تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، نوسانات قیمت بیت کوین (Bitcoin / BTC) در هفته‌ای که گذشت دچار کاهش شد و اکنون در نمودار هفتگی، در مسیر تشکیل یک الگوی اینساید بار یا میله داخلی (Inside Bar) قرار دارد. شرایط حال حاضر قیمت رمزارز برتر بازار، با این‌که نشان از دشواری عبور از مرز ۳۰,۰۰۰ دلار برای خریداران دارد، همچنان وضعیت نسبتاً خوبی را نشان می‌دهد؛ چراکه فروشندگان بیت کوین نیز نتوانسته‌اند شرایط را دست‌خوش تغییر کنند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت


البته این شرایط برای بازار سهام نیز بر قرار است. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) طی چند روز اخیر، در یک محدوده معاملاتی مشخص سیر کرده است که نشان می‌دهد، بازارهای مالی منتظر یک محرک برای حرکت بعدی خود هستند.


در حال حاضر عملکرد قیمت بیت کوین در بازه کوتاه‌مدت مشخص نیست؛ اما برخی تحلیل‌گران در رابطه با تغییرات بلندمدت آن دیدگاهی صعودی دارند. طبق گزارش نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، یکی از معامله‌گران شناخته‌شده بازار با نام مستعار تایتان آو کریپتو (Titan of Crypto)، از بررسی باندهای بولینگر (Bollinger Bands) بیت کوین در تایم فریم ماهانه به یک سیگنال صعودی رسیده که هدف آن، رسیدن به سطح ۶۳,۵۰۰ دلار طی یک سال آینده است.


با وجود این‌که اکثر ارزهای دیجیتال در هفته گذشته با کاهش قیمت همراه بودند، همچنان رمزارزهایی هستند که پتانسیل خوبی برای رشد طی هفته جاری دارد. از این رو طبق روال هر هفته در بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت ماه را با تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و دوج کوین (DOGE) پیش خواهیم برد.

مطالعه بیشتر: واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در تاریخ ۶ می (۱۶ اردیبهشت) پس از رسیدن به خط مقاومت (Resistance Line) الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) در نمودار ۱ روزه خود، کاهش شدیدی را تجربه کرد که یعنی فروشندگان مانع از ادامه فعالیت خریداران و رشد قیمت به سطوح بالاتر شدند. نکته مثبت این‌جا است که خریداران، میدان را ترک نکرده و در کف‌های قیمتی واقع در خط حمایت (Support Line) الگوی قیمتی مذکور، اقدام به خرید کرده‌اند. شدوی (Shadow / Wick) بلند کندل‌ها در نمودار ۱ روزه بیت کوین، سندی بر اثبات این موضوع است. رمزارز شماره یک بازار مانند همیشه، نخستین رمزارز تحلیلی در واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت ماه است.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


از بین‌رفتن شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۸,۸۱۹ دلار و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده میانی، شرایط فعلی را تحت کنترل خریداران یا فروشندگان قرار نمی‌دهد. در صورتی که قیمت BTC از الگوی مثلث خود یک شکست نزولی ایجاد کند، به معنی تلاش فروشندگان برای در دست‌گرفتن وضعیت است. در این صورت، قیمت بیتکوین ممکن است در ابتدا تا ۲۶,۹۴۲ دلار و سپس ۲۵,۲۵۰ دلار کاهش پیدا کند.


از سویی دیگر، شکست صعودی از الگوی مثلث متقارن، نشان از جذب عرضه بیت کوین توسط خریداران دارد. این مسئله ممکن است منجر به آغاز یک رالی (حرکت صعودی / Rally) با هدف ۳۲,۴۰۰ دلار شود و انتظار می‌رود در این سطح، فروشندگان حضوری جدی از خود نشان دهند.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین، خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از الگوی مثلث شدند؛ اما شدوی بلند کندل‌ها نشان می‌دهد که شکست صعودیِ شکل‌گرفته، چیزی جز یک تله گاوی (Bull Trap) در بازه کوتاه‌مدت نبوده است. پس از این اتفاق، قیمت بیت کوین با یک کاهش شدید به خط حمایت مثلث رسید.


بیت کوین با رسیدن به این سطح شاهد یک جهش قیمتی تا میانگین متحرک‌های خود بود و اکنون این سطوح، اهمیت زیادی برای انجام معاملات پیدا کرده‌اند. چنانچه بیت کوین از سطح فعلی خود رو به پایین حرکت کند، احتمال شکست نزولی از خط حمایت الگو بیشتر خواهد شد.


در غیر این صورت، اگر خریداران بتوانند قیمت را بالاتر از میانگین متحرک‌ها هدایت کنند، این مسیر می‌تواند تا خط مقاومت الگو ادامه پیدا کند. خریداران جهت آغاز یک حرکت صعودی جدید، باید قیمت بیت کوین را از این سطح عبور دهند و بالاتر از آن حفظ کنند.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کدام‌اند؟

واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم در تاریخ ۷ می (۱۷ اردیبهشت) در آستانه رسیدن به سطح روانی (Psychological Level) ۲,۰۰۰ دلاری، با مقاومتی جدی روبه‌رو شد. این مسئله نشان می‌دهد که فروشندگان این رمزارز هنوز تسلیم نشده‌اند و از سطوح مقاومتی پیش رو، به‌خوبی دفاع می‌کنند. اتریوم رمزارز دوم واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت ماه است که در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته مورد تحلیل تکنیکال قرار می‌گیرد.

نمودار 1 روزه قیمت اتریوم
نمودار ۱ روزه قیمت اتریوم – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه اتریوم در سطح ۱,۹۰۳ دلار شیب خود را از دست داده و شاخص RSI نیز در محدوده میانی قرار گرفته است؛ مجموع این موارد، روندی خنثی و به اصطلاح رنج (Range-bound) را برای قیمت اتریوم در محدوده بین ۱,۷۸۵ دلار تا ۲,۰۰۰ دلار نشان می‌دهد.


روند تثبیت قیمت (Consolidation) پایین‌تر از سقف‌های قیمتی، عاملی مثبت برای اتریوم خواهد بود. این مسئله نشان می‌دهد که خریداران این رمزارز عجله‌ای برای برداشت سود ندارند که متعاقباً، احتمال تشکیل یک شکست صعودی از سطح ۲,۰۰۰ دلار را بیشتر می‌کند.


در آن روی سکه، چنانچه قیمت اتریوم به زیر سطح ۱,۷۸۵ دلار برسد، به این معنی است که خریداران کنترل شرایط را به‌دست گرفته‌اند. این روند ممکن است منجر به کاهش قیمت ETH تا سطح ۱,۶۱۹ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


بررسی نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم نشان می‌دهد که فروشندگان با وجود شکست نزولی از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA)، موفق به حفظ قیمت نشده‌اند. این یعنی که فشار فروش اتریوم در سطوح پایین قیمتی کمتر می‌شود. اکنون، خریداران این رمزارز در تلاشند تا با حفظ قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، روند بازیابی قیمت را آغاز کنند. در صورت موفقیت، قیمت اتریوم برای آزمایش مجدد (Retest) مقاومت ۲,۰۰۰ دلاری مجدداً تلاش خواهد کرد.


اما اگر قیمت از سطح فعلی خود دچار کاهش شود و میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه را بشکند، نشان می‌دهد که شرایط را فروشندگان این رمزارز تعیین می‌کنند. به این ترتیب، قیمت اتریوم ممکن است تا خط حمایت (Support Line) مشخص‌شده در نمودار کاهش پیدا کند.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو چیست؟

واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال دوج کوین (DOGE)

شرایط برای میم کوین (Memecoin) برتر بازار، در مقایسه با بیت کوین و اتریوم کمی متفاوت است. قیمت دوج کوین پس از رسیدن به سطح ۰.۰۸۲۰ دلار، وارد یک حرکت نزولی شد و ممکن است این مسیر را تا محدوده حمایتی ۰.۰۶۵ دلار ادامه دهد. دوج کوین آخرین رمزارز امروز در واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت است که به تحلیل تکنیکال آن در بازه کوتاه‌مدت می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت دوج کوین
نمودار ۱ روزه قیمت دوج کوین – TradingView


در تحلیل قیمت دوج کوین در نمودار ۱ روزه مشخص شد که این رمزارز در نزدیکی سطح ۰.۰۸۲۰ دلار، یک مقاومت جدی دارد و پس از تشکیل سقف در نزدیکی ۰.۰۸۱۵ دلار، مسیر نزولی جدیدی پیش گرفته است. اکنون دوج کوین حمایت ۰.۰۸۰۰ دلاری و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه (۱۰۰D SMA) خود را به‌سمت پایین پشت سر گذاشته است. فروشندگان این رمزارز محبوب، موفق به کشاندن قیمت به زیر حمایت مهم در سطح ۰.۰۷۷۵ دلار نیز شدند و حالا، قیمت DOGE در نزدیکی ۰.۰۷۳۴ دلار، یک کف تشکیل داده و همچنان سیگنال‌هایی نزولی را نشان می‌دهد.

نمودار 4 ساعته قیمت دوج کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت دوج کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت دوج کوین، اکنون که این رمزارز پایین‌تر از محدوده حمایتی ۰.۰۸۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه معامله می‌شود، شاهد تشکیل یک خط روند نزولی (خط آبی رنگ در تصویر) واضح، همراه با یک مقاومت مهم در سطح ۰.۰۷۸ دلار است.


در سناریوی صعودی، قیمت دوج در نزدیکی ۰.۰۷۷۵ دلار با مقاومت روبه‌رو خواهد شد. این سطح به سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی نزدیک است و در حال حاضر، دوج کوین در یک محدوده معاملاتی با سقف ۰.۰۸۱۵ دلار و کف ۰.۰۷۳۴ دلار حرکت می‌کند. دوج کوین در صورت حمایت خریداران و رشد قیمت، مهم‌ترین مانع فعلی خود را در محدوده ۰.۰۷۸ دلار و خط روند نزولی دارد.


خط روند مذکور به میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه و سطح بازگشتی فیبوناچی ۶۱.۸ درصدی نزدیک است و دوج کوین در صورت بستن کندل بالاتر از مقاومت ۰.۰۷۸ دلاری، می‌تواند مجدداً تا مقاوت بعدی خود در ۰.۰۸۲ دلار رشد داشته باشد. در این مسیر، مقاومت بعدی در سطح ۰.۰۸۵۰ دلار قرار دارد که عبور از آن، مسیر رشد قیمت تا سطح ۰.۰۹۰ دلار را هموار خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو


اما در صورتی که دوج کوین نتواند سطح ۰.۰۷۸ دلار را پشت سر بگذارد، احتمالاً به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد. در این سناریو، اولین سطح حمایتی برای این رمزارز ۰.۰۷۳۵ دلار خواهد بود. حمایت مهم بعدی، نزدیک به سطح ۰.۰۷۲۰ دلار است که در صورت شکست نزولی از آن، قیمت می‌تواند شاهد کاهش‌های بیشتری نیز باشد. در این صورت، قیمت دوج کوین ممکن است حرکت خود را تا مرز ۰.۰۷۰ دلار ادامه دهد.


در رابطه با اندیکاتورهای تکنیکال ارز دیجیتال دوج کوین در نمودار ۴ ساعته، می‌توان به شاخص مکدی (MACD) اشاره کرد که در محدوده نزولی شاهد شتاب‌گرفتن مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) هستیم و شاخص قدرت نسبی دوج کوین زیر مرز ۵۰ قرار دارد. این موارد در مجموع، سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش قیمت دوج کوین در کوتاه‌مدت نشان می‌دهند.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت، ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و دوج کوین را مورد تحلیل و بررسی قرار داریم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ لطفاً با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

پاسخ به سوالات در مورد واچ لیست هفتگی ۱۸ اردیبهشت

الگوی قیمت اینساید بار چیست؟

اینساید بار (Inside Bar) یک استراتژی معاملاتی و الگوی بازگشتی بر اساس پرایس اکشن با دو کندل است که در آن، اینساید بار به کندل دوم اشاره دارد که به اندازه سقف تا کف کندل اول است.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا