اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در جهانتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

همکاری مسترکارت با پکسوس جهت تسهیل معاملات برای سازمان ها

مسترکارت (Mastercard) با تمرکز بر تسهیل ورود بانک‌ها به بازار، به‌دنبال پذیرش گسترده صنعت ارزهای دیجیتال است. این غول حوزه پرداخت طی مصاحبه با نشریه CNBC در روز جاری، از برنامه خود به‌منظور کمک به سازمان‌های مالی جهت ارائه معاملات ارزهای دیجیتال رونمایی کرد.


شبکه مسترکارت در قالب یک «پل» بین بانک‌ها و پلتفرم معاملاتی پکسوس (Paxos) عمل خواهد کرد. پلتفرم ارز دیجیتال پکسوس پیش از این، با دیگر غول پرداختی شناخته‌شده یعنی پی‌پل (PayPal) جهت ارائه خدمات مشابه مشارکت ایجاد کرده بود.


طبق این برنامه، مسترکارت مسئول برقراری امنیت و عملکرد بر اساس قوانین و مقررات خواهد بود؛ دو دلیلی که تا کنون مانعی برای ورود بانک‌ها به بازار ارزهای دیجیتال بوده‌اند.


اما برخی کاربران در رابطه با این مشارکت‌ها بدبین هستند. نوسانات رمزارزهایی نظیر بیت کوین بر همگان آشکار است و این دارایی در سال میلادی جاری بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. همچنین این صنعت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون، شاهد حملات سایبری متعدد و از دست‌رفتن میلیاردها دلار سرمایه بوده است و چندین کمپانی بزرگ این حوزه نیز، دچار ورشکستگی شدند.


جورن لمبرت، مدیر ارشد بخش دیجیتال کمپانی مسترکارت، در مصاحبه با CNBC اظهار کرد نظرسنجی‌ها نشان از سطح بالای تقاضا برای این دارایی‌ها دارند، اما تقریباً ۶۰ درصد از این افراد ترجیح می‌دهند که بانک‌های فعلی آن‌ها ارائه‌دهنده چنین خدماتی باشند و ترس همچنان میان برخی مردم حضور دارد.


تا کنون بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگی از قبیل گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، مورگان استنلی (Morgan Stanley) و جی‌پی مورگان (JP Morgan) تصمیم بر تشکیل تیم ارزهای دیجیتال گرفته‌اند، اما اکثریت این سازمان‌ها از ارائه این خدمات به مشتریان خود اجتناب کرده‌اند. جِیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان، در یکی از رویدادهای امور مالی بین‌المللی در هفته پیش، رمزارزها را «طرح‌های پانزی غیرمتمرکز» (Decentralized Ponzis) خواند.


کمپانی مسترکارت اعلام کرد که نقش آن‌ها در این طرح، حفظ عملیات مربوط به بانک‌ها به‌صورت قانونی و بر اساس مقررات کریپتویی، تایید تراکنش‌ها، ارائه خدمات مقابله با پول‌شویی و مدیریت شناسه‌های کاربری است. مسترکارت مرحله آزمایشی این محصول را در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند و سپس آن را در سراسر جهان راه‌اندازی خواهد کرد.


جورن لمبرت نام بانک‌های حاضر در این برنامه را فاش نکرد. وی پیرامون شرایط فعلی بازار رمزارزها بیان کرد: «این کوته‌فکری است که بگوییم کار ارزهای دیجیتال با یک زمستان کوچک به‌پایان رسیده و ما چنین اعتقادی نداریم. با صدور قوانین برای این صنعت، امنیت پلتفرم‌های ارز دیجیتال بالاتر رفته و بسیاری از مشکلات فعلی در سال‌های پیش رو حل و فصل خواهند شد.»


لازم به ذکر است کمپانی‌های مسترکارت و ویزا (Visa) تا کنون مشارکت‌های زیادی را در حوزه رمزارزها با دیگر شرکت‌ها تشکیل داده‌اند و جالب این‌جا است که یکی از اهداف اصلی ارزهای دیجیتال، کنار گذاشتن بانک‌ها و واسطه‌هایی نظیر مسترکارت و ویزا بوده است.

این مسئله از طریق فناوری بلاک چین انجام می‌شود و لمبرت در رابطه با این مسئله عنوان کرد که تا این لحظه، از سوی صنعت رمزارزها با واکنش منفی روبرو نشده‌اند و این صنعت در آستانه پذیرش گسترده و جهانی قرار دارد و از این حیث، برای رسیدن به این هدف همکاری با این سازمان‌ها برای رمزارزها ضروری است.

بلاک چین چیست؟

به بیان ساده، بلاک چین یک پایگاه داده دیجیتالی است. این پایگاه داده در شبکه‌ای بسیار گسترده حاوی تعداد زیادی کامپیوتر به اشتراک گذاشته شده است و تماماً در دسترس عموم قرار دارد.

منبع: CNBC

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا