آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

پاداش بلاک چیست و چه نقشی در عملکرد بلاکچین دارد؟

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال جهت تأیید تراکنش‌ها و برقراری امنیت از شبکه بلاکچین استفاده می‌کنند. در شبکه بلاکچین، وجود اشخاصی برای اعتبارسنجی و ساختن بلاک‌های تراکنش الزامی است. در شبکه‌های مبتنی بر استخراج مانند بیت‌کوین، ماینرها امنیت شبکه را از طریق سخت‌افزارهای کامپیوتری خود تأمین می‌کنند. اما در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام مثل تزوس، افراد با اختصاص رمزارزهای خود به شبکه، در ساخت بلاک و حفظ امنیت شبکه مشارکت می‌کنند. برای ترغیب افراد جهت مشارکت در فرآیند استخراج و سهام گذاری لازم است برای آن‌ها پاداشی در نظر گرفته شود که به آن، پاداش بلاک گفته می‌شود. حال این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که پاداش بلاک چیست و چه نقشی در بهبود عملکرد شبکه بلاکچین دارد؟

ما در این مقاله از صرافی او ام پی فینکس قصد داریم با ارائه مطالبی پیرامون موضوع پاداش بلاک، از اهمیت و جایگاه آن در شبکه بلاکچین ‌گفت‌وگو کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

پاداش بلاک(Block Reward) چیست؟

در شبکه ارزهای دیجیتال، اثبات کار یا ماینینگ نوعی سازوکار امنیتی است که به منظور جلوگیری از حملات سایبری در شبکه انجام می‌شود. براساس این مکانیزم، هر فردی که به‌عنوان ماینر قصد فعالیت در شبکه را دارد، باید قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه قرار دهد و به کمک این قدرت پردازش برای حل یک معادله ریاضی تلاش نماید. با توجه به این مسئله اگر فردی قصد حمله به شبکه بلاکچین را داشته باشد، لازم است قدرت پردازش بیش‌تری نسبت به سایر ماینرها داشته باشد. این موضوع به دلیل تعداد بالای ماینرها بسیار دشوار است و هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.

از مکانیزم نام‌برده شده در بلاکچین بیشتر ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، مونرو و… استفاده شده است. به‌طور مثال قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین چیزی حدود ۱۲۵ تراهش بر ثانیه است. یعنی اگر فردی قصد حمله به شبکه بیت‌کوین را داشته باشد، لازم است حداقل ۶۳ میلیون تراهش قدرت پردازش فراهم کند؛ فراهم کردن این میزان برای یک فرد تقریباً غیرممکن است.

پاداش بلاک چیست

دلیل اهمیت پاداش بلاک چیست؟

  • ترغیب ماینرها: افزایش تعداد استخراج‌کنندگان رمزارزها، سختی شبکه را بیشتر کرده و روزبه‌روز بر هزینه استخراج ارزهای دیجیتال می‌افزاید. این موضوع سبب رغبت بیشتر کاربران به دریافت پاداش بلاک شده و باعث می‌شود که شبکه همواره فعال باقی بماند.
  • حفظ امنیت شبکه: افزایش تعداد ماینرها باعث افزایش توان استخراج شبکه می‌شود. درواقع افزایش ماینرها در شبکه، قدرت پردازش شبکه را افزایش می‌دهد. در نتیجه امکان دسترسی به شبکه را برای هکرها محدودتر می‌کند و این موضوع سبب حفظ امنیت شبکه خواهد شد.
  • استفاده از تمام کوین‌های قابل استخراج: به‌کارگیری تمامی ارزهای استخراج شده، یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت داشتن پاداش بلاک است.

پاداش بلاک در ارزهای دیجیتال اثبات سهام

 اگرچه مکانیزم اثبات کار دارای مزیت‌های بسیاری است اما عاری از مشکل نیست. یکی از راه‌حل‌های جایگزین جهت حفظ امنیت شبکه‌های بلاکچینی به‌ جای ماینینگ، استفاده از پروتکل اثبات سهام است. براساس این مکانیزم، افرادی که مشارکت دارند می‌توانند به‌ جای هزینه کردن برای خرید دستگاه‌های استخراج، دارایی‌های خود را در اختیار شبکه قرار دهند تا شبکه به آن‌ها این فرصت را بدهد تا در بازه‌های زمانی مشخص به صورت تصادفی بلاک بعدی را اعتبارسنجی کنند.

بدون شک هرچه تعداد ارزهای اختصاص یافته از سوی یک کاربر به شبکه بیشتر باشد، پاداش او نیز بیشتر خواهد بود. برای هک کردن شبکه‌های مبتنی بر سهام لازم است مهاجم بیش از پنجاه درصد واحد‌های یک ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشد؛ براساس توزیع ثروت و عدم عرضه کافی، دسترسی به این حجم از سرمایه ممکن نیست.

حال فرض کنید که شخصی چنین سرمایه‌ای را در اختیار داشته باشد، بدون شک پس از حمله به شبکه، ارزش این سرمایه به شدت سقوط خواهد کرد. بنابراین در این مکانیزم، صلاحیت اعتبارسنج‌ها با توجه به مقدار کوین‌های سرمایه‌گذاری شده از سمت آن‌ها تعیین می‌شود.

پاداش بلاک در ارزهای دیجیتال اثبات سهام

پاداش بلاک در شبکه بیت کوین

مقدار بیت‌کوینی که با ساخت هر بلاک تولید و به ماینر اختصاص داده می‌شود، پاداش بلاک در شبکه بیت‌کوین است. هم‌اکنون پاداش هر بلاک ۶/۲۵ واحد بیت‌کوین است که پس از گذشت هر چهار سال، طی رویدادی با عنوان هاوینگ نصف می‌شود. تأیید و اضافه کردن بلاک ها به زنجیره، نیازمند توان محاسباتی بسیار بالایی است و ماینرها برای تأمین این توان محاسباتی، هزینه زیادی صرف می‌کنند. به این ترتیب، شبکه بلاکچین به ماینرها برای پوشش این هزینه‌ها، پاداش می‌دهد.

براساس پروتکل بیت‌کوین، هر ماینر پس از ایجاد یک بلاک معتبر، از سوی شبکه بلاکچین پاداش دریافت می‌کند. این پاداش در ازای هزینه مصرفی در استخراج بلاک، به ماینر داده می‌شود. بنابراین علاوه بر کارمزد هر تراکنش، ماینر بیت‌کوین‌های جدیدی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند.

نحوه دریافت پاداش بلاک در شبکه بیت کوین به این صورت است که پس از شکل‌گیری یک درخواست جهت انجام تراکنش بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال، این تراکنش به شبکه غیرمتمرکز بیت کوین فرستاده می‌شود. پس از آن ماینرها برای تأیید این تراکنش، افزودن بلاک و گرفتن پاداش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

پاداش بلاک در شبکه بیت کوین

مزیت پاداش بلاک چیست؟

پاداش بلاک دارای دو مزیت مهم در شبکه بیت کوین است. مزیت اول این است که پاداش بلاک انگیزه کافی به ماینرها می‌دهد و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا امنیت شبکه را تأمین نمایند. دومین مزیت پاداش بلاک، در چرخه قرار گرفتن بیت‌کوین‌های جدید است. درواقع براساس فرایند پاداش‌دهی در طول زمان می‌توان تمامی بیت‌کوین‌ها را وارد چرخه بازار کرد.

ماینرها برای کسب پاداش بلاک باید تراکنش‌های دارای اعتبار را در بلاک‌هایی با حجم یک مگابایت قرار دهند. در چنین حالتی رقابت میان ماینرها آغاز می‌شود و آن‌ها باید جواب یک معادله ریاضی را به دست آورند. برای پیدا کردن جواب معادله باید از روش حدس اعداد استفاده کرد. هر ماینری که موفق به پیدا کردن جواب معادله شود، پاداش بلاک را دریافت می‌کند.

استخر استخراج چیست؟

با گسترش شبکه ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین، امکان استخراج بیت‌کوین برای ۹۰ درصد از ماینرها تقریبا غیرممکن است. علت این موضوع این است که تعداد ماینرها در دنیای رمزارزها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به همین دلیل بیشتر ماینرها برای استخراج به‌صرفه ارزهای دیجیتال به استخر استخراج متصل می‌شوند.

استخر استخراج محلی مجازی برای به اشتراک گذاشتن قدرت پردازش ماینرها است که در آن همه با هم برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. پس از دریافت پاداش بلاک، هر ماینر به میزان قدرت پردازش خود سود می‌برد. به عبارتی دیگر، دریافت پاداش بلاک برای هر ماینر به تنهایی امکان‌پذیر نیست؛ بنابر‌این ماینرها قدرت پردازش خود را در استخر استخراج به اشتراک می‌گذارند و استخر استخراج به نمایندگی از تمامی ماینرها برای دریافت پاداش بلاک تلاش می‌کند. امکان کسب درآمد دائمی برای ماینرها را می‌توان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استخر استخراج دانست.

استخر استخراج

پاداش بلاک در ارزهای دیجیتال

طرفداران ارز دیجیتال مونرو معتقدند که بیت کوین و اتریوم برای فعالیت ماینرها انگیزه کافی ایجاد نمی­‌کنند. درواقع معتقدند که کارمزد دریافتی از تراکنش­های کاربران به اندازه میزانی نیست که برای پاداش استخراج تعریف شده است.

همان­طور که می‌دانید پاداش استخراج شبکه بیت کوین در از سال ۲۰۲۰ نصف شده است. مونرو نیز پاداش مربوط به استخراج را کاهش داده است اما بلاک مونرو از سال ۲۰۲۲ برای ماینرهای وفادار خود پاداش جدیدی را در نظر گرفته است که علاوه بر جبران هزینه‌­ها، انگیزه خوبی به کاربران می‌­دهد. با این حال باید گفت: پاداش استخراج ارزهای دیجیتال با یکدیگر متفاوت است و هر ارز براساس شرایط مشخصی به ماینرهای خود پاداش می‌­دهد.

 با توجه به نرخ لحظه‌­ای ارزهای دیجیتال، تفاوت­‌های مشخصی برای دریافت پاداش­‌ها وجود دارد. مثلا در شبکه بیت کوین تمام نودها یکی هستند و حق یکسانی در دریافت پاداش بلاک دارند؛ در حالی که در شبکه دش، برخی از نودها اختیارات ویژه‌­ای دارند و هر فرد می‌­تواند با ۱۰۰۰ کوین دش، یک مسترنود تشکیل دهد. این مسترنود قابلیت ارسال خصوصی و آنی را دارد و می‌تواند به ازای انجام این کار ۴۵ درصد پاداش دش دریافت نماید.

تفاوت میان کارمزد و پاداش در استخراج ارزهای دیجیتال

دریافت ماینرها از شبکه ارزهای دیجیتال تنها به پاداش بلاک محدود نمی‌شود؛ بلکه ماینرها علاوه بر پاداش ایجاد بلاک‌های جدید، کارمزد مربوط به تراکنش را نیز از طرفین معامله دریافت می‌کنند.  به‌طور مثال اگر شما اقدام به انتقال مقداری بیت‌کوین از صرافی به کیف پول خود نمایید، خواهید دید که مبلغ دریافتی از مقدار بیت کوین خارج شده از صرافی کمتر است. اختلاف این دو مقدار همان کارمزد مربوط به تراکنش است که به ماینرها تعلق می‌گیرد.

برخلاف پاداش بلاک که مقدار ثابتی است و از طرف پروتکل بیت‌کوین تعیین می‌شود، کارمزد هر تراکنش‌ متغیر است و به شلوغی شبکه و سرعت تراکنش بستگی دارد. این مسئله به‌عنوان اصلی‌ترین تفاوت میان کارمزد و پاداش در استخراج ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال برای تأیید تراکنش و برقراری امنیت شبکه به هیچ نهاد و یا سازمانی وابسته نیستند و تنها به ماینرها و اعتبارسنج های بلاکچین متکی هستند. برای ترغیب افراد به انجام این اعتبارسنجی، پاداشی در نظر گرفته می‌شود که پاداش بلاک نام دارد. برای دریافت پاداش بلاک شرایطی لازم است که اصلی‌ترین آن، قدرت پردازش ماینرها است.

در حال حاضر تعداد ماینرهای موجود در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است و همین موضوع سبب دشواری رقابت میان ماینرها شده است. البته استفاده از استخر استخراج امکان کسب درآمد همیشگی ماینرها را تا حدودی فراهم کرده است.

در این مقاله متوجه شدید که پاداش بلاک چیست و چه اهمیتی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایر مقالات موجود در وب‌سایت مراجعه نمایید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا