آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتال

امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال چیست؟ معرفی بهترین راه‌ها

جشنواره تون پلاس

انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال با توجه به این که ارزهای دیجیتال در دنیای پول و تکنولوژی به سرعت در حال رشد هستند یکی از چالش‌هایی است که کاربران با آن روبه‌رو می‌شوند. با وجود مشکلات امنیتی مانند انواع هک، حملات و بی‌دقتی در نگهداری رمزها که منجر به از دست رفتن دارایی‌های دیجیتال  می‌شوند، انتخاب روش مناسب برای نگهداری رمزارز اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی راه‌های ایمن برای نگهداری ارز دیجیتال می‌پردازیم تا شما بتوانید با اطمینان خاطر در دنیای کریپتو کار کنید.

پادکست معرفی امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال

بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال

بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری و ذخیره آفلاین است. این روش امنیت بیشتری را به شما می‌دهد و از دسترسی هکرها به دارایی‌های دیجیتال شما جلوگیری می‌کند. کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر و ترزور، کلیدهای خصوصی را به شکل فیزیکی ذخیره کرده و تنها زمانی به اینترنت متصل می‌شوند که شما بخواهید تراکنشی انجام دهید.

با این حال این امکان وجود دارد که هزینه بالای این کیف پول‌ها و نیاز به دانش فنی بیشتر برخی افراد را از انتخاب این روش منصرف کند. بنابراین برای کسانی که دنبال گزینه‌های ارزان‌تر هستند، کیف پول‌های نرم‌افزاری با قابلیت‌های امنیتی مورد قبول نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. در نتیجه بهترین گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال برای هر فرد با توجه به شرایطی که دارد متفاوت خواهد بود، در ادامه راه‌های رایج نگهداری ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

نگهداری در صرافی های ارز دیجیتال

دو نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که برای انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال بهتر است نگاهی به تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز داشته باشید. یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال (CEX) مانند یک بانک عمل می‌کند که معامله‌گران برای انجام تراکنش‌ها یا ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود به آن اعتماد دارند. این به معنای کنترل کامل صرافی ارز دیجیتال متمرکز، از جمله دسترسی به کلید خصوصی است. به همین دلیل، CEX کیف پول نگهبان نامیده می‌شود، زیرا کاربران به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارند.

از سوی دیگر، یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX) از فناوری بلاک چین برای افزایش امنیت به معاملات و دارایی شما استفاده می‌کند. صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز اشخاص ثالث را حذف می‌کنند و در عوض خریداران و فروشندگان مستقیما بدون استفاده از پول نقد یا ارزهای فیات، به معامله توکن‌های رمزنگاری می‌پردازند. صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل ارائه کیف پول‌های غیر حضانتی به عنوان خود نگهبان شناخته می‌شوند زیرا کنترل کامل کلیدهای خصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ذخیره‌سازی در کیف پول گرم

ذخیره سازی کیف پول گرم

کیف پول‌های گرم نرم افزارهای آنلاین برای ارسال، دریافت، ذخیره و نظارت بر دارایی‌های رمزنگاری شده هستند. آن‌ها مانند بانکداری آنلاین عمل می‌کنند، جایی که کاربران می‌توانند از طریق تلفن‌های هوشمند، کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های متصل به اینترنت به کیف پول رمزنگاری و کلیدهای عمومی و خصوصی خود دسترسی داشته باشند. کاربران برای دسترسی به کیف پول رمزنگاری خود نیاز به اتصال آنلاین دارند.

ذخیره‌سازی در کیف پول سرد

کیف پول سرد (Cold Wallet) که در دسته کیف پول‌های آفلاین قرار می‌گیرد از دستگاه‌های فیزیکی مانند درایو USB برای ذخیره‌سازی کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران بهره می‌برد. کیف پول سرد همچنین می‌تواند شامل اسناد کاغذی باشد که مانند اشتراک‌های فیزیکی عمل می‌کند. با توجه به امنیت بالای کیف پول‌های سرد می‌توان از آن برای ذخیره مقادیر زیادی از ارز دیجیتال استفاده کرد اما در صورت دزدیده شدن، گم شدن یا آسیب دیدن دستگاه‌ها، تنها در صورتی می‌توان آن را بازیابی کرد که شما عبارت سید خود دسترسی داشته باشید.

اهمیت کلید خصوصی و عبارت بازیابی در امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال

اهمیت کلید خصوصی و عبارت بازیابی

تفاوت بین کلید خصوصی و عبارت seed چیست؟ درک تفاوت این دو مورد در انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود زیرا برخی نکات وجود دارد که بدون در نظر گرفتن روش انتخابی کاربر باید آن را رعایت کند. کلید خصوصی برای هر حساب کاربرد دارد در حالی که عبارت اولیه (seed) برای هر کیف پول است و برای تولید همه کلیدهای خصوصی در حساب استفاده می‌شود. بنابراین اگر فقط ۱ کلید داشته باشید نمی‌توانید همه حساب‌ها را بازیابی کنید.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی یک رشته از کاراکترهای تصادفی را شامل می‌شود که آدرس کیف پول را نمایان می‌کند و به شما امکان دسترسی، دریافت و ارسال وجوه را می‌دهد. مشابه با رمز عبور، کلید خصوصی، کلید حساب رمزنگاری شما خواهد بود. کلید خصوصی شامل کاراکترهایی از جمله حروف بزرگ، حروف کوچک و اعداد است.

پیچیدگی کلید خصوصی در ترکیب تصادفی کاراکترها بدون هیچ قاعده‌ای صورت می‌گیرد تا هک کردن آن برای هکرها دشوار باشد. کلید خصوصی از عبارت سید (Seed Phrase) با رمزگذاری ایجاد می‌شود. هر کلید خصوصی می‌تواند یک آدرس تولید کند که به شما اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی در کیف پول خود انجام دهید. نمونه یک کلید خصوصی که شامل یک رشته از اعداد و حروف است را در ادامه می‌بینید:

xb46e06d22ce739ce1961724c45acd57831a21eca12fcf691c25d0f0562b5b5f6

عبارت سید چیست؟

عبارت سید یک توالی از کلمات را شامل می‌شود که برای کنترل دسترسی، امنیت و بازیابی کیف پول شما در صورتی که نمی‌توانید به کیف پول اصلی خود دسترسی پیدا کنید، کاربرد دارد. ارائه‌دهنده خدمات کیف پول به محض ایجاد کیف پول، یک عبارت سید به شما ارائه می‌دهد. عبارت سید معمولا یک توالی از کلمات خوانا و با معنی انگلیسی، از ۱۲ تا ۲۴ کلمه، است که به صورت تصادفی تولید شده و معمولا برای ایجاد و بازیابی کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود. نمونه یک عبارت سید یک رشته کلمه به شکل زیر است:

race fog come flash position garbage glass rule dizzy behind use tape

نحوه حفظ عبارت سید و کلید خصوصی

یکی از کارها در انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن روش حفظ عبارت سید و کلید خصوصی است. برای حفظ آن‌ها باید مراقب ایمیل‌ها یا پیام‌های ناخواسته‌ای باشید که شما را تشویق می‌کنند تا اعتبار کیف پول یا کلیدهای خصوصی خود را وارد کنید. همیشه درست بودن ارتباطات را بررسی کرده و هرگز هیچ لینک مشکوکی را باز نکنید. تهیه نسخه پشتیبان ایمن از کیف پول خود، به خصوص کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی، حیاتی است. پشتیبان‌گیری‌ها را در چندین مکان امن ذخیره کنید تا مانع آسیب فیزیکی یا سرقت شوید. برای امنیت بیشتر، از درایوهای رمزگذاری شده و صندوق امانات استفاده کنید.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ای آی دوج در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال یک تکنیک ریاضی است که در اعتبارسنجی اصالت و یکپارچگی یک سند دیجیتال، پیام یا نرم‌افزار کاربرد دارد و معادل دیجیتالی یک امضای دستی یا مهر رسمی محسوب می‌شود، اما امنیت بسیار بیشتری را فراهم می‌کند. امضای دیجیتال به منظور حل مشکل دستکاری و جعل هویت در ارتباطات دیجیتال طراحی شده است.

امضاهای دیجیتال می‌توانند شواهدی از منبع، هویت و وضعیت اسناد الکترونیکی، تراکنش‌ها و پیام‌های دیجیتال ارائه دهند. امضاکنندگان می‌توانند از آن‌ها برای تایید رضایت آگاهانه نیز استفاده کنند. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، امضاهای دیجیتال به همان شیوه‌ای که امضاهای دستی سنتی از نظر قانونی الزام‌آور هستند، پذیرفته می‌شوند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال

عوامل تاثیرگذار در انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال

انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد و عوامل متعددی می‌تواند بر این تصمیم تاثیر بگذارد. قطعا بهترین روش برای هر فردی با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند متفاوت باشد، با بررسی موارد مختلف می‌توانید به راحتی یک روش امن برای نگهداری ارز دیجیتال انتخاب کنید.

مقدار ارز دیجیتال

ارزش کل دارایی‌های رمزارزی شما بسیار مهم است. گزینه ایمن تر، مانند ذخیره‌سازی به کمک کیف پول‌های سرد برای مقادیر زیاد بهترین شاید بهترین روش باشد اما برای مبالغ کم صرفه اقتصادی ندارد و بهره‌مندی از یک کیف پول گرم می‌تواند گزینه بهتری محسوب شود.

مدت زمان نگهداری

در نظر بگیرید که چه مدت قصد دارید ارز دیجیتال خود را نگه دارید. دارندگان کوتاه مدت ممکن است کیف پول‌های گرم را ترجیح دهند. سرمایه گذاران بلندمدت ممکن است برای افزایش امنیت کیف پول‌های سرد را ترجیح بدهند.

قوانین و مقررات

قوانین و مقررات در منطقه بومی شما می‌تواند روش‌های  ذخیره‌سازی شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است برخی از کیف پول‌ها و خدمات در منطقه بومی شما در دسترس نباشند. هنگام انتخاب راه حل ذخیره‌سازی، همیشه از رعایت قوانین محلی اطمینان حاصل کنید.

راحتی در استفاده

تخصص فنی و سطح راحتی شما با فناوری ارز دیجیتال می‌تواند انتخاب امن‌ترین روش برای نگهداری ارز دیجیتال را تغییر دهد. کاربران جدید ممکن است پلتفرم‌هایی که کاربری ساده‌تری دارند را ترجیح دهند.

نقدینگی

اگر برای تجارت یا هزینه کردن نیاز به دسترسی سریع به وجوه خود دارید، نقدینگی را در نظر بگیرید. کیف پول‌های گرم و برخی صرافی‌ها نقدینگی بالایی را ارائه می‌کنند اما به قیمت امنیت پایین‌تر.

پشتیبانی از ارز دیجیتال مورد نظر

همه روش‌های نگهداری ارز دیجیتال از تمام ارزها پشتیبانی نمی‌کنند. مطمئن شوید روشی که انتخاب می‌کنید قابلیت نگهداری از ارز دیجیتال مورد نظر شما را دارند.

خدمات مشتری

خدمات خوب به مشتریان می‌تواند بسیار مهم باشد، به خصوص برای تازه واردان. اگر با مشکلی مواجه شدید، به دنبال پلتفرم‌هایی با کانال های پشتیبانی قوی باشید.

گزینه های پشتیبان گیری

گزینه های پشتیبان موجود را در نظر بگیرید. از دست دادن دسترسی به کیف پول شما می‌تواند مخرب باشد. راه حل هایی که گزینه های پشتیبان ایمن را ارائه می‌دهند می‌توانند در برابر این خطر محافظت کنند.

هنگام انتخاب انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال این عوامل را به دقت بسنجید. نیازهای شخصی شما، مقدار ارز دیجیتالی که دارید،و برنامه‌های شما برای استفاده از آن، همگی بر امن‌ترین و راحت‌ترین روش ذخیره‌سازی آن تأثیر می‌گذارند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بایننس کوین در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

مفهوم متصدی و غیرمتصدی

مفهوم متصدی و غیرمتصدی

مفهوم متصدی و غیرمتصدی یا همان کیف پول حضانتی و غیر حضانتی یکی از موارد تاثیرگذار در انتخاب امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال است که در ادامه هر یک را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

کیف پول حضانتی چیست؟

کیف پول حضانتی کیف پولی است که در آن شخص ثالث معمولا یک صرافی ارز دیجیتال مسئولیت مدیریت کلیدهای خصوصی شما را بر عهده دارد. یک ارائه دهنده خدمات به جای دسترسی نگهبانی به وجوه شما، کنترل کامل پول شما را در اختیار می‌گیرد.

کاربران به کیف پول‌های نگهبانی متکی هستند زیرا مدیریت کلیدهای خصوصی کار آسانی نیست. از دست دادن کلید خصوصی به معنای از دست دادن دسترسی به وجوه خود برای همیشه است. اگر قصد دارید یک کیف پول نگهبانی داشته باشید، باید یک ارائه‌دهنده خدمات قابل اعتماد انتخاب کنید که کلیدهای خصوصی و وجوه شما را ایمن نگه دارد.

کیف پول‌های کریپتو حضانتی که با رژیم‌های نظارتی موجود سازگار هستند، معمولا ایمن‌تر از کیف پول‌های غیرحضانتی هستند. کاربران همچنین می‌توانند کیف پول‌های حضانتی را انتخاب کنند که پوشش بیمه‌ای برای سرقت یا سو استفاده از وجوه ارائه می‌دهند.

کیف پول غیر حضانتی چیست؟

کیف پول غیرحضانتی کیف پولی است که در آن شما مسئول نگهداری و مدیریت کلیدهای خصوصی خود هستید. به جای اینکه اشخاص ثالث مانند صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت حضانتی دسترسی داشته باشند، شما کنترل کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود دارید.

کاربران با کیف پول‌های غیرحضانتی عملا بانک خودشان می‌شوند و به صورت شبانه‌روزی به وجوه خود دسترسی دارند. این کیف پول‌های غیرحضانتی برای معامله‌گران با تجربه که آماده پذیرش مسئولیت بزرگ نگهداری ایمن کلیدهای خود هستند، ایده‌آل هستند.

بسیاری از افراد در صنعت کریپتو به این جمله معتقدند: کلیدهای شما، سکه‌های شما هستند. اگر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دسترسی به کلید خصوصی خود را از دست بدهند، تمام دارایی‌های دیجیتال خود را از دست می‌دهند. از آنجا که بازیابی کلید خصوصی گمشده برای کیف پول‌های غیرحضانتی بسیار دشوار است، کاربران باید بسیار محتاط باشند.

پرسش‌های متداول در مورد امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال

  • امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال چیست؟

    استفاده از کیف پول سخت‌افزاری را می‌توان به عنوان امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال معرفی کرد، اما این روش شاید برای همه با توجه به دارایی‌هایی که دارند کارآمد نباشد.

  • آیا استفاده از صرافی برای نگهداری ارز دیجیتال امن است؟

    اگرچه می‌‌توان دارایی ارز دیجیتال را در یک صرافی ذخیره کرد اما ماهیت صرافی، پلتفرمی است که در آن به معامله بپردازید نه نگداری دارایی‌ها.

  • امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

    کیف پول‌های زیادی در حوزه کریپتو وجود دارد که امنیت بالایی دارند، اما شما باید تحقیق کرده و با توجه به نیازهای امنیت خود از یک کیف پول استفاده کنید.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا