اخبار او ام پی فینکسمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک در او ام پی فینکس لیست شد

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic / ETC) یک رمزارز شبیه به بیت کوین (BTC) است و نباید آن را با اتریوم (Ethereum / ETH) اشتباه کرد.

اتریوم کلاسیک عملکردی متفاوت نسبت به اتریوم دارد و تحت بلاک چین و قوانین اجماع سابق اتریوم عمل می‌کند. با این که اتریوم کلاسیک جزء برترین رمزارزها در دنیای کریپتو است، ارزش بازار آن تفاوت قابل توجهی با اتریوم دارد.


ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶ و در پی یک هارد فورک (Hard Fork) از بلاک چین اتریوم به‌وجود آمد. این هارد فورک در راستای پاسخگویی به یک حمله هکری بزرگ و تقریباً غیرممکن در شبکه اتریوم ایجاد شد. طی این حمله ۳.۶ میلیون واحد ارز دیجیتال اتریوم از دست رفت.


رمزارز بومی شبکه اتریوم کلاسیک، اِتر (Ether) نیز نام دارد و از این رو ابهامات زیادی را برای سرمایه‌گذاران در تشخیص ارزهای اتریوم و اتریوم کلاسیک به‌وجود آورده است. اما اختلاف این دو رمزارز در نماد آن‌ها کاملاً پیدا است؛ ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک دارای نماد ETC است و اتریوم با نماد ETH در بازار شناخته می‌شوند.

این دو رمزارز از لحاظ نحوه عملکرد مشابه هم هستند؛ برای مثال، کاربران اتریوم کلاسیک نیز برای انجام تراکنش‌ها از طریق این رمزارز ملزم به پرداخت هزینه گس (Gas Fee) هستند، اما به‌طور کل عملکرد ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک تفاوتی با دیگر رمزارزها ندارد.


بلاک چین اتریوم کلاسیک مانند بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. امنیت در این شبکه نیز بر عهده ماینرهایی است که با استفاده از زمان و نیروی محاسباتی خود، به پرادزش تراکنش‌ها و تولید بلوک‌ها می‌پردازند.


بر اساس آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، عرضه در گردش توکن‌های اتریوم کلاسیک نزدیک به ۱۳۷ میلیون واحد است و عرضه کل آن ۲۱۰,۷۰۰,۰۰۰ واحد تنظیم شده که هرگز تغییر نخواهد کرد.


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتریوم کلاسیک، قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) بر پایه ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک است. قراردادهای هوشمند توسط نهاد خاصی اجرا نشده و صرفاً طوری برنامه‌نویسی شده‌اند که به‌صورت خودکار اجرا شوند.


اتریوم کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین هارد فورک‌های حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال است. از جایی که پایه کدنویسی آن با اتریوم یکسان است، بسیاری از ویژگی‌های اتریوم در بلاک چین اتریوم کلاسیک نیز وجود دارند.

اتریوم کلاسیک در بحث ایدئولوژی با اتریوم تفاوت دارد و تصمیم گرفته تا یک سیستم اثبات کار نفوذناپذیر، پایدار و همیشگی برای کاربران خود باقی بماند.

با توجه به قدمت و محبوبیت ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک، امکان معامله آن در بسیاری از بازارهای معتبر رمزارزها وجود دارد. پلتفرم معاملاتی او ام پی فینکس نیز در آخرین به‌روزرسانی‌های خود، اقدام به اضافه کردن این رمزارز به لیست دارایی‌های قابل معامله در پلتفرم و ایجاد قابلیت خرید اتریوم کلاسیک برای کاربران خود کرده است.

هارد فورک چیست؟

رویداد فورک (Fork) در بلاک چین زمانی اتفاق می‌افتد که شبکه بلاک چین به‌دلیل یک تغییر در پروتکل به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود و نودها دیگر از شبکه قبلی پشتیبانی نمی‌کنند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا