آموزش ارز دیجیتالآموزش صرافی او ام پی فینکسآموزش کیف پول ارز دیجیتال

تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال، شناسه‌ای است که برای شناسایی و اعتبارسنجی یک تراکنش استفاده می‌شود. معمولا از تگ یا ممو در کیف پول برای انتقال دارایی‌های دیجیتال به مقاصدی استفاده می‌شود که میان چندین کاربر به اشتراک گذاشته شده است. برای مثال، کیف پول صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز که از یک آدرس ولت برای چندین کاربر استفاده می‌کنند، از تگ یا ممو برای شناسایی مقصد دارایی استفاده می‌کنند. به بیان ساده‌تر، برای انتقال برخی از رمزارزها باید علاوه آدرس ولتی که باید در  انتقال همه ارزهای دیجیتالی در فرایند تراکنش استفاده کنید، تگ یا ممو را نیز به ثبت برسانید. این آدرس به صورت یک رشته عدد است و مشخص می کند دریافت کننده برخی از ارزها در تراکنش‌های رمزارزی چه کسانی هستند.

پادکست تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

در همین راستا، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به معرفی تگ یا ممو در این پلتفرم و نحوه استفاده از آن پرداخته‌ایم.

تگ یا ممو در او ام پی فینکس چیست؟

بسیاری از کاربران فضای کریپتو پس از خرید ارزهای دیجیتال خود، اقدام به انتقال آن‌ها به کیف پولی امن می‌کنند تا رمزارزهای خود را در فضایی مطمئن نگهداری کنند. برخی اوقات هم بسیاری از کاربران برای اینکه بتوانند ارزهای دیجیتال خود را به فروش برسانند، آن‌ها را از کیف پول خود به ولت صرافی ارز دیجیتال انتقال داده و پس از تکمیل این انتقال، رمزارزهای خود را به فروش می‌رسانند. به طور کلی برخی از این رمزارزها علاوه بر آدرس ولت، نیاز به ثبت تگ یا ممو نیز دارند که در صورت عدم وارد کردن آن حین تراکنش، احتمال از دست رفتن دارایی شما وجود دارد. بنابراین، در زمان انجام هرگونه انتقال و واریز، در صورت مشاهده این عبارت، حتما آن را ثبت کنید.

چه ارزهای دیجیتالی در او ام پی فینکس نیاز به ممو دارند؟

ارزهایی مانند ریپل (XRP)، استلار (XLM)، لونا (LUNA)، لونا کلاسیک (LUNC)، ایاس (EOS)، تن (TON)، اتم (ATOM)، تورچین (RUNE) و کاوا (KAVA) برای انتقال و جابه‌جایی نیاز به تگ یا ممو دارند تا مقصد آن‌ها به درستی مشخص شود. توجه داشته باشید، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، در صورت عدم ثبت این عبارت امکان از دست رفتن دارایی وجود دارد.

آموزش استفاده از ممو در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

نخست باید بدانید که تگ یا ممو رشته‌ای از اعداد و حروف است که برای ایجاد تمایز میان دو کاربر منحصربه‌فرد در صرافی‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا تگ هنگامی وارد می‌شود که در حال انتقال دارایی‌های خود هستید. برای استفاده از تگ، در قسمت بخصوصی که در کیف پول نمایش داده می‌شود، باید رشته مختص آن را وارد کنید تا تراکنش موفقیت‌آمیز انجام شود.‌

برای مثال، شما پس از خرید ریپل یا استلار در صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس، اقدام به برداشت ارزهای دیجیتال خود کرده و آن‌ها را به کیف پول رمز‌ارزی خود انتقال می‌دهید؛ یا ممکن است دارایی‌های خود را از کیف پول شخصی به این صرافی ارز دیجیتال انتقال داده و اقدام به فروش آن‌ها کنید. 

در زمان ارسال ارز دیجیتال به یک آدرس ولت دیگر، اگر با گزینه memo یا تگ مواجه شدید، باید عبارت یاد شده را در کادر مربوطه در کیف‌پول مبدا وارد کنید.

به این منظور نخست باید وارد حساب خود در او ام پی فینکس شوید. سپس، روی گزینه کیف‌پول (wallet) در اکانت خود رفته و روی گزینه واریز کلیک نمایید. اگر توکن موردنظر یکی از ۹ ارزی باشد که در بالا اشاره شد، مطابق تصویر زیر، شما علاوه بر آدرس گیرنده، یک گزینه «ممو» را نیز در این بخش مشاهده خواهید کرد.

تگ یا ممو در او ام پی فینکس

در این مرحله، ابتدا آدرس گیرنده را کپی و آن را وارد کیف پول خود کنید. سپس مجددا وارد اکانت او ام پی فینکس شوید و این بار تگ یا ممو را کپی و آن را در فیلد تگ یا ممو در ولت وارد کنید. در نهایت پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، تراکنش خود را تایید کنید.

تفاوت آدرس کیف پول و تگ یا ممو

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که تفاوت ممو با آدرس ولت چیست و چرا باید از ممو در برخی از تراکنش‌ها استفاده کرد. همانطور که می‌دانید، برای هر انتقال، ابتدا باید از آدرس کیف پول مقصد استفاده کنید. آدرس کیف پول در فضای کریپتوکارنسی، شناسه‌ای مشخص برای کیف پولی خاص است که قصد انتقال ارزهای دیجیتال خود را به آن دارید. این آدرس‌ها با عنوان آدرس عمومی نیز شناخته ‌می‌شوند. این آدرس‌ها در سیستم مالی سنتی، دقیقا مشابه شماره کارت بانکی شما است؛ برای مثال شما برای دریافت مبلغی از دوست خود، شماره کارت بانکی خود را برای او ارسال و دوستتان با استفاده از آن، مبلغ مورد نظر را انتقال می‌دهد. 

تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

اما تگ یا ممو مشخصه خاص هر کاربری است که ممکن است از آدرس‌های عمومی یکسان استفاده کند. به بیانی ساده‌تر، صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مانند کوین‌بیس (coinbase.com) و بایننس (binance.com)، تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال را برای شناسایی و ایجاد شفافیت در مقصد تراکنش، ضروری کرده‌اند؛ زیرا این صرافی‌های بزرگ از یک آدرس عمومی برای چندین کاربر استفاده می‌کنند و برای شناسایی منحصربه‌فرد بودن هر تراکنش، از تگ یا ممو استفاده می‌کنند.

برای مثال، شهرک مسکونی اکباتان را در نظر داشته باشید. این شهرک حاوی چندین مجتمع بوده که هر کدام شامل چندین‌ و‌ چند واحد مجزا هستند. حال شخصی از سنندج برای ارسال بسته‌ای پستی به دوست خود در تهران-اکباتان، نمی‌تواند در قسمت آدرس تنها بنویسد «تهران-اکباتان»؛ زیرا این آدرس متعلق به هزاران نفری است که در شهرک اکباتان زندگی می‌کنند. حال این شخص باید جزئیات کامل شماره بلوک، شماره مجتمع، پلاک، طبقه و واحد سکونت دوست خود را نیز یادداشت کند تا بسته پستی دقیقا در اختیار شخص مورد نظر قرار گیرد.  

تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال دقیقا حکم پلاک، طبقه و واحد در مثال بالا را دارد. برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های متمرکز رمز‌ارزی، به دلیل استفاده از یک آدرس عمومی واحد برای چندین کاربر خود، از تگ یا ممو برای شناسایی دقیق مقصد مورد نظر استفاده می‌کنند. 

کاربرد تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که گفته شد، از تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال، برای ایجاد تمایز میان کاربرانی استفاده می‌شود که از یک آدرس عمومی برای دریافت و برداشت ارزهای دیجیتال به خصوص در صرافی‌ها استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال موجب امنیت و شفافیت بیشتر در تراکنش‌ها می‌شود و به این ترتیب مقصد تراکنش‌ها به طور کامل مشخص خواهد بود.

تگ یا ممو در چه فضایی کاربرد ندارد؟ 

عمدتا تگ‌ و ممو در کیف پول‌ها و صرافی‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از یک آدرس عمومی برای چندین کاربر استفاده می‌کنند. اما برخی از کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال به تگ یا ممو نیازی نداشته و کاربران می‌توانند به راحتی و فقط با در دست داشتن آدرس عمومی مقصد، انتقال خود را کامل کنند.

تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

تگ یا ممو شناسه‌ای است که برای ایجاد تمایز میان کاربران با آدرس عمومی یکسان استفاده می‌شود.

کاربرد تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

از تگ یا ممو برای ایجاد امنیت و شفافیت بیشتر استفاده می‌شود.

چه ارزهای دیجیتالی نیاز به تگ یا ممو در کیف پول دارند؟

ارزهایی مانند ریپل (XRP)، استلار (XLM)، لونا (LUNA)، لونا کلاسیک (LUNC)، ایاس (EOS)، تن (TON)، اتم (ATOM)، تورچین (RUNE) و کاوا (KAVA) برای انتقال و جابه‌جایی نیاز به تگ یا ممو دارند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

    1. سلام دوست عزیز
      در حال حاضر در صرافی او‌ام‌پی فینکس ارزهای ریپل، استلار، ایاس، لونا، لونا کلاسیک، تن کوین، بی ان بی (bep2) نیاز به ممو دارن.

    1. وقتتون بخیر
      حالت‌های مختلفی وجود داره، ممکنه تراکنش به طور کلی مورد قبول واقع نشه و در نهایت انجام نشه
      ممکن هم هست که که باز به آدرس مبدا برگشت زده بشه
      بعضی وقت‌ها هم معلق در شبکه منتظر پیگیری میمونه.
      اما به طور کلی تراکنش اشتباه در شبکه بلاکچین غیر قابل پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا