت کوین
نسبت عرضه بیت کوین میان هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت – Glassnode


در راستای این مبحث، تحلیل آنچین بیت کوین را با بررسی شاخص نسبت فروش به هولد (Activity-to-Vaulting Ratio) بیت کوین یا “A2VR” پیش می‌بریم که واگرایی یا اختلاف مذکور را در مقیاسی بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این شاخص در واقع از طریق بازه‌های زمانی هولد سرمایه‌گذاران (به ازای هر روز یا تشکیل بلوک جدید)، موجودی کل کوین‌های فعال و غیرفعال را مورد مقایسه قرار می‌دهد.


این شاخص نشان می‌دهد که در روندهای صعودی، هولدرهای کوین‌های قدیمی شروع به فروش در سطحی گسترده می‌کنند و کوین‌های زیادی در بازار توسط آن‌ها توزیع می‌شود. به همین ترتیب، در روندهای نزولی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند موجودی خود را حفظ کنند و در بازارها فعالیتی نداشته باشند و این رفتار در دوره‌های نزولی، از سوی سرمایه‌گذاران بلندمدت پررنگ‌تر می‌شود.


با توجه به نمودار زیر، شاخص A2VR بیت کوین از ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تا کنون روندی نزولی داشته و از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) به بعد، شیب این روند شدیدتر شده است. اکنون، این شاخص به کف‌های نزدیک به سال‌های ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ رسیده که پس از این دوره‌ها، بیت کوین وارد یک بازار صعودی بزرگ شده است.

شاخص A2VR بیت کوین
تغییرات شاخص A2VR بیت کوین طی چندسال اخیر – Glassnode


در این‌جا می‌توان این شرایط را از طریق فعالیت فروش سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار داد. شاخص نسبت ریسک فروش (Sell-Side Risk Ratio)، ابزار مناسبی جهت ارزیابی میزان خالص سود یا ضرر کوین‌های هولدشده با توجه به ارزش واقعی بازار بیت کوین (Realized Cap) است. زمانی که این شاخص افزایش پیدا می‌کند، به این معنی است که سرمایه‌گذاران به‌طور کل، کوین‌های خود را در سود یا ضرری بزرگ با توجه به قیمت تمام‌شده خرید (Cost Basis) خود می‌فروشند. به همین ترتیب، کاهش در این شاخص به این معنی است که اکثریت کوین‌ها نزدیک به سطح بریک‌ایون (نه سود و نه ضرر / BreakEven) فروخته شده‌اند.


در این‌ مبحث، تنها به بررسی فعالیت هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین می‌پردازیم، چرا که تنها عامل تغییرات قیمت روز بیت کوین، فعالیت این دسته از سرمایه‌گذاران بوده است. پس از رسیدن قیمت بیت کوین به ۳۵,۰۰۰ دلار، نسبت ریسک فروش از کف‌های تاریخی خود جهشی صعودی داشته که فعالیت کوین‌های تازه خریداری‌شده را نشان می‌دهد و به‌معنی برداشت سود هولدرهای کوتاه‌مدت است.

هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین
میزان ریسک فروش هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین – Glassnode


البته این شاخص برای هولدرهای بلندمدت نیز افزایشی ناچیز داشته، اما همچنان در کف‌های تاریخی خود قرار دارد. در حال حاضر، عملکرد این شاخص ساختاری مشابه با بازار سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ دارد که در این سال‌ها نیز، عرضه بیت کوین محدود شده و تحت فشار قرار گرفته است.


در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود پس از بررسی عرضه بیت کوین و مدت‌زمان غیرفعال بودن موجودی سرمایه‌گذاران، وضعیت عرضه این رمزارز را با توجه به میزان موجودی کیف پول‌ها مورد بررسی قرار داد. شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score) که تغییرات عرضه بیت کوین را بر اساس موجودی گروه‌های مختلف ارزیابی می‌کند، تحولاتی غیرعادی را از اواخر ماه اکتبر تا به امروز تجربه کرده است.


به‌طور کل، موجودی کیف پول گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در سال ۲۰۲۳ روندی افزایشی داشته است. اما در سال میلادی جاری، دوره‌های خروج کوین‌ها از کیف پول فعالان بازار تغییراتی متفاوت داشته و عملکرد سرمایه‌گذاران در این دوره‌ها، عکس فعالیت رایج آن‌ها بوده است. در صورتی که در دوره‌هایی که قیمت روندی افزایشی را سپری می‌کند، سرمایه‌گذاران اغلب دارایی خود را از کیف پول‌ها خارج و در بازارها به فروش می‌رسانند. این پدیده نشان می‌دهد که اطمینان سرمایه‌گذاران به بیت کوین و عملکرد قیمت آن بیشتر شده و این رفتار رایج فعالان بازار، تغییری اساسی داشته است.


اگر از میان این نهادها، به بررسی فعالیت اعضای کوچک‌تر یعنی میگوها (موجودی‌های کمتر از ۱ واحد BTC)، خرچنگ‌ها (۱ تا ۱۰ واحد BTC) و ماهی‌ها (۱۰ تا ۱۰۰ واحد BTC) بپردازیم، می‌بینیم که این گروه از فعالان بازار به‌شدت مشغول انباشت بیت کوین بوده‌اند. این روند انباشت از می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) تا کنون ادامه داشته و ۹۲ درصد از کوین‌های تازه استخراج‌شده را در بر گرفته است.

میگوها و ماهی های بیت کوین
وضعیت عملکرد میگوها و ماهی‌های بیت کوین – Glassnode


در بخش نهایی تحلیل هفتگی آنچین بیت کوین، میزان توزیع خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش‌ها در ناحیه سود واقعی (UTXO Realized Profit Distribution / URPD) مورد بررسی قرار گرفت و آمار زیر از آن به‌دست آمد:

  • بخش بزرگی از عرضه بیت کوین طی سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۳ و بین سطوح ۲۶,۰۰۰ دلار تا ۳۱,۰۰۰ دلار انباشت شده است.
  • یک شکاف بین سطوح ۳۱,۰۰۰ دلار تا ۳۳,۰۰۰ دلار دیده می‌شود که قیمت به‌سرعت از این ناحیه عبور کرده است.
  • بخش قابل توجهی از عرضه به‌تازگی بین سطوح ۳۳,۰۰۰ دلار تا ۳۵,۰۰۰ دلار خرید و فروش شده است.
  • قیمت تمام‌شده خرید تقریباً ۶۲۰ واحد بیت کوین مربوط به سایکل بازار ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، بین ۳۵,۰۰۰ دلار تا ۴۰,۰۰۰ دلار برآورد شده است.


اکنون با دسته‌بندی آمار فوق به هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت کوین، مشاهده می‌شود که اکثریت هولدرهای کوتاه‌مدت در ناحیه سود قرار دارند و قیمت تمام‌شده خرید آن‌ها بین ۲۵,۰۰۰ دلار تا ۳۰,۰۰۰ دلار بوده است. افزایش شاخص نسبت ریسک فروش هم با برداشت سود این سرمایه‌گذاران هم‌خوانی داشته و به این معنی است که سرمایه‌گذاران جدید، در محدوده قیمتی فعلی خرید بیت کوین را انجام داده‌اند.

هولدرهای بیت کوین
موجودی در اختیار گروه‌های هولدر بیت کوین – Glassnode


به‌طور کل، از این آمار مشخص می‌شود که محدوده ۳۰,۰۰۰ دلار تا ۳۱,۰۰۰ دلار، ناحیه جذابی برای خریداران و فروشندگان بوده و بخش بزرگی از عرضه و قیمت تمام‌شده خرید بیت کوین را شامل می‌شود. با توجه به این‌که از این ناحیه تا ۳۵,۰۰۰ دلار حجم معاملات و تراکنش‌ها کاهش یافته، انتظار می‌رود در صورت بازگشت قیمت به ۳۰,۰۰۰ دلار، بازار واکنش قابل توجهی را نشان دهد. این ناحیه با میانگین واقعی قیمت بازار (True Market Mean Price) نیز که در گزارشات قبلی مورد بررسی قرار گرفت، مطابقت دارد.


در نتیجه این تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نوشت شاخص‌های زیادی کاهش عرضه بیت کوین در بازارها را نشان می‌دهند که حتی به کف‌های چندساله نیز نزدیک شده است. این یعنی که سرمایه‌گذاران تعهد زیادی به هولد بیت کوین پیدا کرده که با توجه به رشد قیمت از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون، عملکرد خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. با توجه به هاوینگ بعدی بیت کوین در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) و ذهنیت مثبت در برابر تایید ETF های اسپات، ماه‌های آتی شرایط مطلوب و جذابی را برای سرمایه‌گذاران بیت کوین در پی خواهند داشت.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۳ آبان

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین طی رشد قیمت روزهای اخیر خود به سقف‌های سالانه جدیدی رسید و از میانگین قیمت سالانه در ۳۰,۰۰۰ دلار عبور و به‌سمت ۳۵,۰۰۰ دلار شروع به حرکت کرد. بازار بیت کوین با قدرتی که پیدا کرد موفق شد چندین میانگین متحرک مهم و سطوح قیمتی روانی (Psychological Price Levels) را پشت سر بگذارد و تحلیل آنچین بیت کوین را بیش از پیش هائز اهمیت کند.


در حال حاضر، مجموعه‌ای از میانگین متحرک‌های ساده (SMAs) قیمت در نزدیکی ۲۸,۰۰۰ دلار به یکدیگر رسیده‌اند و طی ماه‌های سپتامبر و اکتبر، حمایت خوبی را برای قیمت در این ناحیه تشکیل داده‌اند. اکنون پس از یک ماه تثبیت و روند صعودی، قیمت بیت کوین موفق شد شکست صعودی قدرتمندی را در میانگین متحرک‌های ساده ۱۱۱ روزه، ۲۰۰ روزه و ۲۰۰ هفته‌ای ایجاد کند.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۳۳,۸۳۵ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۵۹ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۳ آبان

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

طبق گزارش هفتگی تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم تحلیل‌گر گلس‌نود (Glassnode)، زمانی که بازار رشد قابل توجهی را ثبت می‌کند، تحلیل‌گران ابتدا به بررسی معاملات اهرم‌دار در بازار مشتقات (Derivatives) جهت شناسایی دلیل رشد قیمت‌ها می‌پردازند. شاخص اپن اینترست (سود باز / Open Interest) بیت کوین در رو ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با از دست‌رفتن ۲۵,۰۰۰ واحد بیت کوین در موقعیت‌های معاملاتی، کاهشی ۸.۳ درصدی را تجربه کرد. در پی رشد قیمت بیت کوین تا ۳۵,۰۰۰ دلار در ۲۳ اکتبر (۱ آبان)، این اتفاق مجدداً تکرار شد و ۳۵,۰۰۰ واحد دیگر از اپن اینترست بیت کوین خارج شد.

اپن اینترست بیت کوین
تغییرات اپن اینترست بیت کوین در بازارهای فیوچرز – Glassnode


طی تاریخ‌های مذکور، به‌ترتیب ۵۶ میلیون دلار و ۱۲۵ میلیون دلار از پوزیشن‌های شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) بیت کوین لیکویید شدند که در سال ۲۰۲۳ رقم قابل توجه و کم‌سابقه‌ای بوده و می‌توان آن را با ۱۵۵ میلیون دلار لیکوییدی معاملات در ماه ژانویه (بهمن ۱۴۰۱) و ۲۲۰ میلیون دلار لیکوییدی پوزیشن‌های لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) در ماه آگوست (شهریور) مورد مقایسه قرار داد.


گلس‌نود در این بخش از تحلیل آنچین بیت کوین، نمودار زیر را توسعه داده که در آن مجموع ۳۰ روزه لیکوییدی پوزیشن‌های لانگ و شورت در بازار فیوچرز (آتی / Futures) را محاسبه کرده و خالص موجودی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است. در این نمودار پیدا است که در بخش بزرگی از سال ۲۰۲۳، بیشتر پوزیشن‌های لانگ دچار لیکوییدی شده‌اند. اما اکنون که میزان خالص این لیکوییدی‌ها محاسبه شده، مشاهده می‌شود که بیشترین لیکوییدی معاملات طی ۳۰ روز گذشته مربوط به پوزیشن‌های شورت بیت کوین بوده که اغلب با سقف‌ها و کف‌های قیمت و سایر شاخص‌های بازار همراه بوده است.

لیکوییدی معاملات بیت کوین
تغییرات لیکوییدی پوزیشن‌های لانگ و شورت بیت کوین – Glassnode


در عوض، فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) بیت کوین در معاملات فیوچرز به‌طور کل تغییر چندانی نداشته و این دسته از معاملات طی سال ۲۰۲۳، اغلب با بیش از ۶ درصد نرخ بازده سالانه همراه بوده که در برابر بازده اوراق خزانه آمریکا نیز، رقم بالاتری است. فاندینگ ریت بیت کوین طی ریزش قیمت در ماه آگوست از ۷.۵ درصد به ۲.۵ درصد کاهش داشت و با وجود رشد خود طی روزهای اخیر، همچنان در سطح پایینی قرار دارد که نشان می‌دهد رشد قیمت اخیر بیت کوین، تاثیر کمی از سوی معاملات اهرم‌دار گرفته است.


ناگفته نماند که اپن اینترست بیت کوین در معاملات آپشنز (اختیار / Options) رشدی ۸۰ درصدی داشته که نشان از جذب معامله‌گران بیشتر به این نوع معاملات بیت کوین دارد که در ساختار بازار بیت کوین تغییراتی را ایجاد خواهد کرد.


اما در تحلیل آنچین بیت کوین طی هفته‌ای که گذشت، مشخص شد رشد قیمت اخیر نه‌تنها چندین اندیکاتور تکنیکال را متحول ساخته، بلکه در دو شاخص آنچین مهم مرتبط با قیمت پایه (Cost Basis) بیت کوین تغییراتی را ایجاد کرده است.

این شاخص‌های آنچین مشابه با اندیکاتورهای تکنیکال، نواحی مهم روانی در بازار و متعاقباً تغییر رفتار سرمایه‌گذاران در آن‌ها را نشان می‌دهند. در این راستا، گلسنود و کمپانی آرک اینوست (ARK Invest) با استفاده از ابزارهای تحلیل کوین‌تام اِکِنامیکس (Cointime Economics)، یک شاخص تحت عنوان «میانگین واقعی قیمت بازار» (True Market Mean Price) برای بیت کوین طراحی کردند که در تشخیص و تحلیل میانگین قیمت تمام‌شده فروش یا خرید سرمایه‌گذاران ابزار کارآمدی است.

این شاخص هم‌اکنون در سطح ۲۹,۷۸۰ دلار قرار دارد و بیت کوین نیمی از تاریخچه بازار خود را بالاتر از این سطح، و نیمه دیگر را پایین‌تر از آن معامله شده است. حال با اتمام سایکل بازار ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ و عبور قیمت بیت کوین از میانگین واقعی قیمت خود، اکثریت سرمایه‌گذاران در ناحیه سود غیرواقعی (Unrealized Profit) قرار گرفته‌اند.

میانگین قیمت واقعی بازار بیت کوین
شاخص Cointime میانگین قیمت واقعی بازار بیت کوین – Glassnode


در حال حاضر حتی قیمت تمام‌شده خرید هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) بیت کوین نیز پایین‌تر از این شاخص در سطح ۲۸,۰۰۰ دلار قرار دارد که به‌طور میانگین، این دسته از سرمایه‌گذاران را در سود ۲۰ درصدی یا بیشتر نشان می‌دهد. نمودار زیر نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی (MVRV Ratio) هولدرهای کوتاه‌مدت را به‌تصویر کشیده که خطوط قرمزرنگ دوره‌هایی از بازار را نشان می‌دهند که بیت کوین پایین‌تر از قیمت تمام‌شده خرید هولدرها معامله شده و خطوط سبزرنگ، نشان‌گر معامله بیت کوین در سطوحی بالاتر از قیمت تمام‌شده برای هولدرهای کوتاه‌مدت است.


در این نمودار پیدا است که این شاخص که بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تا ۲۰ درصد یا بیشتر عملکردی منفی داشته است. این در حالی است که طی ریزش بیت کوین در آگوست (شهریور) گذشته، نسبت MVRV کاهشی ۱۰ درصدی را تجربه کرده که در مقایسه با سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، می‌توان گفت که بیت کوین در آگوست و بعد از آن، با حمایت سرمایه‌گذاران روبرو شده که در نهایت منجر به رشد قیمت طی روزهای اخیر شده است.

هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین
نسبت MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین – Glassnode


شاخص نسبت MVRV در واقع سودآوری کوین‌هایی را نشان می‌دهد که توسط هولدرهای کوتاه‌مدت نگهداری شده و خرج نشده‌اند. اما مشابه با این شاخص، اندیکاتوری دیگر تحت عنوان «نسبت سود خروجی خرج‌شده» یا SOPR وجود دارد که سودآوری کوین‌هایی را نشان می‌دهد که توسط هولدرهای کوتاه‌مدت فروخته یا خرج شده است. از بررسی این شاخص‌ها، مشخص می‌شود که میانگین قیمت خرید بیت کوین توسط هولدرهای کوتاه‌مدت چقدر بوده است.


در نمودار زیر پیدا است که اندیکاتور SOPR نیز مشابه با نسبت MVRV، در بازار سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کاهش نسبی داشته و طی هفته جاری، به ناحیه مثبت خود بازگشته است. چنین عملکردی نشان می‌دهد که این هولدرها نسبت به بازار خرسی سال ۲۰۲۲ کمتر دچار ترس شده‌اند، اطمینان بیشتری به عملکرد بیت کوین پیدا کرده و قیمت تمام‌شده در فروش‌ها نزدیک به قیمت تمام‌شده کوین‌هایی است که هولد شده‌اند.

اندیکاتور SOPR بیت کوین
تغییرات اندیکاتور SOPR بیت کوین برای هولدرهای کوتاه‌مدت – Glassnode


در بخش پایانی تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود واکنش هولدرهای بلندمدت به رشد قیمت اخیر بیت کوین را نیز مورد بررسی قرار داد. با رشد بیت کوین به سقف‌های سال ۲۰۲۳، بخش بزرگی از عرضه در اختیار این دسته از سرمایه‌گذاران که در ناحیه ضرر بوده، اکنون وارد محدوده سود شده است. اکنون ۴.۷ میلیون واحد بیت کوین به کوین‌های در محدوده سود افزوده شده و در مجموع، ۸۱ درصد از عرضه کل بیت کوین را در ناحیه سود نشان می‌دهد که یعنی بازار در ناحیه مثبت و سبز خود قرار دارد.


اما هولدرهای بلندمدت بیت کوین در رالی (حرکت صعودی / Rally) اخیر، به‌طرز عجیبی واکنشی نشان نداده و مجموع کوین‌های تحت اختیار آن‌ها به یک سقف تاریخی جدید در سطح ۱۴,۸۹۹,۰۰۰ واحد بیت کوین رسیده است. تداوم این روند افزایشی نشان از محبوبیت استراتژی هولد در برابر برداشت سود در بازه کوتاه‌مدت، یعنی افزایش تعداد هولدرهای بلندمدت دارد. در حال حاضر، ۲۹.۶ درصد از عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت بیت کوین در ناحیه ضرر قرار دارد که با توجه به روند بهبود بازار از کف‌های سال ۲۰۲۲ تا کنون، رقم بالایی بوده و مشابه با کف‌های قیمت در انتهای سال ۲۰۱۵، ابتدای ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ است.


در راستای این موضوع، امتیاز Z یعنی بازه ۲ ساله تغییرات عرضه بیت کوین نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ این یعنی بازه‌هایی که طی آن‌ها، کوین‌هایی که بیشتر از ۱ سال هولد شده‌اند با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به ۲ سال گذشته یا نیمی از سایکل هاوینگ، فروخته یا خرج شده‌اند.

با توجه به نمودار زیر، دوره‌هایی که بالاترین میزان فروش (نواحی سبزرنگ) را داشته، با بیشترین میزان برداشت سود طی دوره‌های صعودی یا فروش از روی ترس در بازارهای نزولی تلاقی زمانی داشته‌اند. البته در حال حاضر در دوره‌ای قرار داریم که موجودی هولدرها بدون تغییر باقی مانده و امتیاز Z منفی است. این مسئله نشان می‌دهد که مقدار کمی از کوین‌های قدیمی بیت کوین دوباره به عرضه در گردش بازار درآمده‌اند.

عرضه در گردش بیت کوین
امتیاز Z عرضه دوباره به گردش درآمده بیت کوین – Glassnode


در نتیجه این گزارش هفتگی از تحلیل آنچین بیت کوین، گلسنود نوشت که با رشد قیمت و عبور بیت کوین از مرز ۳۰,۰۰۰ دلار و تداوم مسیر صعودی، بازار این رمزارز قدرت کافی برای شکست چندین میانگین متحرک مهم از جمله میانگین متحرک‌های ساده ۲۰۰ روزه و ۲۰۰ هفته‌ای را پیدا کرد و از شاخص میانگین قیمت واقعی بازار و قیمت تمام‌شده خرید هولدرهای کوتاه‌مدت نیز عبور کرده است.


اکنون بخش بزرگی از عرضه و سرمایه‌گذاران بیت کوین بالاتر از مرز ۲۸,۰۰۰ دلاریِ بریک‌ایون (Break-Even) قرار دارند. این شرایط بستر تداوم روند صعودی قیمت را فراهم ‌می‌کند یا حداقل، بازار از چندین شاخص و اندیکاتور مهم عبور کرده که ذهنیت فعالان بازار را در مورد بیت کوین تغییر می‌دهد و عملکرد قیمت در هفته‌های پیش رو را بیش از پیش مهم نشان می‌دهد.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۶ مهر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، در گزارش هفتگی تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، گردش سرمایه بیت کوین تحت اختیار هولدرها و معامله‌گران با توجه به سطح قیمت خرید آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و شاخص‌های ارزش بازار واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Cap) و سود و زیان خالص غیرواقعی (NUPL) نیز برای ارائه یک تصویر واضح‌تر از عملکرد فعالان بازار به‌کار گرفته شدند.


در بازارهای سنتی شاخص مارکت کپ (Market Capitalization) یا ارزش بازار، معمولاً نخستین معیاری است که برای ارزیابی یک دارایی مورد استفاد قرار می‌گیرد. اما در بازار ارزهای دیجیتال، یک شاخص دیگر بر اساس داده‌های آنچین از مارکت کپ یک رمزارز تحت عنوان ارزش بازار واقعی گرفته می‌شود که هزینه کل خرید هر واحد از یک رمزارز در زمان آخرین انتقال آن‌ها از یک سرمایه‌گذار به یک سرمایه‌گذار دیگر را نشان می‌دهد. این شاخص اطلاعات دقیق‌تر و معتبرتری از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در یک ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۲۸,۶۰۱ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۸۵ درصد رشد قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۶ مهر

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

مارکت کپ بیت کوین معمولاً در اوج بازارهای خرسی یا نزولی، پایین‌تر از ارزش بازار واقعی قرار می‌گیرد و در اکثریت مواقع، مارکت کپ بالاتر از ارزش بازار واقعی بوده که نشان‌دهنده مجموع سود غیرواقعی یا تحقق‌نیافته (Unrealized Profit) سرمایه‌گذاران است. مارکت کپ بیت کوین طی شش ماه دوم سال ۲۰۲۲ پایین‌تر از ارزش بازار واقعی بود و از آن زمان تا کنون، از ۳۹۶ میلیارد دلار به ۵۲۴ میلیارد دلار رشد پیدا کرده است.


از سویی دیگر، ارزش بازار واقعی بیت کوین طی بازارهای خرسی کاهش یا افزایشی جزئی را تجربه می‌کند، چرا که بیت کوین میان فعالان بازار دست‌به‌دست شده و قیمت خرید پایین‌تری را پیدا می‌کند. طی این دوره از بازار، معمولاً این بیت کوین‌ها به‌تدریج وارد کیف پول هولدرهای بلندمدت می‌شوند و برای زمان بیشتری غیرفعال باقی می‌مانند.


پلتفرم گلس‌نود در تحلیل آنچین بیت کوین خود این روند را با نمودار امواج هولدرهای ارزش واقعی بیت کوین (Realized Cap Age Band HODL Wave) به‌تصویر کشید که در واقع درصد انتقال بیت کوین بین هولدرهای مختلف را از ارزش بازار واقعی نشان می‌دهد.

ارزش بازار واقعی بیت کوین
عملکرد سرمایه‌گذاران در حفظ ارزش بازار واقعی بیت کوین – Glassnode


طی دوره‌های صعودی بازار، کوین‌های قدیمی‌تر BTC از هولدرهای بلندمدت به سرمایه‌گذاران جدید (اغلب هولدرهای کوتاه‌مدت) انتقال پیدا می‌کنند و در نمودار، امواج دارای رنگ‌های گرم بزرگ‌تر می‌شوند و امواج با رنگ‌های سرد متراکم و کوچک می‌شوند. به همین ترتیب در دوره‌های نزولی بازار، معامله‌گران و هولدرهای کوتاه‌مدت تمایل خود را به بیت کوین از دست داده و کوین‌ها را به هولدرهای بلندمدت انتقال می‌دهند و در نمودار، امواج سرد منبسط شده و امواج گرم کوچک می‌شوند.


در بخش بعدی، چرخه‌ها یا سایکل‌هایی از بازار بررسی شدند که در آن‌ها هولدرهای بلندمدت فعالیت داشته‌اند. این دوره‌ها معمولاً بیت کوین‌هایی را نشان می‌دهند که بین ۶ ماه تا ۳ سال غیرفعال بوده‌ و همچنین دوره‌هایی که موجودی هولدرها در بازارهای خرسی به حداکثر و در بازارهای گاوی به کمترین میزان خود می‌رسد.

سرمایه در گردش بیت کوین
تغییرات گردش بیت کوین در سایکل‌های ۱ تا ۲ ساله – Glassnode


در نمودار بالا مشخص است که در بازه‌های ۱ تا ۲ ساله، بیشترین سرمایه در اختیار هولدرها معمولاً با پایین‌ترین سطوح قیمت بیت کوین در بازارهای خرسی تلاقی زمانی داشته که یعنی هولدرها در این دوره‌ها بیشترین میزان انباشت را داشته و یک کف را برای بازار تشکیل داده‌اند. در همین راستا، بیت کوین در اختیار این هولدرها در اوج بازارهای گاوی به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و با توزیع کوین‌ها در بازار، تقاضای سنگین موجود را پاسخ می‌دهند.


از طرفی دیگر، تقاضای به‌وجود آمده از سوی سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و معامله‌گران شکل می‌گیرد که شامل جدیدترین کوین‌های در گردش بازار می‌شود. این فعالیت‌ها دقیقاً عکس فعالیت هولدرهای ۶ ماهه تا ۳ ساله بیت کوین است که در دوره‌های صعودی بازار به اوج خود می‌رسد و در بازارهای خرسی کاهش پیدا می‌کند.


حال می‌توان این گردش سرمایه در بازار بیت کوین را به دو بخش اصلی تقسیم کرد؛ شاخص کوتاه‌مدت به رنگ قرمز در نمودار زیر که مقدار بیت کوین انتقال داده‌شده از ارزش بازار واقعی طی ۳۰ روز اخیر را نشان می‌دهد که بیان‌گر تقاضای جدید از سوی سرمایه‌گذاران جدید و متعاقباً، تزریق سرمایه جدید به بازار بیت کوین است. بخش دوم شاخص بلندمدت به رنگ آبی است که رشد عرضه را طی دوره‌های تشکیل کف در بازارهای خرسی را نشان می‌دهد که در واقع انباشت و نگهداری بیت کوین توسط هولدرهای بلندمدت در بازه‌های ۱ تا ۲ ساله بازارهای نزولی است.

گردش سرمایه بیت کوین
نسبت گردش بیت کوین میان هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت – Glassnode


طبق نمودار بالا، شاخص بلندمدت در بازارهای خرسی افزایش یافته و بیش از ۱۵ درصد از سرمایه موجود در بیت کوین را به خود اختصاص می‌دهد. این عملکرد روند انباشت قوی‌تر و اطمینان سرمایه‌گذاران در مورد نگهداری بیت کوین را طی این دوره‌ها نشان می‌دهد. این روند زمانی پایان می‌پذیرد که سرمایه جدید به بازار تزریق شده و نقدینگی مورد نیاز هولدرهای بلندمدت جهت خروج از بازار را تامین می‌کند که نتیجه آن، رشد شاخص کوتاه‌مدت است. طی این دوره فشار خرید بیت کوین افزایش یافته و رشد قیمت توجه خریداران جدید را به خود جلب می‌کند.


اکنون اختلاف میان این دو شاخص، شرایط فعلی بازار بیت کوین را بر اساس گردش سرمایه میان هولدرهای بلندمدت (عرضه) و کوتاه‌مدت (تقاضا) را مشخص می‌کند. طبق نمودار زیر، نسبت گردش سرمایه درون هر سایکل‌ بازار (Inter-Cycle Capital Rotation Ratio) به ۱۳ درصد رسیده که شبیه به بازار سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ است. این یعنی که بخش بزرگی از عرضه بیت کوین در اختیار هولدرها است و اکثر بیت کوین‌ها، بیش از ۶ ماه است که غیرفعال باقی مانده و خرید و فروش یا انتقال نداشته‌اند.

چرخش بیت کوین
نسبت گردش بیت کوین در سایکل‌های مختلف بازار – Glassnode


در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، پس از بررسی مدت‌زمان فعالیت گروه‌های سرمایه‌گذاران بیت کوین، فشار مالی و سود و زیان آن‌ها نیز طی دوره‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که قیمت اسپات (Spot) بیت کوین از میانگین قیمت تمام‌شده خرید (Basis Cost) در هر دسته از سرمایه‌گذاران فراتر می‌رود، برداشت سود یا فروش از روی ترس آن‌ها را در پی خواهد داشت.

یکی از معیارهایی که میزان ضررهای غیرواقعی (Unrealized Loss) سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد، شاخص سود و زیان خالص غیرواقعی (Net Unrealized Profit/Loss) بیت کوین یا همان “NUPL” است. این شاخص نشان می‌دهد که هر دسته از هولدرهای بیت کوین به‌طور میانگین، به چه میزان شاهد سود غیرواقعی یا ضرر در سرمایه خود هستند.


در حال حاضر اکثریت فعالان بازار به‌ویژه هولدرهای بلندمدت در ناحیه سود قرار دارند، اما قیمت تمام‌شده خرید هولدرهای کوتاه‌مدت سطح ۲۷,۸۰۰ دلار برآورد شده که شاخص NUPL این دسته از سرمایه‌گذاران را، با اختلافی جزئی بالاتر از مرز خنثی رسانده است. این سرمایه‌گذاران که فعالیت بیشتری را در بازار دارند، هم‌اکنون نزدیک به مرز بدون سود یا ضرر خود یا همان بریک‌ایون (Break-Even) قرار دارند که یعنی ۲۸,۰۰۰ دلار، سطح تایین‌کننده‌ای برای عملکرد آینده بیت کوین است.

شاخص NUPL بیت کوین
نسبت سود و زیان خالص غیرواقعی هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت – Glassnode


در همین راستا و مشابه با تحلیل شاخص امواج هولدرهای ارزش واقعی بیت کوین، مجدداً اختلاف بین شاخص NUPL هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت کوین بررسی شده تا فشار مالی فعلی یا انگیزه برای برداشت سود این سرمایه‌گذاران مقایسه شود.

نسبت سود و زیان خالص غیرواقعی (NUPL Ratio) بیت کوین دیدگاه خوبی در رابطه با ذهنیت و تمایلات هولدرهای بلندمدت (عرضه) در برابر سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (تقاضای جدید) ارائه می‌کند. این شاخص در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ به ناحیه ۰.۲۵- رسیده که مجدداً مشابه با بازار سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ است و یک دوره بهبود قیمت در یک بازار خرسی را نشان می‌دهد.

نسبت NUPL بیت کوین
تغییرات نسبت NUPL بیت کوین در بازارهای نزولی و صعودی – Glassnode


در این تحلیل آنچین بیت کوین، موضوع گردش سرمایه میان هولدرها و معامله‌گران، بر اساس سود و زیان آن‌ها طی سایکل‌های مختلف بازار مورد بررسی قرار گرفت. اختلاف بین سرمایه و سود هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت کوین، افزایش و کاهش قدرت عرضه و تقاضا این رمزارز در بازار را نشان می‌دهد و از بررسی این موارد، می‌توان به این نتیجه رسید که ساختار فعلی بازار بیت کوین، تا حد زیادی مشابه با دوره‌های بهبود قیمت در یک بازار خرسی بزرگ است و شباهت‌های زیادی هم با بازار سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ دارد.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱۹ مهر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، گزارش هفتگی از تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) نشان می‌دهد که بخش بزرگی از کوین‌های BTC بدون تغییر در پلتفرم‌ها و کیف پول‌ها باقی مانده، جریان ورود و خروج سرمایه از بیت کوین رو به کاهش است و هولد بیت کوین، رایج‌ترین استراتژی فعلی میان فعالان بازار است.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۲۷,۰۷۵ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۲.۲۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۱۹ مهر

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

گلس‌نود تحلیل آنچین بیت کوین را با بررسی ساختار بازار خالص سرمایه واقعی (Realized Cap) موجود در بیت کوین آغاز کرد. رمزارز برتر طی شش ماهه ابتدای سال ۲۰۲۳، شاهد یک دوره کم‌قدرت از ورود سرمایه به بازار خود بوده و در پی آن، شاخص خالص سرمایه واقعی تغییری را شاهد نبوده که نشان از عدم توانایی تصمیم‌گیری از سوی فعالان بازار دارد.


روند خنثی این شاخص به این معنی است که مقدار کمی از کوین‌های در گردش بازار شاهد سود یا ضرر زیادی نسبت به قیمت خرید هستند و اکثریت سرمایه‌گذاری‌های بیت کوین، سود یا ضرر ناچیزی را تجربه می‌کنند.

خالص تغییرات جریان ورود و خروج سرمایه به بیت‌کوین
خالص تغییرات جریان ورود و خروج سرمایه به بیت‌کوین – Glassnode


در همین راستا، عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت بیت کوین همچنان به روند صعودی و تشکیل سقف‌های جدید ادامه می‌دهد و تا روز گذشته، به سطح ۱۴،۸۵۹,۰۰۰ واحد رسیده است. این میزان ۷۶.۱ درصد از کل عرضه بیت کوین را در بر می‌گیرد که طی ۵ ماه اخیر، هیچ‌گونه جابه‌جایی در آن‌ها صورت نگرفته است. این شرایط کاهش عرضه در بازارها و عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش بیت کوین را نشان می‌دهد.


این کاهش نقدینگی و نقدشوندگی بیت کوین در بازار، با بررسی جدیدترین و آخرین کوین‌های در گردش طی هفته اخیر (Hot Supply)، مشهودتر است. این شاخص با کاهش به زیر میانگین خود، تضعیف نقدینگی در بازار را نشان داده و نواحی مشخص‌شده در نمودار زیر، نشان می‌دهند وضعیت نقدینگی در بازار بیت کوین مشابه با بازارهای خرسی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ بوده و یک دوره ۵۳۵ روزه را سپری می‌کند.

کوین‌های در گردش بیت‌ کوین
جدیدترین کوین‌های در گردش بیت‌کوین – Glassnode


حجم عرضه بدون تغییر و جابه‌جایی بیت کوین نیز در حال افزایش است و خلاف مجموع موجودی بیت کوین در صرافی‌ها حرکت می‌کند. این واگرایی یکی دیگر از شواهدی است که نشان می‌دهد بیت کوین از صرافی‌ها خارج شده و به کیف پول هولدرهای محض بیت کوین منتقل می‌شود و برچسب «هولدر بلندمدت» را به خود می‌گیرند.

عرضه بیت کوین
عرضه بدون جابجایی بیت‌کوین در برابر عرضه موجود در صرافی‌ها – Glassnode


عرضه در گردش شبکه یا آنچین بیت کوین نشان از کاهش نقل و انتقالات و ورود سرمایه‌های جدید دارد و به همین ترتیب، میانگین ۳۰ روزه و ۳۶۵ روزه موجودی صرافی‌ها (ورود سرمایه به بیت کوین منهای خروج آن)، نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار قرار دارد. این آمار نشان از کاهش چشم‌گیر ۷۵.۵ درصدی نسبت به سقف ۶ میلیارد دلاری در می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) دارد.


در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، میزان سود و ضرر واقعی (Realized Profit & Loss) کوین‌ها بررسی شد که این شاخص نیز کاهش شدیدی داشته و به کف‌های بازار سال ۲۰۲۰ رسیده است. در این‌جا میانگین سود و ضرر واقعی هر یک کوین BTC محاسبه و مشخص شد که اکثریت معاملاتی که انجام شده، پیش از این و آخرین بار نزدیک به سطح قیمت فعلی بیت کوین معامله شده بودند. به این ترتیب، سود و ضرر مالکان این کوین‌ها با هم برابر بوده که یعنی در شرایط تعادل (Equilibrium) قرار دارد و احتمال تشدید نوسانات طی روزها و هفته‌های آتی را سیگنال می‌دهد.

سود ضرر واقعی بیت کوین
تغییرات سود و ضرر هر واحد بیت‌کوین – Glassnode


با توجه به این‌که اکثریت کوین‌های BTC نزدیک به قیمت پایه خرید آن‌ها معامله شده‌اند، بازاری را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران آن هولدرهایی هستند که نسبت به تغییرات قیمت بیت کوین بی‌تفاوت بوده و یا معامله‌گرانی هستند که قصد بهبود موقعیت معاملاتی خود را، البته به‌صورت جزئی دارند.


پلتفرم گلس‌نود در بخش پایانی تحلیل آنچین بیت کوین، با توجه به شرایط مذکور احتمال وقوع آلت سیزن (Altseason) در هفته‌های آتی را مورد بررسی قرار داد. تاریخچه نمودارها نشان می‌دهند که بیت کوین رهبری قیمت‌ها و عملکرد سایر ارزهای دیجیتال را برعهده دارد و آلت سیزن زمانی آغاز می‌شود که اطمینان سرمایه‌گذاران، ابتدا به اتریوم (ETH) بیشتر می‌شود و در ادامه، بخش بزرگ‌تر نقدینگی بازار به‌سمت استیبل کوین‌ها (Stablecoins) و سایر آلت کوین‌های بازار سرازیر می‌شود.

آلت سیزن بیت کوین
شاخص آلت‌سیزن بیت‌کوین – Glassnode


طبق نمودار بالا، گلس‌نود شرایط فعلی بازار را با بررسی دوره‌های ریسک‌پذیری (Risk On) و عدم ریسک‌پذیری (Risk Off) سرمایه‌گذاران تحلیل کرده است. ریسک‌پذیری زمانی اتفاق می‌افتد که هر سه دارایی برتر در بازار یعنی بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها، شاهد ورود سرمایه‌های جدید هستند. در مقابل، عدم ریسک‌پذیری دوره‌ای است که فعالان بازار سرمایه خود را از این سه دارایی خارج می‌کنند.


در بررسی این دوره‌های بازار و دارایی‌های مشخص‌شده، گلس‌نود یک فیلتر جدید تحت عنوان جنون یا هیجانات شدید آلت‌سیزن (Altseason Mania) اعمال کرده که دوره‌هایی را نشان می‌دهد که طی آن‌ها، سرمایه فعالان بازار از بیت کوین خارج شده و به اتریوم و استیبل کوین‌ها منتقل شده است. در این مدل، رشد میانگین ۳۰ روزه خالص سرمایه موجود در اتریوم و همچنین، مجموع عرضه استیبل کوین‌ها نیز در نظر گرفته شده و اثر آبشاری (Waterfall Effect) انتقال سرمایه از رمزارزهای دارای مارکت کپ‌های بزرگ به رمزارزها با مارکت کپ کوچک‌تر را به‌تصویر می‌کشد.

شاخص آلت سیزن بازار
شاخص آلت‌سیزن بازار – Glassnode


در نمودار بالا، دوره ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران شرایطی را نشان می‌دهد که در آن، بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها شاهد ورود سرمایه به بازارهای خود هستند و دوره هیجانات آلت‌سیزن زمانی است که سرمایه‌ها طی یک روند افزایشی، به اتریوم و استیبل کوین‌ها منتقل می‌شوند.


در ادامه به‌منظور تایید تحلیل صحیح داده‌های موجود، تغییرات ۳۰ روزه دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که اوج دوره‌های هیجانات آلت‌سیزن، با کاهش شدید دامیننس بیت کوین تلاقی زمانی پیدا می‌کند. همچنین، این دوره‌ها با سقف‌های شاخص سایکل بازار آلت کوین‌ها متعلق به پلتفرم سوییس‌بلاک (Swissblock Altcoin Cycle) مطابقت دارد و نشان‌گر ورود نقدینگی بازار به اتریوم و استیبل کوین‌ها است.

دامیننس بیت کوین
مقایسه آلت سیزن و دامیننس بیت کوین – Glassnode


در نتیجه تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نوشت که سطح نقدینگی موجود در بازار رو به کاهش است، معاملات بیت کوین در صرافی‌ها و ورود سرمایه به این رمزارز به کف‌های سایکل فعلی بازار رسیده و فعالان بازار در خنثی‌ترین و بی‌تفاوت‌ترین حالت ممکن قرار دارند.


هولدرهای بلندمدت بیت کوین با تداوم انباشت و تخصیص بیشتر عرضه به خود، نشان می‌دهند که در برابر استراتژی و اهداف مالی خود مصمم هستند و عرضه موجود و قابل معامله در بازار را تحت فشار قرار داده‌اند.


نوسانات شدید قیمت آلت کوین‌ها نیز یکی از نشانه‌های کمبود نقدینگی در بازار است و شاخص‌های مربوط به آلت کوین‌ها و اثر آبشاری تغییرات سرمایه، نشان می‌دهند که فعالان بازار در حالت ریسک‌پذیری قرار ندارند که همزمان با کاهش نقدینگی در کل بازار رمزارزها است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۵ مهر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، اینسکریپشن‌های بیت کوین (Inscriptions) از زمان آغاز به‌کار خود در این بلاک چین، بیشترین فضای موجود در بلوک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در تحلیل آنچین بیت کوین امروز، بررسی می‌کنیم که اینسکریپشن‌ها شامل انتقال پول بوده یا خیر و افزایش کارمزدهای شبکه چگونه بر درآمد ماینرها تاثیر گذاشته‌اند.


بر اساس آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این متن در سطح ۲۶,۲۳۰ دلار معامله می‌شود و در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۵ مهر

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده‌های گلس‌نود

اینسکریپشن‌ها از زمان ظهور خود در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱)، یکی از پررنگ‌ترین عاملان در پرکردن فضای ذخیره موجود در بلوک‌های بیت کوین بوده‌اند و تحولات قابل توجهی را در فعالیت‌های آنچین بیت کوین از جمله ممپول‌ها (Mempool) و سطح درآمد ماینرها رقم زده‌اند.


ممپول در شبکه بیت کوین در واقع یک محل ذخیره‌سازی ابری موقت برای تراکنش‌های در انتظار تایید است. هر نود بیت کوین ممپول خود را دارد که طبق اصول تعیین‌شده توسط هر اپراتور نود و نوع تراکنش‌های تحت تایید آن عمل می‌کند. طبق نمودار زیر، پلتفرم تحلیل‌گر آنچین گلس‌نود (Glassnode) اطلاعات ممپول خود را منتشر کرده که حجم داده‌های مربوط به تراکنش‌های دارای بیشترین کارمزد را نشان می‌دهد.


یک نکته مهم در این‌جا، رشد استفاده از فضای ذخیره بلوک‌ها از فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) تا کنون بوده که همزمان با راه‌اندازی مجموعه اردینالز (Ordinals) و اینسکریپشن‌ها است.

ممپول بیت کوین
تغییرات فضای ذخیره ممپول گلسنود پس از راه‌اندازی مجموعه اردینالز – Glassnode


با به حداکثر رسدین فضای ذخیره در ممپول گلس‌نود، تعداد تراکنش‌های در صف تایید نیز رشد قابل توجهی داشته است. این مسئله نشان می‌دهد که حجم داده‌های اکثریت این تراکنش‌های تاییدنشده، فضای کوچکی را اشغال می‌کنند.

اینسکریپش‌ها به کاربران بیت کوین اجازه داده تا در محل امضای تراکنش‌ها، فایل‌های دیگری را رمزگذاری و ارسال کنند. تصویر زیر نشان می‌دهد که تا به امروز، اینسکریپشن‌ها دو موج از افزایش استفاده از فایل‌های مختلف را در تراکنش‌ها شاهد بوده‌اند:

اینسکریپشن بیت کوین
تغییرات تعداد اینسکریپشن‌های بیت کوین – Glassnode


موج اول، فایل‌های تصویری (Image) بوده که کاربران از آن‌ها برای ساخت NFT های اردینالز استفاده می‌کردند و به‌نوعی، هیجانات اولیه این فناوری جدید در پروتکل بیت کوین بوده است.


موج دوم هم شامل اینسکریپشن‌های متنی (Text) بوده که مربوط به استاندارد جدید توکن‌های BRC-20 بیت کوین است که کاربران از آن‌ها برای مینت (Mint) توکن‌ها و انتقال آن‌ها استفاده می‌کنند.


در این‌جا دیده می‌شود که که رشد چشم‌گیر استفاده از اینسکریپشن‌های متنی، همزمان با افزایش تعداد تراکنش‌های در صف تایید ممپول‌ها رخ داده است. این یعنی که اینسکریپشن‌های متنی که حجم کمی هم دارند، بیشترین فضای هر بولک را به خود اختصاص داده یا در صف تایید هستند.


تا پیش از راه‌اندازی و افزایش محبوبیت اینسکریپشن‌ها، حداکثر تعداد تراکنشی را که می‌شد در یک بلوک جای داد، بین ۳۷۵,۰۰۰ تراکنش تا ۴۰۰,۰۰۰ تراکنش بود که عموماً در بازارهای گاوی به این سطح می‌رسید و اغلب تراکنش‌های انتقال پول بوده‌اند. اما در سال ۲۰۲۳ و با راه‌اندازی اینسکریپشن‌ها، تعداد تایید روزانه تراکنش‌ها حتی از مرز ۵۵۰,۰۰۰ تراکنش در ماه می (اردیبهشت) عبور کرد و در هفته میلادی جاری نیز، مجدداً این اتفاق افتاد.

تراکنش های بیت کوین
تعداد تراکنش‌های بیت کوین قبل و بعد از راه‌اندازی اینسکریپشن‌ها – Glassnode


این عملکرد در میانگین تعداد تراکنش‌های تاییدشده در هر بلوک نیز مشاهده شد. در سال‌های گذشته که اصلی‌ترین کاربرد تراکنش‌های بیت کوین انتقال پول بود، یک بلوک کامل معموملاً بین ۲,۲۵۰ تا ۲,۵۰۰ تراکنش را در خود جای می‌داد. اکنون در سال ۲۰۲۳ این سقف شکسته شد و با ارتقای فضای ذخیره در قسمت امضای تراکنش‌ها که مربوط به آپدیت سگویت بیت کوین (Bitcoin SegWit) می‌شود، میانگین تعداد تراکنش‌های تاییدشده در هر بلوک به ۲,۸۰۰ تا ۳,۵۰۰ تراکنش افزایش داشت. حتی در برخی روزها، این رقم از مرز ۴,۰۰۰ تراکنش نیز عبور کرد.


از میان این تراکنش‌های تاییدشده، از ماه می (اردیبهشت) تا کنون اینسکریپشن‌های متنی بین ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این عملکرد در مقایسه با سقف ۷.۵ درصدی اینسکریپشن‌های تصویری، تفاوت زیادی دارد.


یکی از پیامدهای بسیار مهم رشد تراکنش‌های اینسکریپشن‌ها، افزایش روزافزون و قابل توجه خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش‌های بیت کوین یا همان “UTXO” است. مجموع تعداد خروجی‌های خرج‌نشده بیت کوین از ماه فوریه تا کنون، طی یک رشد ۳۳.۸ درصدی به سطح ۴۶.۲ میلیون عدد رسیده که بیشترین نرخ رشد تاریخی آن در بازه هفتگی است. این آمار طی شش ماه گذشته، به‌طور میانگین ۳۰۰,۰۰۰ تا ۴۵۰,۰۰۰ عدد خروجی خرج‌نشده در بازه هفتگی برآورد شده است.

بیت کوین UTXO
تغییرات خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش‌های بیت کوین پس از راه‌اندازی توکن‌های جدید – Glassnode


یکی از دلایل رشد تعداد UTXO های بیت کوین، راه‌اندازی استاندارد توکن‌های BRC-20 بیت کوین در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) بود که از آمار مذکور، ۲۱ میلیون خروجی خرج‌نشده جدید و نزدیک به ۴۵.۵ درصد از این نرخ رشد را به خود اختصاص داده‌اند.


در ادامه تحلیل آن چین بیت کوین، بررسی میزان فضای اشغال‌شده در هر بلوک میان اینسکریپشن‌های تصویری و متنی نیز آمار و ارقامی کاملاً عکس یکدیگر نشان می‌دهند. نخستین موجی که توسط اینسکریپشن‌های تصویری ایجاد شد، به‌طور میانگین ۴۰ درصد از کل حجم هر بلوک را به خود اختصاص داد و موج دوم که توسط اینسکریپشن‌های متنی و توکن‌های BRC-20 شکل گرفت، نزدیک به مرز ۲۰ درصد یا کمتر از کل فضای بلوک بود که نشان از حجم کم داده‌های این تراکنش‌ها دارد.

بلوک بیت کوین
حجم اشغال‌شده توسط اینسکریپشن‌ها – Glassnode


نکته جالب در این‌جا، سهم کارمزدهای پرداخت‌شده در تراکنش‌های اینسکریپشن‌ها است؛ هر دو دسته اینسکریپشن‌ها یک سقف ۲۰ درصدی از مجموع کارمزدهای پرداخت‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. از جایی که کارمزد تراکنش‌های بیت کوین بر اساس حجم داده‌های موجود در هر تراکنش محاسبه می‌شود، اینسکریپشن‌ها تغییرات بیشتری را در کارمزد نهایی هر تراکنش تجربه می‌کنند. از این رو و از جایی که کاربران اینسکریپشن‌ها می‌توانند سطح کارمزد پرداختی خود را تنظیم کنند، تمایل به پرداخت کارمزدهای کمتری دارند که یعنی مشکلی برای طولانی‌تر شدن مدت‌زمان تایید تراکنش‌های خود ندارند.


این مسئله در مقایسه حجم تراکنش‌های میانگین (Mean) و میانه (Median) بیت کوین واضح‌تر دیده می‌شود. تراکنش‌های میانگین و رایج بیت کوین، اغلب تراکنش‌های انتقال پول یا همان بیت کوین را نشان می‌دهند. روند رشد و کاهش در حجم این تراکنش‌ها، معمولاً از روند قیمت در بازارهای گاوی و خرسی پیروی می‌کند. میانگین سالانه این آمار هم‌اکنون ۳۶,۰۰۰ دلار است.


تراکنش‌های میانه اما، بیشتر نشان‌دهنده تراکنش‌های کوچک سرمایه‌گذران بوده که طی ماه‌های اخیر، بیشتر مربوط به تراکنش‌های اینسکریپشن‌ها می‌شوند. کاهش شدید حجم این دسته از تراکنش‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۳، در نمودار زیر به‌وضوح پیدا است. این عملکرد تاثیر مستقیم سلطه تراکنش‌های اینسکریپشن‌ها را نشان می‌دهد که تعداد زیادی داشته و شامل مقدار بسیار کمی بیت کوین (کمتر از چندصد دلار) هستند.

حجم تراکنش بیت کوین
مقایسه حجم تراکنش‌های میانه و میانگین بیت کوین – Glassnode


در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین، تاثیر اینسکریپشن‌ها بر درآمدزایی ماینرها را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ به‌طور کل، سطح درآمد ماینرهای بیت کوین با افزایش استفاده از فضای ذخیره هر بلوک، رشد پیدا می‌کند. کارمزد تراکنش‌های بیت کوین با رشد محبوبیت و استفاده از فناوری جدید در ماه می (اردیبهشت) افزایش پیدا کرد، اما از آن زمان تا کنون روندی کاهش داشته است و مجموع کارمزد تراکنش‌ها و همچنین سهم ماینرها از کارمزدها، کاهش یافته‌اند.


در حال حاضر، هر دوی این آمار از سطوح رایج خود در بازارهای خرسی فراتر رفته‌اند؛ مجموع کارمزدها طی یک رشد ۲۱۶ درصدی از تقریباً ۱۲ واحد به ۳۸ واحد بیت کوین در روز رسیده و سهم ماینرها از این کارمزدها از ۱ درصد به ۴ درصد ارتقا داشته است. این رشدها اهمیت و پیامدهای مهمی دارند، اما همچنان در مقایسه با تاریخچه و عملکرد سابق آن‌ها، اعداد کوچکی به‌شمار می‌آیند.


از طرفی دیگر، میزان هش ریت (Hash Rate) شبکه بیت کوین در رقابت ماینرها برای دریافت پاداش‌های مذکور، رشدی ۵۰ درصدی از فوریه تا کنون داشته است که یعنی، تعداد ماینرهای فعال و قدرت پردازنده آن‌ها افزایش داشته‌اند.

هش ریت بیت کوین
تغییرات هش ریت شبکه بیت کوین در سال ۲۰۲۳ – Glassnode


این مسئله باعث کاهش قیمت هش (Hashprice)، یا پاداش دریافتی به‌ازای هر اگزاهش (Exahash)، به کف‌های تاریخی جدید شده است. اکنون ماینرهای بیت کوین به ازای هر اگزاهش، ۲.۲۶ واحد بیت کوین دریافت می‌کنند. کاهش بی‌وقفه قیمت هش بیت کوین، نشان می‌دهد که صنعت ماینینگ تا چه اندازه می‌تواند بی‌رحم باشد.


پیش‌تر گلس‌نود در تحلیل آنچین بیت کوین خود، هزینه کل تولید هر واحد بیت کوین را بر اساس یک مدل بازگشتی بین مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) و سختی شبکه محاسبه کرده بود. طبق این مدل، هزینه تولید هر واحد بیت کوین برای ماینرها نزدیک به ۲۴,۳۰۰ دلار برآورد شد که نسبت به قیمت فعلی در بازارهای اسپات (Spot)، یک تخفیف ۱۰ درصدی دارد. این شرایط نشان می‌دهد که ماینرها در مرز سودآوری قرار دارند و احتمالاً با توجه به فاصله ۲۰۰ روزه تا رویداد بعدی هاوینگ (Halving)، وضعیت بهتری پیدا کنند.

هزینه تولید بیت کوین
هزینه تولید بیت کوین بر اساس مدل سختی صدور هر واحد – Glassnode

اما رویکردی دیگر در برابر مسئله فوق، محاسبه هزینه تولید بیت کوین بر اساس ارزیابی سختی شبکه در صدور هر واحد است. طبق این مدل، بهینه‌ترین ماینرهای شبکه می‌توانند هر واحد را با قیمت ۱۵,۱۰۰ دلار تولید یا استخراج کنند. البته، خط بنفش‌رنگ نمودار نشان می‌دهد که این قیمت پس از اجرای هاوینگ، رشدی دوبرابری داشته و به ۳۰,۲۰۰ دلار رسیده است که کسب درآمد ماینرها را به‌شدت تحت فشار قرار داده است.


در نتیجه این تحلیل آنچین بیت کوین، گلس‌نود نوشت که بررسی عملکرد چندماهه اینسکریپشن‌ها نشان می‌دهد که این توکن‌های جدید نمی‌توانند جای تراکنش‌ها و انتقالات پولی بیت کوین را بگیرند و بیشتر، فضای آزاد و ارزان‌قیمت هر بلوک را اشغال می‌کنند. با وجود این‌که اینسکریپشن‌ها توانسته‌اند تقاضا برای فضای ذخیره در بلوک‌ها و کسب درآمد ماینرها از کارمزدها را افزایش دهند، منجر به رشد ۵۰ درصدی هش ریت شبکه نیز شده‌اند.


اکنون با افزایش سطح رقابت میان ماینرها با چشم‌اندازی به‌سوی هاوینگ بعدی، ماینرها به‌نوعی بر روی لبه تیغ حرکت کرده و در صورت عدم افزایش قیمت بیت کوین طی هفته‌های آتی، سودآوری آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۹ شهریور

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) علی‌رغم هیجانات به‌وجود آمده از پیروزی کمپانی گری‌اسکیل (Greyscale) در برابر SEC، فشار خرید معتبری را شاهد نبوده و تحلیل‌گران هشدار دادند که قیمت همچنان در معرض خطر کاهش وجود دارد. بیت کوین روز گذشته با شروع معاملات وال‌استریت (WallStreet) به‌سمت ۲۷,۰۰۰ دلار شروع به اصلاح کرد. بر اساس آمار پلتفرم کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این خبر در سطح ۲۷,۲۵۷ دلار در بازارها معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت اخیر، ۰.۴۴ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۹ شهریور

تحلیل بیت کوین با بررسی عوامل فاندامنتال

تحلیل‌گران پلتفرم اف‌اکس پرو (FXPro)، معتقدند بازار ارزهای دیجیتال در یک وضعیت فشردگی فنر مانند قرار دارد و با افزایش نوسانات مواجه خواهد شد. بیت کوین روز سه‌شنبه تا ۲۸,۳۰۰ دلار رشد پیدا کرد و در پی انتشار خبر تایید اعتراض کمپانی گری‌اسکیل به رأی مخالف کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، در کمتر از چند ساعت بیش از ۲,۰۰۰ دلار افزایش قیمت داشت.


اما بیت کوین در روز گذشته طی یک دوره اصلاح به ۲۷,۴۰۰ دلار در نزدیکی میانگین متحرک‌های ۲۰۰ روزه و ۲۰۰ هفته‌ای خود بازگشت داشت. با توجه به شرایط فعلی قیمت، کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند جنگ بین خریداران و فروشندگان تازه آغاز شده و طی چند روز پیش رو، بیت کوین وضعیت خود را برای هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد.


طبق آمار پلتفرم تحلیل‌گر کوین‌شرز (Coinshares)، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال طی هفته گذشته کاهشی ۱۶۸ میلیون دلاری داشته که بالاترین حد آن از ماه مارس (اسفند ماه) تا کنون برآورد شد؛ همچنین طی شش هفته اخیر، بازار رمزارزها پنج هفته را شاهد جریان خروج سرمایه بوده‌اند.


این شرایط با کاهش حجم معاملات بیت کوین نیز همراه بوده است که تا حد زیادی به اقدامات نهادهای نظارتی آمریکا مربوط می‌شود. در این بحبوحه، آژانس SEC برای نخستین بار به NFT ها روی آورد و آن‌ها را در دسته قراردادهای سرمایه‌گذاری قرار داد. SEC همچنین برنامه ایمپکت تئوری (Impact Theory) را به فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده از طریق توکن‌های غیرمثلی متهم کرد.


برخی اعضای کنگره آمریکا نیز فدرال رزرو را به ایجاد موانع در پیش‌برد تصویب لایحه قانون‌گذاری برای استیبل کوین‌ها متهم کردند. طبق گفته برخی از این مقامات، اقدامات اخیر فدرال رزرو در راستای تشدید نظارت بر بانک‌ها و بررسی ارتباط داشتن آن‌ها با رمزارزها را به‌عنوان برخی از این موانع معرفی کردند.


در هر صورت، تحلیل‌هایی که در مورد بیت کوین و بازار رمزارزها صورت می‌گیرند، فاقد یک نتیجه قطعی هستند و اغلب با فرضیه تکرار تاریخ ارائه می‌شوند که حتی با وجود تکرار چندباره اتفاقات سابق، در صورتی که ارتباطی بین شرایط و عملکرد فعلی بیت کوین با یک دلیل صحیح و مشخص وجود نداشته باشد، نمی‌توان کامل به آن‌ها استناد کرد و یک دیدگاه قطعی ارائه داد.

تحلیل آنچین بیت کوین با محوریت فعالیت در صرافی‌ها

داده‌های پلتفرم‌های کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) و تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهند بیت کوین در روز گذشته پس از رشد ۷.۵ درصدی، شاهد کاهش نوسانات بود. قیمت رمزارز برتر در صرافی بیت‌استمپ (BitStamp) تا ۲۸,۱۴۳ دلار نیز رشد پیدا کرد که بالاترین سطح آن در دو هفته اخیر بود. اکنون تحلیل‌گران در وضعیت هشدار قرار دارند، چرا که بیت کوین علی‌رغم بستن کندل ۱ روزه بالاتر از دو میانگین متحرک مهم خود، هنوز نمی‌تواند این سطوح را به‌عنوان دو حمایت قطعی و مستحکم برای خود داشته باشد.


یکی از تحلیل‌گران پلتفرم کریپتو کوانت (CryptoQuant) با نام مستعار مکدی (MAC_D)، در گزارش تحلیل آنچین بیت کوین نوشت که رشد قیمت اخیر بیت کوین در پی پیروزی گری‌اسکیل در دادگاه، ابتدا از بازار و صرافی‌های مشتقات (Derivatives) این رمزارز آغاز شده بود. علی‌رغم باقی‌ماندن فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) در حالت خنثی و محدوده میانی، بیت کوین در بازارهای اسپات (نقدی / Spot) هیچ فشار خریدی را دریافت نکرد.

نسبت حجم معاملات بیت کوین
نسبت حجم معاملات بیت کوین میان بازارهای اسپات و مشتقات – CryptoQuant


وی معتقد است زمانی که فاندینگ ریت بیت کوین یک حد نهایی یا رقم بالا را نشان نمی‌دهد، به این معنی است که قیمت اصلاح عمیق و شدیدی نخواهد داشت. مکدی در ادامه نوشت: «سخت است که بگوییم بیت کوین رشد قیمت خود را از معاملات صرافی‌های اسپات به‌دست آورده و علت هم این‌جا است که نسبت حجم معاملات بیت کوین در بازارهای اسپات در مقایسه با مشتقات، به‌جای افزایش با کاهش همراه بوده است.»


در جایی دیگر، داده‌های آنچین بیت کوین نشان می‌دهند حجم معاملات این رمزارز، همچنان پایین‌تر از سطوحی است که حین رشد قیمت در ماه‌های گذشته تجربه کرده است. مکدی خاطرنشان کرد به‌دلیل کاهش میانگین کل نقدینگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال، احتمال نوسانات شدید قیمت نیز حتی با حجم پایین معاملات وجود دارد. البته نباید مطمئن بود که رشد قیمت اخیر بیت کوین، قرار است به یک رالی (حرکت صعودی قیمت / Rally) بزرگ تبدیل شود.

حجم معاملات بیت کوین در بازارهای اسپات و مشتقات – CryptoQuant


اما حتی با وجود این فرضیه که طبق آن، بیت کوین در حجم‌های زیادی در حال خروج از صرافی‌ها است و نشان می‌دهد که فعالان بازار فعلاً قصد فروش ندارند، بحث تقاضا برای بیت کوین نیز جنبه‌های دیگری از شرایط فعلی را نشان می‌دهد. مثلاً میزان جست‌وجوی عبارت «خرید بیت کوین» در گوگل ترندز (Google Trends) هنوز نتوانسته حتی از ۵۰ درصد سقف دو سال گذشته خود عبور کند.

بیت کوین گوگل ترندز
میزان جست‌وجو‌ی عبارت خرید بیت کوین – Google Trends


به همین شکل، حجم معاملات روزانه اسپات بیت کوین نیز به‌طور میانگین در ماه آگوست (مردادر-شهریور) ۷ میلیارد دلار برآورد شده که کمتر از نصف این آمار بین ماه‌های ژانویه و مارس ۲۰۲۳ (اواخر بهمن تا اوایل فروردین) بوده است.

حجم معاملات روزانه بیت کوین
میانگین حجم معاملات روزانه بیت کوین طی ماه‌های اخیر – Messari


از برآیند این داده‌های تحلیل آنچین بیت کوین مشخص شد که تمایلات برای خرید بیت کوین کاهش پیدا کرده که بازتاب‌دهنده تضعیف مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی قیمت بوده و این آمار، با کاهش ورود بیت کوین به صرافی‌های همراه بوده است. در نتیجه علی‌رغم کاهش واریزی بیت کوین به صرافی‌ها که پایین‌ترین سطوح آن از سال ۲۰۱۸ تا کنون است، به‌دلیل کاهش حجم معاملات، تغییری در وضعیت تعادل فعلی میان عرضه و تقاضا این رمزارز دیده نمی‌شود.


در نهایت، با این‌که تحلیل آنچین بیت کوین عوامل زیادی را مبنی بر نگهداری بیت کوین توسط هولدرهای بلندمدت نشان می‌دهند، عملکرد قیمت رمزارز برتر این فرضیه را کم‌رنگ‌تر می‌کند و نشان از فقدان حمایت برای قیمت دارد.


تحلیل‌گر و معامله‌گر محبوب رمزارزها، رکت کپیتال (Rekt Capital)، که اغلب بیت کوین را در بازه‌های بلندمدت تحلیل می‌کند، دیدگاهی محافظه‌کارانه را در رابطه با شرایط فعلی عنوان کرده و معتقد است احتمال دارد قیمت عملکرد خود پس از سقف تاریخی ۲۰۲۱ را تکرار کند.


اکنون که تشکیل یک سقف تاریخی جدید برای قیمت دور از انتظار است، آخرین سقف‌های بیت کوین در ناحیه ۳۱,۰۰۰ دلاری در نمودار هفتگی و شکست‌های نزولی در پی آن، شبیه به عملکرد قیمت در بازار خرسی سال ۲۰۲۲ دیده می‌شود.

تحلیل بیت کوین در نمودار هفته ای
تحلیل بیت کوین در نمودار هفته ای – Rekt Capital


رکت کپیتال هشدار داد که شباهت‌های زیادی میان الگوی سقف دو قلو (Double-Top) بیت کوین در سال ۲۰۲۱ و شرایط فعلی آن به‌چشم می‌خورند و در صورتی که بنا به تکرار تاریخ باشد، سطح ۲۶,۰۰۰ دلار از حمایت به مقاومت تبدیل خواهد شد و پس از آن، ادامه حرکت نزولی را شاهد خواهیم بود.


وی تصریح کرد در حال حاضر، نشانه‌های زیادی در جهت تایید این سناریو وجود دارند و ظاهراً ۲۳,۰۰۰ دلار در این بین، نقش تایین‌کننده‌ای با توجه به ساختار بازار سال ۲۰۲۲ ایفا می‌کند. شکست نزولی این سطح به‌منزله تکمیل و تایید یک الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders) و ادامه کاهش‌ها خواهد بود و در سناریوی دیگر، بیت کوین ممکن است پس از رسیدن به ۲۳,۰۰۰ دلار، یک بازگشت صعودی را رقم زند.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱ شهریور

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت شدیدی بود که منجر به لیکوییدی میلیارد دلاری پوزیشن‌های معاملاتی شد. طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم‌های اف اکس استریت (FXStreet) و کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، در پی این ریزش ذهنیت و تمایلات (Sentiment) فعالان بازار منفی شد که در نوع خود عاملی مثبت برای بیت کوین به‌شمار می‌آید، چرا که این اطمینان را می‌دهد که بازار برای یک بازگشت صعودی آماده می‌شود.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۱ شهریور

رمزارز برتر طی روزهای اخیر در نزدیکی ۲۶,۰۰۰ دلار معامله شده و یک رنج فشرده را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس داده‌های وبسایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین در زمان نگارش این خبر در سطح ۲۶,۱۰۴ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۲۳ درصد رشد قیمت داشته است.

بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل آنچین بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


تحلیل آنچین بیت کوین همراه با بررسی عملکرد گذشته

این‌طور که پیدا است، بیت کوین پس از کاهش تا کف ۲۶,۰۰۰ دلاری باعث شد که سنتیمنت بازار، عملکرد قیمت ارزهای دیجیتال را به‌دست گیرد و بررسی این تغییرات به‌منظور یافتن دیدگاهی برای عملکرد آینده قیمت، اهمیت زیادی پیدا کرده است. طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم تحلیل‌گر سنتیمنت (Santiment)، در شبکه‌های اجتماعی استفاده از واژه‌ها و عبارت «خرید در کف» (Buy the Dip) کاهش قابل توجهی پیدا کرده که یکی از عوامل تاییدکنند تمایلات نزولی میان فعالان بازار است.

بیت کوین در شبکه های اجتماعی
سطح استفاده از عبارت Buy the Dip برای بیت کوین در شبکه‌های اجتماعی – Santiment


زمانی که بدبینی کاربران در تمام رسانه‌های اجتماعی مهم دیده می‌شود و پس از چند روز این شرایط به حالت خنثی بر می‌گردد، زمان واقعی و صحیح فعالیت در بازارها فرا می‌رسد و معامله‌گرانِ صبور آماده شروع به کار می‌شوند.

با این حال هنوز کمی زود است که این تغییر تمایلات به حالت خنثی، بتواند رالی (حرکت صعودی / Rally) بیت کوین را آغاز کند، چرا که برخی از سرمایه‌گذاران همچنان در ناحیه سود قرار دارند. میانگین ۳۰ روزه شاخص نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا “MVRV” هم‌اکنون نشان‌دهنده یک بازده ۸.۵- درصدی بوده و این در حالی است که میانگین یک ساله این شاخص، سود ۵.۲ درصدی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. زمانی که هر دو سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و بلندمدت بیت کوین شاهد ضرر در موقعیت‌های خود مشابه با ماه مارس (اسفند-فروردین) باشند، رمزارز شماره یک روند بهبود قیمت خود را آغاز خواهد کرد.

شاخص MVRV بیت کوین
عملکرد شاخص MVRV بیت کوین – Santiment


این سناریو زمانی تایید می‌شود که قیمت بیت کوین کاهش بیشتری تجربه کند که ظاهراً فعالان بازار نیز پیش‌بینی مشابهی دارند. تعداد زیادی از قراردادهای شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) در صرافی‌ها همچنان باز هستند و از لحاظ حجم معاملات، به سقف سه ماهه خود رسیده‌اند.

قرارداد شورت بیت کوین
میزان پوزیشن‌های شورت بیت کوین – Santiment


این تمایلات منفی توسط شاخص NUPL یا «خالص سود و زیان غیرواقعی» بیت کوین نیز تایید می‌شود و نشان می‌‎دهد سرمایه‌گذاران همچنان به‌دلیل ریزش اخیر قیمت، درگیر ترس هستند. در صورتی که معامله‌گرانِ پوزیشن‌های شورت در معاملات خود موفق ظاهر شوند، ترس موجود ممکن است در سطح قابل توجهی گسترش پیدا کند.

شاخص NUPL بیت کوین
عملکرد شاخص NUPL بیت کوین – LookIntoBitcoin


سنتیمنت در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین خود در این باره نوشت: «اغلب اوقات، هرچه معامله‌گران بیشتری خلاف جهت فعلی قیمت موقعیت‌های خود را باز کنند، قیمت کمی رشد پیدا کرده و فروشندگان را می‌ترساند و فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) بیت کوین به سطح خنثی می‌رسد.»


داده‌های پلتفرم‌های کوین‌تلگراف و تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهند که بیت کوین در سومین روز روند خنثی خود قرار دارد. علی‌رغم این‌که شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده اشباع فروش (Oversold) قرار گرفته، بیت کوین نتوانسته مشابه با دو ماه قبل، از این سطح جهشی صعودی داشته باشد.

یکی از تحلیل‌گران محبوب بازار با نام مستعار جِله (Jelle) می‌گوید فعالان بازار از شرایط پیش آمده خسته شده‌اند و روند روزانه قیمت بیت کوین را به یک «رنج‌زنی مرگ‌بار» (Death Chop) تشبیه کرد.


از سویی دیگر پلتفرم متریال ایندیکیتورز (Material Indicators)، در گزارش تحلیل آنچین بیت کوین خود نوشت شرایط فعلی بیت کوین مثل بازی «خروس جنگی» شده و منتظر هستیم ببینیم چه کسی (خریداران یا فروشندگان) از این رنج بیرون می‌آید.

متریال ایندیکیتورز با بررسی نقدینگی موجود در تابلو سفارشات (Order Book) صرافی بایننس (Binance) گزارش داد که در سفارشات بیت کوین کمبود نقدینگی به‌چشم می‌خورد که این مسئله می‌تواند منجر به حرکت ناگهانی قیمت در هر جهتی شود. در ادامه این گزارش آمد که حجم کمی از نقدینگی، از مرز ۲۰,۰۰۰ دلار شروع شده و تا نزدیکی سطوح فعلی معاملات جمع شده است، اما هیچ نقدینگی برای دفاع و حمایت از رنج فعلی و جلوگیری از قیمت جهت تشکیل یک کف پایین‌تر (Lower Low) وجود ندارد.

این شرایط در هر صورت برای خریداران بازار خطرناک به‌نظر می‌رسد و کف پایین‌تر مذکور، ممکن است حتی مرز ۲۰,۰۰۰ دلار را تهدید کند. در انتهای این تحلیل آنچین بیت کوین، متریال ایندیکیتورز نوشت بدون شک تشکیل یک کف پایین‌تر در این تایم فریم پیامدهای بسیار مهمی دارد؛ اما تشکیل دو کف پایین‌تر، قیمت بیت کوین را به زیر مرز ۲۰,۰۰۰ دلار می‌رساند.

تابلو سفارشات بیت کوین در بایننس
وضعیت تابلو سفارشات بیت کوین در بایننس – Material Indicators


اما در پلتفرم یوتیوب، بنیان‌گذار پلتفرم معاملاتی ایت (Eight)، مایکل ون دی پوپ، در مورد پیامدهای قرارگرفتن شاخص RSI در محدوده اشباع فروش صحبت کرد.

شاخص قدرت نسبی بیت کوین در تایم فریم ۱۲ ساعته پایین‌تر از ۱۹ قرار گرفت که نزدیک به پایین‌ترین سطح آن از بازار خرسی سال ۲۰۱۸ تا کنون است. شاخص RSI در تایم فریم‌های روزانه نیز در حال نزدیک‌شدن به پایین‌تر سطح نسبت به سقوط بازارها با آغاز پاندمی کرونا در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) است.

شاخص RSI بیت کوین
بررسی عملکرد شاخص RSI بیت کوین در نمودار ۱۲ ساعته – TradingView

ون دی پوپ در مورد سقوط‌های قبلی قیمت بیت کوین می‌گوید: «هر وقت که شاهد چنین چیزی هستیم، یک حرکت بهبود V شکل را می‌بینیم که در بالاتر به وضعیت تعادل می‌رسد. احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به سطح ۲۶,۵۰۰ دلار و سپس سطوح بالاتر زیاد است.»

تاریخچه قیمت بیت کوین
مقایسه عملکرد قیمت بیت کوین در سال‌های قبل و سال جاری – Jelle

تحلیل‌گر Jelle در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت پرایس اکشن (رفتار قیمت / Price Action) فعلی بیت کوین او را یاد سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹)، درست قبل از آغاز بازار گاوی می‌اندازد. وی معتقد است بیت کوین برای مدتی در این سطح، نقدینگی را به خود جذب کرده و آرام آرام به‌سطوح بالاتر حرکت می‌کند و در نهایت، همان روند قبلی تکرار می‌شود.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۸ تیر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) روز گذشته به زیر سطح ۳۰,۰۰۰ دلار کاهش قیمت داشت که با توجه به اتفاقات یک ماه گذشته، ظاهراً سرمایه‌گذاران خرد این شرایط را پیش‌بینی نمی‌کردند. اکنون سوال این‌جا است که این کاهش قیمت منجر به تغییر روند بیت کوین می‌شود یا خیر؟ داده‌های آنچین بیت کوین، نشان می‌دهند که در بازه بلندمدت این اتفاق نخواهد افتاد. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین در زمان نگارش این خبر در سطح ۳۰,۰۸۶ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، کاهشی جزئی به میزان ۰.۰۴ درصد داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۸ تیر

عملکرد بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


تحلیل آنچین بیت کوین با داده های گلس‌نود

در ابتدای تحلیل آنچین بیت کوین، بهتر است نکات مثبت را در مورد عملکرد این رمزارز بررسی کنیم؛ پادشاه رمزارزها از ماه آوریل (فروردین) تابه‌امروز، ده مرتبه برای تبدیل ۳۰,۰۰۰ دلار به حمایت تلاش کرده است، اما بازار بیت کوین مدام خریداران خود را در محدوده بین ۲۸,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۰۰۰ دلار پیدا می‌کند که ظاهراً از دیدگاه آن‌ها، یک محدوده انباشت محسوب می‌شود.

طبق آخرین تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، بررسی شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین (Accumulation Trend Score) این تمایلات (Sentiment) خریداران را تایید می‌کند که می‌تواند عاملی مثبت برای بیت کوین در نظر گرفته شود؛ البته بستگی دارد که با توجه به این‌که رفتار خریداران در سطح ۳۰,۰۰۰ دلار، مشابه با روند انباشت دیده‌شده در ناحیه ۲۸,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۰۰۰ دلار و همچنین در کف فرضی ۱۶,۸۰۰ دلار است، رویکرد کلی سرمایه‌گذاران در برابر این شرایط چگونه خواهد بود.

شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین – Glassnode


طبق گزارش گلس‌نود، زمانی که امتیاز روند انباشت به عدد ۱ نزدیک می‌شود، به این معنی است که فعالان بزرگ بازار یا بخش بزرگی از شبکه بیت کوین مشغول انباشت این رمزارز هستند و زمانی که عدد این شاخص به صفر نزدیک می‌شود، یعنی بیت کوین‌های تحت اختیار آن‌ها در حال توزیع در بازار هستند یا انباشتی صورت نمی‌گیرد.

به‌طور کل، خریداران بیت کوین طی ماه‌های نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ (اوایل آبان تا اواخر آذر ۱۴۰۱)، روند انباشت نسبتاً قوی داشتند و همچنین در ماه‌های مارس تا آوریل ۲۰۲۳ (اوایل اسفند ۱۴۰۱ تا اواخر فروردین ۱۴۰۲) و با بازگشت قیمت به ۳۰,۰۰۰ دلار، در سطح سنگینی به انباشت بیت کوین پرداخته‌اند. اکنون این شاخص نشان می‌دهد که خریداران در ماه میلادی جاری، عملکردی مشابه را رقم زده‌اند که به‌دلیل تلاش بیت کوین برای غلبه بر مقاومت ۳۰,۰۰۰ دلاری است و یا قیمت از سوی انتشار اخبار تاییدیه ETF ها و پیروزی ریپل در دادگاه، تقویت شده است.

در حال حاضر، پرایس اکشن بیت کوین (رفتار قیمت / Price Action) و داده‌های به‌دست آمده از بازار مشتقات (Derivatives) نشان می‌دهند که BTC در یک بازار خرچنگی (Carb Market) قرار دارد که زمانی رخ می‌دهد که قیمت برای مدت زیادی یک روند خنثی و تثبیت (Consolidation) را پیش می‌گیرد. پیرامون این موضوع، تحلیل‌گر ارشد پلتفرم جی‌لبز (JLabs) با نام مستعار “JJ the Janitor”، هفته پیش اظهار کرد که تشدید فشار خرید و عبور از سطح ۳۲,۰۰۰ دلار، می‌تواند گپ CME به‌وجود آمده از سقوط اکوسیستم ترا و رمزارز لونا (LUNA) را پر کند.

گپ CME هنگام سقوط لونا – JJ the Janitor

در این بین، تحلیل بیت کوین در نمودار هفتگی نشان می‌دهد که ۳۰,۰۰۰ دلار نقطه پیوت (Pivot Point) بسیار مهمی است که در چرخه بازار گاوی قبلی بیت کوین، یک حمایت بوده که هم‌اکنون در قالب مقاومت درآمده است؛ اما عبور کامل از این سطح می‌تواند یک الگوی سقف بالاتر (Higher High) را در تایم فریم‌های بلندمدت ایجاد کند. چنین عملکردی، تاییدی بر تغییر روند به صعودی است و مقاومت بعدی در این سناریو، سطح ۳۷,۰۰۰ دلار برآورد شده است.

نمودار هفتگی بیت کوین – JJ the Janitor

یکی دیگر از عوامل بررسی‌شده در تحلیل آنچین بیت کوین، ارزیابی فعالیت معامله‌گران در بازار مشتقات است که با بازار خرچنگی مذکور مطابقت دارد. طبق تصویر زیر، فاندینگ ریت (نرخ تامین مالی / Funding Rate) بیت کوین کاهش داشته، شاخص اپن اینترست (سود باز / Open Interest) تغییر چندانی نداشته و معامله‌گران خُردی وجود دارند که در هر شکست صعودی یا ریتست (Retest) حمایت‌های پایین پوزیشن لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) و در شکست‌های نزولی پوزیشن شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت) باز کرده و در هر دو موقعیت لیکویید (Liquidate) می‌شوند؛ به این ترتیب، زمانی می‌توان گفت که بیت کوین قرار است یک شکست صعودی بزرگ داشته باشد که این شاخص‌ها، شاهد رشد در سطوح قابل توجهی باشند.

داده‌های بازار مشتقات بیت کوین – JJ the Janitor

درست است که شاخص دلار آمریکا (DXY) هفته گذشته به زیر ۱۰۰ واحد کاهش داشت، اما این مسئله احتمالاً بیشتر به واکنش سرمایه‌گذاران در برابر اقدامات مثبت فدرال رزرو در راستای کنترل تورم مربوط می‌شود و هنوز زود است که از بیت کوین انتظار داشت که واکنش قابل توجهی نسبت به عملکرد این شاخص داشته باشد.

عملکرد قیمتی بیت کوین در معاملات فیوچرز (آتی / Futures) صرافی‌ها نیز نشان می‌دهد که معامله‌گران در تلاشند تا موقعیت‌های قدیمی لانگ و شورت خود را با پیش‌بینی شکست‌های قیمتی در روزهای جاری حفظ کنند که تاکنون در بازه کوتاه‌مدت، موفق ظاهر نشده‌اند. تحلیل‌گران پیرامون این موضوع بررسی شاخص تجمیعی یا مجموع اپن اینترست (Aggregate Open Interest) را توصیه می‌کنند و می‌گویند اگر این شاخص از محدوده فعلی خود، یک شکست نزولی شدید داشته باشد، موقعیت خوبی برای خرید بیت کوین در کف به‌وجود می‌آید.

در حال حاضر این شاخص در یک روند صعودی قرار دارد که البته، طی روزهای اخیر مشغول رنج‌زدن (Range) بوده است؛ اگرچه، رشد اپن اینترست می‌تواند خبر خوبی برای این رمزارز هم باشد که احتمالاً محرک آن، عواملی از سوی اخبار جدید و فعالیت نهادهای قانون‌گذار باشد.


‌هم‌اکنون شاید عملکرد بیت کوین برای سرمایه‌گذاران جدید و معامله‌گران روزانه کمی نگران‌کننده به نظر برسد، اما چشم‌انداز به‌وجود آمده از بررسی داده‌های آنچین بیت کوین، ظاهراً مثبت و امیدوارکننده است. گلس‌نود روز گذشته در رابطه با این موضوع نوشت: «عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت بیت کوین همچنان در سقف تاریخی ۱۴.۵ میلیون واحد BTC قرار دارد. این یعنی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بلندمدت، انباشت این رمزارز را ترجیح می‌دهند و به فروش آن تمایلی ندارند.»

نمودار مجموع انباشت بیت کوین در برابر قیمت – Glassnode


همزمان با همین موضوع، شاخص مجموع موجودی آدرس ‌های انباشت‌ کننده بیت کوین (Total Balance in Accumulation Addresses) از تاریخ ۱۶ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۱) به بعد و با رسیدن بیت کوین به سطح ۲۵,۰۰۰ دلار، روند صعودی خود را مجدداً آغاز کرده است.


نکته مهم در این شاخص آنچین بیت کوین که معامله‌گران باید در نظر داشته باشند، این است که روند روبه‌رشد این شاخص در واقع از ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) و زمانی که قیمت در سطح ۴۷,۸۰۰ دلار بود آغاز شده است. در نهایت این‌طور که از برآیند این تحلیل آنچین بیت کوین پیدا است، در عین سقوط بازار ارزهای دیجیتال و فروش دسته‌جمعی بیت کوین، چندین شاخص آنچین نشان می‌دهند که تمایلات سرمایه‌گذاران، همچنان خرید و انباشت بیت کوین است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۱ تیر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، سطح قیمت ۳۰,۰۰۰ دلار برای رمزارز برتر «نقطه وسط» چرخه بازار (Cycle) سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر بیت کوین مشغول تثبیت (Consolidation) در این ناحیه است. این موارد، ظاهراً روند فعلی بازار را در حرکت به‌سوی یک دوره انباشت مجدد (Re-accumulation) نشان می‌دهند. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این خبر در سطح ۳۰,۷۱۲ دلار در بازارها معامله می‌شود و در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۳۴ درصد رشد داشته است.

عملکرد بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده های گلس‌نود

تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، «عمق اصلاحات قیمتی در بازارهای گاوی» را مورد بررسی قرار داد و این آمار را از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، با چرخه‌های قبلی بازار مقایسه کرد. در این گزارش مشخص شد که اوج اصلاح بازار در سال میلادی جاری، تنها ۱۸- درصد بوده که در مقایسه با تمام چرخه‌های قبلی، به‌طور قابل توجهی کم بوده است. طبق تحلیل گلس‌نود از این آمار، احتمالاً سطح تقاضای نسبتاً بالا برای بیت کوین چنین شرایطی را رقم زده است.


همچنین در این گزارش آنچین بیت کوین، روند بهبود قیمت این رمزارز از کف بازار خرسی نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) و هنگامی که بیت کوین به سطح ۱۵,۰۰۰ دلار رسید، مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ارزش و قیمت رمزارز شماره یک، تابه‌امروز رشد ۹۱ درصدی داشته است. گلس‌نود خاطرنشان کرد که این بهبود قیمت، تشابه بسیار زیادی با رالی‌های (حرکت صعودی / Rally) بازیابی قیمت، طی چرخه‌های بازار در گذشته دارد.


به‌طور کل، این یافته‌ها نشان می‌دهند که علی‌رغم نوسانات قیمت و فراز و نشیب‌هایی که بازار در سال ۲۰۲۳ تاکنون داشته است، بیت کوین علائمی پررنگ از انعطاف‌پذیری و قدرت در عملکرد خود طی چرخه بازار فعلی به نمایش گذاشته است.

عمق اصلاحات بیت کوین در بازارهای صعودی – Glassnode

در ادامه تحلیل بیت کوین با بررسی فعالیت‌های این بلاک چین، گلس‌نود تاثیر راه‌اندازی اینسکریپشن‌ها (NFT های ویژه شبکه بیت کوین / Inscriptions) بر سطح فعالیت‌ها در این شبکه را نیز مورد بررسی قرار داد. اینسکریپشن‌ها چند ماه قبل، منجر به رشد فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین شدند.


عموماً مشاهده رشد و تقویت در این زمینه، یک عامل مثبت تلقی شده که نشان‌گر پذیرش بیشتر بیت کوین و عملکرد صحیح و بدون اشکال این شبکه است. البته حضور اینسکریپشن‌ها، با افزایش قابل توجه استفاده از آدرس‌های تکراری و انتقالات کم‌حجم همراه بوده که نیازمند یک تحلیل بسیار دقیق‌تر است.

رشد تعداد آدرس های بیت کوین و فعالیت‌های شبکه – Glassnode

اما طی چند ماه اخیر که شبکه بیت کوین شاهد کاهش میزان فعالیت‌ها در زمینه اینسکریپشن‌ها بوده، روند رشد و مومنتوم آدرس‌های فعال در این شبکه مجدداً رو به افزایش بوده است. گلس‌نود در این باره نوشت: «اگر بخواهیم یک تحلیل سطحی و سنتی پیرامون این مسئله داشته باشیم، باید گفت که طی ۲ الی ۳ ماه اخیر، فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین کاهش یافته‌اند؛ اما تحلیل صحیح این مسئله نشان می‌دهد که شرایط به‌وجود آمده صرفاً به‌دلیل استفاده معامله‌گران اینسکریپشن‌ها از آدرس‌های تکراری بوده و اتفاقاً سطح فعالیت‌ها در این شبکه رو به رشد و شکوفایی بوده و بلاک‌های بلاک چین به‌طور کامل مملو از تراکنش‌‌ بوده‌اند.»

این دیدگاهی سطحی است که بگوییم رشد بی‌وقفه تعداد آدرس‌های فعال در یک شبکه رمزارز، زمینه‌ساز افزایش قیمت آن رمزارز خواهد بود؛ اما تا زمانی که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) پیرامون بیت کوین مثبت باقی بماند، انتظار می‌رود که قیمت این رمزارز رشد داشته باشد.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۴ خرداد

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس از تحلیل آنچین بیت کوین، با نزدیک‌شدن شاخص نسبت سود و زیان واقعی هولدرهای کوتاه‌مدت (STH Realized Profit/Loss Ratio) به نقطه تصمیم‌گیری یا همان تعادل (Equilibrium)، این دسته از فعالان بازار همچنان به برداشت سود خود ادامه می‌دهند. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین هنگام نگارش این مطلب در محدوده ۲۵,۸۷۳ دلار قرار دارد و در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۹۰ درصد کاهش یافته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۴ خرداد

قیمت بیت کوین
عملکرد بیت کوین در روزهای اخیر – TradingView

رمزارز شماره یک بازار چند روزی است که وارد یک دوره تثبیت قیمت (Consolidation) شده و در نزدیکی سطح ۲۶,۰۰۰ دلار به نوسانات خود ادامه می‌دهد. با این وجود، تشکیل پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه دو صرافی شناخته‌شده یعنی بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase)، باعث شده که جریان خروجی بیت کوین از پلتفرم‌های معاملاتی همچنان ادامه داشته باشد.

تحلیل آنچین بیت کوین؛ موجودی صرافی‌ها، تعاملات اجتماعی و هولدرها

طبق آخرین تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم سنتیمنت (Santiment)، مشخص شد که در بحبوحه اقدامات آژانس‌های نظارتی و تمایل کاربران برای حفظ دارایی‌ها در کیف پول‌های شخصی، عرضه و موجودی بیت کوین در صرافی‌ها به کمترین سطح خود در ۵ سال اخیر رسیده است. در جزئیات این گزارش آمد که عرضه بیت کوین در صرافی‌ها به پایین‌ترین حد از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) تا به امروز رسیده است؛ معامله‌گران همچنان مشغول خارج‌کردن بیت کوین‌های خود از صرافی‌ها و انتقال آن‌ها به کیف پول‌های تحت مالکیت خود هستند و ظاهراً، این شرایط فعلاً پایدار باقی بماند.

عرضه بیت کوین در صرافی ها
نمودار سطح عرضه بیت کوین در صرافی‌ها – Santiment

از سویی دیگر، تغییر کاملاً محسوسی پیرامون تمرکز معامله‌گران از بیت کوین به آلت کوین‌ها به چشم می‌خورد. سنتیمنت در این باره نوشت که حجم تعاملات اجتماعی بیت کوین (Bitcoin Social Volume) و آلت کوین‌هایی نظیر اتریوم (ETH) و ریپل (XRP)، بالاخره شروع به کاهش کرده و توجهات در شبکه‌های اجتماعی به ارز دیجیتال بایننس کوین (Binance Coin / BNB) معطوف شده‌اند.

تعاملات اجتماعی ارزهای دیجیتال
حجم تعاملات اجتماعی ارزهای برتر بازار – Santiment

اکنون که قیمت بیت کوین تحرکات خاصی را در نمودارهای خود نشان نمی‌دهد، نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که این رمزارز چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران در مورد بیت کوین، در حال حاضر مثبت دیده نمی‌شود.

یکی از تحلیل‌‌گران محبوب بازار به‌نام مایکل ون دی پوپ، اظهار کرد که ۲۶,۴۰۰ دلار در حال حاضر مقاومتی جدی برای قیمت بیت کوین در مسیر صعود محسوب می‌شود. همچنین، در آستانه جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در روز جاری، بازارها همچنان تحت فشار قرار خواهند داشت و قیمت بیت کوین ممکن است تا سطوح ۲۵,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۵۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

اما از طرفی دیگر، هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، سودهای قابل توجهی را تا بیش از ۷۰ درصد به‌دست آورده‌اند. پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) از تحلیل آنچین بیت کوین پیرامون این مسئله اظهار کرد که با کاهش قیمت بیت کوین در بازارهای اسپات (Spot)، نسبت سود و زیان واقعی یا تحقق‌یافته هولدرهای کوتاه‌مدت به یک نقطه عطف (تعادل) نزدیک می‌شود.

چنانچه این شاخص با رسیدن به نقطه تعادل شاهد یک جهش باشد، عاملی مثبت برای بازار این رمزارز به‌شمار می‌آید؛ و در صورتی که در نقطه تعادل یک شکست را ایجاد کند، نشان از تضعیف عملکرد قیمت بیت کوین خواهد داشت.

هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین
سود و زیان واقعی هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین – Glassnode

در این بین، باید خاطرنشان کرد که همبستگی ارزهای دیجیتال با بازار سهام به‌سرعت در حال از بین‌رفتن است. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) همچنان به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که عملکرد قیمت اتریوم و بیت کوین طی روزهای اخیر، تضعیف شده است.


تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۳ خرداد

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس از تحلیل آنچین بیت کوین (Bitcoin / BTC)، رمزارز شماره یک طی تلاطم جدیدی که در بازار رخ داده، عملکرد قدرتمندی از خود به ثبت رسانده است. اکنون که احتمال تشکیل یک موج جدید از تقاضا برای بیت کوین به‌وجود آمده، عملکرد خوب این رمزارز ممکن است مجدداً توجه فعالان دنیای کریپتو را به خود جلب کند. بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین هنگام نگارش این خبر، با ۰.۸۲ درصد رشد نسبت به ۲۴ ساعت اخیر به سطح ۲۶,۰۶۷ دلار رسیده است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۳ خرداد

قیمت بیت کوین
عملکرد قیمت بیت کوین در روزهای اخیر – TradingView

سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال ممکن است امیدی برای بهبود قیمت بیت کوین در بازه‌ای کوتاه‌مدت نداشته باشند، اما یکی از تحلیل‌گران پلتفرم کریپتوکوانت (CryptoQuant) با نام مستعار کریزی‌بلاک (Crazzyblockk)، اظهار کرد که چنین چیزی غیرممکن نیست.

طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط این تحلیل‌گر، بررسی وضعیت شاخص نسبت سود خروجی مصرف‌شده یا SOPR بیت کوین (Spent Output Profit Ratio)، این پتانسیل را برای رمزارز برتر نشان می‌دهد. این شاخص که یکی از معیارهای سنجش تمایلات (Sentiment) بازار در سطح کلان به‌شمار می‌آید، میزان انتقال یا خرید و فروش بیت کوین‌هایی را اندازه می‌گیرد که در محدوده سود واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Profit) قرار دارند.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی وضعیت هولدرها و اهرم معاملات

قرارگرفتن شاخص SOPR بیت کوین بالاتر از عدد ۱، به این معنی است که سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در محدوده سود به فروش می‌رسانند. از سویی دیگر، زمانی که عدد شاخص SOPR به زیر ۱ می‌رسد، فروش بیت کوین با ضرر را نشان می‌دهد. هنگام انتشار این خبر، شاخص SOPR بالاتر از ۱ قرار گرفته است.

با این حال مسئله‌ای که مورد توجه تحلیل‌گران قرار گرفته، مدت‌زمانی است که این شاخص در وضعیف فعلی خود قرار دارد. در واقع، در تحلیل آنچین بیت کوین مشخص شد که شاخص SOPR از ماه مارس تاکنون، بالاتر از عدد ۱ باقی مانده است.

شاخص SOPR بیت کوین
عملکرد شاخص SOPR بیت کوین طی سال‌های اخیر – CryptoQuant

این مسئله باعث شد که تحلیل‌گر پلتفرم کریپتوکوانت، وضعیت این شاخص در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ را با عملکرد فعلی آن مورد مقایسه قرار دهد. بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، شاخص SOPR به‌طور مداوم بالاتر از عدد ۱ قرار داشت که در نهایت، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به سقف ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. همچنین طبق گفته این تحلیل‌گر، عملکرد شاخص SOPR بیت کوین در سال ۲۰۱۹، در صعود قیمت به سقف تاریخی جدید در سال ۲۰۲۱ نقش به‌سزایی داشته است.

کریزی‌بلاک می‌گوید: «زمانی که مقدار این شاخص طی چندین ماه متوالی بالاتر از ۱ باقی می‌ماند و به ارزش سرمایه هولدرها رفته رفته افزوده شود، نشانه‌ای مبنی بر تمایل زیاد سرمایه‌گذاران جهت ماندن در بازار و کسب سود بیشتر است. چرخه‌های بازار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ مثال‌هایی بارز برای چنین مسئله‌ای هستند.»

این تحلیل‌گر در ادامه صحبت‌های خود افزود که هم‌اکنون سطح تقاضا برای بیت کوین بالا است و تقاضای فعلی برای این رمزارز، به‌قدری است که هر میزان از فشار فروش را تحمل می‌کند.

در این بین، قیمت بیت کوین روند تثبیت (Consolidation) خود را طی ۲۴ ساعت اخیر حفظ کرده و علی‌رغم این موضوع، شاخص نسبت اهرمی تقریبی (Estimated Leverage Ratio / ELR) در معاملات بیت کوین، در حال افزایش است.

این شاخص عموماً میزان اهرم استفاده‌شده کاربران در معاملات آن‌ها را نشان می‌دهد و از طریق تقسیم اُپن اینترست (سود باز / Open Interest) بر ذخایر بیت کوین در صرافی‌ها محاسبه می‌شود. هر چه عدد شاخص ELR پایین‌تر باشد، یعنی معامله‌گران در موقعیت‌های خود اهرم کمتری را اعمال کرده‌اند.
اما در صورتی که مقدار این شاخص افزایش داشته باشد، به این معنی است که معامله‌گران در بازار مشتقات (Derivatives)، اهرم‌های سنگینی را برای معاملات خود تنظیم کرده‌اند.

شاخص نسبت اهرمی ELR بیت کوین
شاخص نسبت اهرمی (ELR) بیت کوین در تمام صرافی‌ها – CryptoQuant

در این بین مسئله مورد نظر، نوع معاملات لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) یا شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) بیت کوین نیست؛ رشد شاخص نسبت اهرمی، هم‌راستا با مبحث قبلی در مورد تقاضای بالا در بازار است.

یکی دیگر از کارشناسان کریپتوکوانت در رابطه با این موضوع و تحلیل آنچین بیت کوین گفت که کاهش نقدینگی در سطح بازار، بر عملکرد خوب بیت کوین اثری منفی نگذاشته و با رشد انباشت و تعداد آدرس‌های فعال این رمزارز همراه بوده است.

وی تصریح کرد: «فشار فروش فعلی از بازارسازهایی سرچشمه گرفته که اخیراً حجم بزرگی از آلت کوین‌های مرتبط با شبکه بایننس را به فروش رسانده‌اند که موجب ریزش نقدینگی در بازار شده است. اما بر خلاف فضای پر چالش و تحت فشار بازار در روزهای جاری، شاخص‌های تکنیکال و فاندامنتال بیت کوین، قدرت عملکرد این رمزارز را نشان می‌دهند.»

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا