وایت پیپر

معرفی جامع وایت پیپر دوج کوین

وایت پیپر دوج کوین مستندی است که جوانب و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ارز دیجیتال را با جزئیات ذکر می‌کند. در این سند، مهم‌ترین اهداف و کاربردهای دوج کوین به تفصیل شرح داده شده و ارزش این رمزارز نسبت به دیگر رمزارزها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ابتدا دوج کوین (Dogecoin) به عنوان یک شوخی یا همان میم کوین بدون هدف جدی و قابل‌قبولی در جامعه کریپتو معرفی شد. پس از مدتی، با توجه به رشد پایدار و جذابیت آن برای بازار، اهداف جدیدی برای دوج کوین مشخص شد. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی وایت پیپر دوج کوین به عنوان راهنمایی جامع، معرف ساختار و کارکرد دوج کوین می‌پردازیم.

پادکست معرفی جامع وایت پیپر دوج کوین

بخش معرفی در وایت پیپر دوج کوین

افرادی که قصد خرید دوج کوین را دارند مطالعه وایت پیپر آن می‌تواند دید خوبی به سرمایه‌گذاران بدهد تا تصمیات درست‌تری اتخاذ نمایند. رمزارز دوج یک رمزارز همتا به همتا و منبع باز است که از سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۱۸ محبوبیت و شهرت پیدا کرد. این کوین را می‌توان به عنوان یک آلت‌کوین در نظر گرفت هم‌چنین باید بگوین این رمز ارز یک میم کوین است که در دسامبر ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد و نماد آن تصویری از یک سگ است.

فناوری دوج کوین به صورت پایه‌ای از رمزارز لایت کوین گرفته شده است. در اوایل دوج کوین به عنوان یک میم و شوخی سرگرم‌کننده شروع به کار کرد و به دلیل میم‌هایش معروف شد، اما بعد از مدتی محبوبیت پیدا کرد و افراد زیادی در بازار کریپتو اقدام به خرید دوج کوین کردند، زمانی که ارز دیجیتال در حباب بود. ارزش بسیاری از کوین‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داد.

هنگامی که این حباب در اواسط سال ۲۰۱۸ ترکید، ارزش دوج کوین کاهش یافت و معامله‌گران با ضرر زیادی مواجه شدند، اما هنوز هم برخی از معامله‌گران وجود دارند که به صورت جدی از Dogecoin حمایت می‌کنند. کاربران می‌توانند به راحتی دوج کوین را از یک صرافی ارز دیجیتال بخرند و بفروشند و کوین‌های خود را در کیف پول دوج کوین ذخیره کنند.

آغاز به کار دوج کوین به عنوان یک میم

وایت پیپر دوج کوین در سال ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) مدیر محصول ادوبی (Adobe) در دفتر سیدنی ایجاد شد. پالمر ناظر منطقی فناوری‌های جدید بود، اگرچه او ابتدا پس از دریافت بازخورد مثبت در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که دامنه dogecoin.com را خریداری کرد، این رمزارز را به شوخی گرفت.

در همین حال یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در IBM که می‌خواست یک ارز دیجیتال ایجاد کند، جرقه ذهنی دوج کوین را کشف کرد. مارکوس با پالمر تماس گرفت تا برای نرم‌افزاری که می‌تواند مکانیزم یک ارز دیجیتال را اجرا کند، صحبت کنند. مارکوس کد دوج کوین را بر پایه لاکی‌کوین قرار داد، که از لایت‌کوین مشتق شده بود.

معماری DOGECOIN

نحوه کار دوج کوین

در وایت پیپر دوج کوین معماری این کوین به شکل زیر تعریف شده است: پروتکل بلاک چین از پروژه لایت کوین جدا شده و پارامترهای مختلفی در حال تغییر است. به عنوان مثال، لایت کوین به طور متوسط ​​۲.۵ دقیقه طول می کشد تا یک بلاک را هش کند، در حالی که دوج کوین تنها یک دقیقه طول می‌کشد تا همین کار را انجام دهد.

دوج کوین از تابع هش اسکریپت (Scrypt) در مقایسه با هش SHA256 بیت کوین استفاده می‌کند. این موضوع باعث می‌شود سخت افزارهایی مانند اسیک ماینرها که به طور خاص برای بلاک چین مهندسی شده‌اند برای دوج کوین ناکارآمد باشند.

توکنومیک در وایت پیپر دوج کوین

دوج کوین، با عدم وجود سقف مشخصی برای عرضه، به طور کلی در حال عرضه و گسترش است. تا ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۱۳۹ هزار میلیارد واحد از این ارز در گردش قرار گرفته است، که همگی به صورت آزاد در بازار معامله می‌شوند. با این حال، با توجه به رشد و پرطرفداری دوج کوین، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند که محدودیتی را در تعداد عرضه این ارز اعمال کنند تا از تورم زیاد آن جلوگیری شود.

به همین دلیل، تعداد کل کوین‌های استخراج شده در یک سال را به ۵ میلیارد واحد محدود کردند. این اقدام باعث شد تا عرضه سالیانه دوج کوین محدود شود و از افزایش غیرقابل کنترل آن جلوگیری شود، هرچند که هنوز هیچ محدودیتی برای عرضه کلی این کوین‌ها وجود ندارد و احتمال ورود بیشتر دوج کوین به بازار همچنان باقی است.

عرضه در گردش

در سال ۲۰۱۵، تقریبا یک سال و نیم پس از انتشار اولیه، حدود ۱۰۰ میلیارد واحد از دوج کوین (Dogecoin) وجود داشت. همچنین، هر بلاک شامل ۱۰ هزار توکن دوج (DOGE) می‌شود. این کوین‌ها به ماینرها انگیزه می‌دهند تا امنیت شبکه را تضمین کرده و دوج کوین‌های از بین رفته در کیف‌پول‌ها و تراکنش‌های نادرست را جبران کنند.

مزایای دوج کوین (DOGE)

دوج کوین لیستی از مزایای دارد که عبارتند از:

مینت هر بلاک دوج کوین ۱ دقیقه طول می‌کشد و در مقایسه با ۱۰ دقیقه بیت کوین یک مزیت به حساب می‌آید.

دوج کوین به عنوان یک رمزارز، توسط سرویس‌های مختلفی مانند صرافی طلای آمریکایی، نیم‌چیپ (Namecheap) و سرویس‌های مختلف آنلاین مانند ایربالتیک (AirBaltic) پذیرفته شده است.

دوج کوین همچنین می‌تواند برای کمک‌های مالی به استریمرهای توییچ و خرید بلیط و کالا برای تیم‌هایی مانند دالاس ماوریکس (Dallas Mavericks) استفاده شود.

رقبای اصلی دوج کوین

رقبا و آینده دوج کوین

در این بخش، به معرفی مهم‌ترین رقبای دوج کوین می‌پردازیم. این پروژه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول میم کوین‌ها و بخش بعدی دو شبکه‌ بیت‌کوین و لایت‌کوین که دوج از آن‌ها الهام گرفته است.

بیت‌کوین (BTC)

بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد؛ BTC اولین و محبوب‌ترین رمزارز میان همه رمزارزهای دیگر است که در بازار موجود است؛ BTC به عنوان طلا دیجیتال شناخته می‌شود و بزرگترین رمزارز دنیاست.

کاردانو (ADA)

الگوریتم اثبات سهام کاردانو نسبت به اثبات کار اتریوم در حال حاضر انعطاف پذیرتر است. یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز که از یک رمزنگاری بومی استفاده می‌کند. کاردانو تراکنش‌های همتا به همتای ایمن را امکان‌پذیر می‌کند و به زودی تحت یک ارتقا سخت‌افزاری به نام کاردانو واسیل (Cardano Vasil) قرار خواهد گرفت.

تتر (USDT)

این مانند سایر اشکال رمزارز نیست و یک استیبل کوین شناخته می‌شود، به این معنی که مانند یک ارز فیات مانند یک دلار یا یورو است؛ این بدان معناست که ارزش تتر پایدارتر از دیگر رمزارزها است. خرید این کوین توسط سرمایه‌گذارانی که به سرمایه‌گذاری‌های پایدار اعتقاد دارند روشی محبوب به حساب می‌آید.

بایننس کوین (BNB)

بی ان بی در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، این کوین بیشتر روی معامله و پرداخت هزینه‌ها در صرافی بایننس تمرکز دارد و از طریق پلتفرم مبادلات بایننس ممکن است. از این کوین می‌توان برای مبادلات سایر اشکال رمزارز مانند ETH و BTC باشد؛ ارزش آن در سال ۲۰۱۷ حدود ۰.۱۰ دلار بود، اما اکنون قیمت سکه BNB حدود ۲۶۵ دلار است.

شیبا (Shiba)

پس از دوج کوین، شیبا نیز با رشد قیمتی مواجه شد. اما نکته قابل توجه درباره‌ی این ارز این است که علاوه بر رشد قیمت، کاربرد اصلی آن در بخش کمک‌های مالی به خیریه‌ها و موسسات مرتبط با حیوانات است. این ارز به عنوان یک ابزار برای جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مالی به حیوانات نیازمند و کمک به خیریه‌های مربوط به محافظت از حیوانات استفاده می‌شود.

سیفمون (SafeMoon)

این میم کوین نیز توانسته بسیاری از سرمایه‌گذاران دوج کوین را به خود جلب کند و در حال حاظر به عنوان یکی از رقبای دوج محسوب می‌شود. این ارز به واسطه جذابیت‌های خاصی که ارائه می‌دهد، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، از جمله مواردی که از آن استفاده می‌شود می‌توان به مکانیزم توزیع کارمزد به صورت خودکار بین صاحبان ارز اشاره کرد. که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا از داشتن مقدار بیشتری از ارز بهره‌مند شوند.

بخش آینده و چشم‌انداز در وایت پیپر دوج کوین

Dogecoin یک پروژه منبع باز است. رهبری پروژه توسط بسیاری از مشارکت‌کنندگان و افراد سازمانی و همچنین پروژه‌های مختلف بلاک چین و اکوسیستم دوج کوین صورت می‌گیرد. بنیاد دوج کوین یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن حمایت از توسعه میم کوین است. برنامه راهبردی این بنیاد شامل چندین پروژه جدید می‌شود.

کار دیگری که این سازمان سعی در انجام آن دارد، کاهش موانع برای توسعه‌دهندگان جدید است، این سازمان سعی دارد تا تعداد بیشتری از توسعه‌دهندگان را به جامعه دوج کوین وارد کند. در حال حاضر، آن‌ها افراد را به مستندات بیت‌کوین ارجاع می‌دهند و می‌گویند: “این کمی شبیه به این است، اما تفاوت‌هایی وجود دارد.” با ایجاد اسناد متمرکز بر توسعه‌دهندگان، امیدواریم که در آینده نزدیک تعداد توسعه‌دهندگانی که وارد جامعه دوج کوین می‌شوند، افزایش یابد.

نتیجه
دوج کوین به دلیل اهداف خنده دار سازندگانش یک میم کوین در نظر گرفته می‌شود، با این حال اهمیت خود را در بازار کریپتو پیدا کرده است و حتی یک بار در بازه فعالیت خود، در بین ده ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار گرفت. این موضوع مهر تاییدی بر این است که حتی از فناوری استفاده شده برای سرگرمی می‌توان ارزش ایجاد کرد.

پرسش‌های پر تکرار در مورد وایت پیپر دوج کوین

متن اصلی وایت پیپر دوج کوین را از کجا مشاهده کنیم؟

متن وایت پیپر دوج کوین را می‌توانید از وبسایت اصلی دوج کوین یا کوین مارکت‌کپ (CoinMarketCap) دانلود نمایید. همچنین، تحلیل‌های مفصلی از این وایت پیپر در وب‌سایت‌های تخصصی حوزه کریپتو ارائه شده است که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

وایت پیپر دوج کوین را چه کسی نوشته است؟

وایت پیپر دوج کوین در سال ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر، مدیر محصول ادوبی (Adobe Inc) در دفتر سیدنی بود، ایجاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا