اخبار ارز دیجیتال

ریال دیجیتال از تیر ماه شروع به کار می‌کند

جشنواره تون پلاس

در این خبر از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی شروع به کار ریال دیجیتال به صورت آزمایشی در جزیره کیش می‌پردازیم.

به گزارش بانک مرکزی، پروژه ریال دیجیتال پس از طی مراحل مطالعاتی از سال ۱۴۰۰ و دریافت مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار، از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز پیش‌آزمایشی شد. پس از ارزیابی دستاوردهای این فاز، فاز آزمایشی محدود از خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز گردید.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با مشارکت فعال شبکه بانکی، از سوم تیرماه ۱۴۰۳، این پروژه با همکاری دو بانک ملت و تجارت وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی می‌شود و امکان بهره‌برداری عمومی از آن فراهم می‌گردد. در این مرحله، که به‌طور خاص در جزیره کیش آغاز خواهد شد، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران می‌توانند با استفاده از کیف پول ریال دیجیتال و اسکن بارکد تولیدشده توسط نرم‌افزارهای مرتبط، خریدهای خود را به‌راحتی انجام داده و یا وجوه خود را به کیف پول سایر مشتریان منتقل کنند.

این اقدام بانک مرکزی با هدف تسهیل در پرداخت‌ها و کاهش نیاز به پول نقد و کارت‌های بانکی صورت گرفته و انتظار می‌رود با استقبال گسترده‌ای مواجه شود.

ریال دیجیتال چیست و چه هدفی دارد؟

ریال دیجیتال چیست

ریال دیجیتال در یک تعریف ساده، تعهد الکترونیکی بانک مرکزی است که مانند اسکناس می‌تواند برای پرداخت‌های عمومی استفاده شود. این نوع پول دیجیتال برخلاف دیگر پول‌های الکترونیکی موجود که از طریق حساب‌های بانکی و کارت‌های بانکی استفاده می‌شوند، نیازی به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده ندارد. به محض انجام عملیات خرید، وجوه بلافاصله در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد.

استفاده از ریال دیجیتال با بهره‌گیری از ابزارهای نوین پرداخت، علاوه بر افزایش امنیت، فرآیند پرداخت را بسیار ساده‌تر از روش‌های معمول کارت بانکی می‌سازد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این پروژه را با هدف فراهم‌سازی بستر توسعه اقتصاد دیجیتال و پاسخ به نیازهای حوزه پرداخت توسعه داده است. اهداف دیگری نظیر افزایش تاب‌آوری و پایداری زیرساخت‌های پرداخت، بازآفرینی نقش اسکناس به شکل الکترونیکی در پرداخت‌های خرد، بهبود کارآیی و توسعه ابزارهای نوین پرداخت و مدیریت مخاطرات ناشی از رواج پول‌های خصوصی نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا