آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی رمز ارز Aptos و دلایل رشد ۴۵۰ درصدی APT در ابتدای سال ۲۰۲۳

پروژه رمز ارز Aptos یک بلاکچین جدید لایه یک است که سریع‌تر، ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر از دیگر بلاکچین‌های L1 عمل می‌کند. ترون به عنوان یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌های L1، توان ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد و همین امر خرید ترون را تا به امروز به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری منطقی جلوه داده است. این در حالی است که رمز ارز Aptos وعده ۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیه را داده است. این پروژه که توسط مهندسان سابق متا ساخته شده، از یک‌زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیر به نام Move، فناوری به‌اشتراک‌گذاری داده‌های اصلاح شده، مکانیسم اجماع و ماشین حالت برای دستیابی به اهداف شبکه رمز ارز Aptos استفاده می‌کند.

پادکست معرفی رمز ارز Aptos

اتریوم یکی از بلاکچین‌های اصلی در بازار ارزهای دیجیتال است که تا به امروز رشد قابل‌توجهی داشته و کاربردهای زیادی در این فضا دارد، همین موضوع قیمت اتریوم را تا به لحظه نوشتن این متن بیش از ۶۵ هزار درصد رشد داده است. اما مهم است بدانید که شبکه بلاکچین اتریوم فقط ۲۵ تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند (البته وعده ۱ میلیون تراکنش در ثانیه با آپدیت‌های آتی این پروژه وجود دارد). در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی ارز دیجیتالی می‌پردازیم که از مکانیسم اجماع مشابه به اتریوم استفاده می‌کند و توان پردازش ۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیه را دارد.

رمز ارز آپتوس چیست؟

پروژه Aptos یک بلاکچین لایه یک است که از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. این امر آپتوس را در ردیف سایر بلاکچین‌های اصلی مانند بیت‌کوین، اتریوم و کاردانو که بلاکچین‌هایی از نوع L1 هستند، قرار می‌دهد. اما سؤال اینجاست که با وجود چنین پروژه‌های برتری چرا واقعاً به بلاکچین لایه ۱ دیگری نیاز داریم؟ و آیا فضایی برای رقابت با این بلاکچین‌های برتر باقی می‌ماند؟

بلاکچین ارز دیجیتال آپتوس روی وب ۳ تمرکز دارد. این هدف یک پیشرفت فنی در پروژه‌های مبنی بر L1 است. وب ۳ که «اینترنت جدید» نیز نامیده می‌شود، در برگیرنده تمام خدمات اقتصادی، محصولات و برنامه‌هایی است که روی بلاکچین‌ها ساخته شده‌اند. از جمله این محصولات می‌توان به برنامه‌های دیفای، NFT ها، GameFi، بازی‌های Play-to-Earn (P2E) و دیگر موارد رمزنگاری اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: معرفی لیست ارزهای دیفای برتر در دنیای رمز ارزها

در واقع، Aptos می‌خواهد بلاکچینی باشد که پذیرش وب ۳ را آسان‌تر می‌کند. اپتوس این کار را با ایجاد اکوسیستمی انجام می‌دهد که مشکلات اصلی سایر بلاکچین‌ها را حل کرده است. این مشکلات شامل مواردی مانند سه‌گانه بلاکچین (مقیاس‌پذیری، امنیت و عدم تمرکز) و… است.

با پروژه رمز ارز Aptos، توسعه‌دهندگان می‌توانند قراردادهای هوشمند خود را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Move کدنویسی کنند. این زبان برنامه‌نویسی تضمین می‌کند که قراردادهای هوشمند می‌توانند ایمن و سریع اجرا شوند. شبکه آپتوس می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را انجام دهد که این امر منجر به پردازش سریع تراکنش‌ها می‌شود. آپتوس معتقد است که این توان عملیاتی بالا امکان‌پذیر است؛ چراکه در آن تراکنش‌‎ها به‌صورت موازی پردازش می‌شوند.

همچنین توسعه‌دهندگان در ارز دیجیتال اپتوس از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده‌اند که عملکرد و تمرکززدایی را بهینه می‌کند. این شبکه همچنین شهرت و اعتبار گره‌های اعتبارسنج را دنبال می‌کند. آن‌ها برای پردازش تراکنش‌ها تا حدی بر اساس شهرت خود انتخاب می‌شوند. ازاین‌رو برخی تحلیل‌گران می‌گویند که همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود ارز دیجیتال اپتوس بسیار سریع‌تر، امن‌تر و مقیاس‌پذیرتر از رقبای خود باشد.

لوگو رمز ارز Aptos

رمز ارز Aptos چگونه کار می‌کند؟

جزئیات کامل و پشتوانه فنی بلاکچین این پروژه را می‌توانید در وایت‌پیپر آپتوس پیدا کنید. اما در این بخش به‌طورکلی شرح خواهیم داد که رمزارز آپتوس چگونه کار می‌کند. طبق وب‌سایت رسمی پروژه، شبکه اصلی بلاکچین آپتوس با قابلیت ارتقا پذیری به‌عنوان اصل کلیدی، در ‍۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد. همچنین این ارز دیجیتال توسط تیمی متشکل از ۳۵۰ توسعه‌دهنده اداره می‌شود. رمز ارز Aptos دارای چند مؤلفه کلیدی به شرح زیر است:

  • زبان برنامه‌نویسی Move
  • مدل داده آپتوس
  • واحد (ماژول) Move

زبان برنامه‌نویسی Move در رمز ارز Aptos

ارز دیجیتال آپتوس برای نمایش وضعیت دفترکل توزیع شده در بلاکچین خود، از مدل شیءگرای Move استفاده می‌کند. Move یک زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند جدید است و تمرکز اصلی آن بر ایمنی و انعطاف‌پذیری است. در این پروژه از ماژول‌های Move برای رمزگذاری قوانین تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

در واقع، در بلاکچین آپتوس کاربران تراکنش‌هایی را ارسال می‌کنند که می‌توانند ماژول‌های جدید را منتشر کنند، ماژول‌های موجود را ارتقا دهند، همچنین توابع ورودی خاصی را که در این ماژول‌ها تعریف شده‌اند یا حاوی اسکریپت‌هایی هستند که قادر به تعامل با رابط‌های عمومی ماژول‌های مختلف هستند، اجرا کنند. این اکوسیستم همچنین دارای یک کامپایلر، یک ماشین مجازی (VM) و ابزارهای دیگری است که توسعه‌‎دهندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

زبان برنامه‌نویسی Move به‌گونه‌ای طراحی شده است که تأکید زیادی بر کمبود منابع، حفظ و کنترل دسترسی داشته باشد. در واقع، این زبان از یک بایت کد تأیید شده استفاده می‌کند تا حتی زمانی که کدی وجود دارد که غیرقابل‌اعتماد است، ایمنی نوع و حافظه را تضمین ‌کند. از سوی دیگر، برای کمک به نوشتن کدی که قابل‌اعتمادتر است، توسعه‌دهندگان به اثبات‌کننده Move (Move Prover) دسترسی دارند. این اثبات‌کننده، یک تأییدکننده رسمی است که می‌تواند صحت عملکرد یک برنامه را در برابر مشخصات از پیش تنظیم شده تأیید کند.

مدل داده اپتوس

بلاکچین اپتوس حالت دفترکل توزیع‌شده خود را به‌عنوان وضعیتی از همه اکانت‌ها یا حساب‌ها تعریف کرده است. این حالت، با یک عدد صحیح ۶۴ بیتی بدون علامت و مطابق با تعداد تراکنش‌هایی که شبکه اجرا می‌کند، نسخه‌بندی شده است.

در این شبکه هر کسی آزاد است که یک تراکنش را ارسال کند و ازاین‌رو، وضعیت دفترکل شبکه را تغییر دهد. به‌محض اجرا، خروجی تراکنش تولید می‌شود که شامل هیچ یا تعدادی عملیات (که write sets نامیده‌ می‌شوند) برای تغییر وضعیت دفترکل است. این عملیات write sets بردار رویدادهای حاصل، مقدار گاز مصرف‌شده و وضعیت تراکنش (تأیید یا عدم تأیید) را نشان می‌دهند. به‌طورکلی، خود معاملات نیز اطلاعات زیر را ارائه می‌دهند:

  • وضعیت تراکنش
  • آدرس فرستنده
  • مقدار تراکنش
  • قیمت گاز
  • حداکثر مقدار گاز
  • شماره دنباله
  • زمان انقضا
  • Chain ID

همچنین شایان‌ذکر است که مدل داده Move در آپتوس از آدرس‌دهی کلی واحد‌ها و داده‌ها به‌صورت بومی پشتیبانی می‌کند و تراکنش‌هایی که در داده‌ها و حساب‌هایشان همپوشانی ندارند، می‌توانند به‌صورت موازی اجرا شوند.

واحد (ماژول) Move

یک ماژول Move دارای یک بایت کد Move است که ساختارها و رویه‎‌ها را اعلام می‌کند. ساختارها که فقط نوعی داده هستند، با آدرس حسابی که ماژول در آن اعلان شده، شناسایی می‌شود و با نام ماژول همراه است. ماژول باید به طور منحصربه‌فرد در یک حساب خاص نام‌گذاری شود و هر حساب نمی‌تواند بیش از یک ماژول را با هر نامی اعلام کند.

همه ماژول‌ها در بسته‌هایی که در یک آدرس قرار دارند گروه‌بندی می‌شوند. سپس صاحب این آدرس بسته را به‌طورکلی در بلاکچین منتشر می‌کند و شامل بایت کد و ابرداده بسته می‌شود. ابرداده مذکور می‌تواند تعیین کند که آیا بسته قابل ارتقا است یا تغییرناپذیر. برای بسته‌هایی که قابل ارتقا هستند، قبل از اجازه ارتقا، بررسی‌های سازگاری اضافی انجام می‌شود. توجه به این نکته مهم است که درحالی‌که می‌توان توابع و منابع جدید را اضافه کرد، توابع نقطه ورودی (entry point functions) را نمی‌توان تغییر داد و منابع را نمی‌توان در حافظه ذخیره کرد.

رمز ارز Aptos چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال آپتوس از توسعه قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه غیرمتمرکز خود را روی بلاکچین آپتوس بسازند. آن‌ها همچنین قادر به توسعه و اجرای ارزهای دیجیتال در این شبکه هستند. این امر، رمز ارز Aptos را به بلاکچین مورد علاقه توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی تبدیل می‌کند.

به گفته تیم توسعه‌دهنده آپتوس، کاربران نهایی می‌توانند از برنامه‌هایی استفاده کنند که ایمن، سریع و کم‌هزینه هستند. بسیاری از رقبا این قابلیت را ارائه نمی‎‌دهند؛ زیرا از عدم تلاقی سه‌گانه بلاکچین رنج می‌برند. این سه‌گانه به این معنی است که یک بلاکچین عملاً تنها می‌تواند دو مورد از سه ویژگی اصلی خود (ایمن، غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر) را داشته باشد، درحالی‌که در حالت ایده‌آل باید هر سه ویژگی را داشته باشد.

عکس بنیان‌گذاران ارز دیجیتال اپتوس

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال آپتوس چه کسانی هستند؟

مو شایخ (Mo Shaikh) مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران آپتوس است. این اولین پروژه رمزنگاری شایخ نیست. او قبل‌تر مدیر استراتژی در ConsenSys، یک شرکت بزرگ بلاکچینی بود. در حال حاضر، شایخ به عنوان مشاور چندین شرکت دیگر نیز فعالیت می‌کند.

اوری چینگ (Avery Ching) مدیر ارشد فناوری ارز دیجیتال آپتوس و یکی دیگر از بنیان‌گذاران این پروژه است که برای بیش از ۱۰ سال به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار فعالیت داشته. او پیش از این، معاون رئیس گیراف آپاچی (Apache Giraph) بوده که پروژه‌ای برای تحلیل و بررسی نمودارها در فضای بیگ دیتا‌ محسوب می‌شود.

چه پروژه‌هایی رقیب رمز ارز Aptos هستند؟

ارز دیجیتال آپتوس تنها بلاکچین لایه یک نیست که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، این ارز دیجیتال رقبای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • اتریوم
  • بایننس اسمارت چین
  • سولانا
  • کاردانو
  • اوالانچ
  • برنامه‌های لایه یک مانند مون بیم (GLMR) یا پاراچین آستار (ASTR)

علاوه بر بلاکچین‌های لایه یک فوق، راه‌حل‌های لایه دوم برای افزایش مقیاس‌پذیری نیز می‌توانند به نوعی رقیب رمزارز آپتوس تلقی شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از: پالیگان (MATIC)، اپتیمیزم (OP) و آربیتروم (ARB).

ارز دیجیتال حاکمیتی اپتوس (APT)

ارز دیجیتال حاکمیتی آپتوس با نماد APT در بازار خریدوفروش می‌شود. رمزارز APT را می‌توان به‌عنوان سوخت اکوسیستم آپتوس در نظر گرفت. در واقع، بدون کوین APT بلاکچین اپتوس قادر به اجرا نخواهد بود؛ چراکه کاربران برای انجام تراکنش در آپتوس، لازم است کارمزد را با کوین APT پرداخت کنند. نودهای اعتبارسنج در شبکه رمز ارز Aptos زمانی که می‌خواهند در پردازش تراکنش و ایجاد بلاک مشارکت داشته باشند، می‌توانند کوین‌های APT را سپرده‌گذاری (استیک) کنند. همچنین با استیکینگ APT کاربران عادی می‌توانند از پروتکل آپتوس درآمد غیرفعال کسب کنند.

توکنومیک کوین APT

طبق داده‌های کوین مارکت، موجودی کل از کوین‌های APT، ۱,۰۲۷,۷۴۵,۳۹۲ واحد است که از این تعداد، ۱۹۷,۹۶۷,۴۵۹ واحد تا به لحظه نوشتن این مقاله به گردش درآمده‌اند. لازم به ذکر است که ۱۳۰ میلیون از این رقم تا زمان راه‌اندازی شبکه اصلی در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ عرضه شده بودند. مابقی نیز از آن زمان تا به امروز به‌عنوان پاداش در اختیار کاربران و نودهای اکوسیستم آپتوس قرار گرفته‌اند. به‌طورکلی، توکن‌های APT به روش زیر توزیع شده‌اند:

  • ۵۱.۰۲ درصد برای جامعه
  • ۱۹ درصد برای تیم، مشاوران و سرمایه‌گذاران خصوصی
  • ۱۶.۵ درصد برای بنیاد پایه
  • ۱۳.۴۸ درصد برای سرمایه‌گذاران عمومی

رمز ارز Aptos را از کجا بخریم؟

سریع‌ترین و راحت‌ترین روش در خرید ارزان آپتوس برای کاربران ایرانی استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال داخلی و امن است. کاربران پس از ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی او ام پی فینکس، می‌توانند حساب کاربری خود را جهت خریدوفروش ارز دیجیتال آپتوس طبق یکی از روش‌های زیر شارژ کنند:

  • واریز از طریق درگاه پرداختی شبکه شتاب و استفاده از کارت‌های بانکی ثبت شده در پنل کاربری خود
  • شارژ مستقیم حساب با ارسال ارزهای دیجیتال مانند تتر (USDT)

پس از شارژ حساب کاربری خود، معامله‌گران می‌توانند به دو روش معامله با قیمت لحظه‌ای بازار و معامله در قیمت دلخواه خود اقدام به سفارش‌گذاری برای خرید ارز آپتوس کنند.

کیف پول های مناسب برای  نگه‌داری ارز دیجیتال آپتوس

اگر از طریق صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس اقدام به خرید رمز ارز Aptos کنید، برای نگهداری آن نیاز نیست که نگران باشید؛ زیرا این صرافی دارایی‌های کاربران را در کیف پول‌های سخت‌افزاری امن و با پیشرفته‌ترین فناوری‌ نگهداری می‌کند. همچنین در این پلتفرم امکان فعال‌سازی احراز هویت دومرحله‌ای وجود دارد که امنیت دارایی‌های کاربر را افزایش می‌دهد.

اما اگر قصد دارید کوین‌های APT خود را از طریق پلتفرم دیگری نگهداری کنید، می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری خارجی مانند ترزور (Trezor) یا لجر (Ledger) و کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند تراست ولت استفاده کنید.

نمودار رشد قیمت ارز دیجیتال آپتوس

چرا رمز ارز Aptos در ابتدای سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۵۰ درصد رشد کرد؟

در ژانویه ۲۰۲۳، APT عملکرد چشمگیری در بازار ارزهای دیجیتال داشت و تنها در ۳ هفته بیش از ۴۵۰ درصد (از ۳.۵ دلار به بالای ۲۰ دلار) رشد کرد. در همین دوره، اتریوم فقط ۳۶ درصد افزایش یافت. در ادامه به بررسی دلایل احتمالی رشد انفجاری این رمزارز در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

  1. زمان راه‌اندازی ارز دیجیتال آپتوس: آپتوس پیشرفته‌ترین بلاکچین لایه یک است که در اواخر بازار نزولی ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد. ازاین‌رو، علاقه زیادی در بازار به وجود آمد که منجر به ایجاد تقاضای سرکوب شده ناشی از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران شد. در نتیجه، زمانی که احساسات بازار در آغاز سال ۲۰۲۳ مثبت‌تر شد،APT  در موقعیت خوبی قرار گرفت.
  2. اخبار و موضوعات پیرامون اکوسیستم‌های دیفای: پروژه آپتوس بعد از اینکه پنکیک سواپ روی آن مستقر شد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد. در ماه نوامبر ۲۰۲۲، پنکیک سواپ اولین برنامه ییلد فارمینگ (yield farming) را به نام استخرهای سیروپ (Syrup Pools) راه‌اندازی کرد. در ژانویه، جامعه کیک (CAKE) به ادامه استقرار رأی داد و در نهایت این پلتفرم بیشترین TVL را در آپتوس نشان داد و ازآنجایی‌که پنکیک سواپ یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌ها در فضای دیفای است، افراد بسیار بیشتری به APT علاقه‌مند شدند.
  3. لیکویید شدن پوزیشن‌های فروش رمز ارز Aptos: هنگامی که رالی صعودی رمزارز آپتوس شروع شد و پیش رفت، برخی از معامله‌گران با انتظار کاهش قیمت، روی فروش APT موقعیت اتخاذ کردند. اما آپتوس همچنان رشد کرد و این موضوع معامله‌گران را مجبور می‌کرد که پوزیشن‌‌های فروش خود را ببندند یا با لیکویید شدن مواجه شوند که همین امر نیز رالی صعودی را پر شتاب کرد. این نوع رالی‌ها اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک رمزارز بسیار قوی‌تر می‌شود.

سؤالات متداول درباره ارز دیجیتال آپتوس

ارز دیجیتال اپتوس چیست؟

پروژه Aptos یک بلاکچین جدید لایه یک سریع‌تر، ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر از دیگر بلاکچین‌های L1 است که امروزه فعال هستند و از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. ارز دیجیتال حاکمیتی آپتوس با نماد APT در بازار خریدوفروش می‌شود.

رمز ارز Aptos چه زمانی به بازار عرضه شد؟

شبکه اصلی این پروژه در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد و کوین‌های APT در همان زمان پیش فروش شد.

بنیان‌گذار آپتوس کیست؟

مو شایخ و اوری چینگ از بنیان‌گذاران اصلی پروژه ارز دیجیتال آپتوس هستند که سابقه فعالیت زیادی در حوزه فناوری و بلاکچین دارند. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که تیم توسعه‌دهنده این پروژه متشکل از ۳۵۰ متخصص کریپتو است.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا