آموزش ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول تلگرام چیست، بررسی کاربردها، انواع و روش استفاده

در دنیای امروز و با وجود افزایش کاربردهای ارزهای دیجیتال، کاربردهای این ابزار مالی نیز به تدریج گسترش یافته و شرکت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی جهت تسهیل استفاده این دارایی‌ها گام برداشته‌اند. تلگرام یکی از این پلتفرم‌های پیشرو است که موفق شده با معرفی کیف پول خود، مسیر استفاده از ارزهای دیجیتال را آسان‌تر کند. در این مقاله از صرافی ارزدیجیتال او ام پی فینکس، ابتدا درباره تاریخچه کیف پول تلگرام خلاصه‌ای را ارائه خواهیم کرد و سپس به نحوه استفاده، مزایا و کاربردهای این کیف پول اشاره می‌کنیم.

بررسی تاریخچه کیف پول تلگرام

شرکت تلگرام در سال ۲۰۱۸، بلاکچین تن را به بازار معرفی کرد. هدف از راه‌اندازی این شبکه ایجاد بستری ایمن و سریع برای مبادلات ارزهای دیجیتال بود. اما سفر اصلی تلگرام برای ادغام با ارزهای دیجیتال به سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد. زمانی که اعلام شد این پیام رسان برنامه‌هایی برای اضافه کردن کیف پول رمزنگاری مبتنی بر شبکه TON دارد. فرایند توسعه این شبکه برای تلگرام تا سال ۲۰۲۰، به طول انجامید و نهایتا در این سال، پروژه به دلیل درگیری تلگرام با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) موقتا کنار گذاشته شد.SEC  مدعی بود که فروش توکن گرام (Gram) توسط تلگرام، مشکلات قانونی دارد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده طی شکایتی علیه تلگرام به دلیل عرضه اولیه  1.7 میلیارد دلاری توکن آن تنظیم کرد و گرام را یک اوراق بهادار ثبت نشده نامید.

شکست تلگرام در دادگاه مربوط به این شکایت، موجب شد تا این پروژه به حالت تعلیق درآید. با این‌ حال، فعالیت شبکه «تن» تحت مدیریت بنیاد TON ادامه یافت. با این حال، اعضای این بنیاد نیز از کارمندان و بنیانگذاران پیشین تلگرام هستند و با شرکت تلگرام ارتباط تنگاتنگی دارند.

تلگرام در نهایت این موضوع را با پرداخت ۱۸.۵ میلیون دلار جریمه و موافقت با بازپرداخت سرمایه‌گذاران برای وجوهی که هزینه نشده، حل کرد.

تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

پس از حل و فصل این موضوع، استو یون (Steve Yun) از اعضای تون فاندیشن و جان هیمن (John Hyman) عضو شرکت تلگرام طی کنفرانسی که ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ در سنگاپور برگزار شد، اعلام کردند که این پیام‌رسان شبکه تن را به‌عنوان بلاکچین خود و ولت داخلی تلگرام، انتخاب کرده است.

کیف پول تلگرام چیست؟

ربات کیف پول تلگرام (Telegram Wallet) ابزاری است که ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال از طریق تلگرام را ساده می‌کند. این ولت کاربرپسند روی بلاک چین TON کار می‌کند و به راحتی از طریق چت تلگرام قابل دسترسی است. برخلاف کیف‌پول‌های غیرحضانتی مانند متامسک (MetaMask)، تلگرام ولت حضانتی است. به این معنی که مدیریت دارایی‌ها به جای اینکه مستقیما در اختیار کاربر باشد، به شخص ثالث سپرده می‌شود. اگرچه این روش نگرانی‌هایی را در مورد امنیت و لو رفتن احتمالی داده‌ها ایجاد می‌کند، اما مزایایی مانند بازیابی آسان رمز عبور از طریق پشتیبانی مشتریان را نیز ارائه می‌دهد.  

با استفاده از این کیف پول، کاربران می‌توانند انواع تراکنش‌های ارز دیجیتال از جمله خرید، فروش، مبادله و انتقال مستقیم بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و تن کوین (TON) در چت‌های تلگرام را بدون نیاز به خروج از برنامه انجام دهند. به‌علاوه، از قابلیت ارسال گروهی «Multi Cheques» پشتیبانی می‌کند. این قابلیت، امکان توزیع همزمان ارزهای رمزنگاری‌شده برای لیستی از کاربران کانال تلگرام را فراهم آورده است که به طور بالقوه تعامل مخاطبان را با یکدیگر افزایش می‌دهد. برای کسانی که به دنبال معامله ارزهای دیجیتال با نرخ ترجیحی هستند، ویژگی بازار همتا به همتا (P2P Market) نیز در دسترس است.

در سپتامبر ۲۰۲۳، تلگرام امکانات خود را با معرفی گزینه‌ای دیگری از ولت‌ها یعنی کیف پول خودحضانتی به نام تون اسپیس (TON Space) گسترش داد. این ویژگی که هنوز در مرحله بتا به سر می‌برد، برای پاسخ به نیازهای افرادی که به دنبال راه‌حلی به منظور مدیریت دارایی خود بودند، ایجاد شد. راه‌اندازی TON Space به طور قابل توجهی روی قیمت ارز دیجیتال تن تاثیر گذاشت و قیمت آن تقریبا ۱۴ درصد پس از اعلام افزایش یافت. 

نحوه راه‌اندازی کیف پول تلگرام

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا Wallet@ را در قسمت جست‌وجو وارد کنید. پس از مشاهده گزینه ولت بات (Wallet Bot)، روی آن کلیک کرده و دکمه Start را بزنید. سپس گزینه Open Wallet را انتخاب کرده و سپس طبق دستورالعمل‌ها عمل کنید. به این ترتیب، بلافاصله کیف پول تازه فعال شده خود را خواهید دید.

ولت تلگرام

هنگامی که کیف پول را باز می‌کنید، صفحه شروع چندین ویژگی کلیدی را ارائه می‌دهد:

گزینه Total Balance در بالای صفحه نمایش داده می‌شود. با دسترسی به تنظیمات از طریق سه نقطه در گوشه سمت راست بالا می‌توانید ارز نمایش داده شده را شخصی‌سازی کنید.

اضافه کردن وجوه: می‌توانید با کلیک روی نماد مثبت کنار موجودی کل، موجودی کیف پول خود را افزایش دهید. گزینه‌های اضافه کردن وجوه شامل خرید ارز رمزنگاری با کارت بانکی، شرکت در معاملات بازار P2P یا انتقال به سرویس دیگر است.

اضافه کردن وجوه در تلگرام ولت

گزینه TON Space Beta نیز به عنوان نقطه ورود شما به بلاک چین TON عمل می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا موجودی خود را مدیریت کنید. به‌روزرسانی‌های آینده، همانطور که توسعه‌دهندگان وعده داده‌اند، شامل دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز است. همچنین در بخش تنظیمات گزینه‌ای برای حذف این قابلیت  از نمای صفحه اصلی وجود دارد.

مانده دارایی‌های دیگر: در این ولت شما علاوه بر موجودی تن کوین، می‌توانید موجودی بیت‌کوین و تتر خود را نیز مشاهده کنید. البته هنوز مشخص نیست که آیا تلگرام دارایی‌های دیجیتال بیشتری را در آینده معرفی خواهد کرد یا خیر.

ابزارهای تامین مالی: این ابزارها شامل روش‌هایی برای اضافه کردن وجوه، مانند استفاده از تراکنش‌های کارت بانکی، معاملات P2P و نقل و انتقالات از طریق کیف پول است.

نحوه استفاده از فضای تن اسپیس

تن اسپیس یک کیف پول خودحضانتی در بلاک چین تن کوین است که به کاربر اجازه کنترل کامل دارایی‌ها را می‌دهد. به عنوان تنها دارنده کلید خصوصی و عبارت Secret Recovery، امنیت و دسترسی به کیف پول کاملا در اختیار شماست.

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

در تن اسپیس، می‌توانید تراکنش‌های مربوط به NFT، ژتون (Jettons) و TON را مدیریت کنید. ژتون‌ها، توکن‌های قابل تعویضی هستند که روی بلاک چین تن کار می‌کنند. برای شروع استفاده از تن اسپیس، با فشار دادن دکمه «Ton Space Beta» می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید.

تن اسپیس

به شما دو گزینه داده می‌شود تا فضای TON خود را از طریق ایمیل یا عبارت بازیابی ایمن کنید. این راهنما بر استفاده از عبارت بازیابی تمرکز دارد. روی گزینه پشتیبان‌گیری دستی کلیک کنید. در ادامه عبارات seed را خواهید دید. مطمئن شوید که عبارت بازیابی خود را به صورت ایمن ذخیره کرده‌اید، سپس کلمات بازیابی را همانطور که از شما خواسته شده است وارد کنید.

پس از راه‌اندازی، Ton Space شما آماده استفاده است. برای اضافه کردن وجوه، به سادگی روی دکمه سپرده (Deposit) کلیک کنید.

نحوه کار با تن اسپیس

برای مبادله دارایی‌ها در TON Space، روی دکمه «Swap» کلیک کنید. این بخش شما را به فرآیند مبادله هدایت می‌کند، جایی که می‌توانید دارایی خود را با ارزی که قصد خرید آن را دارید، مبادله کنید. مبادلات یا سوآپ‌ها از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) پردازش می‌شوند و معمولا شامل یک کارمزد اسمی هستند. هزینه سوآپ ممکن است بر اساس نقدینگی دارایی‌های موجود در DEX متفاوت باشد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید اتریوم از صرافی ارز دیجیتال

برای یک مبادله موفقیت آمیز در تن اسپیس، مطمئن شوید که TON کافی برای پوشش گس‌فی تراکنش دارید. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید دارایی‌هایی را که قصد مبادله آنها را دارید، توسط DEXهای سازگار با تن اسپیس پشتیبانی می‌شود.

مزایای استفاده از کیف پول تلگرام

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، کیف پول تلگرام یک سرویس انتقال پول و ارز دیجیتال است که مزایای مختلفی به کاربران ارائه می‌دهد. این مزایای متنوع، جامعه گسترده‌ای را در زمره طرفداران کیف پول تلگرام قرار داده‌است. به عنوان مثال، از طریق کیف پول تلگرام، می‌توانید به راحتی و سریع پول را برای دیگر کاربران ارسال کنید. این ولت برای محافظت از اطلاعات کاربران از تکنولوژی رمزنگاری استفاده می‌کند.

این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا ارزهای دیجیتال مختلف را در کیف پول خود نگهداری کنند. یکی دیگر از مزایای کیف پول تلگرام، کاربرد آن در انتقالات بین‌المللی است. ولت تلگرام این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران به راحتی ارزها را در سراسر جهان منتقل کنند. افزون بر آن، برخی از فروشندگان و شرکت‌های خدمات اینترنتی، از کیف پول تلگرام برای پرداخت‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که شرایط استفاده از کیف پول تلگرام در هر منطقه یا کشور، طبق قوانین و مقرراتی که در این زمینه وضع کرده‌اند، با دیگری متفاوت است. بنابراین، قبل از انجام معاملات حتما جوانب احتیاط را رعایت کنید.

آیا کیف پول تلگرام امن است؟

به گفته برخی از محققان، کیف پول رمزنگاری TON امن‌تر از Metamask در نظر گرفته می‌شود. در حالی که هر دو دارای افزونه‌های کروم هستند اما با تن، شما این آزادی را دارید که امور مالی خود را مستقیما در تلگرام مدیریت کنید.

کیف پول تن اسپیس چه امکاناتی ارائه می‌دهد؟

همانطور که اشاره شد، تن اسپیس (TON Space) کیف پولی غیرحضانتی محسوب می‌شود که کلیدهای خصوصی را در اختیار خود کاربران قرار می‌دهد. این کیف پول، علاوه بر برخورداری از رابطی کاربرپسند، امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

با استفاده از این کیف پول به راحتی می‌توانید از طریق کارت‌های اعتباری کیف پول خود را شارژ کنید. همچنین، اگر نیاز دارید که به برخی از ارزها دسترسی بیشتری داشته‌باشید، می‌توانید از این ولت استفاده کنید. تسهیل معاملات ارزهای دیجیتال، تسریع فرایند انجام تراکنش‌ها، پشتیبانی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)و امکان مبادله رمزارزها با ارزهای فیات در بازار همتابه‌همتا (P2P) از جمله امکاناتی است که در زمان استفاده از کیف پول تلگرام به دست خواهید آورد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید شیبا از صرافی ارز دیجیتال

نتیجه گیری

تلگرام برای راحتی کاربران خود، راهکاری را برای آنان ایجاد کرده تا بتوانند از طریق این پیام رسان مستقیما مدیریت مالی دارایی‌های خود را به عهده بگیرند. هدف از ارائه این مقاله نیز این است که کاربران را در مراحل ایجاد و استفاده از کیف پول‌های حضانتی و غیرحضانتی تلگرام راهنمایی کند.

با پیروی از این راهنما، می‌توانید به راحتی کیف پول خود را راه‌اندازی کنید. به یاد داشته باشید که در طول تعامل خود با شبکه جوانب احتیاط را رعایت کنید. شایان توجه است که اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی در نظر گرفته شده است و نباید به عنوان مشاوره مالی در نظر گرفته شود.

سوالات پر تکرار

  • کیف پول تلگرام چیست؟

    ربات کیف پول تلگرام (Telegram Wallet) ابزاری است که ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال از طریق تلگرام را ساده می‌کند.

  • چطور کیف پول تلگرام را راه‌اندازی کنیم؟

    برای استفاده از این قابلیت، ابتدا Wallet@ را در قسمت جست‌وجو وارد کنید. پس از مشاهده گزینه ولت بات (Wallet Bot)، روی آن کلیک کرده و دکمه Start را بزنید. سپس گزینه Open Wallet را انتخاب کرده و سپس طبق دستورالعمل‌ها عمل کنید.

  • آیا کیف پول تلگرام امن است؟

    به گفته برخی از محققان، کیف پول رمزنگاری TON امن‌تر از Metamask در نظر گرفته می‌شود. در حالی که هر دو دارای افزونه‌های کروم هستند اما با تن، شما این آزادی را دارید که امور مالی خود را مستقیما در تلگرام مدیریت کنید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. با سلام. برا ایران هیچگونه امنیتی نداره . بعد از مدتی کلیک میکنید برا ورود به کیف پول میزنه دسترسی شما قطع شده و شما رو به پشتیبانی ارجاع میده .بعد از یه ساعت کلنجار رفتن پشتیبانی .میگه منطقه شما ما دسترسی نداریم

    1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر. پشتیبانی کیف پول تلگرام تایید کرده که در صورت مسدود شدن تراکنش کاربران ایرانی، برداشت دارایی امکان‌پذیره. حتی اعلام هم کردن که درصورت مسدود شدن دارایی‌هاتون، با پشتیبانی این کیف پول ارتباط بگیرین و آدرس کیف پول دیگه‌ای رو دراختیارشون بزارید تا دارایی شما رو به آدرس کیف پول جدید واریز کنن. البته احتمالا به دلیل شلوغی شبکه، فرایند ارسال دارایی به آدرس کیف پول جدید، چندین روز زمان می‌بره.

  2. سلام من مدتی از کیف پول تلگرام استفاده میکردم که ناگهانی منو مسدود کرد، از پشتیبانی که پیگیر شدم گفت بخاطر موارد امنیتی مسدود شدی و ما نمیتوانیم جرئیات بیشتری بگیم!
    البته قبلش شنیده بودم که شماره های ایران رو مسدود میکنه.

    1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر. پشتیبانی کیف پول تلگرام تایید کرده که در صورت مسدود شدن تراکنش کاربران ایرانی، برداشت دارایی امکان‌پذیره. حتی اعلام هم کردن که درصورت مسدود شدن دارایی‌هاتون، با پشتیبانی این کیف پول ارتباط بگیرین و آدرس کیف پول دیگه‌ای رو دراختیارشون بزارید تا دارایی شما رو به آدرس کیف پول جدید واریز کنن. البته احتمالا به دلیل شلوغی شبکه، فرایند ارسال دارایی به آدرس کیف پول جدید، چندین روز زمان می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا