تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱ خرداد؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس از واچ لیست هفتگی ۱ خرداد، معامله‌گران تازه‌وارد به بازار ارزهای دیجیتال، عموماً در پایان یک دوره صعودی دچار فومو (FOMO) شده و اقدام به خرید و بازکردن موقعیت‌های جدید می‌کنند؛ اما سرمایه‌گذاران سازمانی صبر می‌کنند تا بازار کف خود را پیدا کند و سپس فعالیت‌های خود را شروع می‌کنند. بهترین مثال در این زمینه، بازار خرسی سال ۲۰۲۲ بود که به هیجانات سال ۲۰۲۱ پایان داد.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱ خرداد


فِرد پای، مدیر عامل کمپانی ۳iQ که اولین صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین در کانادا را راه‌اندازی کرد، طی مصاحبه خود با نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) اظهار کرد حالا که فومو خرید بیت کوین از بین رفته، سرمایه‌گذاران سازمانی و کمپانی‌های مدیریت سرمایه به‌طور جدی بیت کوین را به‌عنوان یک «راه کسب درآمد مهم» در نظر گرفته‌اند.


اما با وجود این‌که دیدگاه تحلیل‌گران در بلندمدت صعودی است، چشم‌انداز کوتاه‌مدت بیت کوین و بازار رمزارزها به‌دلیل روند خنثی قیمت‌ها طی روزهای اخیر، نامشخص است. اکنون کارشناسان این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند که روند جدید بازار طی هفته آتی یا هفته پس از آن آغاز خواهد شد.


حال اگر بیت کوین شکستی صعودی را تشکیل دهد، کدام آلت کوین‌ها می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند؟ با توجه به آن‌چه گفته شد و طبق برنامه هر هفته در او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱ خرداد را با تحلیل تکنیکال رمزارز برتر بازار، بیت کوین (BTC)، و آلت کوین‌های مستعد رشد یعنی ریپل (XRP) و لایت کوین (LTC) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته پیش خواهیم برد.

واچ لیست هفتگی ۱ خرداد؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین در نمودار ۱ روزه، نزدیک به خط حمایت (Support Line) الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) در بازارها معامله می‌شود؛ اما خریداران تاکنون موفق به هدایت قیمت بالاتر از این مثلث نشده‌اند. این مسئله نشان‌دهنده فعالیت فروشندگان در سطوح بالاتر قیمتی است. مانند همیشه، بیت کوین اولین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱ خرداد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


در حال حاضر برای قیمت بیت کوین، شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۷,۴۸۱ دلار و رسیدن شاخص قدرت نسبی (RSI) به زیر ۴۲، نشان می‌دهند که شرایط تحت کنترل فروشندگان این رمزارز قرار دارد.


در صورتی که فروشندگان قیمت را به زیر حمایت اول در سطح ۲۶,۳۶۱ دلار بکشانند، ممکن است حرکت نزولی تا محدوده حمایتی بین ۲۵,۸۰۰ دلار و ۲۵,۲۵۰ دلار ادامه پیدا کند. انتظار می‌رود که خریداران از این محدوده به‌شدت دفاع کنند؛ چراکه از دست‌رفتن آن می‌تواند منجر به ریزش قیمت بیت کوین تا مرز ۲۰,۰۰۰ دلار شود.


اما در آن روی سکه، چنانچه خریداران موفق به عبور قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۷,۴۸۱ دلار) شوند، احتمال افزایش فشار خرید به‌وجود خواهد آمد. به این ترتیب، قیمت BTC می‌تواند تا خط مقاومت (Resistance Line) مثلث رشد داشته باشد. در صورت عبور از این مانع، بیت کوین پتانسیل ادامه حرکت تا ۳۲,۴۰۰ دلار را پیدا خواهد کرد.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت بیتکوین نیز، تشکیل یک الگوی مثلث متقارن به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد که وضعیت مشخصی میان خریداران و فروشندگان وجود ندارد. همچنین از بین رفتن شیب خطوط میانگین متحرک، نشان‌دهنده تعادل بین عرضه و تقاضا برای رمزارز شماره یک بازار است.


در صورتی که قیمت به زیر الگوی مثلث ریزش داشته باشد، روند بیت کوین در کوتاه‌مدت ممکن است نزولی شود و تا ۲۵,۸۰۰ دلار، شاهد کاهش قیمت باشیم. هدف قیمت در این الگو، سطح ۲۴,۷۷۳ دلار برآورد شده است.


اما این سناریوی نزولی در صورتی نامعتبر خواهد شد که قیمت، مثلث را به‌سمت بالا پشت سر بگذارد؛ به این ترتیب، قیمت بیت کوین می‌تواند ابتدا تا ۲۸,۴۰۰ دلار و سپس تا هدف صعودی مثلث در ۲۹,۱۶۵ دلار رشد داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۱ خرداد؛ تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

عملکرد ریپل در نمودار ۱ روزه طی روزهای اخیر، نشان از تلاش این رمزارز جهت بهبود قیمت دارد. خریداران از تاریخ ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) تاکنون، مشغول حفظ قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰.۴۵ دلار) بوده‌اند؛ اما نتوانسته‌اند که مقاومت مهم در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) واقع در سطح ۰.۴۷ دلار را پشت سر بگذراند.

نمودار 1 روزه قیمت ریپل
نمودار ۱ روزه قیمت ریپل – TradingView


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ریپل شروع به حرکت رو به بالا کرده و شاخص RSI کمی بالاتر از مرز میانی قرار گرفته است که یعنی، شرایط تا حدی به سود خریداران این رمزارز است. این شرایط، احتمال صعود قیمت ریپل و عبور از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه را بیشتر می‌کند. به این ترتیب، ریپل می‌تواند یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را ابتدا تا ۰.۵۴ دلار و سپس ۰.۵۸ دلار آغاز کند. احتمالاً این محدوده با مقاومت شدید از سوی فروشندگان همراه خواهد بود.


اما در سناریوی نزولی برای ریپل، نخستین سطح حمایتی مهم، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه این رمزارز است. فروشندگان به‌منظور به‌دست گرفتن کنترل شرایط، باید قیمت را پایین‌تر از این سطح بکشانند. در این صورت، قیمت ریپل ممکن است تا ۰.۴۳ دلار کاهش پیدا کند و در ادامه، به حمایت مهم ۰.۴۰ دلاری برسد.

نمودار 4 ساعته قیمت ریپل
نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل، دیده می‌شود که روند بازیابی قیمت این رمزارز با رسیدن به خط روند نزولی (Downtrend Line) دچار بازگشت شده است. این یعنی که فروشندگان در خط روند نزولی ریپل، فعالیت زیادی دارند. اکنون، این دسته از فعالان بازار در تلاشند تا قیمت را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نگه دارند و پول‌بک (Pullback) فعلی را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ادامه دهند.


اما در صورتی که قیمت از سطح فعلی خود رشد داشته باشد و از خط روند نزولی عبور کند، می‌تواند در کوتاه‌مدت یک حرکت صعودی را تشکیل دهد. قیمت ریپل در این مسیر در سطح ۰.۴۸ دلار با مقاومتی جزئی روبه‌رو خواهد شد؛ اما احتمالاً برای عبور از آن دچار مشکل نشود و در ادامه این مسیر، تا سطح ۰.۵۴ دلار شاهد رشد باشد.

واچ لیست هفتگی ۱ خرداد؛ تحلیل تکنیکال لایت کوین (LTC)

قیمت لایت کوین در روزهای اخیر، در یک محدوده معاملاتی فشرده بین میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۸۹ دلار) و مقاومت ۹۶ دلاری مشغول فعالیت بوده است. این مسئله نشان‌دهنده عدم قطعیت میان خریداران و فروشندگان این رمزارز است. لایت کوین آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱ خرداد، به تحلیل تکنیکال آن می‌پردازیم.

نمودار 1 روزه قیمت لایت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت لایت کوین – TradingView


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه لایت کوین در سطح ۸۸ دلار، شروع به حرکت رو به بالا کرده و شاخص قدرت نسبی این رمزارز نیز در محدوده مثبت قرار گرفته است که نشان می‌دهند، شرایط به‌نفع خریداران این رمزارز است. این مسئله احتمال آغاز یک حرکت صعودی و عبور از مقاومت ۹۶ دلاری را بیشتر می‌کند. در صورتی که این سناریو اجرایی شود، قیمت لایت کوین ممکن است تا ۱۰۶ دلار افزایش داشته باشد که در این سطح، با فشار فروش روبه‌رو خواهد شد.


اما این سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر می‌شود که قیمت LTC دچار کاهش شود و به زیر خطوط میانگین متحرک برسد. چنین حرکتی احتمالاً رنج زدن (Range) لایت کوین برای چند روز، در محدوده بین ۷۹ دلار تا ۹۶ دلار را در پی خواهد داشت.

نمودار 4 ساعته قیمت لایت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت لایت کوین – TradingView


در بررسی نمودار ۴ ساعته قیمت لایتکوین، دفاع خریداران از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به چشم می‌خورد. این یعنی که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران لایت کوین، از فروش در حرکات صعودی به خرید در کف‌های قیمتی تغییر پیدا کرده است. چنانچه قیمت از سطح فعلی خود جهش داشته باشد، خریداران برای عبور از مقاومت پیش رو در ۹۶ دلار تلاش خواهند کرد.


اما فروشندگان لایت کوین نیز به‌راحتی ترک میدان نخواهند کرد و در تلاشند تا قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند. در صورت موفقیت، قیمت LTC ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ریزش داشته باشد. در ادامه چنانچه این سطح نیز از دست برود، قیمت لایت کوین ممکن است مسیر نزولی خود را ابتدا تا ۸۶ دلار و سپس تا ۸۲ دلار ادامه دهد.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۱ خرداد، ارزهای دیجیتال بیت کوین، ریپل و لایت کوین را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم از واچ لیست هفتگی ۱ خرداد

فومو در ارز دیجیتال به چه معناست؟

فومو (FOMO) به معنی ترس از دست دادن یا جا ماندن از چیزی است و زمانی اتفاق می‌افتد که شما با دیدن موفقیت کسی دست‌پاچه و وحشت‌زده شوید. این احساس باعث می‌شود امید واهی یک‌شبه پولدارشدن به‌شما دست دهد.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-1-خرداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا