آموزش سرمایه گذاریآموزش مدیریت سرمایه

بروکر چیست و چه تفاوتی با صرافی دارد؟

کارگزاری یا بروکر، شرکتی است که به عنوان واسطه بین سرمایه‌گذار و بورس اوراق بهادار عمل می‌کند. از آنجایی که بورس اوراق بهادار فقط سفارش افراد یا شرکت‌هایی را می‌پذیرد که عضو آن بورس هستند، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به خدمات اعضای بورس نیاز دارند.

بروکرها این خدمات را ارائه می‌کنند و پاداش آنان به روش‌های مختلف مثلا از طریق کمیسیون، کارمزد یا پرداخت توسط خود صرافی، جبران می‌شوند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، علاوه بر بررسی مفهوم ، انواع و مقررات بروکرها، به تفاوت بروکر و صرافی  ارز دیجیتال نیز اشاره خواهیم کرد.

پادکست بروکر چیست و چه تفاوتی با صرافی دارد؟

بررسی چیستی بروکر

بروکرها یا کارگزاران، علاوه بر اجرای سفارشات مشتری، موارد دیگری چون تحقیقات، ارائه برنامه‌های سرمایه‌گذاری و اطلاعات بازار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. آنها همچنین ممکن است سایر محصولات و خدمات مالی دیگری را که شرکت کارگزاری آنها ارائه می‌دهد، نیز به فروش برسانند. به عنوان مثال، ارائه دسترسی به مشتری برای استفاده از برخی امکانات کارگزاری.

در گذشته، فقط افراد ثروتمند توان مالی استفاده از بروکر و دسترسی به بازار سهام را داشتند. اما بعدها، بروکرهای آنلاین پا به عرصه وجود گذاشتند که باعث شد هزینه استفاده از این ابزار کاهش یابد. این امر به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد با هزینه کمتر اما بدون مشاوره شخصی معامله کنند.

 کارگزاران با خدمات کامل و کارگزاران معاملاتی تخفیف

کارگزاران معاملاتی تخفیف می‌توانند انواع مختلفی از معاملات را از طرف مشتری انجام دهند که برای هر معامله، کمیسیون کمی را دریافت می‌کنند. ساختار کارمزد پایین آنها به دلیل خدمات محدودی است که ارائه می‌دهند. این بروکرها مشاوره سرمایه‌گذاری ارائه نمی‌دهند و کارگزاران آن معمولا به جای کمیسیون، حقوق دریافت می‌کنند. اکثر کارگزاران تخفیف یک پلتفرم معاملات آنلاین ارائه می‌دهند که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران را جذب کرده‌است. کمیسیون این دست از بروکرها معمولا صفر است.  

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید ای آی دوج در صرافی ارز دیجیتال

بروکرهای با خدمات کامل، سرویس‌های مختلفی از جمله تحقیقات مربوط به بازار، مشاوره سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای خدمات بازنشستگی را در کنار طیف کاملی از محصولات سرمایه‌گذاری به کاربران ارائه می‌دهند. در قبال ارائه همین خدمات جامع، سرمایه‌گذاران باید برای معاملات خود کمیسیون بیشتری بپردازند. کارگزاران بر اساس حجم معاملات خود و همچنین در ازای فروش محصولات سرمایه‌گذاری از شرکت کارگزاری کارمزد دریافت می‌کنند.

بروکر ارز دیجیتال چیست؟

بروکرها که اصطلاحا به آنها  OTC می‌گویند، کارگزارانی محسوب می‌شوند که اداره آنها بر عهده یک شخص حقیقی یا حقوقی است. این بروکرها به عنوان واسطه‌ای برای معاملات رمزارز برای کاربران عمل می‌کنند و در بازارهای مالی فارکس، بورس، املاک و مستغلات و کریپتو فعالیت می‌کنند.

کارگزار یا بروکر کریپتو شرکت یا شخصی است که به عنوان یک واسطه مالی برای افرادی که می‌خواهند پول فیات خود را با ارزهای دیجیتال مبادله کنند، عمل می‌کند. یک بروکر ارز دیجیتال، مانند «بیت پاندا» (Bitpanda)، خدمات مالی آنلاین را برای کاربرانی که می‌خواهند ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ها را خرید و فروش کنند، ارائه می‌کند. برای ارائه این سرویس، بروکرها هزینه استفاده از پلتفرم را از کاربران دریافت می‌کنند.

شایان ذکر است، ابتدایی‌ترین اقدامی که کاربران باید بعد از انتخاب بروکر مدنظر خود، انجام دهند، طی کردن مراحل احراز هویت است. البته توجه داشته باشید که طی کردن مسیر احراز در بروکرها در مقایسه با صرافی‌های رمزارزی اندکی دشوارتر است. چرا که افزون بر مشخصات فردی، کاربر باید کپی پاسپورت و آدرس محل سکونت خود را با سندی معتبر به بروکر ارائه دهد. این در حالی است که در کشور ما به دلیل شرایط تحریم، فعالیت در بسیاری از بروکرهای معتبر جهانی در ایران با محدودیت‌های شدیدی رو‌به‌رو است.

تفاوت بین کارگزار ارز دیجیتال و صرافی رمزارزی

معاملات ارزهای دیجیتال در ابتدایی‌ترین معنای آن، به این معنی است که سرمایه‌گذاران در مورد حرکت قیمت ارزهای دیجیتال حدس و گمان می‌پردازند. اگر می‌خواهید معاملات ارزهای دیجیتال را شروع کنید، چندین گزینه مناسب پیش روی شما است که دو مورد از رایج‌ترین آنها، استفاده از یک بروکر ارز دیجیتال یا یک صرافی رمزارزی است. اما تفاوت این دو چیست و چه مزایا و معایبی برای یک معامله‌گر دارد؟

اگرچه واژه‌های «کارگزار» و «صرافی» گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد، از جمله نحوه عملکرد و مزایا و معایب آنها برای یک معامله‌گر.

درک نحوه عملکرد صرافی بسیار ساده است. همانطور که از معنای انگلیسی (EXCHANGE) این کلمه نیز مشخص است، صرافی محیطی را فراهم می‌کند که بتوانید یک دارایی را با یک دارایی دیگر مبادله کنید. اساسا، صرافی موجودیتی است که به عنوان یک شخص ثالث قابل اعتماد عمل می‌کند تا فرد بتواند دارایی‌های خود را با شخص دیگری مبادله کند. معمولا، کاربران سفارش خود را در یک دفترچه سفارش فهرست می‌کنند و پروتکل صرافی فقط سفارشات را مطابقت داده و معامله را انجام می‌دهد.

صرافی‌ها می‌تواند متمرکز یا غیرمتمرکز، حضانتی یا غیرحضانتی باشد، اما اصل یکسان است. در نهایت، صرافی‌ها شروع به رشد کردند و با اضافه کردن عملکردها و ویژگی‌های بیشتر به پلتفرم‌های خود، مفهوم پایه را گسترش دادند. کاربران می‌توانند با استفاده از صرافی، مستقیما در بازار به خرید و فروش بپردازند. البته، این پلتفرم‌ها امکانات و ابزارهای زیادی را نیز به کاربران ارائه می‌دهند تا فرایند ترید و تصمیم‌گیری برای انجام معاملات را راحت‌تر انجام دهند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که کاربران باید هنگام انتخاب صرافی مورد نظر، میزان امنیت و اعتبار صرافی که قصد خرید و فروش در آن را دارند را نیز در نظر بگیرند. در میان صرافی‌های خارجی، بایننس، کوین‌بیس، کوکوین و مواردی از این دست به دلیل ارائه امکانات و مزایای گوناگون، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. البته استفاده از پلتفرم‌های خارجی به دلیل شرایط تحریم برای کاربران ایرانی با ریسک‌هایی همراه است. بنابراین، بسیاری از تریدرها و معامله‌گران کشور، استفاده از صرافی‌های داخلی را ترجیح می‌دهند. صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از پلتفرم‌های داخلی است که علاوه بر فراهم کردن فضای مناسب برای انجام معاملات، با اضافه‌ کردن ربات‌های متنوع برای ترید، به کمک سرمایه‌گذاران آمده است.

به طور کلی، صرافی ارزهای دیجیتال یک پلتفرم آنلاین است  که برای خریداران و فروشندگانی که کوین‌ها را با یکدیگر بر اساس لیست لحظه‌ای  قیمت‌ ارزهای دیجیتال بازار معامله می‌کنند، بستر مناسب را فراهم می‌کند.

در مقابل، بروکر یا کارگزار ارز دیجیتال یک شرکت یا فردی است که به عنوان واسطه بین کاربران و بازارهای ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. کارگزاران ارزهای دیجیتال قیمت‌ها و کارمزدهای خود را برای ارائه خدمات به کاربر تعیین می‌کنند.

بنابراین، داشتن دانش کافی و درست از فرآیندهای معاملاتی و مدیریت محتاطانه ارزهای دیجیتال هنگام معامله در صرافی ضروری است.

برای مبتدیان و حتی متخصصان، معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند یک عمل پیچیده باشد. به نظر می‌رسد که تریدرها در مورد نحوه معاملات و یافتن بهترین استراتژی برای تجارت، مسیر یکسانی را انتخاب نمی‌کنند. بنابراین، استفاده از نظرات دیگر معامله‌گران رمزارزی می‌تواند برای شما گیج کننده باشد. پس اگر دانش کافی درباره بازار دارید و می‌توانید از دانش خود در جهت کسب سود بهره ببرید، استفاده از صرافی بهترین گزینه است. در غیر این صورت، بهترین انتخاب این خواهد بود که کار را به دست کسی بسپارید که اطلاعات کافی دارد. در این زمینه بروکر انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بایننس کوین در صرافی ارز دیجیتال

مزایا و معایب بروکر رمزنگاری

خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده در یک کارگزاری مزایای زیادی برای کاربران دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

راهکاری مناسب برای مبتدیان

بروکر ارزهای دیجیتال بستر مناسبی را برای کاربرانی که تازه شروع به کار با بازارهای ارزهای دیجیتال کرده‌اند، فراهم می‌کند. همچنین، استفاده از این ابزار برای مبتدیانی که به دنبال خرید بیت کوین، لایت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال هستند، مناسب است. همه مبادلات ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال و بالعکس بین خریدار و فروشنده، همگی در پلتفرم بروکر انجام می‌شود. بروکرها به دلیل خدمات متنوعی که در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال و فیات به مشتریان ارائه می‌دهند، فرایند استفاده و هدایت کابر را در بازار تسهیل کرده‌اند و  سردرگمی تریدر را در زمان خرید و فروش از بین می‌برند.

قانون ۸۰/۲۰ یا پارتو چیست و چگونه در رمزارزها اعمال می‌شود؟

استفاده از بروکر؛ راهکاری مقرون به صرفه

بروکرهای کریپتو معمولا به کاربران اجازه می‌دهند تا ارزهای رمزنگاری شده را با قیمت‌های تعیین شده توسط کارگزار خریداری کرده یا بفروشند. اگر قصد دارید تعداد کمی ارز دیجیتال بخرید، استفاده از یک بروکر ارز دیجیتال راهکار مناسبی است که فرایند ترید را به گزینه مقرون به صرفه‌تر تبدیل می‌کند.

برخورداری از طیف گسترده‌ای از خدمات با بروکر

در زمینه تسهیل معاملات، کارگزاران ارزهای دیجیتال ممکن است خدمات نگهداری ارزهای دیجیتال را برای مشتریان خود نیز ارائه دهند. برخی از این بروکرها امکانات لازم را برای مشتریانی که ترجیح می‌دهند ارزهای دیجیتال خود را با استفاده از کیف پول شخص ثالث نگهداری نکنند، فراهم کرده‌اند.

نگاهی به بهترین بروکرهای ارز دیجیتال

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، به دلیل شرایط تحریم انتخاب بهترین بروکر نسبت به دیگر کشورها دشوارتر است. نکته حائز اهمیت این است که همه بروکرهای کریپتویی با روش‌هایی مانند وب‌سایت یا اپلیکیشن با کاربران خود ارتباط برقرار می‌کنند. این نکته را نیز به خاطر داشته‌باشید که وب‌سایت‌هایی مثل بروکرچوزر (Brokerchooser) و فارکس بروکر (Forexbrokers) عملکرد بروکرهای جهانی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین، با نگاهی به اطلاعات مندرج در این وب‌سایت‌ها، می‌توانید بروکر مناسب خود را انتخاب کنید. البته در ادامه این مقاله به معرفی شماری از بروکرهای مناسب کاربران و بررسی امکانات و مزایایی که ارائه می‌دهند، خواهیم پرداخت.

بروکر ای‌تورو؛ ابزاری شناخته شده در عرصه جهانی

طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، بروکر ای‌تورو (eToro) بهترین بروکر ارز دیجیتال در سطح جهانی است که با حدود ۲۷ میلیون کاربر و فعالیت در بازارهای مالی مختلفی همچون ارز دیجیتال و فارکس توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده‌است. دلیل شهرت و محبوبیت این بروکر که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده، افزودن معاملات ارزهای دیجیتال است.

همچنین، کاربران می‌توانند  پس از احراز هویت در این پلتفرم، به منابع آموزشی متنوعی مانند مقالات، وبینارها، پادکست‌ها، نمودارهای تحلیلی، ویدئوها و… دسترسی داشته‌باشند. افزون بر آن، تمام معاملات در eToro به شکل CFD انجام می‌شود و کاربران حتی می‌توانند ترید فیزیکی ارز دیجیتال نیز داشته‌باشند.

یکی دیگر از مزایای بروکر eToro، برخورداری آن از کیف پول اختصاصی است. به این ترتیب کاربران می‌توانند به راحتی واریز و برداشت‌های رمزارزی خود را انجام دهند. پلتفرم یاد شده خدمات مربوط به رمزارزهای شناخته شده و مهم بازار ارزهای دیجیتال را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات مفیدی درباره آن‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

سوئیس کوت؛ بروکری کاربردی در بازار کریپتو و فارکس

بروکر سوئیس کوت (Swissquote Bank) نمونه دیگری که از بروکرهای فعال در عرصه کریپتو و فارکس است که سرمایه‌گذاران بی‌شماری از آن استفاده می‌کنند. این بروکر فعالیت خود را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰۰ نیروی متخصص در آن مشغول به فعالیتند.

بروکر سوئیس کوت از رمزارزهای مهمی همچون  بیت کوین پشتیبانی می‌کند. با این وجود لازم است بدانید که کاربران در زمان استفاده از ولت این پلتفرم، هنوز نمی‌توانند به صورت مستقیم برداشت داشته‌باشند. اما در مقابل سوئیس کوت این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌ تا مقدار معادل کریپتوهای خود را در بیت استمپ (Bitstamp) داشته‌باشند. این صرافی خدمات مربوط به برداشت دارایی را به کاربران ارائه می‌دهد. به این ترتیب،  از هک حساب کاربران جلوگیری به عمل می‌آید.

بررسی بروکر IG به عنوان یکی از باسابقه‌ترین پلتفرم‌ها

بروکر IG به عنوان یکی از باسابقه‌ترین بروکرهای جهان، کارگزاری کم‌ریسک برای ترید CFD و مبادلات فارکس است. کمیسیون مناسب، هزینه‌های پایین، ارائه آموزش‌ها و تحلیل‌های کاربردی و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع از جمله خصوصیات خوب این بروکر قدیمی است.

اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد؟

افزون بر آن، توانایی برای اجرای سفارشات بزرگ‌تر، ارائه CFD برای بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، پشتیبانی اپلیکیشن IG در سیستم عامل‌های مختلف مثل اندروید و IOS، نمایش نمودارهای قیمتی به‌روز در وب‌سایت و تحلیل قیمت رمزارزها و واریز و برداشت وجه آسان چند نمونه دیگر از مزیت‌هایی محسوب می‌شود که این بروکر مشهور به کاربران ارائه می‌دهد.

بروکر   USGFX ابزاری محبوب در میان سرمایه‌گذاران

در میان همه بروکرها، USGFX یک کارگزاری جهانی است که تاکنون موفق شده جوایز گوناگونی را به دلیل خدمات مناسبی که به کاربران ارائه می‌دهد، کسب کند. پلتفرم یاد شده امکاناتی همچون معاملات جفت ارز، شاخص‌ها و کالاها را در شرایط معاملاتی مساعد در اختیار کاربر قرار می‌دهد. افزون بر آن، پشتیبانی یک به یک از کاربران از دیگر خدماتی است که این بروکر برای ایجاد بهترین تجربه ممکن ترید به معامله‌گران ارائه می‌دهد. شایان ذکر است که در حال حاضر USGFX در لیست ۱۰ بروکر برتر سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

بروکر Dukascopy Bank؛ پلتفرمی با ارزهای اختصاصی

رمز موفقیت بروکر Dukascopy Bank  این است که فعالیت خود را در زمینه ترید ارزهای دیجیتال و ارائه خدمات کریپتویی فراتر از مجموعه‌های هم رده خود ارتقا داده‌است. به گونه‌ای که موفق شده ارز دیجیتال اختصاصی خود را به نام  Dukascopy Bank و یک استیبل‌کوین اختصاصی به نام Dukasnotes را ارائه دهد. البته سوئیس هنوز استیبل‌کوین این پلتفرم را تایید نهایی نکرده‌است.  

نتیجه‌گیری

هنگام انتخاب یک بروکر کریپتو، باید اعتبار آنها را به دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که قابل اعتماد هستند و امنیت کافی را برای شما فراهم می‌کنند.  بروکر شما باید دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته باشد و مطابق با اقدامات نظارتی فعلی کشور برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی عمل کند. همچنین، باید مطمئن شوید که می‌توانید به پلتفرم بروکر ارز دیجیتال خود به صورت ۲۴ ساعته از طریق برنامه‌های دسکتاپ و موبایل دسترسی داشته‌باشید.

سوالات پرتکرار

  • بروکر چیست؟

    کارگزاری یا بروکر، شرکتی است که به عنوان واسطه بین سرمایه‌گذار و بازار مالی عمل می‌کند.

  • مزایای استفاده از بروکر چیست؟

    راهکاری مناسب برای مبتدیان، مقرون به صرفه بودن، برخورداری از طیف وسیعی از خدمات

  • تفاوت صرافی و بروکر چیست؟

    صرافی محیط مناسب را برای مبادلات مستقیم افراد با یکدیگر فراهم می‌کند اما بروکر واسطه‌ای بین بازار و سرمایه‌گذار است.

  • بهترین بروکرهای ارز دیجیتال کدامند؟

    طبق ارزیابی که توسط وب‌سایت‌های بروکرچوزر و فارکس بروکر صورت گرفته، ای‌تورو، سوئیس کوت، IG، USGFX و Dukascopy Bank بهترین بروکرهای موجود هستند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا