اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در ایراناخبار او ام پی فینکس

بررسی وضعیت قانون‌گذاری صنعت ارزهای دیجیتال در کشور

با وجود اینکه تقریباً ۱۴ سال از عرضه اولین رمزارز می‌گذرد، اما هنوز هم در سطح جهان قوانین مشخصی مشابه با دیگر بخش‌های مالی، برای این نوع دارایی‌ها وضع نشده است. هنوز هم در برخی از کشورها، استفاده از این نوع ارزها ممنوع و در برخی دیگر قانونی است. ایران نیز جز کشورهایی است که در تعیین وضعیت قانونی یا غیرقانونی این دسته دارایی‌ها روند سازمان‌یافته‌ای ندارد.

اگر چه در طول چند سال اخیر، تبصر‌ه‌ها و لایحه‌های موقتی از جانب حاکمیت به منزله تعیین چهارچوب خرید و فروش و استخراج رمزارزها وضع شده، همچنان این حوزه نیاز به تحقیق و توسعه دارد. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۸ دولت ایران اعلام کرد که هرگونه استفاده و خرید و فروش ارزهای دیجیتال ممنوع است. اما در سال ۲۰۱۹، رسماً استخراج بیت کوین را به رسمیت شناخت و اعلام کرد که ماینرها ملزم به پرداخت هزینه بیشتر نسبت به مصرف برق شهری هستند، همچنین باید مجوز استخراج دریافت کنند.

پادکست قانون‌گذاری صنعت ارزهای دیجیتال

دسترسی سریع: قیمت تتر

با توجه به این که امروزه ارزهای دیجیتال جایگاه مهمی در زندگی و سرمایه‌گذاری مردم پیدا کرده‌اند؛ از این رو قوانینی که در مورد آن‌ها وضع می‌شود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل برای افرادی که به هر دلیلی با ارز دیجیتال سروکار دارند، شناخت این قوانین و پیروی از آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

دسترسی سریع: قیمت بیت‌کوین

به همین منظور، سامان بیرقی، مدیر عامل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس در پنل گفتمان رویداد INVESTOBASE به موضوعات پیرامون وضعیت قانون‌گذاری رمزارز در کشور پرداخت و اشاره کرد که وظیفه بخش خصوصی در این راستا چیست. مهندس بیرقی در بخش‌های ابتدایی سخنان خود گفت:

«یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران و شرکت‌های فعال این حوزه، موضوع رگولاتوری صنعت رمزارزها است. از طرفی دیگر، چون تعداد شرکت‌های فعال در این فضا به‌شدت زیاد شده، به‌احتمال زیاد به این زودی وضعیت قانون‌گذاری به ثبات نرسد و روند ساماندهی این صنعت در ایران نیاز به گذر زمان دارد.»

مدیر عامل صرافی او ام پی فینکس در ادامه اظهار داشت در این شرایط تنها موردی که می‌تواند باعث دلگرمی و اعتماد بیشتر کاربران به یک پلتفرم یا شرکت شود، برنامه‌ها و عملکردهای خود آن پلتفرم است. به گفته او «صرافی‌ها به هر میزان در دریافت مجوز فعالیت‌های خود کوشا و با انجمن‌های فعال این حوزه در ارتباط باشند، راحت‌تر می‌توانند اعتماد مشتری خود و حاکمیت را جذب کنند. این موضوع به نوبه خود منجر به ساماندهی سریع‌تر رمزارزها از جانب حاکمیت نیز خواهد شد.»

مطالعه بیشتر: سمینار ارز دیجیتال INVESTOBASE؛ رویداد سرمایه‌گذاران بازارهای مالی در مشهد

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا