آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

میم کوین چیست؟ تفاوت میم کوین و ارز دیجیتال به زبان ساده

اولین سوال تازه‌واردان کریپتو این است که «میم کوین چیست؟» همانطور که از نام این نوع ارز دیجیتال مشخص است، میم کوین‌ها نوعی از رمزارزها هستند که به طور کلی کاربرد خاصی ندارند و بیشتر متکی بر جامعه دارندگان و حامیان خود عمل می‌کنند. میم کوین‌ها در ابتدا با دوج کوین بر سر زبان‌ها افتادند و در ادامه، سایر آن‌ها مانند شیبا اینو، پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشتند. در حال حاضر تعداد زیادی میم کوین در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که طرفداران زیادی داشته و بعضا در دسته برترین ارزهای دیجیتال قرار دارند. 

به همین منظور، در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به سوال «میم کوین چیست» پاسخ داده و سپس به تفاوت میم کوین و ارز دیجیتال پرداخته‌ایم.

پادکست میم کوین چیست

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها به عنوان شوخی و تمسخر برای ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین خلق شدند. برخلاف اینکه هیچکدام از آن‌ها به عنوان یک توکن یا ارز دیجیتال، کاربرد خاصی ندارند؛ اما بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند ارزش قابل توجهی را در کنار میلیاردها دلار ارزش بازار بدست آورند. به همین دلیل در حال حاضر، بسیاری از این کوین‌ها مورد توجه اشخاص مشهور قرار گرفته‌اند؛ به طوری که اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های زیادی در این کوین‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده‌اند. 

تمام شهرت میم‌کوین‌ها بر پایه شایعات و اخباری است که توسط جامعه آن‌ها در فضای کریپتو همه‌گیر می‌شود. به طور کلی، افرادی که در این کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال تبدیل شدن به بخشی از جامعه آن‌ها هستند و می‌خواهند در این فضای سرمایه‌گذاری، اندکی سرگرمی داشته باشند؛ زیرا به طور عمده سرمایه‌گذاری در رمزارزی که هیچ پشتوانه و کاربردی ندارد، ریسک بالایی محسوب می‌شود. 

به گفته برایان هرناندز، هم‌بنیان‌گذار پلتفرم معامله و سرمایه‌گذاری Structure، میم‌ کوین‌ها مانند ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت‌ کوین و اتریوم، طراحی و ساخته می‌شوند؛ اما تفاوت اساسی آن‌ها، این است که حیات این کوین‌ها وابسته به یک ایده بامزه یا شرایطی فراگیر است. همچنین، ارزش این نوع از رمز‌ارزها به شدت به میزان محبوبیت ایده آن‌ها در میان مردم و جامعه کریپتویی دارد. 

میم کوین چیست؟

معرفی اولین میم کوین در بازار ارزهای دیجیتال

در سال ۲۰۱۳، اولین میم کوین پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت و راه را برای سایر دوستان خود باز کرد. بیلی مارکوس، خالق دوج کوین با الهام گرفتن از سگ «شیبا اینو» این رمز‌ارز را وارد بازار کرد. به گفته خود او، کلمه “DOGE” از کلمه “DOG” الهام گرفته شده و یک حرف “e” به انتهای آن برای تمسخر هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال، اضافه شده است تا نشان دهد این ایده تا چه حد می‌تواند بی‌پایه و اساس باشد. 

مطالعه بیشتر: معرفی میم کوین های آینده دار؛ چگونه می‌توان بهترین میم کوین ها را شناخت؟

طبق گفته خالقان دوج کوین، هدف از خلق آن در ابتدا، ایجاد جوکی برای تمسخر و شوخی با بیت کوین بوده است؛ زیرا بسیاری از افراد چشم بسته در آن سال‌ها به خرید بیت کوین می‌پرداختند؛ اما در ادامه جامعه قوی دوج کوین، این کوین را به بحث داغ محفل‌های کریپتویی تبدیل کرد که در نتیجه سبب هجوم تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌کار به سمت دوج‌ کوین شد. 

برای مثال در سال ۲۰۱۴، تیم بابسلد یا سورتمه‌سُری جامائیکا به مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۴ روسیه راه پیدا کرد؛ اما توان مالی لازم برای حضور در این مسابقات را نداشت؛ اما جامعه دوج کوین با جمع‌آوری مبلغی معادل ۳۰ هزار دلار، شرایط سفر و حضور این تیم را در المپیک زمستانی روسیه فراهم کرد.

این فعالیت خیرخواهانه دوج کوین در سراسر شبکه‌های اجتماعی، سروصدای زیادی به‌پا کرد که موجب حضور سرمایه‌گذاران بیشتر در پروژه این کوین شد. اما انفجار قیمتی دوج کوین زمانی رخ داد که افراد مشهور شروع به خرید و صحبت در رابطه با این میم کوین کردند؛ شاید همه بدانند که در صدر این افراد، میلیاردر آمریکایی و مالک تسلا یعنی ایلان ماسک قرار دارد.

ایلان ماسک، مالک تسلا و میلیاردر آمریکایی که از فعالان و طرفداران پروپاقرص ارزهای دیجیتال است، بارها در شبکه‌های اجتماعی خود اقدام به معرفی و تبلیغ دوج کوین کرده. او حتی یکبار در برنامه “Saturday Night Live” حضور به عمل آورد و خود را «پدر دوج کوین» معرفی کرد. 

اولین میم کوین چیست؟

در همان ابتدای فعالیت‌های گسترده ایلان ماسک با تمرکز بر دوج کوین، افراد زیادی اقدام به خرید دوج کوین کردند و در نهایت، ارزش بازار این رمزارز به ۸۸ میلیارد دلار رسید. ولی پس از افت شدید بازار کریپتو در دو سال اخیر و کمرنگ شدن حضور افراد مشهور در این عرصه، بسیاری از این کوین‌ها به طور گسترده ارزش خود را از دست دادند و فاصله زیادی با سقف‌های تاریخی خود گرفتند.

میم کوین های مشهور در دنیای رمز ارزها

همچنان دوج کوین به عنوان عضو الهام‌بخش سایر کوین‌های هم رده خود شناخته می‌شود. بیش از ۲۰۰ میم کوین دیگر پس از عرضه دوج کوین وارد فضای ارزهای دیجیتال شده‌اند. مشهور‌ترین آن‌ها، «شیبا اینو» است که خود را در ابتدا به عنوان قاتل دوج کوین معرفی کرد. 

این میم کوین حتی از تصویر و نام سگ موجود در نماد دوج کوین نیز استفاده کرد تا اصالت خود را به رخ دوج کوین بکشد. شیبا اینو توانست در همان ابتدا توجه بسیاری را جلب کند. همین موضوع باعث شد که بسیاری اقدام به خرید شیبا اینو کنند. این میم کوین پر حاشیه نیز موفق شد با همین جامعه قوی، ارزش بازار خود را به ۴۱ میلیارد دلار در اکتبر ۲۰۲۱ برساند.

تعداد زیادی از میم کوین‌ها به امید تبدیل شدن به دوج کوین و شیبا اینویی دیگر، وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند؛ اما در ادامه با توجه به افتی که در یکی دو سال اخیر برای بازار کریپتوکارنسی رخ داده است، قیمت آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و برخی از آن‌ها حتی از بین رفته‌اند. 

مطالعه بیشتر: دوج کوین یا شیبا؟ سرمایه‌ گذاری در کدام میم کوین آینده بهتری دارد؟

در حال حاضر، قیمت دوج کوین و شیبا اینو در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰ و ۶۴ درصد کاهش داشته‌ است؛ در حالی که تعداد زیادی از میم کوین‌ها به صفر رسیده‌ و کاملا از چرخه خارج شده‌اند!

تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین چیست؟ 

تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین چیست؟ 

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره شد، میم کوین‌ها به طور کلی پشتوانه خاصی ندارند و بیشتر وابسته به جامعه و ایده بامزه خود هستند. این دسته از رمز‌ارزها از ریسک بالایی برخوردار بوده و در هیچ پلتفرم یا فضایی، کاربرد خاصی ندارند. ارزش این کوین‌ها وابسته به میزان محبوبیتی است که بتوانند در جامعه کریپتویی کسب کنند. 

اما ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین و اتریوم، ذات کاملا متفاوتی دارند. به طور کلی، ارزش یک ارز دیجیتال براساس کاربرد و قابلیت‌های نوینی که به صنعت بلاکچین و سیستم مالی غیرمتمرکز اضافه می‌کند، تعیین می‌شود. برای مثال، قیمت اتریوم، در چند ماه اخیر، تحت تاثیر بروزرسانی شبکه آن بوده است؛ زیرا اتریوم هزینه تراکنش بالایی داشت که به شدت مورد انتقاد فعالان کریپتوکارنسی قرار گرفته بود. اما اتریوم سعی کرد با انجام یک به‌روزرسانی، این مشکل را برطرف کند.

اما این موضوع برای میم کوین‌ها کاملا متفاوت است؛ آن‌ها عمدتا بسیار ساده ساخته می‌شوند و به جز کسب محبوبیت به دنبال کاربرد دیگری نیستند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در آن‌ها «سرمایه‌گذاری با ریسک بالا» تلقی می‌شود.

به همین دلیل، تفاوت اصلی میم کوین‌ها و ارزهای دیجیتال در کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها است که به طور کلی میم کوین‌ها فاقد هرگونه کاربرد یا قابلیت متمایز‌کننده هستند.

بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در میم کوین چیست؟

نمی‌توان به صراحت گفت که بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در میم کوین چیست؛ به طور کلی سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها پرخطر است؛ زیرا این رمزارزها پشتوانه خاصی نداشته و ممکن است همانطور که در لحظه، انفجار صعودی دارند، در همان لحظه نیز به شدت نزول کنند و کل سرمایه فرد را از بین ببرند. به همین دلیل، پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها برای بسیاری از افراد دشوار به نظر می‌رسد.

آیا باید در میم کوین ها سرمایه‌گذاری کرد؟

همانطور که گفته شد، میم کوین‌ها به دلیل نداشتن پشتوانه، سرمایه‌گذاری پرخطری تلقی می‌شوند. برای مثال در حال حاضر، دوج کوین ۹۱ درصد و شیبا اینو ۸۴ درصد با اوج تاریخی قیمت خود فاصله دارند؛ در حالی که دوج کوین ارزش بازار ۸.۷ میلیارد و شیبا اینو ۶.۵ میلیارد دلاری دارد.

همچنین برخلاف بیت کوین که عرضه محدود ۲۱ میلیون عددی دارد، اکثر میم کوین‌ها با عرضه نامحدود خود، صعود قیمت را اغلب سخت و غیرممکن کرده‌اند.

سوالات پرتکرار شما درباره میم کوین ها

میم کوین چیست؟

میم کوین نوعی رمزارز است که برای شوخی با ارزهای دیجیتال و تکیه بر طرفداران خود خلق می‌شود.

آیا سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها عقلانی است؟

میم کوین‌ها به دلیل نداشتن پشتوانه معتبر، به عنوان روشی خطرناک برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند. هنگام سرمایه‌گذاری در این دسته از دارایی‌ها ، حتما اصول مدیریت ریسک را رعایت کنید.

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا