تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال اتریوم؛ سقف ۷ ماهه پیش از ارتقای شانگهای

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، قیمت اتریوم (ETH) برای نخستین بار طی ۷ ماه اخیر از مرز ۱,۹۰۰ دلار عبور کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران اتریوم تنها یک هفته تا امکان برداشت سپرده‌گذاری‌ها (استیک / Stake) از طریق اجرای ارتقای مهم شانگهای (Shanghai Upgrade) فاصله دارند.


داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) نشان می‌دهند آخرین باری که قیمت اتریوم به سطح ۱,۹۰۰ دلار رسیده به ۱۶ آگوست ۲۰۲۲ (۲۵ مرداد ۱۴۰۱) برمی‌گردد. در آن زمان، با افزایش تاریخی نرخ بودجه فدرال رزرو به‌منظور کنترل تورم، فعالان بازارهای ارز دیجیتال اقدام به فروش دسته‌جمعی کردند.

پادکست تحلیل فاندامنتال اتریوم


مطالعه بیشتر: نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال


در راستای تحلیل فاندامنتال اتریوم، بهتر است بدانید که ارتقای شانگهای اتریوم در قالب یک هارد فورک (Hard Fork) که قرار است در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) اجرا شود، پروپوزال بهبود اتریوم به‌شماره ۴۸۹۵ (EIP-4895) را پیاده‌سازی خواهد کرد. این موضوع به اعتبارسنج‌ها (Validators) اجازه داده تا اتریوم‌های استیک‌شده خود را در شبکه بیکن (Beacon Chain) برداشت کنند. هدف از اجرای این پروپوزال همانند دیگر نمونه‌های مشابه آن، تقویت سرعت پردازش تراکنش‌ها در عین کاهش کارمزدهای آن‌ها است. پس از اجرای این ارتقا، ۱۶ میلیون واحد اتریوم سپرده‎‌گذاری‌شده، قابل برداشت خواهند بود.


یکی از عوامل رشد اخیر قیمت اتریوم می‌تواند پیش‌بینی‌ها پیرامون کاهش سخت‌گیری در سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو باشد؛ چرا که افزایش نرخ‌ها منجر به ایجاد بحران‌های شدید به‌ویژه در بخش بانک‌داری شده که در نهایت، این تغییرات منجر به افزایش تقاضا برای ارز دیجیتال اتریوم و متعاقباً روند بی‌نقص در فعالیت‌های استیکینگ این رمزارز شده‌اند.


مطالعه بیشتر: استیک اتریوم چیست و چگونه می‌توان از این طریق کسب درآمد کرد؟


بر اساس آمار وب‌سایت تریدینگ‌ویو (TradingView)، با وجود این‌که قیمت بیت کوین نیز در روزهای اخیر شاهد رشد بوده است، بررسی جفت‌ارز اتریوم به بیت کوین (ETH/BTC) نشان از رشد ۳ درصدی طی هفته اخیر دارد. در همین راستا، یکی از تحلیل‌گران کریپتو با نام کاربری “KALEO”با انتشار نمودارهای زیر در توییتر خود اظهار کرد که شرایط برای جفت‌ارز اتریوم به بیت کوین خوب به نظر نمی‌رسد و یک پیش‌بینی نزولی از این جفت ارز ارائه داد.

ethbtc 4h chart
نمودار ۴ ساعته جفت ارز اتریوم به بیت کوین – TradingView

وی با انتشار این تصاویر نوشت: «اتریوم / بیت کوین جهش صعودی قدرتمندی را رقم زده است؛ اما در حقیقت این چیزی جز یک فرصت برای معامله سویینگ (Swing) نیست و پیش از این‌که بیت کوین بخواهد سطح ۳۰,۰۰۰ دلار را بشکند، روند اتریوم به بیت کوین بازگشتی نزولی خواهد داشت و سرمایه‌ها مجدداً به بیت کوین وارد خواهند شد.»

ethbtc 1w chart
نمودار هفتگی جفت ارز اتریوم به بیت کوین – TradingView

تحلیل فاندامنتال اتریوم با بررسی برنامه ارتقای شبکه

ارتقای شانگهای اتریوم یک فورک در لایه اجرایی (Execution Layer) سمت کلاینت (Client) بوده و ارتقای کاپلا (Capella)، در لایه اجماع (Consensus Layer) سمت کلاینت و مدتی کوتاه پس از ارتقای شانگهای اجرا خواهد شد. لایه اجرا در بلاکچین اتریوم محلی است که تمام قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و مقررات پروتکل‌ها طرح و پیاده‌سازی شده‌اند. لایه اجماع، بخشی از شبکه است که پیروی اعتبارسنج‌های شبکه از این مقررات را تایید می‌کند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد هوشمند اتریوم و نحوه ساخت آن

btc price since aug 2022
عملکرد قیمت اتریوم پس از ارتقای مرج تاکنون – CoinMarketCap


شایان ذکر است که پس از اجرای ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۴ شهریور ۱۴۰۱)، قیمت اتریوم کاهش شدیدی داشت و طبق آمار کوین‌مارکت‌کپ نزدیک به یک چهارم ارزش خود را از دست داد. اکنون برخی تحلیل‌گران و معامله‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که آزادسازی اتریوم‌های استیک‌شده موجی از فشار فروش بر این رمزارز ایجاد خواهد کرد. با این حال، هر آن‌چه که در پی اجرای ارتقاهای شانگهای و کاپلا رخ دهد، فعلاً چیزی جز حدث و گمان نخواهد بود.


با توجه به تحلیل فاندامنتال اتریوم، پیش بینی شما در مورد تغییرات قیمت این رمزارز پس از انجام این به‌روزرسانی‌ها چیست؟

سلب_مسئولیت_تحلیل_فاندامنتال_اتریوم

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا