آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتال

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟ چطور در دام آن نیفتیم؟

همزمان با گسترش معاملات در بازارهای آنلاین و به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال، شاهد استراتژی‌های جدیدی هستیم که تمام آن‌ها قانونی نیستند. یکی از این استراتژی‌ها، پامپ و دامپ ارز دیجیتال است که لازم است مردم آن‌را بشناسند تا در دامش نیفتند؛ از این رو، مردم با پرسش‌های فراوانی همچون پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟ چطور آن را تشخیص دهیم؟ روبرو می‌شوند و ممکن است در اکثر موارقع، پاسخی ساده و کاربردی دریافت نکنند.

بهتر است بدانید که تمام سرمایه‌گذارانی که در بخش‌های مختلف بازار مانند رمز ارزها فعالیت می‌کنند، هیچ‌گاه از استراتژی Pump و Dump استفاده نکرده و شدیدا با این روش غیر قانونی که در بازارهای مالی باب شده است، مخالفند.

متأسفاته فضای آنلاین علیرغم این‌که فواید بسیاری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده اما همچنان دارای تخلفات بسیاری است و زمینه ورود کلاهبرداران را نیز فراهم آورده است. چرا که افراد بسیار زیادی از این فضا به‌ویژه از ارزهای دیجیتال استقبال می‌کنند و کلاهبراداران هم با سوء استفاده از عدم آشنایی اکثریت مردم با نحوه کار، جزئیات سرمایه‌گذاری، قوانین و … به راحتی آن‌ها را در دام پامپ و دامپ می‌اندازند.

در همین راستا، ما در این مقاله قصد داریم برای در امان ماندن از این‌گونه استراتژی‌های خطرناک، شما را با روند شکل‌گیری پامپ و دامپ در ارز دیجیتال آشنا کرده و توضیح دهیم که چگونه با استفاده از داده‌ها و اطلاعاتی مانند اخبار، یک گام جلوتر از بازار و کلاهبردارانش باشید و از خطرات احتمالی این روش غیر قانونی در امان بمانید. تا انتها همراه ما باشید.

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟

اجازه دهید تا این روش را با بررسی فضای واقعی بازار توضیح دهیم. احتمالا بارها از طریق اخبار رادیو، تلویزیون و یا شبکه‌های اجتماعی با این موضوع برخورد کرده‌اید که شرکت‌ها یا گروهی از سرمایه‌گذاران بزرگ و دانه درشت، عامل ایجاد ضررهای فراوان برای افراد عادی، اختلال در نظم اقتصادی و تغییر روند پیش‌بینی شده بازار شده‌اند.

 در واقع این افراد بنابر آنچه در ادامه خواهیم گفت قیمت واقعی یک کالا، ارز یا سهام را بالا می‌برند آن‌هم به طور مصنوعی و کاملا غیرواقعی! آن‌ها بخش زیادی از یک ارز مثل بیت کوین را از قبل خریداری می‌کنند و با استفاه از برخی مکانیسم‌ها، قیمت این ارز را در بازار به طرز چشم‌گیری افزایش داده و از این طریق سود فراوانی کسب می‌کنند.

اما مسأله به همین‌جا ختم نمی‌شود، افرادی که اقدام به خرید حجم بالایی از یک ارز خاص کرده‌اند با استفاده از ابزارهای مختلف مردم را نسبت به خرید همان ارز تشویق می‌کنند. یکی از برجسته‌ترین تکنیک‌های آنان، تکنیک FOMO یا ترس از دست دادن است. در این روش، سرمایه‌گذارانی که از قبل ارزها را خریده‌اند در موقعیت مناسب مردم را متقاعد به خرید همان ارز می‌کنند به این صورت که “اگر امروز بیت کوین نخرید از سود میلیونی در آخر ماه بی نصیب می‌مانید” در واقع آن‌ها ترس از دست دادن یک سود هنگفت را به جان مردم می‌اندازند.

مردم نیز تحت تأثیر تبلیغات فراوان آن‌ها قرار گرفته و تمام دارایی خود را تبدیل به یک ارز مثل بیت کوین می‌کنند. با بالا رفتن تقاضای خرید بیت کوین، عرضه این ارز دیجیتال کاهش می‌یابد و مردم عادی که با قیمت‌های بالا اقدام به سرمایه‌گذاری کرده بودند اینک سرمایه خود را از دست رفته می‌بینند و جهت ضرر کمتر، به سرعت ارزهای خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت خرید، می‌فروشند. چنان‌که در انتها، بازار بیت کوین بدون خریدار و فروشنده باقی مانده و به حال خود رها می‌شود. این در حالی است که همان شرکت‌ها یا سرمایه گذارانی که ابتدای داستان به آن‌ها اشاره کردیم از این طریق سودهای فراوانی بدست می‌آورند و بخش زیادی از مردم هم متضرر می‌شوند.

برای مشاهده نرخ روز رمزارزها، به صفحه قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

پامپ ارز دیجیتال (Pump)

بنابر آنچه گفتیم، پامپ زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها یا افراد کلاهبردار، قیمت یک ارز دیجیتال را به طور غیرواقعی و مصنوعی افزایش داده و مردم را با تبلیغات اغوا کننده تشویق به خرید می‌کنند.

دامپ ارز دیجیتال (Dump)

دامپ نیز هنگامی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران کلاهبردار با خروج از بازار، موجب افت شدید قیمت ارز دیجیتال خواهند شد. آن‌ها ارزهای دیجیتال خود را به بالاترین قیمت می‌فروشند و پس از کاهش عرضه، باعث می‌شوند ارزش یک ارز به شدت کاهش یافته و سود سرشاری بدست آورند.

پامپ ارز دیجیتال

چطور پامپ و دامپ در ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

پرسش مهمی که پس از شناخت این مفهوم بوجود می‌آید این است که چگونه پامپ و دامپ را شناسایی کنیم؟ علائم هشداردهنده آن چیست؟ چندین علامت هشداردهنده در این رابطه وجود دارد که در ادامه به سه مورد از مهم‌‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟

تبلیغات و توصیه سرمایه‌گذاری از سوی افراد ناشناس

بهترین و البته اولین راهکار برای جلوگیری از پامپ و دامپ، شناخت تبلیغات کاذب است. پیش از اقدام به هر نوع سرمایه‌گذاری، نام فرد یا شرکت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فرد یا شرکت مذکور معتبر می‌باشد یا نه! به اسم شرکت نیز توجه کنید. اگر چنین شرکتی چندین بار نام خود را تغییر داده باشد، حتما به قانونی بودن آن شک کنید.

در ضمن تعداد پروژه های شرکت‌های تبلیغی را بررسی کنید. ببیند چند پروژه تمام شده و ناتمام دارند. پروژه‌های ناتمام یک هشدار جدی برای شما محسوب می‌شوند.

ارزش پروژه سرمایه گذاری

پس از تحقیق راجع به اعتبار و اصالت شرکت‎، باید پروژه سرمایه‌گذاری را از لحاظ فنی بررسی کنید. به طور خلاصه اگر قیمت فعلی ارز دیجیتال بسیار کمتر از ارزش واقعی آن است؛ نسبت به خرید آن اقدام کنید در غیر این‌صورت اگر متوجه شدید که ارزش واقعی ارز مذکور با قیمت فعلی آن یکسان است، از انجام سرمایه‌گذاری خودداری کنید.

حجم معاملات

یکی از دقیق‌ترین ابزارهای شناخت پامپ و دامپ، ارزیابی حجم معاملات در ارزدیجیتال است. هنگامی‌که حجم معاملات یک رمز ارز را بررسی می‌کنید متوجه خواهید شد که حجم آن، بسیار پایین و اصطلاحا نزدیک به صفر است. به عبارت دیگر، وقتی حجم معاملاتی ارزی همچون اتریوم را بررسی می‌کنید پی می‌برید که میزان خرید و فروش آن در روز پایین است.

اما در صورتی‌که یکباره حجم معاملاتی اتریوم افزایش یابد، زنگ خطری است که بررسی کنید چطور این اتفاق افتاده، آیا پای همکاری با یک شرکت بزرگ معتبر درمیان است یا یک طرح پامپ و دامپ؟

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن پاسخ به این پرسش مهم که پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟ راهکارهایی برای تشخیص این استراتژی غیرقانونی نیز بیان کنیم تا بررسی تمام جوانب، سرمایه‌گذاری امنی داشته باشید و با شناخت بیشتر تبلیغات کاذب کلاهبرداران، بیش از پیش برای پول و سرمایه خود ارزش قائل باشید. آیا در این رابطه تجربه‌ای دارید؟ پیشنهادات و نظرات خود راجع به این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا