سلبریتی‌های کریپتو

گوین وود کیست؟ مسیر زندگی خالق پولکادات و اتریوم

گوین وود (Gavin Wood) یک متخصص کامپیوتر و کارآفرین فناوری است که به عنوان یکی از بنیانگذاران و مدیران ارشد فناوری سابق اتریوم و همچنین خالق بنیاد Web3 که شبکه پولکادات را توسعه داده است، شناخته می‌شود. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی گوین وود، فعالیت و موفقیت‌های او قبل از پولکادات و تاثیرات وی بر ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم.

پادکست درباره گوین وود، خالق پولکادات و اتریوم

دوران کودکی و نوجوانی گوین وود

گوین وود در لنکستر کشور انگلستان متولد شده است و دوران تحصیل خود را در مدرسه گرامر سلطنتی سپری کرد. او بر خلاف ترسی که از مادرش به ارث برده بود یعنی ترس از حوادث ناشی از برق، به فناوری و بازی‌ها علاقه‌مند بود. برای اولین بار کد نویسی را در همان سال‌های مدرسه به کمک یکی از همسایگانش آموخت.

معلمان او سعی کردند الهام‌بخش وی باشند تا در مسیر علاقه‌مندی خویش ثابت قدم بماند. در نتیجه، گوین بعد از فارغ‌التحصیلی در مدرسه، رشته مهندسی نرم‌افزار و سیستم‌های کامپیوتری را در دانشگاه پیش گرفت و در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه یورک شد. مقطع دکترای خود را در همان دانشگاه در رشته تجسم موسیقی برای رابط انسان و کامپیوتر (HCI) ادامه داد و در سال ۲۰۰۵، مدرک دکترا خود را دریافت کرد.

نحوه پیوستن گوین وود به دنیای ارزهای دیجیتال

جالب است بدانید زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد در هیایویی که پیرامون ارزهای دیجیتال وجود داشت دکتر گاوین جیمز وود یکی از بنیانگذاران بزرگترین رقیب بیت کوین یعنی اتریوم، به کریپتو علاقه‌ای نشان نمی‌داد. او در حوزه تجسم کامپیوتری موسیقی غرق شده بود و به عنوان محقق در شرکت مایکروسافت فعالیت می‌کرد.

وی ۲۵ سال از ۳۳ سال زندگی خود را کدنویسی کرده بود و تجربه‌ای ۱۵ ساله در کدنویسی منبع‌باز داشت. او در اواخر سال ۲۰۱۳ با جانی بیت کوین و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) آشنا شد و این آشنایی منجر به ورود گوین به دنیای ارز دیجیتال شد. جانی امیدوار بود که تجربه کدنویسی وود به بوترین کمک کند اتریوم را از یک وایت پیپر به یک بلاک چین کاملا کاربردی تبدیل کند.

امید جانی بیت کوین به ثمر نشست و در عرض چند هفته وود راهی میامی شد و به بوترین پیوست تا PoC-1 اتریوم را بنویسد و آن را در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی در ژانویه ۲۰۱۴ ارائه کند. ۶ ماه بعد از کنفرانس بنیانگذاران اتریوم در شهر زوگ سوییس به دور هم جمع شدند تا اتریوم را به صورت رسمی راه‌اندازی کنند.

در طول آن مدت، دکتر گوین وود مشغول ایده پردازی و پایه‌گذاری اموری مانند خلق زبان قرارداد هوشمند سالیدیتی (Solidity)، نوشتن اولین مشخصات رسمی هر پروتکل بلاک چین، یلو پیپر، و شکل‌دهی سایر زیرساخت‌های مشابه مبتنی بر بلاک‌چین بود. در نهایت، این تیم موفق شد شبکه اتریوم را در ۳۰ جولای ۲۰۱۵ راه‌اندازی کند.

خالق مفهوم web3

گوین وود با وجود اینکه در اتریوم برای ایجاد یک کامپیوتر جهانی تلاش می‌کرد، اما به مسائل دیگری نیز علاقه داشت، موضوعی که امروزه به نام وب ۳ شناخته می‌شود یکی از این مسائل بود. طبق اظهارات خود گوین وود، او از سال ۲۰۱۳ به مفهوم وب ۳ علاقه داشته و برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ از عبارت “WEB 3” در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. گوین وود به عنوان خالق مفهوم وب ۳ شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۷ بنیادی با همین نام تاسیس کرد.

خداحافظی با اتریوم

زمانی که در اتریوم همه چیز خوب پیش می‌رفت یک صندوق DAO برای بهبود شبکه در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد که در کمتر از یک ماه سرمایه زیادی نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار جمع‌آوری کردند. متاسفانه اعضای تیم امنیت‌های لازم برای صندوق را در نظر نگرفتند و این صندوق هک شد و مبلغ ۵۰ میلیون دلار از آن به سرقت رفت و منجر به ریزش قیمت اتریوم شد.

در نتیجه این اتفاقات و تغییراتی که در قیمت ارز دیجیتال به وجود آمد شبکه اتریوم به دو شاخه تبدیل شد و شاهد پیدایش اتریوم کلاسیک بودیم. در نهایت گوین وود تصمیم گرفت که اتریوم را ترک کند و دلیل تصمیم خود را عدم تلاش کافی تیم برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر اعلام کرد.

چگونگی تاسیس Parity Technology توسط گوین وود

دو سال پس از تاسیس اتریوم، دکتر وود به تاسیس شرکت Parity Technology که یک شرکت در حوزه زیرساخت بلاکچین برای وب متمرکز بود با همکاری دکتر یوتا اشتاینر (Jutta Steiner)، دکتر آرون بیوکنن (Aaron Buchanan) و کن کاپلر (Ken Kapler) که همه از فعالین پروژه اتریوم بودند، پرداخت. قابل ذکر است که در آن زمان دکتر گوین وود هنوز از اتریوم جدا نشده بود.

در Parity، گوین وود مجموعه‌ای از پروژه‌ها را برای نوآوری در چشم‌انداز برنامه‌های غیرمتمرکز فعلی طراحی کرد که این امکان را به کاربران می‌دهد که از طریق سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین کلاینت اتریوم تا چارچوب‌های بلاک چین DIY مانند Substrate، بلاک چین خود را بسازند.

دکتر وود ایده اینترنت غیرمتمرکز خود را در بنیان‌گذاری Grid Singularity، که یک پلتفرم تبادل اطلاعات غیرمتمرکز مبتنی بر اینترنت است با اوالد هسه، دکتر آنا تربوویچ و سه پیشگام دیگر بلاک چین ادامه داد. او همچنین در سال ۲۰۱۶ در مدیریت دارایی‌های غیرمتمرکز برای چندین بلاک چین با MelonPort AG مشارکت کرد.

دکتر وود بنیاد وب ۳ را برای توسعه برنامه‌های کاربردی در زمینه پروتکل‌های نرم‌افزاری وب غیرمتمرکز با هدف تقویت اکوسیستم وب ۳ از طریق بهره‌گیری از تکنولوژی‌های رمزنگاری مدرن در شبکه‌های غیرمتمرکز تاسیس کرد. بنیاد Web3 از تحقیقات درباره پروتکل Whisper نیز که توسط دکتر وود در سال ۲۰۱۴ طراحی شده است، حمایت می‌کند. این پروتکل قدرت ارسال پیام‌های خصوصی توزیع‌شده در آینده وب ۳.۰ را فراهم می‌کند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید اتریوم در صرافی ارزدیجیتال

گوین وود بنیانگذار پولکادات و شبکه کوزاما

ترک تیم اتریوم و تاخیر در توسعه اتریوم ۲، در ذهن گوین وود جرقه‌هایی برای ایجاد ارز پولکادات (Polkadot) به وجود آورد. به همین دلیل، او تصمیم گرفت تا وایت پیپر پولکادات را تدوین کند. ایده اصلی پولکادات این بود که یک پروتکل برای اتصال و هماهنگی بین بلاکچین‌های مختلف را ارائه دهد.

اما برای تحقق این ایده نیاز به سرمایه زیادی بود. به همین دلیل، گوین وود و تیمش در سال ۲۰۱۷ تصمیم به جذب ۱۴۰ میلیون دلار گرفتند. متاسفانه تاریخ دوباره تکرار شد و این سرمایه در کیف پول پریتی به علت عدم وجود سطح امنیتی بالا، قفل و از دسترس گوین وود و تیم خارج شد. در سال بعد، خالق پولکادات تصمیم به جذب ۴۳ میلیون دلار دیگر گرفت.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟ تحلیل و بررسی آینده این رمز ارز

در سال ۲۰۱۹، پولکادات یک شبکه آزمایشی به نام کوزاما (Kusama) را معرفی کرد. این شبکه به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا پاراچین‌های خود را روی این بستر نصب کرده و آن‌ها را تست کنند. این موضوع، گام مهمی برای توسعه و پیشرفت پولکادات محسوب میشد.

در واقع می‌توان گفت بنیاد Web3 باعث راه‌اندازی شبکه Kusama شد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا پیچیدگی‌های ظریف پولکادات را در یک محیط اقتصادی واقعی قبل از راه‌اندازی فناوری خود در شبکه اصلی تست کنند. راه‌اندازی Kusama نشان داد که یک نقطه راه ارزشمند برای راه‌اندازی شبکه Polkadot است، شبکه چند زنجیره‌ای که دکتر وود پس از ترک اتریوم یکی از بنیان‌گذاران آن بود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید شیبا در صرافی ارزدیجیتال

گوین وود یک فرد مشهور اما نه ثروتمند در دنیای ارزهای دیجیتال

در حال حاضر، گوین وود به عنوان مدیر شبکه پولکادات در حال فعالیت است. به عنوان نکته‌ای جالب در زندگی شخصی گوین وود می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این نابغه ۴۲ ساله تا به امروز ازدواج نکرده است. وی به زبان‌های ایتالیایی، اسپانیایی و فرانسوی تسلط دارد و در اوقات فراغت خود به بازی‌های اسنوبرد مشغول می‌شود. گوین به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی نمی‌کند.

علاقه گوین به حوزه کریپتو و فناوری‌های مرتبط با آن باعث شده تا در بازار ارزهای دیجیتال رخدادهای هیجان‌انگیز زیادی ایجاد شود. با وجود این که وی بنیان‌گذار دو مورد از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و تاثیرات زیادی در دنیای رمزارزها داشته، این شخصیت تاثیرگذار ثروت زیادی ندارد.

میزان متوسط تخمین زده شده از ثروت او حداکثر ۵ میلیون دلار است. دلیل اصلی که باعث شده تا گوین وود ثروت فراوانی نداشته باشد، جدایی از تیم توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران اتریوم بوده است.

پرتکرارترین پرسش ها درباره گوین وود

  • گوین وود کیست؟

    گوین یک متخصص کامپیوتر انگلیسی، یکی از بنیانگذاران اتریوم و خالق پولکادات و کوساما است.

  • گاوین وود چه کرد؟

    گوین وود به همراه چند نفر از همکاران خود، شرکت Parity Technologies، یک شرکت زیرساختی بلاک‌چین که برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) می‌سازد، را تاسیس کردند. اولین پروژه آن‌ها ساخت یک مرورگر برای اتریوم بود که به زبان برنامه‌نویسی Rust نوشته شده بود.

  • چه کسی وب ۳ را ارائه کرد؟

    اصطلاح “Web3” در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار توسط گوین وود، یکی از بنیانگذاران اتریوم ابداع شد و این ایده در سال ۲۰۲۱ مورد توجه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، شرکت‌های بزرگ فناوری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر قرار گرفت.

  • چه کسی پولکادات را اختراع کرد؟

    گوین وود (Gavin Wood) متخصص کامپیوتر یکی از بنیانگذاران اتریوم و خالق پولکادات و شبکه آزمایشی کوزاما است.

  • آیا Web3 بدون رمزنگاری می‌تواند وجود داشته باشد؟

    خیر. بدون شبکه‌های بلاک چین، Web3 وجود نخواهد داشت. همه این فناوری‌ها برای فعال کردن نسخه غیرمتمرکز اینترنت گرد هم می‌آیند که Web3 نام دارد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا