تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان | او ام پی فینکس

سقوط فاجعه‌بار صرافی ارز دیجیتال FTX، بازار رمزارزها را وارد بدترین هفته خود از زمان فروپاشی اکوسیستم ترا (Terra / LUNA) در اواسط ماه ژوئن (خرداد ماه) تا به امروز کرده است. حملات هکری اخیر نیز موجب بدتر شدن شرایط بازار شد. اکنون تحلیل‌گران این حوزه در حال تلاش برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال و شرایط کلی بازار در روزها و هفته‌های آینده هستند.


به نظر می‌رسد اتفاقات اخیر باعث شده یک اصلاح کلی در صنعت ارزهای دیجیتال کلید بخورد و صرافی‌های متمرکز رمزارزها، فشارهایی را مبنی بر ارائه اسناد از ذخایر خود احساس می‌کنند. این فرآیند حتی ممکن است تا ماه‌ها به‌طول بیانجامد تا در نهایت سرمایه‌گذاران اطمینان از دست‌رفته خود را در بازار مجدداً به‌دست آورند. در همین راستا، شاخص ترس و طمع رمزارزها (Crypto Fear & Greed Index) نشان‌دهنده وضعیت «ترس شدید» در بازار است.


جو دی‌پاسکال، مدیرعامل کمپانی سرمایه‌گذاری بیت‌بول (BitBull)، پیرامون شرایط فعلی اظهار کرد با این‌که قیمت بیت کوین سطح ۱۶,۰۰۰ دلار را حفظ کرده است، آسیب‌های واردشده به کمپانی‌ها و پلتفرم‌ها هنوز به‌طور کامل مشخص نیست و ممکن است در هفته‌های پیش رو شاهد آن‌ها باشیم؛ تا پایدارشدن شرایط بازار و حرکت تمایلات به‌سمت وضعیت عادی خود، باید کاملاً محتاطانه عمل کرد.


در حال حاضر با توجه به شرایط پیش‌آمده در بازار و در راستای برنامه هفتگی صرافی او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان، رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) را برای زیر نظر گرفتن در هفته جاری مورد بررسی و تحلیل تکنیکال قرار داده است.

واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان | بیت کوین (BTC)

بیت کوین از محدوده حمایتی ۱۸,۰۰۰ دلار کاهش سنگینی را تجربه کرد. مسئله پیش‌آمده برای صرافی FTX همچنان بازار را تحت فشار قرار داده است و قیمت بیت کوین را طی یک حرکت نزولی شدید به‌سمت حمایت ۱۶,۰۰۰ دلاری هدایت کرد. از جایی که عموماً بیت کوین بیشتر از آلت کوین‌های بازار مورد نظر معامله‌گران است، در واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان نیز طبق روال همیشه این رمزارز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.


قیمت بیت کوین حتی به کف خود در ۱۵,۵۵۵ دلار نیز رسید و اخیراً یک اصلاح صعودی را آغاز کرده است؛ روندی که مشابه آن در نمودار ارزهای دیجیتال اتریوم (ETH) و ریپل (XRP) نیز مشاهده شده است. بیت کوین طی یک روند یکنواخت بازیابی قیمت خود را تا سطوح مقاومتی ۱۶,۵۰۰ دلار تا ۱۷,۰۰۰ دلار ادامه داد.

در نتیجه این تحرکات، قیمت این رمزارز بالاتر از سطح بازگشتی فیبوناچی ۲۳.۶ درصد در یک محدوده معاملاتی با کف ۱۵,۵۵۵ دلار و سقف ۲۰,۶۷۰ دلار قرار گرفت. همچنین، بررسی نمودار ۱ ساعته بیت کوین نشان داد قیمت در حال تشکیل یک خط روند صعودی همراه با یک سطح حمایتی در نزدیکی ۱۶,۹۰۰ دلار است.


در این بین، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین موفق شد از سطح ۱۷,۵۰۰ دلار نیز عبور کند اما در مواجهه با مقاومت ۱۸,۰۰۰ دلار دچار مشکل شد. به‌علاوه، سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی در محدوده معاملاتی ذکرشده در نقش یک مقاومت قوی برای بیت کوین ظاهر شد.


هم‌اکنون، بیت کوین پایین‌تر از ۱۸,۵۰۰ دلار و خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خود در بازارها معامله می‌شود. در صورت صعود، نزدیک‌ترین سطح مقاومتی برای قیمت ۱۷,۴۰۰ دلار است و مقاومت اصلی و مهم بیت کوین سطح ۱۸,۰۰۰ دلار خواهد بود.

نمودار بیت کوین با شاخص RSI و مکدی
نمودار ۱ ساعته بیت کوین – TradingView

بیت کوین با عبور کامل از ۱۸,۰۰۰ دلار می‌تواند حرکت صعودی خود را تا سطوح بالاتر ادامه دهد. در این صورت، حمایت بعدی برای قیمت ۱۸,۵۰۰ دلار و خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خواهد بود که پس از آن، قیمت بیت کوین می‌تواند محدوده ۲۰,۰۰۰ دلار را مورد آزمایش قرار دهد.


اما چنانچه بیت کوین در عبور از محدوده مقاومتی ۱۸,۵۰۰ دلار موفق ظاهر نشود، این احتمال وجود دارد که روند نزولی خود را ادامه دهد. در این صورت، اولین سطح حمایتی برای قیمت ۱۶,۹۰۰ دلار و خط روند خواهد بود؛ در ادامه، حمایت مهم بعدی در محدوده ۱۶,۷۵۰ دلار وجود دارد که شکست آن موجب ادامه حرکت نزولی می‌شود. در این صورت، قیمت بیت کوین ممکن است تا محدوده ۱۶,۰۰۰ دلار کاهش پیدا کند.


پیرامون اندیکاتور های تکنیکال بیت کوین در نمودار ۱ ساعته می‌توان به شاخص مکدی (MACD) اشاره کرد که در محدوده نزولی در حال شتاب‌گرفتن است و شاخص قدرت نسبی (RSI) که در حال حاضر پایین‌تر از مرز ۵۰ سیر می‌کند.

واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان | اتریوم (ETH)

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، ارز دیجیتال اتریوم طی روندی مشابه با بیت کوین کاهش شدیدی را از محدوده حمایتی خود در ۱,۳۲۰ دلار تجربه کرد. این کاهش باعث شد اتریوم پایین‌تر از حمایت ۱,۲۰۰ دلار نیز در بازارها معامله شود و زیر خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خود قرار بگیرد.

همچنین به‌گفته تحلیل‌گران، اتریوم به لحاظ سطح بالای غیرمتمرکز بودن، در بحبوحه اتفاقات اخیر بازار توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده است. از این رو، به‌عنوان دومین رمزارز واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان مورد بررسی قرار گرفته است.


اتریوم حتی به زیر ۱,۱۰۰ دلار رسید و در بازه‌ای، ۱,۰۷۰ دلار نیز در نمودار قیمت اتریوم مشاهده شد. اما اخیراً، رمزارز رتبه دوم بازار طی یک اصلاح صعودی از سطح ۱,۱۲۰ و ۱,۱۵۰ دلار عبور کرد. قیمت اتریوم موفق شد از سطح بازگشتی فیبوناچی در ۲۳.۶ درصد عبور کند و در یک محدوده معاملاتی با کف ۱,۰۷۰ دلار و سقف ۱,۵۸۰ دلار قرار بگیرد.


به‌علاوه، قیمت اتریوم موفق شد یک خط روند نزولی مهم را با مقاومت ۱,۲۱۰ دلاری در نمودار ۱ ساعته خود بشکند. البته فروشندگان در سطح ۱,۳۲۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته مقاومتی جدی از خود نشان دادند. هم‌اکنون، نخستین مقاومت پیش روی اتریوم سطح ۱,۲۸۰ دلار برآورد شده است.

نمودار اتریوم با شاخص RSI و مکدی
نمودار ۱ ساعته اتریوم – TradingView

در همین راستا، مقاومت مهم بعدی برای اتریوم ۱,۳۲۰ دلار و خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته است. عبور کامل از این سطوح می‌تواند رشد قابل توجهی را برای قیمت به‌همراه داشته باشد. در این صورت، قیمت اتر ممکن است صعود خود را تا ۱,۴۰۰ دلار ادامه دهد و چنانچه این روند برقرار باقی بماند، اتریوم می‌تواند تا محدوده مقاومتی در ۱,۵۰۰ دلار افزایش داشته باشد.


اما در صورت عدم موفقیت در عبور از سطح مقاومتی ۱,۳۲۰ دلار، احتمال حرکت نزولی وجود خواهد داشت. طبق این سناریو، اولین حمایت برای اتریوم ۱,۲۰۰ دلار است. حمایت مهم بعدی در سطح ۱,۱۹۰ دلار وجود دارد که با شکست آن، حرکت نزولی ممکن است شدت بیشتری پیدا کند. بر این اساس، قیمت اتریوم ممکن است در کوتاه‌مدت تا محدوده حمایتی خود در ۱,۰۷۰ دلار کاهش پیدا کند.


اندیکاتورهای تکنیکال اتریوم در نمودار ۱ ساعته، شاخص مکدی را با کاهش مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) در محدوده صعودی نشان می‌دهد و شاخص RSI که پایین‌تر از ۵۰ قرار گرفته است.

واچ لیست هفتگی ۲۳ آبان | سولانا (SOL)

نزدیک به دو هفته پیش بود که سولانا در بازارها بالاتر از ۳۰ دلار معامله می‌شد. این مسئله فشارهای فروش برای این رمزارز را به‌شدت افزایش داد و در نتیجه، سولانا تا حمایت ۲۷ دلاری خود کاهش پیدا کرد. در ادامه، اتفاقات اخیر باعث وقوع یک ریزش سنگین در بازار شدند و سولانا یکی از رمزارزهایی بود که کاهش‌های شدیدی را تجربه کرد.

نمودار روزانه سولانا با میانگین متحرک
نمودار روزانه سولانا – TradingView

سولانا با کاهش به سطح بازگشتی فیبوناچی ۱۰۰ در محدوده ۱۰ دلار یک بازگشت صعودی داشت. این بازگشت صعودی با حجم خرید قابل توجه و ناگهانی همراه شد و قیمت این رمزارز موفق به عبور از مقاومت ۲۰ دلاری نیز شد. اما در ادامه، فشار فروش سولانا بیشتر شد و قیمت تا ۱۸ دلار کاهش پیدا کرد.

تمام این تحرکات قیمتی زیر خطوط میانگین متحرک ۹ و ۲۱ روزه سولانا رخ دادند که نتیجه آن‌ها نشانگر باقی‌ماندن سولانا در محدوده نزولی است. اما در عین حال، شاخص قدرت نسبی سولانا به‌سمت بالا تمایل دارد که نشانگر بزرگی رشد اخیر قیمت است، چرا که تمام رشد قیمت سولانا هنوز از دست نرفته است.

در حال حاضر پیش بینی قیمت سولانا توسط تحلیل‌گران، معامله آن پایین‌تر از ۲۷ دلار را در میان‌مدت نشان می‌دهد و تنها در صورت قرار گرفتن شرایط تحت کنترل خریداران به‌مدت کافی، این وضعیت را برای سولانا تغییر خواهد داد.

نمودار روزانه سولانا به بیت کوین
نمودار روزانه سولانا به بیت کوین – TradingView

بررسی نمودار قیمت سولانا به بیت کوین (SOL/BTC) نشان می‌دهد قیمت با یک کاهش شدید پایین‌تر از سطح بازگشتی فیبوناچی ۱۰۰ قرار گرفته است. در حال حاضر، رشدهای به‌دست آمده در حال از بین رفتن هستند و این‌طور که به نظر می‌رسد، احتمال کاهش‌های بیشتر نیز وجود دارد. این مسئله به‌دلیل قرار گرفتن قیمت پایین‌تر از خطوط میانگین متحرک است.

همچنین، ظاهراً خطوط شاخص‌های RSI در حال تشکیل یک تقاطع نزولی (Bearish Crossover) در محدوده اشباع فروش (Oversold) هستند. تمامی موارد ذکرشده، نشان می‌دهند قیمت سولانا هنوز برای حرکت صعودی خود آمادگی لازم را ندارد و ممکن است به‌زودی شاهد کاهش قیمت جفت‌ارز SOL/BTC تا سطح ۰.۰۰۰۷۶۰۰ باشیم.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (MA) یکی از بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهنده مسیر حرکت قیمت یک دارایی از طریق نمایش تغییرات قیمت به‌صورت اصلاح‌شده است.

شاخص مکدی چیست؟

اندیکاتور مکدی (MACD) یک ابزار جهت تشخیص روند قیمت دارایی از طریق دو خط میانگین متحرک، خط مکدی (MACD Line) و خط سیگنال (Signal Line)، است.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

اندیکاتور یا شاخص RSI در تحلیل تکنیکال، قدرت حرکت (مومنتوم) صعودی یا نزولی یک دارایی و میزان خرید یا فروش آن در بازار را نشان می‌دهد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۷ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا