تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال لایت کوین با نزدیک شدن به چرخه هاوینگ

تحلیل تکنیکال لایت کوین (Litecoin / LTC) و بررسی اندیکاتورهای حرکت قیمت، نشان از اشباع فروش سنگین و تشکیل کف احتمالی برای این رمزارز دارند. قیمت ارز دیجیتال لایت کوین ممکن است تا ماه جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) و همزمان با رویداد هاوینگ (Halving)، تا ۲۰۰ درصد رشد داشته باشد.


لایت کوین از زمان آغاز به‌کار خود در سال ۲۰۱۱، تا کنون دو رویداد هاوینگ تجربه کرده است؛ نخستین رویداد هاوینگ لایت کوین در آگوست ۲۰۱۵ (مرداد ۱۳۹۴) انجام شد و پاداش بلوک در این شبکه از ۵۰ به ۲۵ واحد LTC کاهش پیدا کرد و دومین رویداد، آگوست سال ۲۰۱۹ (مرداد ۱۳۹۸) بود که پاداش‌ها در این شبکه از ۲۵ به ۱۲.۵ واحد لایت کوین رسیدند.


نکته جالب این‌جا است که پیش از هر چرخه هاوینگ لایت کوین، قیمت این رمزارز نوسانات شدیدی را تجربه کرده که با یک پامپ شدید آغاز شده، سپس به‌همان نسبت اصلاح نزولی و تشکیل کف داشته و در نهایت توانسته تا سقف‌های محلی (Local Top) قیمت خود را بازیابی کند.


پس از هر هاوینگ، قیمت LTC از سقف محلی یک دوره اصلاح را آغاز کرده و یک کف برای خود تشکیل داده است و همان‌طور که در تصویر زیر پیدا است، پس از تشکیل کف عملکرد قیمت لایت کوین شامل صعود قابل توجه و رسیدن به سقف‌های جدید بوده است.

نمودار هفتگی لایت کوین در دوره‌های هاوینگ
نمودار هفتگی لایت کوین در دوره‌های هاوینگ – The Scalping Pro

اما در راستای تحلیل تکنیکال لایت کوین و عملکرد قیمتی آن طی دوره‌های هاوینگ، تحلیل‌گران بازار می‌گویند قیمت لایت کوین درست مانند گذشته عملکردی مشابه را به‌ثبت رسانده و مشابه با دوره‌های قبل از هاوینگ در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹، در مرحله تشکیل کف قرار دارد.


نمودار بالا که توسط تحلیل‌گر مستقل با نام مستعار اِسکَلپینگ‌پرو (The Scalping Pro) ارائه شده، همراه با اندیکاتور های مکدی (MACD) و RSI (شاخص قدرت نسبی) است. این اندیکاتورهای تکنیکال ویژه مشخص‌کردن وضعیت یک دارایی در محدوده اشباع خرید (Overbought) یا اشباع فروش (Oversold) جهت پیش‌بینی احتمال تغییر روند قیمت هستند.


تحلیل تکنیکال لایت کوین در تایم‌فریم هفتگی نشان می‌دهد شاخص‌های مکدی و RSI در ناحیه اشباع فروش شدیدی قرار گرفته‌اند که مشابه با عملکرد سابق آن طی هاوینگ‌های قبلی است.

از این رو، این تحلیل‌گر برای لایت کوین یک حرکت صعودی قابل توجه را پیش‌بینی کرده است. بر اساس توییت وی، عملکرد قیمت لایت کوین در هاوینگ سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ به‌ترتیب با ۳۶,۲۴۶ و ۱,۳۳۳ درصد رشد همراه بوده است.


اکنون چنانچه قیمت لایت کوین در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) و در محدوده ۴۰ دلار کف خود را تشکیل داده باشد، ممکن است روند خود را تا یک سقف محلی جدید ادامه دهد.


با کشیدن خطوط بازگشتی فیبوناچی بین سقف و کف‌های اصلاحی لایت کوین قبل از هر دوره هاوینگ، مشخص شد که احتمالاً سطوح فیبوناچی در ۰.۲۳۶ و ۰.۳۸۲ اهداف قیمت در روند صعودی باشند.

نمودار هفتگی لایت کوین همراه با خطوط فیبوناچی
نمودار هفتگی لایت کوین همراه با خطوط فیبوناچی – TradingView

برای مثال، لایت کوین در جولای سال ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۴) سقف محلی خود را در سطح بازگشتی فیبوناچی ۰.۲۳۶ و نزدیک به ۱۰ دلار تشکیل داده که شش ماه پس از تشکیل کف آن در محدوده ۱.۳۱ دلار بوده است.

نمودار هفتگی لایت کوین طی اولین هاوینگ
نمودار هفتگی لایت کوین طی اولین هاوینگ – TradingView

همچنین تحلیل تکنیکال لایت کوین در سال ۲۰۱۹ و دومین چرخه هاوینگ آن نشان می‌دهد که سقف محلی قیمت در نزدیکی خط فیبوناچی ۰.۳۸۲ و نزدیک به ۳۴۰ دلار در ماه ژوئن (خرداد) به‌وجود آمده که در پی جهش قیمت از ۲۱ دلار در دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) بوده است.

نمودار هفتگی لایت کوین طی دومین هاوینگ
نمودار هفتگی لایت کوین طی دومین هاوینگ – TradingView

با توجه به سناریوی فعلی سطوح بازگشتی فیبوناچی در ۰.۲۳۶ و ۰.۳۸۲ برای لایت کوین به‌ترتیب ۱۳۰ و ۱۸۰ دلار خواهند بود.

نمودار هفتگی لایت کوین طی سومین هاوینگ
نمودار هفتگی لایت کوین طی سومین هاوینگ – TradingView

این سطوح قیمتی در صورتی که کف ۴۰ دلاری لایت کوین تایید شود، احتمالاً سقف‌های محلی این رمزارز خواهند بود. به بیان دیگر، با توجه به سطوح مشخص‌شده قیمت لایت کوین ممکن است تا جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) رشدی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد را تجربه کند.

هاوینگ چیست؟

هاوینگ در دنیای رمزارزها به فرآیندی اشاره دارد که طبق آن نرخ صدور ارز (و پاداش‌های استخراج) هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود تا این نرخ صدور، روند رشد ثابتی را طی کند.

سطح بازگشت فیبوناچی چیست؟

در بازارهای مالی، خط یا سطح بازگشت فیبوناچی روشی در تحلیل تکنیکال دارایی است که طبق آن، سطوح حمایتی و مقاومتی قیمت مشخص می‌شوند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۷ دیدگاه‌ها

    1. خواهش می‌کنم. زمستان ارزهای دیجیتال با توجه به پیش بینی تحلیل‌گران تا یک سال آینده ممکنه ادامه داشته باشه. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا