آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ورلدکوین چیست؟ بررسی پروژه هوش مصنوعی Worldcoin

جشنواره تون پلاس

پروژه ورلدکوین (Worldcoin) که توسط سم آلتمن (Sam Altman)، مدیر عامل OpenAI بنیان‌گذاری شده، با هدف ارائه هویت دیجیتال تأییدشده به کاربران راه‌اندازی شد. با توجه به سرعت در پیشرفت هوش مصنوعی چالش‌ها و خطراتی مانند هویت سنجی وجود دارد؛ اینکه چگونه می‌توان فعالیت یک ربات را از یک انسان در اینترنت تشخیص داد؟ در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی پروژه ورلدکوین راه‌حلی کریپتویی برای این موضوع، می‌پردازیم. ورلدکوین با استفاده از اسکن چشم‌ها، افراد را شناسایی کرده و ثابت می‌کند که آن‌ها انسان‌های واقعی هستند، نه ربات.

ورلد کوین چیست؟

پروژه ورلدکوین که در ۲۴ جولای ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده، یک پلتفرم شناسایی دیجیتال است که با هدف ارائه راهی آسان برای تأیید اینکه هر فردی روی زمین یک انسان واقعی است و نه یک ربات یا الگوریتم هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. هم‌چنین یک توکن رمز ارز به نام Worldcoin با علامت اختصاری WLD و اپلیکیشن کیف پول رمز ارز ارائه می‌دهد.

شرکتی که Worldcoin را ایجاد کرده تولز فور هیومنیتی (Tools for Humanity) نام دارد و توسط آلتمن بنیان‌گذاری شده، کسی که بیشتر به خاطر ایجاد چت جی پی تی (ChatGPT) شناخته می‌شود. پروژه ورلدکوین سیستم گذرنامه دیجیتال خود را با استفاده از ابزارهای رمزنگاری و بلاک‌چین که حمایت کننده جهان گسترده رمزارزها هستند، ایجاد کرده است. همچنین این پلتفرم از توکن رمز ارز WLD و یک پلتفرم پرداخت پشتیبانی می‌کند.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

هدف پروژه ورلدکوین

به گفته Worldcoin، پیشرفت در هوش مصنوعی تشخیص اینکه آیا فعالیت آنلاین، متن نوشته شده، آثار هنری دیجیتال یا واقعا هر چیزی که در اینترنت وجود دارد از انسان واقعی یا هوش مصنوعی آمده، به طور قابل توجهی سخت شده است. این شرکت پیشنهاد می‌کند با استفاده از نوعی پاسپورت دیجیتال، بر اساس آنچه «اثبات شخصیت» می‌نامد، به حل این سردرگمی کمک کند.

آلتمن در توییتر نوشت: «هدف ساده است: یک شبکه مالی و هویت جهانی بر اساس اثبات شخصیت، این موضوع در عصر هوش مصنوعی اهمیت ویژه‌ای دارد. امیدوارم پروژه ورلدکوین بتواند در گفتگوها در مورد نحوه به اشتراک گذاشتن دسترسی، مزایا و مدیریت سیستم‌های هوش مصنوعی آینده مشارکت داشته باشد.

پلتفرم Worldcoin هویت کاربر را با اسکن عنبیه او برای ایجاد کدهای شناسایی شخصی و ایمن تایید می‌کند. این کدها در یک بلاک چین غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند و شرکت ادعا دارد که نمی‌توان آن‌ها را کپی یا جعل کرد تا هویت‌های جعلی ایجاد شود یا تقلبی صورت بگیرد.

به گفته این شرکت پس از ثبت نام بیش از ۲ میلیون کاربر در مرحله آزمایشی بتا، ۱۶ میلیون کاربر در Worldcoin ثبت نام کرده و در حال حاضر عملیات اسکن را در ده‌ها شهر در ۲۰ کشور سراسر جهان اجرا می‌کند.

Worldcoin چگونه کار می‌کند؟

ورلد کوین را به عنوان یک سه‌پایه در نظر بگیرید، تنها زمانی کار می‌کند که افراد سه جز آن را بپذیرند و از آن‌ها استفاده کنند در ادامه این سه جز را بررسی می‌کنیم.

شناسه جهانی World ID

قلب این پلتفرم، شناسه جهانی یا همان World ID است که شرکت ادعا می‌کند کاربران را قادر می‌سازد به صورت آنلاین و در عین حفظ حریم خصوصی انسانیت خود را ثابت کنند. این اثبات انسانیت با استفاده از دستگاه اسکن‌کننده به نام اُرب (Orb) ایجاد می‌شود. Orb دستگاهی سفارشی و پیشرفته است که به طور خصوصی و ایمن انسانیت و منحصر به فرد بودن را با استفاده از کد عنبیه تأیید می‌کند.

مانند الگوی انگشت‌های دست، الگوی عنبیه هر فرد متفاوت است. Orb عنبیه کاربر را اسکن می‌کند و از ساختار آن برای ایجاد یک کد شناسایی منحصربه‌فرد به نام آیریس کد (IrisCode) استفاده می‌کند. این کد با اطلاعات شخصی کاربر مرتبط نیست و تنها برای جلوگیری از اخذ بیش از یک شناسه جهانی وجود دارد.

پس از اسکن عنبیه شما توسط Orb و ذخیره کد IrisCode ناشناس، شناسه جهانی برای شما صادر می‌شود. همچنین هر تصویر عنبیه به طور دائمی حذف می‌شود. سیستم برای تایید هویت شما هر بار نیازی به هدایت اسکنر به چشمان شما ندارد. هر شناسه جهانی به بلاکچین Worldcoin اضافه می‌شود و کاربران از یک اپلیکیشن امن رمزنگاری‌شده برای شناسایی خود استفاده می‌کنند.

اُرب‌های Worldcoin در شهرهای هنگ‌کنگ، توکیو، سنگاپور، سئول، پاریس، لیسبون، شهر مکزیک، سائوپائولو، نایروبی، نیویورک، سان فرانسیسکو و تقریبا ۲۵ شهر دیگر در سراسر جهان در دسترس هستند.

اپلیکیشن ورلد APP World

اپلیکیشن World پایگاه شناسه جهانی شما است. Worldcoin ادعا می‌کند که این اپلیکیشن حریم خصوصی کاربران را حفظ کرده و همچنین دسترسی به یک لیست در حال رشد از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. از این اپلیکیشن می‌توان به عنوان یک کیف پول رمزارز استفاده کرد، اما هدف اصلی آن ذخیره اعتبار کاربران است تا بتوانند خود را در هر برنامه‌ شخص ثالث تایید کنند.

علاوه بر شناسه جهانی شما، این اپلیکیشن می‌تواند بیتکوین، اتریوم و یو اس دی کوین را نگهداری کند و شرکت اعلام کرده است که در آینده پشتیبانی از رمزارزهای دیگر نیز اضافه خواهد شد.

رمز ارز دیجیتال WLD

هنگامی که کاربران یک شناسه جهانی ایجاد کرده و برنامه جهانی را دانلود می‌کنند، به توکن ارز دیجیتال WLD دسترسی پیدا می‌کنند. توکن WLD برای کاربرانی که در برنامه بتا شرکت کردند صادر شد. مقدار زیادی از WLD به عنوان بخشی از راه‌اندازی رسمی این پلتفرم به کاربران عرضه شد. صرافی‌های کریپتو از جمله کوکوین و بایننس، بزرگترین صرافی جهان از نظر حجم WLD را برای ترید و معامله فهرست کرده‌اند.

بر اساس وایت پیپر Worldcoin، در مجموع ۱۰ میلیارد WLD در طول ۱۵ سال صادر خواهد شد. در حال حاضر ۱۴۳ میلیون WLD از زمان عرضه رسمی در حال گردش است. از این مبلغ، ۴۳ میلیون به کاربران تایید شده ورلد اپ اختصاص یافت و ۱۰۰ میلیون برای تسهیل معاملات به بازارسازان ارسال شد.

سازمان‌های متصل به Worldcoin

معرفی پروژه Worldcoin

در حال حاضر، Worldcoin توسط چندین مشارکت‌کننده پروژه از جمله بنیاد Worldcoin و Tools for Humanity حمایت می‌شود. بنیاد Worldcoin یک سازمان غیرانتفاعی است که برای حمایت و رشد جامعه Worldcoin تا زمانی که خودکفا شود تأسیس شده است. این بنیاد این کار را از طریق اقداماتی مانند نظارت بر برنامه‌های کمک‌های مالی جامعه، انتشار منابع باز فناوری‌های مهم پروژه، ایجاد راه‌هایی برای شرکت کاربران در حکمرانی پروتکل و موارد دیگر انجام می‌دهد.

Tools for Humanity یک شرکت فناوری جهانی است که برای شتاب دادن به انتقال به سوی یک سیستم اقتصادی عادلانه‌تر تأسیس شده است. این شرکت رهبری توسعه اولیه Worldcoin را بر عهده داشته و علاوه بر اداره World App در حال ساخت ابزارها و حمایت از پروتکل است.

حریم خصوصی در worldcoin

کاربران همچنین از سوی نظارت‌گران و دفاع‌کنندگان از حریم خصوصی نگرانی‌هایی درباره جمع‌آوری داده‌های ورلدکوین بوده، از جمله توافق آگاهانه کاربران برای اینکه یک شرکت تمام داده‌های آن‌ها را مدیریت کند. به گفته Worldcoin، این پروژه به‌طور کامل محرمانه است زیرا داده‌های بیومتریکی یا حذف می‌شوند یا در قالب رمزنگاری شده ذخیره خواهند شد. نگرانی‌هایی وجود دارد که اسکن عنبیه برای خرید در بازار سیاه در دسترس باشد و افراد را قادر می‌سازد به حساب‌های Worldcoin دسترسی پیدا کنند.

اخبار ورلدکوین

این پروژه قبلا به دلیل اهداف عالی و روش های مشکوک خود مورد انتقاد قرار گرفته است. پس از راه‌اندازی، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، نگرانی‌های خود را در مورد Worldcoin در یک پست وبلاگ بیان کرد. او استدلال می‌کرد که اسکن‌های عنبیه پلتفرم می‌تواند اطلاعات بیشتری از آنچه شرکت اجازه داده است جمع‌آوری کند، یا اینکه شخصی می‌تواند به طور بالقوه عنبیه شخص دیگری را اسکن کند تا مشخص کند که آیا آن‌ها یک شناسه جهانی دارند یا خیر.

در مقاله‌ای از MIT Technology Review در آوریل ۲۰۲۲ ادعا شده بود که Worldcoin از روش‌های بازاریابی فریبنده استفاده کرده، بیش از آنچه اعلام کرده بود داده‌های شخصی جمع‌آوری کرده و نتوانسته رضایت معنادار و آگاهانه کاربران را جلب کند. این شرکت به انتقادات MIT Technology Review با یک پاسخ ۲۵ صفحه‌ای پاسخ داد و نوشت ما می‌خواهیم به‌وضوح اعلام کنیم که Worldcoin یک شرکت داده نیست و مدل کسب و کار ما شامل بهره‌برداری یا فروش داده‌های شخصی کاربران نمی‌شود.

ورلدکوین همچنین به دلیل تبلیغات گسترده پلتفرم در کشورهای در حال توسعه مورد انتقاد قرار گرفته است. بخش قابل توجهی از کاربران جدید در آسیا و آفریقا هستند که نگرانی‌هایی درباره بهره‌برداری از آن‌ها ایجاد کرده است. ZachXBT یک کارآگاه کریپتو در توییتی نوشت: بیشترین چیزی که برای من نگران‌کننده است، این است که تیم ورلدکوین با افتخار از تعداد کاربران خود صحبت می‌کند، در حالی که در واقعیت، آن‌ها از مردم در کشورهای در حال توسعه سو استفاده کرده‌اند.

در نهایت، در یک دور تأمین مالی اولیه در اکتبر ۲۰۲۱، ورلدکوین سرمایه‌گذاری‌ای از سم بنکمن-فرید، بنیان‌گذار معروف و شکست‌خورده صرافی رمزارز FTX، دریافت کرد.

آینده ارز ورلدکوین

Worldcoin یک پایگاه جدید مشتری برای محصولات رمزارزی ایجاد می‌کند. این پروژه ارز دیجیتال و هوش مصنوعی سعی دارد مشکل احراز هویت در فضای رمزارزی Web3 را تغییر دهد، جایی که داده‌ها و دارایی‌های کاربران به عنوان رمزارزهای قابل معامله وجود دارند. پروژه ورلدکوین قصد دارد خود را گسترش دهد و کاربران جهانی بیشتری را ثبت نام کند. همچنین در نظر دارد به سایر سازمان‌ها اجازه دهد از فناوری اسکن چشم خود برای تایید هویت استفاده کنند تا از کلاهبرداری و تقلب جلوگیری شود.

پرسش‌های پر تکرار در مورد معرفی پروژه ورلدکوین

  • ورلدکوین چه کاری انجام می‌دهد؟

    این پروژه فناوری‌های هوش مصنوعی را با ارزهای دیجیتال و بلاک چین در یک پروتکل منبع باز ترکیب می‌کند تا به هر کسی امکان دسترسی به اقتصاد جهانی را بدهد. Worldcoin مانند سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است.

  • سازنده ارز دیجیتال ورلدکوین کیست؟

    پروژه ورلد کوین توسط سم آلتمن مدیر عامل OpenAI ساخته شده است.

  • خطرات Worldcoin چیست؟

    پروتکل یا توکن‌های WLD ممکن است در معرض حملات امنیتی از جمله حملات دوگانه، حملات ۵۱ درصدی، یا سایر حملات مخرب، که می‌تواند روی هر توکن WLD شما یا خود پروتکل تأثیر منفی بگذارد، قرار گیرند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا