تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر | او ام پی فینکس

در هفته‌ای که گذشت روند بازیابی قیمت‌ها در بازار سهام ایالات متحده متوقف شد و نمودارها به رنگ قرمز درآمدند. اکنون به نظر می‌رسد معامله‌گران سود خود را برداشت کرده‌ و برای تقویم اقتصادی شلوغ در این هفته آماده شده‌اند.


شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) طی روزهای اخیر با ۳.۳۷ درصد کاهش مواجه شد اما نکته مثبت برای بازار ارزهای دیجیتال این است که بیت کوین از روند شاخص‌های سهام پیروی نکرد و دچار کاهش قیمت نشد. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده عدم ترس و فروش دارایی‌ها از سوی سرمایه‌گذاران به‌دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار سهام باشد.


روند خنثی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که معامله‌گران از بازکردن موقعیت‌های معاملاتی سنگین اجتناب کرده و منتظر تعیین تکلیف و اعلام نرخ بهره فدرال رزرو در روز ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) هستند. گرچه این تغییرات موجب توقف رشد و فعالیت برخی آلت کوین‌ها نشد و طبق روال هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال در بلاگ صرافی او ام پی فینکس، به تحلیل تکنیکال این رمزارزها خواهیم پرداخت.


در واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر رمزارزهای بیت کوین (BTC)، تن کوین (TON)، تراست ولت توکن (TWT) و اکسی اینفینیتی (AXS) را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر | بیت کوین (BTC)

مثل همیشه، واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر را با رمزارز شماره یک بازار یعنی بیت کوین آغاز می‌کنیم. قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته در محدوده خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) در سطح ۱۷,۰۳۱ دلار باقی مانده است. شیب این میانگین متحرک از بین رفته و شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین نیز در مرز ۵۰ قرار گرفته است که یعنی شرایط فعلی به‌سود هیچ‌یک از خریداران یا فروشندگان این رمزارز نیست.

نمودار یک روزه بیت کوین با خط روند
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

در حال حاضر مهم‌ترین سطح قیمت برای بیت کوین ۱۷,۶۲۲ دلار است. چنانچه خریداران با فعالیت خود موفق به عبور از این سطح شوند، قیمت BTC می‌تواند با یک بازگشت قوی به خط روند نزولی (Downtrend Line) خود برسد. انتظار می‌رود فروشندگان در این سطح مقاومت زیادی از خود نشان دهند.


اگر قیمت بیتکوین با رسیدن به خط روند نزولی به‌سمت پایین بازگردد اما ۱۷,۶۲۲ دلار را حفظ کند، به این معنی است که خریداران در حال تلاش برای تبدیل این سطح از مقاومت به حمایت هستند. در این صورت، احتمال تشکیل یک شکست صعودی از خط روند نزولی بیشتر می‌شود و ممکن است در ادامه قیمت بیت کوین تا ۲۱,۵۰۰ دلار حرکت خود را ادامه دهد.


اما اگر قیمت کاهش داشته باشد و سطح ۱۶,۶۷۸ دلار شکسته شود، فعالیت فروشندگان افزایش یافته و قیمت ممکن است تا ۱۵,۹۹۵ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار 4 ساعته بیت کوین با حمایت و مقاومت
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

قیمت بیت کوین در نمودار ۴ ساعته در یک کانال صعودی قرار دارد. فروشندگان قیمت را در نیمه پایینی کانال حفظ کرده‌اند که به معنی فروش بیت کوین در حرکات صعودی است. یک شکست نزولی در میانگین متحرک‌ها موجب رسیدن قیمت به خط حمایت کانال می‌شود. چنانچه این سطح قیمت از دست برود، بیت کوین ممکن است در کوتاه‌مدت کاهش خود را تا ۱۶,۶۷۸ دلار ادامه دهد.


اما اگر قیمت از سطح فعلی یا خط حمایت کانال افزایش داشته باشد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران مشغول خرید در کف‌های قیمتی بوده‌اند. در این صورت یک حرکت صعودی به‌سمت مقاومت ۱۷,۶۲۲ دلاری محتمل است و اگر این سطح با موفقیت گرفته شود، قیمت بیت کوین می‌تواند تا خط مقاومت کانال رشد داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر | تن کوین (TON)

خریداران تن کوین در روز گذشته موفق شدند قیمت TON را از مقاومت الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) آن عبور دهند که یعنی شرایط نه‌چندان مشخص برای این رمزارز، به‌سود خریداران آن به نتیجه رسیده است. الگوی مثلث متقارن عموماً نشان‌گر ادامه یک روند است و حالا، احتمال آغاز مجدد روند صعودی برای تن کوین افزایش یافته است. از این رو، تن کوین را در واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر مورد تحلیل قرار می‌دهیم.

نمودار روزانه تن کوین
نمودار روزانه تن کوین – TradingView

چنانچه خریداران قیمت را بالاتر از این مثلث حفظ کنند، تن کوین می‌تواند برای شکست مقاومت در محدوده ۲ تا ۲.۱۵ دلار تلاش کند. در صورت موفقیت، مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) قیمت ممکن است افزایش پیدا کند و تا هدف الگو در ۲.۸۷ دلار حرکت خود را ادامه دهد.


اما در غیر این صورت اگر قیمت تن بالاتر از مثلث باقی نماند، به این معنی است که فروشندگان این ارز دیجیتال مشغول فعالیت در حرکات صعودی بوده‌اند. شکست نزولی میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) در ۱.۷۰ دلار می‌تواند یک تله گاوی باشد و قیمت را تا خط حمایت الگوی مثلث متقارن پایین بیاورد.

نمودار 4 ساعته تن کوین
نمودار ۴ ساعته تن کوین – TradingView

شیب خطوط میانگین متحرک تن کوین به‌سمت بالا شکل گرفته‌ و شاخص RSI نیز در محدوده اشباع خرید (Overbought) قرار دارد که نشان‌دهنده کنترل شرایط توسط خریداران ارز TON است. تن کوین در حرکت صعودی خود ممکن است با نزدیک‌شدن به ۲ دلار با مقاومت روبرو شود که اگر خریداران قیمت را بالاتر از این سطح هدایت و حفظ کنند، احتمال شدت‌گرفتن حرکت صعودی TON وجود خواهد داشت.


اما اگر قیمت از سطح فعلی خود دچار کاهش شود و میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه را بشکند، ممکن است فشار فروش افزایش پیدا کند و قیمت TON به ۱.۷۰ دلار برسد. این سطح برای قیمت تن کوین به‌شدت اهمیت دارد، چرا که شکست نزولی آن می‌تواند کنترل وضعیت را تحت اختیار فروشندگان قرار دهد.

واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر | تراست ولت توکن (TWT)

تراست ولت توکن مشغول ادامه حرکت صعودی است که یعنی سرمایه‌گذاران در سطوح بالای قیمتی، دست از خرید نکشیده و برای برداشت سود خود عجله‌ای ندارند. چنین شرایطی احتمال ادامه روند صعودی برای توکن TWT را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، تراست ولت توکن یکی از اعضای واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر قرار داده شده است.

نمودار یک روزه TWT
نمودار روزانه تراست ولت توکن – TradingView

اکنون خریداران برای عبور قیمت از مقاومت ۲.۷۳ دلاری تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت آن‌ها، قیمت تراست ولت توکن می‌تواند تا سطح روانی (Psychological Level) 3 دلار حرکت خود را ادامه دهد که در آن سطح با مقاومت از سوی فروشندگان مواجه خواهد شد. اگر خریداران این مقاومت را نیز پشت سر بگذارند، حرکت صعودی TWT می‌تواند تا هدف ۳.۵۱ دلاری ادامه پیدا کند.


اما به نظر می‌رسد فروشندگان بیکار ننشسته و از ۲.۷۳ دلار به‌عنوان یک سطح مقاومتی دفاع خواهند کرد. اگر این دسته از سرمایه‌گذاران به‌دنبال کنترل شرایط هستند، باید قیمت توکن تراست ولت را به زیر خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۲.۳۰ دلار بکشانند.

نمودار 4 ساعته TWT
نمودار ۴ ساعته تراست ولت توکن – TradingView

نمودار ۴ ساعته تراست ولت توکن نشان‌دهنده فعالیت خریداران با رسیدن قیمت به کف در میانگین متحرک‌ها است. با این‌که شیب این خطوط صعودی شده است، شاخص RSI توکن کیف پول تراست ولت واگرایی منفی (Negative Divergence) را به‌تصویر کشیده است؛ به این معنی که مومنتوم صعودی قیمت در حال تضعیف است. در صورتی که خریداران قیمت TWT را بالاتر از ۲.۷۳ دلار هدایت کنند، احتمال افزایش خرید و تغییر در شرایط مذکور وجود دارد.


میانگین متحرک‌های تراست ولت توکن در سناریوی نزولی قیمت این رمزارز، سطوح حمایتی مهمی به‌شمار می‌آیند. چنانچه میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه این توکن شکست نزولی داشته باشد، معامله‌گران ممکن است در کوتاه‌مدت اقدام به برداشت سود کنند و قیمت تراست ولت توکن را ابتدا به ۲.۲۵ و سپس ۲ دلار کاهش دهند.

واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر | اکسی اینفینیتی (AXS)

اکسی اینفینیتی ماه‌های اخیر را در یک روند کاملاً نزولی طی کرده است، اما اکنون نشانه‌هایی از تغییر روند در نمودار آن مشاهده می‌شود. خریداران در تاریخ ۵ دسامبر (۱۴ آذر)، موفق به هدایت قیمت بالاتر از خط روند نزولی شدند، اما شدو (Shadow / Wick) بلند کندل روزانه توکن AXS به معنی عدم توانایی آن‌ها در حفظ قیمت در سطوح بالاتر است.

نمودار روزانه اکسی
نمودار روزانه اکسی اینفینیتی – TradingView

نکته مثبت برای قیمت اکسی اینفینیتی این‌جا است که خریداران مانع از شکست نزولی در میانگین متحرک‌ها شدند. این یعنی که آن‌ها در حال تلاش برای تبدیل خطوط میانگین متحرک به سطوح حمایتی هستند.


میانگین متحرک‌های اکسی در آستانه تشکیل یک تقاطع صعودی (Bullish Crossover) هستند و شاخص RSI این رمزارز در محدوده مثبت قرار دارد، به این معنی که مومنتوم قیمت ممکن است به‌نفع خریداران تغییر پیدا کند. چنانچه قیمت اکسی اینفینیتی خط روند نزولی را شکسته و بالاتر از آن باقی بماند، احتمال تشکیل یک حرکت صعودی و افزایش قیمت AXS تا ۱۱.۸۵ دلار وجود دارد. این قیمت برای ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی، یکی از مهم‌ترین سطوح مقاومتی محسوب می‌شود.


اما این سناریو صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر می‌شود که قیمت AXS کاهش داشته باشد و میانگین متحرک را به‌سمت پایین بشکند. در این صورت، قیمت توکن اکسی ممکن است تا ۶.۵۷ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار 4 ساعته اکسی
نمودار ۴ ساعته اکسی اینفینیتی – TradingView

بررسی نمودار ۴ ساعته اکسی اینفینیتی نشان از دفاع پرقدرت فروشندگان از خط روند نزولی و خرید در کف میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه توسط خریداران دارد. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در حال از بین رفتن از و شاخص قدرت نسبی اکسی به عدد ۴۷ نزدیک شده است. این آمار از اندیکاتور ها تعادل بین عرضه و تقاضا برای ارز AXS را نشان می‌دهد.


قیمت توکن AXS با شکست صعودی و حفظ سطح ۸.۷۰ دلار می‌تواند شرایط را به‌سود خریداران تغییر دهد. در این صورت ممکن است اکسی صعود خود را در ابتدا تا ۹.۲۸ و سپس ۱۰ دلار ادامه دهد. اما شکست نزولی از ۷.۸۶ دلار نشان‌دهنده بازگشت قدرت به‌دست فروشندگان است و ممکن است کاهش قیمت اکسی اینفینیتی تا ۶.۸۷ دلار را در پی داشته باشد.


در واچ لیست این هفته از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، چهار رمزارز بالا را مورد بررسی و تحلیل تکنیکال قرار دادیم. چنانچه پیشنهاد، سوال و یا انتقادی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات شما از واچ لیست هفتگی ۲۱ آذر

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن یک الگوی قیمتی است که از همگرایی یا رسیدن دو خط روند از سقف‌ها و کف‌های موجود در نمودار قیمت به‌وجود می‌آید و معمولاً ادامه روند قبلی قیمت دارایی را در پی دارد.

مومنتوم چیست؟

مومنتوم به سرعت تغییرات قیمتی یا قدرت حرکت قیمت یک ارز دیجیتال اشاره دارد و از ثبت لحظه‌ای تغییرات قیمت در یک بازه زمانی مشخص به‌دست می‌آید.

سطح روانی قیمت چیست؟

در معاملات ارز دیجیتال، سطح روانی قیمت به سطوح دقیقی نظیر ۱۰، ۱۰۰، ۲۰۰ دلار اشاره دارد که رمزارز عموماً با رسیدن به یک سطح روانی، شاهد جذب تعداد زیادی سرمایه‌گذار خواهد بود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا