تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۸ خرداد؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، دولت ایالات متحده پس از توافق موقتی کاخ سفید و حزب جمهوری‌خواه این کشور در تاریخ ۲۷ می (۶ خرداد)، موفق به جلوگیری از یک فروپاشی اقتصادی و فاجعه پیرامون سقف بدهی خود شد. بازارهای سهام روز قبل از این توافق، با پیش‌بینی سرمایه‌گذاران شاهد رشد بودند و این ذهنیت (Sentiment) به بازار ارزهای دیجیتال نیز منتقل شد و اکنون رمزارزها در تلاش برای بهبود قیمت خود هستند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۸ خرداد


در این راستا، خریدهای سرمایه‌گذاران تنها محدود به ارز دیجیتال برتر یعنی بیت کوین (Bitcoin / BTC) نبود و برخی آلت کوین‌ها نیز، نشانه‌هایی از احتمال صعود قیمت در روزهای پیش رو را دارند. با این وجود، به نظر می‌رسد حفظ حرکت صعودی در سطوح بالاتر قیمتی، برای خریداران بازار کمی دشوار باشد.


اکنون در پی توافق بر سر سقف بدهی دولت آمریکا، احتمالاً معامله‌گران توجه خود را بر سیاست‌ها و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آتی بگذارند. اعلام آمار مثبت از شاخص مخارج شخصی مصرف‌کننده (PCE) در تاریخ ۲۶ می (۵ خرداد)، پیش‌بینی‌ها در مورد بالارفتن نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو در ماه ژوئن را تقویت کرد. طبق محاسبات ابزار فدواچ سی ام ای گروپ (CME FedWatch Tool)، احتمال افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در هفته گذشته ۱۷ درصد بود، اما طی هفته جاری به ۶۴ درصد رسیده است.


با توجه به آن‌چه گفته شد و طبق برنامه هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال در بلاگ صرافی او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۸ خرداد را با تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)، و آلت کوین‌های ریپل (XRP)، آربیتروم (ARB)، ایاس (EOS) و آوه (AAVE) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته پیش خواهیم برد.

واچ لیست هفتگی ۸ خرداد؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در نمودار ۱ روزه، به یک محدوده مقاومتی بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۷,۱۴۶ دلار و خط حمایت (Support Line) الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) رسیده است. به نظر می‌رسد که بیت کوین در این ناحیه، جدال شدیدی میان خریداران و فروشندگان را شاهد باشد. رمزارز شماره یک بازار مانند همیشه، نخستین ارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۸ خرداد ماه است.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


در صورتی که قیمت بیتکوین از این ناحیه مقاومتی به‌سمت پایین حرکت کند، احتمالاً فروشندگان برای کاهش قیمت تا حمایت حیاتی ۲۵,۲۵۰ دلاری مجدداً دست به‌کار شوند. پیش‌بینی می‌شود که خریداران از محدوده بین ۲۵,۲۵۰ دلار و ۲۴,۰۰۰ دلار با تمام قوا دفاع کنند، چراکه شکست این محدوده ممکن است فشار فروش را تا حد زیادی تشدید کند. در این صورت، قیمت BTC ممکن است تا مرز ۲۰,۰۰۰ دلار کاهش یابد.


اما چنانچه خریداران بر ناحیه مقاومتی مذکور غلبه کنند و قیمت را به مثلث بازگردانند، به این معنی است که خرید در کف‌های قیمتی بیت کوین در سطح قابل توجهی صورت گرفته است. این مسئله پتانسیل تشکیل یک شکست صعودی از خط مقاومت (Resistance Line) الگوی مثلث را بیشتر می‌کند و بیت کوین می‌تواند تا ۳۱,۰۰۰ دلار رشد داشته باشد.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


عملکرد قیمت بیت کوین در نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که این رمزارز برای مدتی است که در یک کانال نزولی فعالیت داشته و فروشندگان از خط مقاومت (Resistance Line) این کانال به‌شدت دفاع می‌کنند. در صورتی که قیمت از سطح فعلی خود پایین بیاید اما با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه رو به بالا بازگشت داشته باشد، به این معنی است که خریداران مشغول فعالیت در کف‌های قیمتی بوده‌اند.


به این ترتیب، این دسته از فعالان بازار دوباره برای عبور از این کانال نزولی تلاش خواهند کرد که در صورت موفقیت، قیمت می‌تواند یک حرکت صعودی را به‌سمت ۲۸,۴۰۰ دلار آغاز کند. اما شکست نزولی از میانگین متحرک‌ها را می‌توان به منزله ادامه رنج‌زدن قیمت بیت کوین در این کانال، طی روزهای آتی برداشت کرد.

واچ لیست هفتگی ۸ خرداد؛ تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

قیمت ریپل در نمودار ۱ روزه خود یک الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders) را تشکیل داده که در صورت شکست صعودی و بسته‌شدن کندل بالاتر از خط گردن (Neckline) مشخص‌شده در نمودار، این الگوی قیمتی تکمیل و تایید خواهد شد. ریپل دومین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۸ خرداد به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

نمودار1 روزه قیمت ریپل
نمودار ۱ روزه قیمت ریپل – TradingView


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ریپل در سطح ۰.۴۵ دلار، رفته رفته رو به بالا در حرکت است و شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزارز نیز به محدوده مثبت جهش داشته که نشان می‌دهند مسیر قیمت، رو به نخستین مقاومتِ پیش رو در حرکت است. در صورتی که خریداران موفق به هدایت و عبور قیمت از خط گردن مذکور شوند، ریپل می‌تواند یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را به‌سمت محدوده مقاومتی بین ۰.۵۴ دلار و ۰.۵۸ دلار آغاز کند. هدف قیمت در این الگو و سناریوی صعودی، سطح ۰.۵۵ دلار برآورد شده است.


اما این سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر خواهد شد که قیمت XRP با رسیدن به خط گردن دچار کاهش شود و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد. در این صورت، ریپل ممکن است تا حمایت مهم خود در ۰.۴۰ دلار کاهش قیمت داشته باشد.

نمودار 4 ساعته قیمت ریپل
نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل – TradingView


در نمودار ۴ ساعته ریپل، کشمکش شدیدی میان خریداران و فروشندگان در نزدیکی خط گردن (Neckline) دیده می‌شود. حرکت رو به بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرارگرفتن شاخص RSI در محدوده مثبت، تا حدی شرایط را به‌سود خریداران فراهم کرده است.


چنانچه قیمت ارز دیجیتال XRP با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک جهش صعودی داشته باشد، پتانسیل تشکیل یک حرکت مشابه از سطح ۰.۴۸ دلار را نیز خواهد داشت. در صورت موفقیت، ریپل احتمالاً یک حرکت صعودی جدید را آغاز ‌می‌کند. اما در آن روی سکه، اگر قیمت به زیر میانگین‌های متحرک کاهش داشته باشد، عملکرد کوتاه‌مدت این رمزارز را تحت کنترل فروشندگان قرار خواهد داد و ممکن است قیمت ریپل تا ۰.۴۴ دلار کاهش پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۸ خرداد؛ تحلیل تکنیکال آربیتروم (ARB)

قیمت آربیتروم در نمودار ۱ روزه، با تلاش خریداران این رمزارز در روز گذشته موفق به بازگشت و عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در سطح ۱.۱۷ دلار شد و پتانسیل خوبی برای ادامه حرکت صعودی پیدا کرد. از این رو، این رمزارزِ نسبتاً تازه‌وارد به بازار را در واچ لیست هفتگی ۸ خرداد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت آربیتروم
نمودار ۱ روزه قیمت آربیتروم – TradingView


انتظار می‌رود که فروشندگان آربیتروم در سطح ۱.۲۰ دلار مقاومت شدیدی از خود نشان دهند؛ اما در صورت غلبه خریداران، حرکت صعودی این رمزارز شاهد رشد مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) خواهد بود. آربیتروم در این مسیر در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) یعنی سطح ۱.۲۹ دلار، یک مقاومت جزئی دارد که احتمالاً بدون مشکل از آن عبور خواهد کرد. در این صورت قیمت ارز دیجیتال ARB می‌تواند ابتدا تا ۱.۳۶ دلار و سپس تا ۱.۵۰ دلار رشد داشته باشد.


چنانچه فروشندگان قصد جلوگیری از این رالی را داشته باشند، باید هرچه سریع‌تر قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند. در صورت موفقیت، قیمت آربیتروم ممکن است ابتدا تا ۱.۰۶ دلار و سپس ۱.۰۱ دلار کاهش یابد. این محدوده برای خریداران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا از دست‌رفتن آن می‌تواند منجر به ریزش قیمت تا ۰.۷۳ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت آربیتروم
نمودار ۴ ساعته قیمت آربیتروم – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت آربیتروم دیده می‌شود که خریداران موفق به عبور قیمت از خط مقاومت (Resistance Line) الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) شده‌اند. اکنون فروشندگان در تلاشند تا این حرکت را در سطح ۱.۲۰ دلار متوقف کنند که اگر خریداران مانع از بازگشت قیمت به داخل الگوی مثلث شوند، احتمال یک شکست صعودی افزایش پیدا می‌کند. هدف قیمت در این الگو، سطح ۱.۴۳ دلار است.


اما در غیر این صورت، چنانچه قیمت به داخل مثلث کاهش داشته باشد، به این معنی است که شکست صعودی قبلی احتمالاً یک تله گاوی (Bull Trap) بوده است. به این ترتیب، فروشندگان تلاش می‌کنند تا قیمت آربیتروم را به خط حمایت (Support Line) مثلث برسانند.

واچ لیست هفتگی ۸ خرداد؛ تحلیل تکنیکال ایاس (EOS)

ارز دیجیتال ایاس چند ماه اخیر را در یک محدوده معاملاتی بین سطوح ۰.۷۸ دلار و ۱.۳۴ دلار مشغول نوسان بوده است. عموماً در یک محدوده معاملاتی وسیع، معامله‌گران نزدیک به حمایت مربوطه اقدام به خرید و در نزدیکی مقاومت، به فروش دارایی‌های خود می‌پردازند.

نمودار 1 روزه قیمت ایاس
نمودار ۱ روزه قیمت ایاس – TradingView


قیمت ایاس در تاریخ ۲۵ می (۴ خرداد)، از سطح ۰.۸۱ دلار یک جهش صعودی داشت و در روز ۲۸ می (۷ خرداد)، توانست از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در سطح ۰.۸۹ دلار عبور کند. این اولین نشانه مبنی بر پایدار باقی ماندن محدوده معاملاتی ایاس است. اکنون خریداران تلاش خواهند کرد که قیمت EOS را از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۱ دلار) عبور دهند که در این سطح، مقاومت قوی از سوی فروشندگان دور از انتظار نیست.


در صورتی که کف بعدی رمزارز ایاس در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شاهد تشکیل حمایت باشد، به این معنی است شرایط تحت کنترل خریداران است. در این صورت، قیمت ایاس می‌تواند تا سطح ۱.۱۱ دلار رشد داشته باشد. فروشندگان این رمزارز جهت آغاز یک روند نزولی، ابتدا باید قیمت را تا حمایت مهم ۰.۷۸ دلاری پایین بیاورند.

نمودار 4 ساعته قیمت ایاس
نمودار ۴ ساعته قیمت ایاس – TradingView


روند بازیابی قیمت EOS در نمودار ۴ ساعته، با مقاومت در سطح ۰.۹۳ دلار مواجه شده است که البته، خریداران نیز همچنان تسلیم نشده‌اند. میانگین متحرک‌های ایاس در این تایم فریم یک تقاطع صعودی (Bullish Crossover) را تشکیل داده و شاخص RSI به محدوده اشباع خرید (Overbought) نزدیک شده است. مجموع این موارد، شرایط فعلی ایاس را به‌سود خریداران این رمزارز نشان می‌دهند.


در صورتی که قیمت بتواند از ۰.۹۳ دلار عبور کند، می‌تواند شاهد شتاب مومنتوم و رشد تا سطح روانی (Psychological Level) در ۱ دلار و سپس ۱.۱۱ دلار باشد. این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر خواهد شد که قیمت ایاس کاهش پیدا کند و از میانگین‌های متحرک، شکست نزولی تشکیل دهد.

واچ لیست هفتگی ۸ خرداد؛ تحلیل تکنیکال آوه (AAVE)

ارز دیجیتال AAVE در نمودار ۱ روزه اخیراً وارد یک کانال نزولی شده که معمولاً در نتیجه آن، یک سناریوی صعودی برای قیمت رقم می‌خورد. آوه آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۸ خرداد ماه، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت آوه
نمودار ۱ روزه قیمت آوه – TradingView


قیمت آوه پس از چند روز تقلا در نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۶۵.۵۰ دلار)، در تاریخ ۲۷ می (۶ خرداد) موفق به عبور از مقاومت پیش روی خود شد. این مسئله احتمالاً نشان‌گر تشکیل یک روند جدید برای بهبود قیمت است.


به این ترتیب، قیمت آوه می‌تواند در ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود در سطح ۷۰ دلار و سپس تا خط مقاومت (Resistance Line) مشخص‌شده در نمودار رشد داشته باشد. شکست این سطح و بسته‌شدن کندل روزانه بالاتر از آن، می‌تواند در کوتاه‌مدت یک حرکت صعودی جدید را برای این رمزارز در پی داشته باشد.


اما در آن روی سکه، در صورتی که قیمت AAVE از سطح فعلی خود کاهش داشته باشد و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، به این معنی است که تقاضا برای این رمزارز در سطوح بالاتر قیمتی کم است. در این مسیر، حمایت بعدی آوه در سطح ۶۲ دلار قرار دارد.

نمودار 4 ساعته قیمت آوه
نمودار ۴ ساعته قیمت آوه – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت آوه، تشکیل یک الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle) به چشم می‌خورد که در صورت شکست و بسته‌شدن کندل بالاتر از سطح ۶۷.۴۰ دلار، تکمیل و تایید خواهد شد. در این صورت، قیمت می‌تواند تا هدف این الگو یعنی سطح ۷۴ دلار رشد پیدا کند.


اما در غیر این صورت، کاهش قیمت AAVE از سطح فعلی نشان از دفاع جدی فروشندگان از سطح ۶۷.۴۰ دلار خواهد داشت. چنانچه قیمت به زیر میانگین متحرک‌های خود برسد، به این معنی است که احتمالاً آوه مدتی را داخل الگوی مثلث باقی می‌ماند. شکست نزولی از این مثلث سناریوی صعودی مذکور را نامعتبر می‌کند و وضعیت قیمت آوه را در دستان فروشندگان قرار خواهد داد.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۸ خرداد، ارزهای دیجیتال بیت کوین، ریپل، آربیتروم، ایاس و آوه را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مهم ترین سوالات از واچ لیست هفتگی ۸ خرداد

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

الگوی قیمت سر و شانه معکوس چیست؟

الگوی قیمت سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders)، تغییر روند از نزولی به صعودی را پیش‌بینی می‌کند و یک الگوی بازگشتی است که احتمال نزدیک‌شدن به پایان یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

تله گاوی چیست؟

تله گاوی (Bull Trap) یک سیگنال قیمتی اشتباه است که طبق آن، معامله‌گر بر این باور است که قیمت دارایی مربوطه رو به افزایش است و اقدام به خرید آن می‌کند؛ اما قیمت پس از رسیدن به یک سقف دچار کاهش می‌شود.

سطح روانی قیمت چیست؟

در بازارهای مالی، سطح روانی (Psychological Level) قیمت یک دارایی از لحاظ تکنیکال اهمیت بسیار بالایی دارد و عموماً یک عدد رند بوده که بر ذهنیت سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی می‌گذارد.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-8-خرداد

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. این واچ لیست خیلی عالی بود افسوس که دیر دیدم وگرنه رو‌شون پوزیشن شورت باز می کردم
    چون این بازار معمولا برعکس تحلیل ها حرکت میکنه، در ریزش بیست و چند درصدی آلت کوین ها که البته ریپل نسبتا خوب در برابر فشار فروش مقاومت کرد، تنها یک پوزیشن شورت روی بیت کوین کش داشتم.

    1. سلام. درسته میگید اما بازار همیشه خلاف تحلیل تکنیکال حرکت نمیکنه و اتفاقی که توی این روزها داره میفته رو کسی پیش بینی نکرده بود. قیمت بیت کوین داشت قدرت خودش رو پیدا میکرد تا برگرده مرز ۳۰,۰۰۰ اما فاد SEC همه سناریوهارو بهم ریخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا