اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

افزایش ۴۱ درصدی مصرف انرژی بیت کوین در یک سال اخیر

مصرف انرژی بیت کوین (BTC) علی‌رغم بهبودهای چشم‌گیر در بهینه‌سازی و استفاده از منابع تجدیدپذیر، نسبت به سال گذشته افزایش ۴۱ درصدی داشته است و حالا نگرانی‌ها بر سر این است که نهادهای قانون‌گذار محدودیت‌های بیشتری را برای استخراج ارزهای دیجیتال شامل شوند.


این اطلاعات از گزارش سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ از سوی شورای استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining Council / BMC) به‌دست آمده است؛ این نهاد متشکل از ۵۱ عدد از بزرگ‌ترین کمپانی‌های استخراج بیت کوین در جهان است.


طبق این گزارش، مصرف انرژی بیت کوین در عملیات استخراج ۰.۱۶ درصد از مجموع تولید انرژی در جهان را به خود اختصاص داده است و با اختلافی جزئی، کمتر از مصرف انرژی در بازی‌های کامپیوتری است. سازمان BMC این سطح از مصرف انرژی را در مقایسه با دیگر آمارهای جهانی «بی‌اهمیت» خواند.


همچنین مشخص شد میزان انتشار گازهای کربنی از استخراج بیت کوین ۰.۱۰ درصد از مجموع آمار جهانی است و از نظر شورای استخراج بیت کوین این رقم «ناچیز» است.


اما علی‌رغم این‌که بلوک‌های کمتری در بلاک چین بیت کوین تولید شده و قیمت این رمزارز تحت فشارهای زیادی قرار دارد، بالارفتن مصرف انرژی بیت کوین به‌دلیل افزایش هش ریت شبکه (Hash Rate) به‌میزان ۸.۳۴ درصد در فصل سوم سال و ۷۳ درصد نسبت سال گذشته است.


مایکل سیلور، مدیرعامل سابق کمپانی مایکرواستراتژی و یکی از حامیان پر و پا قرص بیت کوین، روز گذشته در توییتر خود نوشت عملیات استخراج بیت کوین نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد بهبود یافته و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نیز افزایشی ۵۹.۴ درصدی داشته است. شبکه بیت کوین از سال گذشته تا کنون ۷۳ درصد ایمن‌تر شده و این‌ها با افزایش ۴۱ درصدی مصرف انرژی بیت کوین به‌دست آمده‌اند.


پلتفرم تحلیلی گلس‌نود (Glassnode) اظهار کرد افزایش هش ریت شبکه بیت کوین به‌دلیل استفاده از سخت‌افزارهای بهینه‌تر ماینینگ است و یا ماینرهایی که ترازنامه مالی بهتری دارند، قدرت هش (Hash Power) خود در شبکه را افزایش داده‌اند.


در حالی که در گزارش منتشرشده عنوان شد که عملیات استخراج بیت کوین نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و طی هشت سال اخیر ۵,۸۱۴ درصد بهینه‌تر شده است، ادامه افزایش‌ها در میانگین مصرف انرژی بیت کوین ممکن است خشم نهادهای قانون‌گذار را برانگیخته و این مسئله را بیش از پیش مورد موشکافی قرار دهند.


همچنین ماینرهای بیت کوین از سوی حامیان محیط زیست شاهد افزایش فشارها هستند. این نهادها معتقدند مصرف انرژی بیت کوین موجب آسیب به محیط زیست می‌شود. سازمان گرین‌پیس (Greenpeace) هم‌اکنون کمپینی را تحت عنوان «کد را عوض کنید نه آب و هوا» (Change the code, not the climate) در راستای تغییر الگوریتم اجماع شبکه بیت کوین به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) فعالیت می‌کند. البته صفحه رسمی این سازمان تا کنون تنها ۱۱۰۰ دنبال‌کننده داشته است.


اتحادیه اروپا در روز گذشته از یک برنامه عملیاتی رونمایی کرد که طبق آن، برنامه‌های پیمان سبز اروپا (European Green Deal) و بازیابی انرژی در این منطقه (REPowerEU) پیاده‌سازی خواهند شد. هر دوی این برنامه‌ها بر جزئیات عملیات استخراج ارزهای دیجیتال و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها تمرکز دارند.


انجمن و رصدخانه بلاک چین اتحادیه اروپا (EUBOG) نیز پیشنهادی را مبنی بر اتخاد تمهیدات جهت کاهش اثرات مخرب دارایی‌های دیجیتال بر آب و هوا به کشورهای این حوزه ارائه داد.


هم‌اکنون این اقدامات تا حدی در حال انجام هستند و اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این گروه درخواست کرده تا اقدامات لازم برای کاهش مصرف برق ماینرهای ارز دیجیتال را در دستور کار قرار دهند تا بتوانند با لغو شدید عرضه انرژی از سوی روسیه مقابله کنند.


اما علی‌رغم رد لایحه منع کلی عملیات ماینینگ توسط اتحادیه اروپا در ماه مارس (فروردین)، فشارها برای تشدید قانون‌گذاری‌ها همچنان در حال افزایش است. این‌طور که به‌نظر می‌رسد، آمریکا در فعالیت پیرامون قانون‌گذاری‌ها یک قدم از اروپا عقب‌تر است.


دفتر علوم کاخ سفید (White House Science Office) در ماه سپتامبر (شهریور) یک گزارش ۴۶ صفحه‌ای ارائه کرد که اثرات آب و هوایی و مصرف انرژی ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده بود. اما برداشت‌ها و نتیجه‌گیری‌ها از این گزارش ضد و نقیض بودند و برنامه مشخصی در پی آن طرح نشد.

هش ریت بیت کوین چیست؟

هش ریت (Hash Rate) به مجموع نیروی کامپیوتری موجود در عملیات استخراج و پردازش تراکنش‌ها در یک بلاک چین با مکانیزم اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) اشاره دارد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا