آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکال

وضعیت فالینگ نایف (Falling Knife) چیست؟

فالینگ نایف در لغت به معنی چاقوی در حال سقوط است که به عنوان یک اصطلاح عامیانه در بازارهای مالی در زمان کاهش سریع قیمت یا ارزش یک اوراق بهادار یا رمزارز به کار برده می‌شود. این اصطلاح معمولا بین معامله‌گران به یک ضرب‌المثل معروف تبدیل شده و برای آن می‌گویند: «سعی نکنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید». این می‌تواند به معنای آن باشد که «قبل از اقدام به خرید دارایی صبر کنید تا کاهش قیمت به پایان برسد.» البته این چاقوی در حال سقوط می‌تواند به سرعت از مسیری که در پیش گرفته بازگردد؛ درست مانند الگویی که با عنوان برش شلاقی (whipsaw) شناخته می‌شود. یا اینکه ممکن است روند سقوط چاقو ادامه یابد و دارایی تمام ارزش خود را از دست بدهد، در این صورت ورشکستگی رخ خواهد داد.

پادکست وضعیت فالینگ نایف (Falling Knife) چیست؟

شایان ذکر است که برش شلاقی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی در مسیری حرکت می کند اما سپس به سرعت و ناگهانی مسیر خود را عوض کرده و در جهت مخالف حرکت می‌کند.

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس پس از بررسی مفهوم فالینگ نایف به ریسک‌ها، مزیت‌ها و نحوه استفاده از آن در بازارهای مالی خواهیم پرداخت.

وضعیت فالینگ نایف چه هشداری به تریدر می‌دهد؟

اصطلاح فالینگ نایف نشان می‌دهد خرید در بازاری که روند نزولی پر شتابی دارد می‌تواند درست مانند تلاش برای گرفتن یک چاقوی در حال سقوط خطرناک باشد. با این حال، در عمل، این وضعیت می‌تواند مزایا و نقاط مثبت زیادی برای معامله‌گران به همراه داشته باشد. اگر معامله‌گر بتواند زمان‌بندی دقیقی برای پایان فالینگ نایف در نظر بگیرد، می‌تواند در پایین‌ترین قسمت روند نزولی خرید کرده و با تغییر روند و بهبود قیمت به سود قابل توجهی دست یابد. به همین ترتیب، اتخاذ پوزیشن شورت در زمان کاهش قیمت ارز دیجیتال یا سهام و خروج از معامله قبل از بازگشت مجدد قیمت نیز می‌تواند برای فروشندگان سودآور باشد. علاوه بر این، حتی خریداران و هولدرها هم می‌توانند از چاقوی در حال سقوط به عنوان فرصت خرید استفاده کنند، مشروط بر اینکه دلیل فاندامنتال متقاعد کننده برای خرید دارایی داشته باشند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید لونا از صرافی ارز دیجیتال

با این اوصاف، این خطر بسیار مهم وجود دارد که زمان‌بندی در نظر گرفته شده درست نباشد و قبل از هر سودی، یک زیان قابل توجه رخ دهد. بنابراین بسیاری از معامله‌گران هنوز هم به این ضرب المثل که «سعی نکنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید» پایبند هستند و منتظر دریافت تاییدی برای تغییر وضعیت می‌مانند. به طور کلی، تریدرها به جای تلاش برای گرفتن چاقوی در حال سقوط، باید با استفاده از سایر شاخص‌های تکنیکال و الگوهای نمودار به دنبال تایید تغییر روند باشند. نمونه‌ای ساده از دریافت تایید، می‌تواند چند روز انتظار برای پایان این وضعیت و آغاز حرکت صعودی باشد. روش دیگر، بررسی شاخص قدرت نسبی (RSI) برای مشاهده نشانه‌هایی از یک روند صعودی قوی است.

چگونه از وضعیت فالینگ نایف استفاده کنیم؟

چگونه از وضعیت فالینگ نایف استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد راه‌هایی برای سود بردن از وضعیت فالینگ نایف وجود دارد. بسیاری از رویکردهای معاملاتی به زمان حساس هستند و به ابزارهای زیادی برای شناسایی دقیق روند نیاز دارند. با این حال، برای اینکه بتوانید از این رخداد بهترین استفاده را ببرید نخست باید دلایل وقوع وضعیت فالینگ نایف را بررسی کنید.

به طور کلی، علل بالقوه مختلفی برای وقوع فالینگ نایف وجود دارد:

گزارش‌های اقتصادی: شاخص‌های اصلی اغلب تحت تاثیر گزارش‌های اقتصادی، مانند گزارش‌های اشتغال یا جلسات FOMC هستند.

انتشار گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها: سهام شرکت‌هایی که درآمد خود را گزارش می‌کنند اغلب در معرض نوسانات شدید هستند. اگر نتایج مالی کمتر از حد انتظار باشد، تا زمانی که بازار به تعادل برسد، سهام ممکن است با الگوی فالینگ نایف مواجه شود.

عوامل تکنیکال: وقوع برخی فالینگ نایف‌ها ناشی از عوامل تکنیکال است. اگر یک دارایی به زیر سطوح حمایت کلیدی شکسته شود، قیمت می‌تواند قبل از یافتن حمایت لازم از طرف معامله‌گران به شدت کاهش یابد. عوامل تکنیکال متعددی همچون مشاهده برخی الگوها در نمودار، سقوط از سطوح حمایت و مقاومت، یا نقض میانگین‌های متحرک کلیدی، می‌توانند زمینه را برای ایجاد الگوی فالینگ نایف ایجاد کنند. به این ترتیب، معامله‌گران با استفاده از تحلیل تکنیکال و مشاهده برخی از این سیگنال‌ها تصمیم به خروج از دارایی بگیرند و با سفارش فروش باعث کاهش سریع قیمت شوند.

احساسات بازار: اگر در بازار احساسات منفی درباره یک ارز دیجیتال شکل گیرد، این امر می‌تواند زمینه‌ساز سقوط شدید قیمت دارایی شود. به عنوان مثال، عواملی مانند ترس و عدم اطمینان، انتشار اخبار منفی درباره یک ارزدیجیتال از جمله مواردی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران تصمیم به فروش رمزارز بگیرند و به این ترتیب، ارز دیجیتال مذکور با روند نزولی شدیدی مواجه خواهد شد.

تشدید اقدامات نظارتی:  یکی از موارد مهمی که روی قیمت ارز دیجیتال تاثیر زیادی دارد و موجب تشکیل الگوی فالینگ نایف در روند قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود، تشدید اقدامات نظارتی یا مداخلات دولت است. همانطور که در سال‌های اخیر نیز مشاهده کردید، اخبار مربوط به تشدید مقررات حوزه رمزارزها، صحبت رگولاتورها درباره اینکه برخی از ارزهای دیجیتال اوراق بهادار هستند یا ممنوعیت استفاده از این دارایی‌ها در برخی کشورها، کاهش ناگهانی قیمت را به همراه داشت.

دستکاری بازار: مورد دیگری که در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند زمینه را برای مشاهده این الگو ایجاد کند، دستکاری بازار است. در صنعت کریپتو معامل‌گران بزرگ که اصطلاحا به آنان «نهنگ» نیز گفته می‌شود، می توانند با فروش حجم زیادی از یک ارز دیجیتال، بازار را دستکاری کرده و تحت تاثیر قرار دهند. به این ترتیب احتمالا شما یک سناریوی فالینگ نایف را در نمودار مربوطه مشاهده خواهید کرد.  

وجود مشکلات بنیادی: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شرکت یک شاخص مهم که عملکرد کلیدی در قیمت سهام یا رمزارز دارد را از دست بدهد. این شاخص کلیدی می‌تواند کاهش فروش، درآمد یا مواردی از این دست باشد. همچنین، این مشکل بنیادی می‌تواند زمانی رخ دهد که مشخص شود شرکت‌ها در حال انجام کاری کلاهبرداری یا تبلیغات دروغین در رسانه‌ها هستند.

به این نکته توجه داشته باشید که موارد یاد شده در بالا فقط برخی از دلایل احتمالی برای وقوع سناریوی فالینگ نایف در بازارمالی به ویژه ارزهای دیجیتال هستند. همانطور که می‌دانید، بازار ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، تعیین یک علت مشخص برای تشکیل این الگو امکان‌پذیر نیست.

اگر شرایطی که منجر به وقوع سناریوی فالینگ نایف شده، موقتی باشد یا اینکه تاثیری بر خرید سرمایه‌گذاران نداشته باشد (پروژه موفق شود سرمایه‌گذار را نگه دارد)، در آن صورت وضعیت چاقوی در حال سقوط می‌تواند یک فرصت خرید باشد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فانتوم از صرافی ارز دیجیتال

نمونه‌ای از وضعیت فالینگ نایف

نمودار زیر نمونه‌ای از یک الگوی فالینگ نایف و ریسک‌های تلاش برای پیش‌بینی کف قیمتی را نشان می‌دهد.

نمونه‌ای از وضعیت فالینگ نایف

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این دارایی پس از خارج شدن از میانگین متحرک ۵۰ روزه خود با یک الگوی فالینگ نایف مواجه شد. معامله‌گرانی که سعی کردند این چاقوی در حال سقوط را بگیرند، ممکن است در زمانی که فشار فروش برای مدت کوتاهی متوقف شد، یعنی در محدوده ۸.۵۰ دلار اقدام به خرید کرده‌باشند. اما با کاهش قیمت دارایی به پایین‌ترین سطح خود یعنی حدود ۶.۰۰ دلار و قبل از اینکه در نهایت قیمت به کف برسد، پول خود را از دست دادند. در مقابل، معامله‌گرانی که منتظر تایید ماندند، می‌توانستند به دلیل صعود قیمت از ۶.۰۰ دلار به ۱۰.۰۰ دلار در ماه بعد سود ببرند.

بررسی تفاوت بین الگوی فالینگ نایف و اسپایک

الگوی فالینگ نایف به طور خاص یک کندل با سقوط شدید و نزولی است. نوع مشابهی از الگوهای معاملاتی، اسپایک است که به حرکت شدید قیمت به سمت بالا یا پایین اشاره دارد. با این حال، در عمل، اسپایک هم می‌تواند صعودی و هم نزولی باشد اما فالینگ نایف الگویی فقط نزولی است.

پارامترهای مهم در استفاده از الگوی فالینگ نایف در معاملات

با وجود اینکه معامله طبق الگوی فالینگ نایف یک استراتژی پرریسک محسوب می‌شود، اگر مهارت لازم را در به‌کارگیری این الگو داشته باشید، می‌توانید سود قابل توجهی را از این الگو به دست آورید. البته موفقیت در این امر مستلزم رعایت صبر، نظم و مهارت است. در ادامه به پارامترهای مهمی که باید برای افزایش سطح موفقیت در زمان استفاده از این الگو در نظر داشته باشید، اشاره می‌کنیم.

در گام نخست، اگر مشاهده کردید، قیمت دارایی به پایین‌ترین سطح ۵۲ هفته‌ای رسیده، افزایش حجم قابل توجهی در معاملات دارایی دیده می‌شود یا نشانه‌هایی از بهبود قیمت یا تغییر روند وجود داشت حتما از تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

پارامتر بعدی این است که مطمئن شوید با الگوی جهش گربه مرده  (Dead Cat Bounce) مواجه نیستید. جهش گربه مرده زمانی در نمودار مشاهده می‌شود که قیمت به سرعت کاهش می‌یابد و سپس به طور ناگهانی معکوس شده و شروع به صعود می‌کند. البته، این صعود به طور موقتی است و روند کاهشی معمولا ادامه می‌یابد. این وضعیت می‌تواند سرمایه‌گذارانی که فکر می‌کنند سقوط قیمت به اتمام رسیده را گمراه کرده و آنان را در تله بیاندازد.

همچنین، به این نکته توجه کنید که اگر یک دارایی ۵۰ درصد افت ارزش داشته  به این معنی نیست که نمی‌تواند بیش از این سقوط کند. بنابراین حتما وقتی به این نتیجه رسیدید که بهترین زمان خرید یک ارز دیجیتال فرا رسیده‌است با خرید پله‌ای ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. از طرفی  در صورت ادامه کاهش قیمت، استفاده از حد ضرر و سفارشات محدود  (Limit) می‌تواند دامنه زیان معامله‌گر را محدود کند.

سخن پایانی

همانطور که بارها تاکید شد، استفاده از الگوی فالینگ نایت در معاملات کار ساده‌ای نیست و توصیه می‌شود اگر مهارت کافی را در استفاده از فرصت‌های ناشی از این الگو ندارید. طبق قاعده اصاصی که برای این وضعیت شهرت یافته عمل کنید و به قول معروف سعی نکنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید. با این حال، اگر جزو معامله‌گرانی هستید که روحیه ریسک‌پذیری بالایی دارید، توصیه ما به شما این است که حتما از یک استراتژی دقیق استفاده کنید. ضمنا بهتر است در این وضعیت به جای پوزیشن‌های لانگ و خرید، از پوزیشن شورت یا فروش استفاده کنید زیرا ریسک پایین‌تری نسبت به پوزیشن لانگ دارد. با این وجود باز هم باید مراقب تله گربه مرده یا بازار خرسی باشید.  

سوالات متداول:

  • وضعیت فالینگ نایف چیست؟

    فالینگ نایف در لغت به معنی چاقوی در حال سقوط است که به عنوان یک اصطلاح عامیانه در بازارهای مالی در زمان کاهش سریع قیمت یا ارزش یک اوراق بهادار یا رمزارز به کار برده می‌شود.

  • بهترین پوزیشن برای استفاده از الگوی فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط چیست؟

    بهتر است در این وضعیت به جای پوزیشن‌های لانگ و خرید، از پوزیشن شورت یا فروش استفاده کنید زیرا ریسک پایین‌تری نسبت به پوزیشن لانگ دارد.

  • تفاوت الگوی فالینگ نایف و اسپایک چیست؟

    الگوی فالینگ نایف به طور خاص یک کندل با سقوط شدید و نزولی است. نوع مشابهی از الگوهای معاملاتی، اسپایک است که به حرکت شدید قیمت به سمت بالا یا پایین اشاره دارد. با این حال، در عمل، اسپایک هم می‌تواند صعودی و هم نزولی باشد اما فالینگ نایف الگویی فقط نزولی است.

  • چه دلایلی باعث ایجاد الگوی فالینگ نایف می‌شود؟

    گزارش‌های اقتصادی، احساسات بازار، تشدید اقدامات نظارتی، مشکلات بنیادی و دستکاری بازار از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث ایجاد الگوی فالینگ نایف در نمودار شوند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا