آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

الگوریتم اثبات حضور چیست و چه کاربردی دارد؟

مسترکارت کارت مسافرتی

اگر اسکرپ‌بوک‌ها یا دفترچه‌های خاطرات راهی برای حفظ خاطرات یک عمر افراد هستند، پوآپ (POAP) یا الگوریتم اثبات حضور را می‌توان به‌عنوان روشی جدید برای ثبت دیجیتالی تجربیات افراد در نظر گرفت.

بسیاری از افراد و سازمان‌ها اکنون از الگوریتم اثبات حضور به عنوان راهی برای اثبات حضور یک فرد خاص در رویداد یا توزیع جوایز بین شرکت‌کنندگان و از امنیت بلاک چین برای حفظ این اطلاعات استفاده می‌کنند.

پادکست الگوریتم اثبات حضور

در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، برخی از راه‌هایی که می‌توان از الگوریتم اثبات حضور استفاده کرد، چند نمونه از نحوه استفاده مردم از این پروتکل، قیمت ارز دیجیتال این پرتکل، نحوه عملکرد، چگونگی صدور آن توسط سازمان‌ها و مواردی از این دست را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه مختصری از POAP و چیستی آن

در سال ۲۰۱۲، اندکی پس از ظهور بیت‌کوین، دن نوایز (Dan Novaes) توسعه‌دهنده اپلیکیشن می‌خواست از یک برنامه مبتنی بر بلاک چین برای پاداش دادن به افرادی که در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند، استفاده کند. مشابه روشی که بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند و در ازای رسیدن بازیکنان به سطوح بالاتر «نشان دیجیتالی» را به آنان اعطا می‌کنند.

به همین ترتیب، شرکت‌کنندگان در رویدادها، یک نشان در ازای حضور دریافت می‌کنند و شاید اگر در کل رویداد باقی بمانند، نشان دیگری نیز به دست خواهند آورد.

سال‌ها بعد، این ایده منجر به ایجاد یک پروتکل غیرمتمرکز به نام الگوریتم اثبات حضور شد که برای اولین بار توسط تیم شبکه POA طی رویداد اتردنور (ETHDenver) در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت. برگزارکنندگان یک رویداد هکاتون را مدیریت کردند و به شرکت‌کنندگان آن با اولین توکن‌های اثبات حضور (POAPs) پاداش دادند. مخاطبان، مشتاقان کلکسیون‌های دیجیتال و کلکسیونرهای توکن NFT، این پوآپ‌ها را به عنوان آیتم‌های ارزشمند در نظر می‌گرفتند.

اثبات سهام در کریپتو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

طبق تعریف ویتالیک بوترین، پوآپ‌ یا اثبات حضور استانداردی محسوب می‌شود که پروژه‌ها توسط آن می‌توانند NFT‌هایی را ارائه کنند که نشان‌دهنده حضور فرد در یک رویداد خاص است.

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم اثبات حضور

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم اثبات حضور

به طور کلی پروتکل اثبات حضور یا POAPها به نوعی نسخه ارتقاء یافته برای «اعلام حضور» کاربر در رویداد محسوب می‌شود. با این تفاوت که دیگر نیازی نیست هیچگونه اطلاعات شخصی حساسی برای اثبات مشارکت توسط آنان فاش شود. تا کنون رویدادهای زیادی برگزار شده که در آن الگوریتم اثبات حضور مورد استفاده قرار گرفته‌است. به عنوان نمونه، رویداد اترگلوبال (EthGlobal)، دپ‌کوین (Dappcon) و کنفرانس انجمن اتریوم در پاریس نمونه‌هایی از این موارد است. همچنین، اکوسیستم متاورس دیسنترالند، از الگوریتم اثبات حضور استفاده کرده و به طور مرتب پوآپ‌ها را برای کاربران خود ارسال می‌کند تا به این طریق یادبودی برای حضور شرکت‌کنندگان در رویدادهایی مانند مهمانی ۱۰ میلیون کاربر که توسط متامسک در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، رائه کند.

به یاد داشته باشید، با توجه به امکان کلاهبرداری و تقلب در بازار رمزارزها، برای اینکه چیزی به عنوان پوآپ یا الگوریتم اثبات حضور ایجاد شود، ابتدا باید از طریق قرارداد هوشمند، پوآپ مربوطه که حاوی داده‌های مربوط به زمان، تاریخ و همچنین تصویر مرتبط با رویداد است، ایجاد شود.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید اتریوم در صرافی ارزدیجیتال

همانطور که می‌دانید، هزینه تراکنش در شبکه اصلی اتریوم بسیار بالاست و همین امر مبادلات در این شبکه را با چالش مواجه می‌کند. برای جلوگیری از پرداخت گس‌فی بالا در شبکه اصلی اتریوم، پوآپ‌ها یا پرتکل اثبات حضور در اکتبر ۲۰۲۰ به زنجیره‌ای به مراتب ارزان‌تر و سریع‌تر به نام گنویسس (Gnosis Chain) منتقل شدند. گس‌فی در این بلاک‌چین پایین است و به همین دلیل، POAPها به طور معمول در آن به صورت رایگان توزیع می‌شوند. به دلیل اینکه زیرساخت گنویسس با اتریوم سازگار است، کلکسیونرها همچنان می‌توانند در صورت پرداخت هزینه‌های تراکنش، POAPهای خود را به شبکه اصلی اتریوم انتقال دهند.

توکن پوآپ  یا اثبات حضور چیست؟

اکنون می‌دانیم که توکن‌های POAP در واقع نوعی کلکسیون هستند، اما با نگاهی به جزئیات آن خواهید دید که این توکن‌ها از نظر فنی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به شمار می‌آیند. همانطور که بارها اشاره شد، توکن پوآپ به عنوان مدرک یا نشانی مبنی بر اثبات حضور در یک رویداد و تحت قرارداد هوشمند رسمی الگوریتم اثبات حضور یا POAP صادر می‌شود.

شایان ذکر است قیمت POAP که توسط یک شرکت‌کننده نگهداری می‌شود، حتی می‌تواند به‌دلیل کاربردهایی که احتمالا توسط شرکت برای آن در نظر گرفته می‌شود، دو برابر شود.

بررسی موارد استفاده NFTهای الگوریتم اثبات حضور

اولین استفاده از POAPها در کنوانسیون اتر دنور (ETH Denver) بود که به این ترتیب، شکل جدیدی از موارد استفاده NFTها در دنیای فیزیکی معرفی شد.  

همانطور که شرکت‌ها، سازمان‌ها و رویدادهای بیشتری شروع به استفاده از الگوریتم اثبات حضور کردند، دامنه کاربرد این پوآپ‌ها گسترده‌تر شد. در حال حاضر اثبات حضور از کنفرانس‌ها گرفته تا تایید حضور کارکنان در محل کار به کار گرفته می‌شود.

در ادامه این مقاله به برخی از راه‌هایی که افراد می‌توانند از الگوریتم اثبات حضور استفاده کنند، خواهیم پرداخت.

گواهی مشارکت و یادگاری دیجیتال

همانطور که در کنوانسیون اتر دنور نیز از الگوریتم اثبات حضور استفاده شد، NFTهای POAP در حالی که به برگزارکنندگان کنوانسیون اجازه می‌داد تا شرکت‌کنندگان در رویداد را شناسایی کرده و آن‌ها را در یک دفترکل عمومی تایید کنند، راه بسیار خوبی نیز برای اثبات حضور افرداد در هکاتون بودند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که POAPها در شبکه اتریوم ثبت می‌شوند.

اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای این مقاله از استعاره «دفترچه خاطرات» برای معرفی الگوریتم اثبات سهام استفاده کردیم.  پروتکلی که شرکت‌کننده در رویدادی خاص می‌تواند در طول دوره تعامل خود با آن جامعه، POAPها را جمع آوری کند. به این ترتیب، آنها یک دفترچه دیجیتال ایجاد می‌کنند و عکس‌هایی از تمام رویدادهایی که در آن شرکت کرده‌اند یا دستاوردهایی که در طول این رویدادها به دست آورده‌اند، را نمایش می‌دهد.

توزیع به عنوان قدردانی یا پاداش

پوآپ‌ها همچنین می‌توانند به عنوان هدیه‌ای از سوی صادرکنندگان به مجموعه‌داران ارائه شوند و در عین حال، مشارکت‌های ناملموس و در عین حال ارزشمندی که اعضای جامعه آن می‌توانند به مجموعه داشته‌باشند به این طریق مورد قدردانی قرار گیرد. این مشارکت می‌تواند در قالب زمان صرف شده، انرژی گذاشته شده یا حتی فقط توجه و حمایت باشد، همه این تعاملات اجتماعی به سلامت بلندمدت یک جامعه کمک می‌کند.

ممکن است از الگوریتم اثبات حضور را به اشکال مختلف همچون رای موافق یا لایک در نظر بگیرید، روشی که پلتفرم ردیت برای پاداش دادن به پست‌هایی مفید، آموزشی، خنده‌دار یا حتی مفهومی بوده‌اند، در پیش گرفته‌است.

یک صادرکننده ممکن است انواع پوآپ را برای مواردی همچون ارائه پیشنهادها یا رای دادن به آنها در حکمرانی غیرمتمرکز، شرکت در کارگاه‌ها یا جلسات برین استورم (طوفان فکری)، کمک به شناسایی ایرادات یا حتی غلط املایی ارائه دهد.

این مجموعه‌ها را می‌توان به‌عنوان نشان‌های دیجیتال در نظر گرفت که به معنای سطحی از ارزش اجتماعی است. اگر جلوتر برویم، آنها حتی ممکن است دارای امتیازاتی برای کاربر باشند. برای مثال، یک پوآپ یا توکن مربوط به الگوریتم اثبات حضور که برای رای‌گیری و پیشنهاد صادر می‌شود، می‌تواند شرکت کننده را واجد شرایط ورود به کانال‌های خصوصی برای مشاهده و شرکت در گفت وگوها کند. کانال‌هایی که ممکن است به شکل‌دهی پیشنهادهای آینده کمک شایان توجهی داشته باشد.

اثبات ذخایر ؛ استاندارد اعتماد برای صرافی های متمرکز

پوآپ‌ها چگونه ساخته و جمع آوری می‌شوند؟

پوآپ‌ها چگونه ساخته و جمع آوری می‌شوند؟

نحوه کار الگوریتم اثبات حضور را می‌توان به فرآیندی که در ادامه می‌آید خلاصه کرد. روندی که همه موارد مورد نیاز آن در پلتفرم POAP به آدرس POAP.xyz در دسترس است و همه آیتم‌های مورد نیاز برای ضرب یا ساخت و صدور NFTهای آن در این بخش وجود دارد.

برگزارکنندگان رویداد، NFTهای اثبات حضور خود را با استفاده از قرارداد هوشمند رسمی POAP می‌سازند. هر NFT پوآپ  باید شامل زمان یا تاریخ مربوطه و تصویر مرتبط با آن باشد.

پس از ایجاد آنها، سازمان دهندگان کدهای QR را در رویداد خود قرار می‌دهند یا لینک دانلود را به ایمیل شرکت کنندگان ارسال می‌کنند. شرکت‌کنندگان سپس کد QR را اسکن می‌کنند تا POAP را در کیف پول اتریوم خود دانلود کنند.

از طرف دیگر، شرکت‌کنندگان می‌توانند کیف پول اتریوم خود را با رویداد لینک یا آن را در کیف پول ثبت‌ کنند و سپس سازمان‌دهندگان پروتکل اثبات حضور این NFTها را مستقیما در این کیف پول‌ها توزیع می‌کنند.

چگونه یک POAP را مشاهده کنیم؟

می‌توانید مجموعه‌های مربوط به الگوریتم اثبات حضور یا POAP خود را دقیقا مانند دیگر NFT‌های ذخیره‌شده در کیف پول اتریوم مشاهده کنید. البته طرح‌بندی و چیدمان گالری با برنامه Popscan و در بازارهای NFT که از آن پشتیبانی می‌کنند مانند اوپن‌سی امکان‌پذیر است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید شیبا در صرافی ارزدیجیتال

چرا باید POAP بگیرم؟

بارزترین مزیت استفاده از الگوریتم اثبات حضور (POAP) تایید حضور شما در یک رویداد یا به رسمیت شناختن دستاوردها است. یک مجموعه POAP را می‌توان به شکل یک گالری NFT نمایش داد، تجربیات را یادآوری کرد و حتی به عنوان راهی برای یادبود و مشاهده خاطرات شاد از آن استفاده کرد. اینکه بتوانید مشارکت خود را به صورت بصری نشان دهید، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود!

اما مزایای دیگری نیز وجود دارد که بعدا آشکار می‌شوند، زیرا سازمان‌ها همچنین از الگوریتم اثبات حضور برای توزیع پاداش‌ها در آینده، به عنوان راهی برای ادامه قدردانی و شناخت اعضای مهم جامعه خود استفاده می‌کنند.

برخی از مشتریان شرکت‌های رمزنگاری صرفا به دلیل نگهداری POAP از ایردراپ توکن‌های جدید در حساب‌های خود سود می‌برند، در حالی که سایر شرکت‌ها پاداش‌های بزرگ‌تری را متناسب با تعداد یا نوع POAP‌های نگهداری شده ارائه می‌کنند.

برای مثال، وب‌سایت آموزشی لرن کریپتو (Learn Crypto) در حال برنامه‌ریزی یک ایردراپ Learn Crypto  اثبات حضور برای کاربران اولیه در سرور دیسکورد خود است تا محتوا و ویژگی های خاصی را در اختیار دارندگان توکن POAP قرار دهد.

آینده پروتکل اثبات حضور چگونه است؟

از منظر فنی، POAP روشی کارآمدتر برای ایمن‌سازی و محافظت از رکوردهای دیجیتالی نسبت به اثبات کار است. این الگوریتم به منابع بسیار کمتری نیاز دارد و برای دستگاه‌های شخصی مانند گوشی‌های هوشمندی که حافظه و قدرت محاسباتی محدودی دارند، مناسب‌تر است.

علیرغم استفاده از الگوریتم اثبات حضور در حدود سه سال اخیر، این ابزار هنوز نسبتا جدید به شمار می‌آید و بیشتر پتانسیل‌های آن هنوز به طور کامل شناخته نشده یا مورد استفاده قرار نگرفته‌است. یکی از پذیرندگان اولیه الگوریتم اثبات حضور و توکن آن ویتالیک بوترین، بنیانگذاران اتریوم است که در حال حاضر نشان‌های پوآپ زیادی دارد.

از همه چیز که بگذریم، پوآپ‌ها دست‌کم، اکتشاف جالبی بود که نشان می‌داد NFTها می‌توانند فراتر از کاربردهای رایجی که دارند، استفاده شوند. اثبات حضور، اثبات کرد که می‌تواند به بخش مهمی از زیرساخت‌های امنیتی و ثبت سوابق مدرن اینترنت تبدیل شوند.

سوالات متداول

  • الگوریتم اثبات حضور چیست؟

    الگوریتم اثبات حضور راهی برای اثبات حضور یک فرد خاص در رویداد یا توزیع جوایز بین شرکت‌کنندگان است.

  • الگوریتم اثبات حضور نخستین بار کجا استفاده شد؟

    نخستین بار در رویداد اتر دنور از الگوریتم اثبات حضور استفاده شد.

  • موارد کاربرد توکن‌های الگوریتم اثبات حضور چیست؟

    پوآپ‌ها می‌توانند به عنوان هدیه‌ای از سوی صادرکنندگان به مجموعه‌داران ارائه شوند تا به این طریق مورد قدردانی قرار گیرد. این مشارکت می‌تواند در قالب زمان صرف شده، انرژی گذاشته شده یا حتی فقط توجه و حمایت باشد، همه این تعاملات اجتماعی به سلامت بلندمدت یک جامعه کمک می‌کند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا