آموزش ارز دیجیتال

گیوی (GWEI) چیست؟ پرکاربردترین واحد شمارش اتر

گیوی (Gwei) واحد کوچک‌تری از ارز دیجیتال اتر (ETH) است که در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزهای دیجیتال نیز مانند ارزهای فیات و سنتی می‌توانند به واحدهای کوچک‌تر تقسیم شوند. برای مثال ارز دلار به واحدهای کوچک‌تری به نام سنت تقسیم می‌شود و کوچک‌ترین واحد شمارش ارز دیجیتال بیت کوین، ساتوشی نام دارد.

کوچک‌ترین واحد شمارش ارز دیجیتال اتر، وی (Wei) و پرکاربردترین واحد شمارش آن گیوی (Gwei) است. هر Gwei با یک میلیاردم ETH برابری می‌کند. Gwei را به عنوان رایج ترین واحد اتر می‌شناسند زیرا تعیین قیمت گس اتریوم بر اساس آن محاسبه می‌شود. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به سوال Gwei چیست، پاسخ می‌دهیم و موضوعات پیرامون آن را بررسی می‌کنیم.

پادکست گیوی (GWEI) چیست؟ پرکاربردترین واحد شمارش اتر

Gwei چیست؟

Gwei واحد کوچکی از اتر (ETH) محسوب می‌شود و از ترکیب دو عبارت گیگا (Giga) و وی (Wei) ساخته شده است. Giga یک پیشوند شمارشی و wei کوچک‌ترین واحد شمارش اتریوم است. یک کوئینتیلیون وی (۱۸ صفر) در یک اتر وجود دارد.

 یک گیوی یا گیگاوی ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ وی را شامل می‌شود که می‌توان گفت یک گیگاوی با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ یا ۱۰ به توان 9 اتر برابر است و برعکس ۱ اتر نشان‌دهنده ۱ میلیارد Gwei است. گیوی در محاسبه هزینه‌های گس شبکه اتریوم کاربرد دارد.

گیوی Gweiوی Weiاتر Ether
۱۱۰۹۱۰۹

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

گیوی در نقش «گس» اتریوم

پلتفرم اتریوم دارای یک ارز دیجیتال بومی است که با نام اتر یا ETH شناخته می‌شود. اتریوم خود یک پلتفرم فناوری بلاک چین است که از طیف گسترده ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) از جمله ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. کوین شبکه اتریوم، اتر است که عموم افراد آن را اتریوم می‌نامند، گیوی برای قیمت‌گذاری «گس» مورد استفاده برای تراکنش در شبکه اتریوم استفاده می‌شود.

گس اتریوم به کارمزدی می‌گویند که برای انجام یک تراکنش یا اجرای یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار گس با توجه به نوع قرارداد هوشمند و پیچیدگی تراکنش تعیین می‌شود که تحت عنوان هزینه گس شناخته می‌شود. هزینه گس به استخراج‌کنندگان بلاک از طریق فرایند ماینینگ داده می‌شود تا آن‌ها قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها را تایید کرده و شبکه به درستی کار خود را ادامه دهد. 

قیمت گس چیست؟

قیمت گس یا Gas Price چیست

قیمت گس یا هزینه گس (Gas Price) هزینه‌ای است که یک کاربر تمایل دارد به ازای هر واحد گس پرداخت کند. واحد قیمت گس، گیوی است. کیف پول‌های اتریوم معمولا به صورت خودکار یک قیمت منطقی و پیش‌فرض برای قیمت گس در نظر می‌گیرند که کاربر خودش می‌تواند آن را تغییر دهد. در صورتی‌ که کاربر قیمت گس را یک عدد بسیار پایین تعیین کند، ممکن است آن تراکنش هیچگاه توسط ماینرها بررسی نشود. قیمت معقول برای Gas Price بر اساس عرضه و تقاضای بازار، متغیر است. در نتیجه می‌توان گفت گس پرایس یا قیمت گس با توجه به ازدحام شبکه تعیین می‌شود و قابل تغییر است.

گس لیمیت چیست؟

گس لیمیت مقداری ثابت است که با توجه به کاربرد از قبل مشخص شده است. هر کد دستوری در اتریوم Gas limit ثابت و از پیش تعیین شده‌ای دارد. این فاکتور حداکثر میزان گس را نشان می‌دهد که کاربران برای انجام کارهای مختلف باید بپردازند. انواع مختلف تراکنش‌ها روی بلاکچین اتریوم هزینه‌های گس لیمیت متفاوتی دارند؛ مثل ارسال اتر که گس لیمیت آن برابر است با ۲۱ هزار واحد. در واقع گس لیمیت بر اساس نوع قرارداد هوشمند و حجم کدهای مندرج در آن تعیین می‌شود.

کاربرد گیوی Gwei

Gwei را نانو اتر نیز می‌نامند، نانو پیشوندی است که برای نشان دادن یک میلیاردم مقداری استفاده می‌شود. برخی از رمزارزها دارای نرخ مبادله ارزهای فیات بالایی هستند که نیاز به وجود ارزش عددی کوچک‌تر حس می‌شود. این ارزش‌های خرد اجازه می‌دهند تا ارزش بازار ارز دیجیتال به همان میزانی که عرضه و تقاضا به آن نیاز دارد رشد کند و در عین حال امکان انجام معاملات کوچک‌تر را فراهم می‌کند.

به این دلیل که قیمت‌های گس بر اساس گیوی بیان می‌شود، گس به پرکاربردترین واحد شمارش اتر تبدیل شده است. برای انجام هر معامله، باید مقداری گس به آن اختصاص دهید که بر حسب واحد گیوی آن را بیان می‌کنند. هزینه‌های گس، پرداخت‌هایی هستند که توسط کاربران برای جبران انرژی محاسباتی مورد نیاز برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم انجام می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید اتریوم در صرافی ارز دیجیتال

Gwei چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار گیوی

هزینه‌های گس بر اساس میزان توان محاسباتی مورد نیاز و میزان ترافیک شبکه در زمان انجام معامله محاسبه می‌شود. این کارمزدها برای پاداش دادن به استخراج‌کنندگانی که تراکنش‌ها و بلاک‌های موجود در بلاک چین اتریوم را تایید می‌کنند، به کار می‌رود. به عنوان پاداش ماینرها در ازای زمان گذاشتن و مصرف برق به آن‌ها واحدهای گیوی می‌دهند.

انتقال ساده توکن‌ها نسبت به انجام قرارداد هوشمند یا استفاده از برنامه غیرمتمرکز هزینه گس کمتری را به همراه خواهد داشت. dApp یک برنامه غیرمتمرکز است که در بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود.

همچنین می‌توانید برای انجام سریع تراکنش خود، هزینه گس بیشتری را بپردازید. این موضوع می‌تواند در مواقع ازدحام شبکه بسیار مفید باشد. ماینرها قدرت اولویت‌بندی تراکنش‌ها برای اعتبارسنجی را دارند در نتیجه تراکنش‌هایی که هزینه گس بالایی می‌پردازند برای تایید در اولویت ماینرها قرار می‌گیرند.

بسته به تراکنشی که قصد انجام آن را دارید و اینکه می‌خواهید سرعت انجام تراکنش شما چقدر باشد، ممکن است Gwei بیشتر یا کمتری بپردازید. کاربران می‌توانند حداکثر هزینه‌ای را که مایل به پرداخت هستند برای اطمینان از انجام تراکنش خود تعیین کنند. مابه‌التفاوت کارمزد واقعی گس و حداکثر سقف پس از انجام معامله به کاربر برگشت داده خواهد شد.

در صورتی که شبکه ترافیک بالایی داشته باشد و شما محدودیت Gwei را برای کارمزد گس خود عدد پایینی تعیین کنید ممکن است تراکنش مورد نظر انجام نشود.

اهمیت گیوی برای تراکنش‌های شبکه اتریوم

اهمیت گیوی فراتر از پرداخت هزینه معاملات شبکه است. واحد Gwei را می‌توان سنگ بنای یک اکوسیستم پویا و کارآمد معرفی کرد که مزیت‌های زیر را به همراه دارد:

محاسبه دقیق کارمزد: ماهیت جز جز شده Gwei امکان برآورد دقیق کارمزد را فراهم می‌کند، خطاهای گرد کردن را حذف می‌کند و به کاربران اطمینان می‌دهد دقیقا همان چیزی را که تراکنش‌های آن‌ها نیاز دارد، پرداخت می‌کنند. این دقت برای تراکنش‌های کوچک و پرداخت‌های خرد ضروری است، که در غیر این صورت با مبلغ‌های بزرگ‌تر غیرممکن است.

تخصیص کارآمد منابع: سیستم قیمتی Gwei به عنوان یک مکانیسم بازار عمل می‌کند و به تشویق اعتبارسنج‌ها می‌پردازد تا تراکنش‌هایی که کارمزدهای بالاتری ارائه می‌دهند در اولویت قرار بگیرند. این موضوع ضمانت می‌دهد که منابع شبکه به طور کارآمد تخصیص داده می‌شوند و تراکنش‌های پیچیده یا فوری زمان پردازش سریع‌تری داشته باشند.

ساختار کارمزد شفاف: مدل قیمت‌گذاری واضح و شفاف که به کمک واحد Gwei انجام شده، جای هیچ گونه ابهامی در مورد هزینه‌های تراکنش را باقی نمی‌گذارد. کاربران به راحتی می‌توانند هزینه مربوط به هر تعامل را درک کنند و اعتماد و شفافیت را در ماشین مجازی اتریوم ارتقا دهند.

ماشین مجازی اتریوم از عبارت Ethereum Virtual Machin گرفته شده است که به صورت مختصر به آن EVM گفته می‌شود. ماشین مجازی اتریوم یک ماشین محاسباتی است که مانند یک کامپیوتر غیرمتمرکز عمل می‌کند و چند هزار پروژه قابل اجرا دارد. EVM را می‌توان به عنوان یکی از المان‌های اساسی در ساختار شبکه اتریوم معرفی کرد که با استفاده از آن می‌توان قراردادهای هوشمند را اجرا کرد.

واحدهای شمارش اتریوم

واحدهای شمارش اتریوم

به غیر از Gwei، واحدهای شمارش دیگری برای اتر در شبکه اتریوم وجود دارند. گیوی یکی از هفت واحد اتر است که نام واحدها از نام مستعار شخصیت‌های مهمی که به هر شکلی به پروژه کمک کرده‌اند، گرفته شده است.

وی (wei): این واحد به افتخار وی دای، که تمام مفاهیم ارزهای دیجیتال را فرموله کرد، نام‌گذاری شده است. او بیشتر به عنوان خالق نمونه اولیه بیت کوین، B-money شناخته می‌شود.

بابیج (Kwei): این واحد را به نام چارلز بابیج ریاضیدان، فیلسوف، مخترع و مهندس مکانیک که اولین موتورهای محاسباتی خودکار را طراحی کرد، نام‌گذاری کرده‌اند.

لاولیس (Mwei): این واحد به افتخار آدا لاولیس (lovelace)، ریاضیدان، نویسنده و برنامه‌نویس کامپیوتر که اولین الگوریتم را نوشت و منتشر کرد، نام‌گذاری شد.

شانون (Gwei): نام این واحد را از نام شانون ریاضیدان، رمزنگار و راهنمای تحلیل رمزنگاری آمریکایی که به عنوان پدر نظریه اطلاعات شناخته می‌شود، گرفته‌اند.

سابو (Twei): نام این واحد به افتخار نیک سابو دانشمند کامپیوتر، محقق حقوقی و رمزنگار که به دلیل تحقیقات اولیه خود در قراردادهای دیجیتال و ارز دیجیتال، انتخاب شده است.

فینی (Pwei): واحد فینی به افتخار هال فینی دانشمند کامپیوتر و رمزنگار که یکی از توسعه‌دهندگان اولیه بیت کوین بود نام‌گذاری شده، او اولین انسانی است که بیت کوین را از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید شیبا در صرافی ارز دیجیتال

چگونه با Gwei کارمزدها محاسبه می‌شود؟

دو روش برای محاسبه هزینه‌های گیوی در اتریوم وجود دارد. روش فعلی پس از ارتقاء شبکه لندن در ۵ آگوست ۲۰۲۱ اجرا شد. با استفاده از این روش، کاربر یک محدودیت گس را انتخاب می‌کند به این معنی که حداکثر مبلغی که می‌خواهد برای تراکنش خرج کند، چقدر است. حد استاندارد گس را ۲۱۰۰۰ واحد تعیین کرده‌اند. برای محاسبه هزینه تراکنش، هزینه پایه و مجموع قیمت گس و پاداشی که کاربر می‌خواهد اضافه کند در یک دیگر ضرب می‌شوند.

بلاک معاملات، کارمزد پایه را مشخص می‌کند زیرا هر بلاک کارمزد پایه خود را دارد ولی پاداش‌ها توسط کاربر تعیین می‌شوند. فرض کنید حد گس استاندارد ۲۱۰۰۰ واحد است، قیمت گس برابر ۱۰۰ گیوی است و کاربر پاداش ۱۰ گیوی اضافه می‌کند. محاسبه کارمزد ۲۱۰۰۰ ضربدر ۱۱۰ با هزینه کل ۲,۳۱۰,۰۰۰ Gwei خواهد بود.

پرسش‌های متداول درباره گیوی (GWEI)

  • گیوی (GWEI) چیست؟

    گیوی یک واحد شمارشی فرعی و کوچک برای ارز دیجیتال اتر به شمار می‌رود که نمونه مشابه آن در ارزهای فیات را می‌توان در نسبت سنت به دلار مشاهده کرد.

  • چند Gwei در ۱ اتریوم قرار دارد؟

    در یک اتریوم ۱ میلیارد Gwei وجود دارد در واقع ۱ گیوی برابر یک میلیاردم اتریوم است.

  • آیا GWEI یک توکن محسوب می‌شود؟

    خیر. توکن بومی شبکه اتریوم، اتر نام دارد که با نماد اختصاری ETH نشان داده می‌شود. یک Gwei یک کسر کوچک (یک نانو) از ETH، به طور خاص ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ETH است. بنابراین، اگر هزینه یک تراکنش ۰.۰۰۰۰۰۰۰۲۰ ETH است، می‌توانید آن را به عنوان ۲۰ گیوی بیان کنید.

  • آیا اتریوم ۲.۰ هزینه گس را کاهش می‌دهد؟

    اتریوم ۲.۰ به انتقال شبکه اجماع اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) اشاره دارد. به‌عنوان بخشی از این به‌روزرسانی، انتظار می‌رود که هزینه‌های گس کاهش یابد، زیرا هزینه‌های PoS به مراتب انرژی کمتری نسبت به استخراج PoW دارد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا