اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

استیبل کوین USDA کاردانو اوایل سال ۲۰۲۳ راه اندازی خواهد شد

اکوسیستم کاردانو (Cardano / ADA) در نظر دارد اولین استیبل کوین (Stablecoin) خود با پشتوانه کامل از ارز فیات و سازگار با قوانین را تا پایان سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی کند. بر اساس اعلامیه کمپانی ایمورگو (Emurgo)، بازوی تجاری بلاک چین کاردانو، استیبل کوین USDA با پشتوانه دلار آمریکا و برابری یک به یک (۱:۱) با این ارز راه‌اندازی خواهد شد.


استیبل کوین نوعی توکن است که در پشتوانه خود یک دارایی را به‌عنوان وثیقه دارد و هدف آن حفظ ثبات ارزش سرمایه در برابر دارایی‌های پرنوسان مانند بیت کوین (BTC) است. پروژه استیبل کوین USDA بخشی از برنامه‌های عظیم کمپانی ایمورگو در راستای گسترش کاربردهای بلاک چین کاردانو است؛ برخی از این کاربردها شامل خدمات وام‌دهی، کارت‌های اعتباری کریپتویی، ایجاد پل با بازارهای سنتی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) می‌شود.


این کمپانی در گزارش خود اعلام کرد با راه‌اندازی استیبل کوین USDA، کاربران می‌توانند دلار فیات خود را از طریق کارت‌های بانکی به توکن USDA تبدیل کنند و به انتقال یا تبدیل ارز دیجیتال ADA بپردازند. علاوه‌بر این، ایمورگو قصد دارد در آینده امکان تبدیل استیبل کوین USDA به دیگر همتاهای خود نظیر USDC و USDT را فراهم کند و در ادامه، قابلیت تبدیل این استیبل کوین به دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و . . . را نیز به‌وجود آورد.


ایمورگو اخیراً با یک کمپانی ارائه‌دهنده خدمات مالی به‌عنوان شریک بانکی خود جهت صدور توکن‌های USDA و مطابقت عملکرد آن با قوانین، وارد مشارکت شده که نام این کمپانی در حال حاضر فاش نشده است. طبق بیانات رسمی، استیبل کوین USDA با بهره‌وری از ثبات ارز دلار و ترکیب آن با امنیت شبکه کاردانو، تحت یک بلاک چین دوست‌دار محیط زیست علاوه‌بر مقاومت در برابر نوسانات رمزارزها، امکان انجام تراکنش‌ها در سطح دنیا را با کارمزدهای کم و بدون تاخیر فراهم کرده است.


پروژه استیبل کوین USDA بخشی از آنزِنز (Anzens)، محصول جدید کمپانی ایمورگو، است که هدف آن ایجاد یک پل بین امور مالی سنتی (TradFi) و غیرمتمرکز (DeFi / دیفای) است. آنزنز با ایجاد یک پرتال امکان خرید محصولات و خدمات مالی را در اکوسیستم کاردانو به‌وجود می‌آورد و کاربران قادر خواهند بود دلار خود را به توکن و یک دارایی بومی در شبکه کاردانو تبدیل کنند.


کاردانو همیشه در برنامه‌های خود قصد راه‌اندازی یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا را داشته است؛ این در حالی است که تیم کاردانو با همکاری شبکه کوتی (COTI Network) مشغول فعالیت بر روی پروژه استیبل کوین جد (Djed) هستند.


کمپانی ایمورگو ماه گذشته پیرامون لازمه وجود یک استیبل کوین دلاری در بلاک چین کاردانو اظهار کرد علی‌رغم این‌که بیش از ۳.۹ میلیون کیف پول ارز دیجیتال ADA در بلاک چین کاردانو فعالیت دارند، نوسانات قیمتی این رمزارز امکان بهره‌وری کامل کاربران از ماهیت جهانی و بدون نیاز به مجوز (Permissionless) این شبکه را محدود کرده است؛ برای مثال سرمایه‌گذاران نمی‌توانند در این شبکه از ارزهای دیجیتال به‌عنوان منبعی برای ذخیره ارزش یا ابزاری جهت مبادله استفاده کنند.


از این رو، ساخت یک استیبل کوین دلاری به سرمایه گذاران کاردانو اطمینان و ثبات مالی لازم را ارائه می‌دهد. به‌علاوه، استیبل کوین دلاری ابهامات و خطرات موجود در استیبل کوین‌های الگوریتمی نظیر ترا یو اس دی (TerraUSD) را ندارد.


اما جدا از این که استیبل کوین USDA می‌تواند سطح عملکرد امور مالی غیرمتمرکز در بلاک چین کاردانو، با ارزش کل قفل‌شده (TVL) به‌میزان ۵۴.۵۲ میلیون دلار را ارتقا دهد، ممکن است باعث افزایش قیمت ADA و رسیدن آن به مرز ۱ دلار نیز شود. لازم به ذکر است ارز دیجیتال ADA در حال حاضر با سقف قیمت تاریخی خود ۸۹ درصد فاصله دارد.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها نوع خاصی از دارایی های دیجیتالی هستند که برای مقابله با نوسان ذاتی در قیمت ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند و ارزش ثابتی دارند.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

استیبل کوین الگوریتمی در پشتوانه خود دیگر دارایی‌های رمزنگاری‌شده را دارد که با استفاده از قراردادهای هوشمند قانون عرضه و تقاضا را پیاده‌سازی و ثبات قیمت خود را حفظ می‌کند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا