اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

ریزش بیت کوین تا ۸۰۰۰ دلار و تکرار روند مارس ۲۰۲۰

ریزش بیت کوین به محدوده‌های قیمتی با یک روند نزولی سریع، حالا به سطوحی رسیده که بیش از یک سال است که دیده نشده‌اند. آلت کوین‌ها و کمپانی‌هایی که در ذخایر مالی خود بیت کوین دارند نیز هرکدام به نوبه خود متحمل ضرر شده‌اند.


روز دوشنبه و با آغاز هفته معاملاتی، ریزش بیت کوین، بزرگ‌ترین رمزارز بازار در دنیا، سطح قیمتی ۲۲,۸۱۸ دلاری را برای آن رقم زد و بازار را دچار شوک کرد. این سطح قیمتی برای بیت کوین کاهشی به میزان ۱۷.۳۴ درصد را در پی داشت و نزدیک به ۵,۰۰۰ دلار از ارزش آن کاسته شد.

ریزش بیت کوین در یک روز
ریزش بیت کوین با گذشت یک روز از هفته معاملاتی

یکی از دلایل ریزش بیت کوین به کف‌های جدید را می‌توان به تعلیق فعالیت پلتفرم سلسیوس (Celcius) در برداشت‌ها، انتقالات و تبادلات آن نسبت داد. نشر این خبر به‌همراه آمار شوکه‌کننده نرخ تورم ایالات متحده در روز جمعه، واکنش منفی بازار ارزهای دیجیتال را در پی داشت.

در نگاهی وسیع‌تر، سقوط اکوسیستم ترا (Terra) در میانه ماه می (اواخر اردیبهشت ماه) ذهنیت و تمایلات سرمایه‌گذاران را دست‌خوش تغییر کرد و احتیاط را در دستور کار آن‌ها قرار داد.


استیون مک‌کلِرگ، کمک بنیان‌گذار کمپانی سرمایه‌گذاری ولکِری اینوستمنتس (Valkyrie Investments) اظهار کرد که خبر و تحلیل‌های بنیادی (فاندامنتال) مبنی بر بازگشت و ثبات بازار فعلاً وجود ندارند و احتمالاً بازار پیش از بهبود، وضعیت بدتری را تجربه خواهد کرد.


ریک بِنساینور، مدیرعامل کمپانی بنساینور اینوستمنت استراتژی (Bensignor Investment Strategy)، به معامله‌گران توصیه کرد که اگر قصد باز کردن موقعیت لانگ (Long / خرید) دارند، شاید بهتر باشد که این کار را در معاملات آپشن یا اختیار با یک موقعیت لانگ اِسپردِ Call یا شورت اسپرد Put انجام دهند تا سطح ریسک خود را پایین بیاورند. وی به آن‌ها هشدار داد که اگر ریزش بیت کوین ادامه داشته باشد، سطح حمایتی مطمئنی نزدیک به قیمت فعلی آن وجود ندارد.


آلت کوین‌ها نیز با ادامه فشارها در بازار، وضعیت بهتری نسبت به بیت کوین ندارند و بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست داده‌اند. اتریوم با کاهشی به میزان ۱۷.۶۹ درصد در محدوده ۱,۲۵۶ دلار معامله می‌شود و بایننس کوین، کاردانو و سولانا نیز به‌ترتیب ۱۳.۱۱، ۱۰.۵۷ و ۱۵.۶۴ درصد ریزش داشته‌اند. در لیست رمزارزهای برتر بازار، ریزش‌های دو رقمی گریبان‌گیر دوج کوین، پولکادات، رپد بیت کوین و پالیگان نیز شده است.


اما کمپانی‌هایی که در ترازنامه مالی خود دارای بیت کوین هستند از این ضررها در امان نماندند. مایکرواستراتژی (MicroStrategy) با موجودی بیش از ۱۲۰,۰۰۰ واحد بیت کوین شاهد کاهش ۲۸ درصدی در سهام خود بود و شرکت‌های ماینینگ بیت کوین نظیر هولدینگ ماراتون دیجیتال (Marathon Digital Holdings Inc) و رایِت بلاک چین (Riot Blockchain) به‌ترتیب ضررهایی به میزان ۱۹ و ۱۶ درصد متحمل شدند.

ریزش بیت کوین تا کفِ کف بازار

حین ریزش قیمت‌ها طبیعی است که سرمایه‌گذاران اقدام به «خرید در کف» بازار کنند، اما تحلیل‌گران عدم انجام این کار را توصیه کردند.

پیتر شیف، کارشناس و تحلیل‌گر بازارهای مالی، خطاب به ۷۰۰,۰۰۰ دنبال‌کننده خود گفت که اقدام به خرید نکنند.

وی می‌گوید ممکن است این هفته فشار زیادی بر بازار رمزارزها وارد شود. به‌نظر می‌رسد که ریزش بیت کوین به ۲۰,۰۰۰ دلار و اتریوم به ۱,۰۰۰ دلار قریب‌الوقوع باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ارزش بازار ارزهای دیجیتال با سقف تاریخی ۳ تریلیون دلار کمتر از ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد شد. او گفت در این کف بازار خرید انجام ندهید چرا که پول بیشتری را از دست خواهید داد.


خریداران در کف‌های بازار مانند کمپانی مایکرواستراتژی و کشور السالوادور نیز هنوز اقدام به افزایش موجودی خود نکرده‌اند و منتظر یک دیدگاه و نشانه مناسب برای انجام چنین حرکتی هستند. شیف پیش‌بینی کرد که بیکار شدن شاغلین حوزه وب ۳ و افزایش قیمت انرژی، دارندگان رمزارزها را مجبور به فروش دارایی‌های خود به‌منظور پوشش هزینه‌های زندگی می‌کند.


اسکات ماینِرد، یکی از بنیان‌گذاران کمپانی سرمایه‌گذاری گوگِنهایم (Guggenheim)، در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در شهر داووس پیش‌بینی کرد که زمستان ارزهای دیجیتال احتمالاً تا زمانی که بیت کوین به ۸,۰۰۰ دلار برسد ادامه خواهد داشت.

پلتفرم‌های بلاک‌فای (BlockFi)، کوین‌بیس (Coinbase) و جِمِنای (Gemini) اعلام کردند که جهت مقابله با شرایط فعلی بازار، اقدام به تعدیل نیروهای خود خواهند کرد.

منبع: ZyCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا