تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

علت ریزش بیت کوین چیست؟ تحلیل و بررسی علت ریزش قیمت بیت کوین

علت ریزش بیت کوین را می‌توان در ترکیبی از عوامل کوتاه مدت و بلند مدت موثر بر بازار ارزهای دیجیتال جستجو کرد. از جمله عوامل کلان اقتصادی می‌توان به افزایش انتظارات تورمی و پایان یافتن اثرات اقتصادی دوران همه گیری بر بازارها اشاره کرد. علاوه بر این، واکنش بازار به رویدادهایی مانند فروپاشی FTX، چهارمین صرافی بزرگ رمز ارز در جهان و رکود اقتصاد جهانی نیز می‌تواند به روند نزولی بیت کوین کمک کند.


حامیان ارزهای دیجیتال در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ مملو از خوش‌بینی برای این صنعت بودند. ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد چشم‌گیر در بخش NFT ها بودند و سرمایه‌گذاران با دوستان خود به بحث و مقایسه ویژگی‌های بیت کوین و اتریوم می‌پرداختند.


اما بیت کوین که به نوعی رهبر بازار و دیگر ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌آید، در سال ۲۰۲۲ یک روند نزولی را آغاز کرد. بازگشت به اوج قیمتی برای این رمزارز غیرممکن و سال ۲۰۲۲ به یک «زمستان ارز دیجیتال» تبدیل شد. علت ریزش بیت کوین و آغازگر این زمستان، سقوط اکوسیستم ترا و استیبل کوین الگوریتمی آن یعنی ترا یو اس دی (TerraUSD / UST) بود و در پی آن، نهاد بزرگی همچون تری اَروز کپیتال (Three Arrows Capital)، وُیِجر دیجیتال (Voyager Digital)، سلسیوس نتورک (Celsius Network)، اف تی اکس (FTX) و بلاک‌فای (BlockFi) مانند یک دومینو دچار فروپاشی شدند.


اکنون تحلیل و بررسی علت ریزش بیت کوین برای هولدرهای این رمزارز و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مسئله‌ای حائز اهمیت شده است. آیا باید از بازار خارج شد و یا امیدوار به بازگشت زودهنگام قیمت بیت کوین ماند؟ در این مقاله از بلاگ صرافی او ام پی فینکس قصد داریم علت ریزش قیمت بیت کوین، اتفاقات مربوط به آن و تحلیل و پیشبینی ریزش بیت کوین در ۲۰۲۳ را برای شما توضیح دهیم.

پادکست علت ریزش بیت کوین

علت ریزش بیت کوین در ۲۰۲۲ و شرح وقایع

علت ریزش بیت کوین 03

شرایط در سال ۲۰۲۲ شاید برای بیت کوین و به‌طور کل بازار ارزهای دیجیتال نامطلوب بود، اما حداقل در ابتدای این سال اتفاقات مثبتی را نیز شاهد بودیم. سوپر بول (Super Bowl) که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزش در ایالات متحده است، سر تا سر از تبلیغات افراد مشهور از کمپانی‌های ارز دیجیتال نظیر کوین‌بیس (Coinbase)، کریپتو دات‌کام (Crypto.com) و اف تی اکس (FTX) پر شده بود.

همچنین همایش‌ها و کنفرانس‌های زیادی در دنیا و به‌ویژه در باهاما و میامی با محوریت آینده بیت کوین برگزار شد. این صنعت در واشنگتن حامیان سیاسی زیادی پیدا کرد و اعضای پارلمان‌ها صحبت از تاثیرات آن بر دنیا می‌کردند.


اما با این همه، قیمت ارزهای دیجیتال همچنان به کاهش خود ادامه می‌دادند و مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) کل بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ کاهشی ۶۰ درصدی به ارزش ۲ تریلیون دلار را تجربه کرد. شایان ذکر است یکی از بنیادی‌ترین اصول در فناوری رمزارزها و بلاک چین مسئله تمرکززدایی (Decentralization) است؛ به این معنی که هیچ نهادی قدرت کنترل و یا بر هم زدن ثبات سیستم را ندارد. اما این مسئله در سال ۲۰۲۲ بارها و بارها نقض شد و حتی پرچم‌داران این صنعت شاهد متمرکز شدن در سطوحی قابل توجه بودند.

مطالب بیشتر: بلاکچین چیست؟

شاید بتوان گفت علت اصلی ریزش بیت کوین در سال ۲۰۲۲، اکوسیستم ترا و دو توکن بومی این شبکه بود. این توکن‌ها لونا (LUNA) و استیبل کوین UST بودند که این استیبل کوین الگوریتمی، ارزش ثابت یک دلاری خود را از طریق میزان خرید و فروش و گردش لونا در بازار حفظ می‌کرد. در ماه می (اردیبهشت ماه) بود که قیمت UST شروع به کاهش کرد که در نهایت منجر به صفر شدن قیمت هر دو توکن‌های شبکه ترا شد.

موج‌های به‌وجود آمده از سقوط این اکوسیستم بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفت و در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو شاهد فروپاشی کمپانی‌های سرمایه‌گذار در ترا بودیم که صرفاً توکن‌های لونا و UST را خریداری کرده بودند.


گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها با ریاست مایکل نووُگراتز در این بین بود که طی سه ماه ۵۵۵ میلیون دلار را از دست داد و در ادامه با ورشکستگی صرافی FTX متحمل ۷۷ میلیون دلار ضرر شد.


صرافی بایننس (Binance) که سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلاری در ترا انجام داده بود، شاهد رشد خیره‌کننده‌ای به میزان ۱.۶ میلیارد دلار بود که پس از فروپاشی ترا، ارزش سرمایه بایننس به کوچکی ۲,۴۰۰ دلار رسید.


در این بحبوحه، پل شبکه رونین (Ronin) که بلاک چین بازی درآمدزا (P2E) اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) بود دچار حملات سایبری شد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه از شبکه به سرقت رفت. در ادامه صرافی بایننس با ۱۵۰ میلیون دلار به کمک این شبکه و خالق بازی، کمپانی اسکای مِیویس (Sky Mavis)، آمد.

مطالب بیشتر: کسب درآمد از بازی اکسی اینفینیتی

مدیران اجرایی بنیاد لونا (Luna Foundation Guard / LFG) و کمپانی معاملاتی جامپ (Jump) که یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران ترا بود، در صدد تشکیل یک گروه برای نجات این اکوسیسم آمدند و با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری سعی در بازیابی قیمت توکن UST داشتند.


پلتفرم وام‌دهی هودل‌نات (Hodlnaut) با ضرر ۱۹۰ میلیون دلاری عملیات برداشت را تعلیق و درخواست مجوز فعالیت خود در سنگاپور را لغو کرد. این کمپانی مجبور به تعدیل ۸۰ درصد از نیروی انسانی خود شد و همچنین در چند ماه بعد، از سقوط صرافی FTX متحمل ۱۸.۵ میلیون دلار خسارت شد.


صندوق سرمایه‌گذاری کریپتویی تری اروز کپیتال نیز در ماه ژوئن (خرداد) دچار بحران نقدینگی و توقف معاملات خود شد و پلتفرم وام‌دهی بلاک‌فای در راستای این بحران، ضرری به‌میزان ۸۰ میلیون دلار را تجربه کرد. بلاک‌فای ۴۰۰ میلیون دلار اعتبار از سوی FTX و همچنین یک بند خرید برای کمپانی خود دریافت کرد و در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ماه) در پی سقوط صرافی FTX، سعی در سازمان‌دهی مجدد پلتفرم و عدم فروش دارایی‌ها را داشت.


کمپانی وُیِجر بیش از ۶۶۰ میلیون دلار طی بحران تری اروز کپیتال خسارت دید و از شرکت آلامدا (Alameda)، زیرمجموعه اف تی اکس، ۴۸۵ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرد. کارگزاری ویجر پس از سقوط ترا اعلام ورشکستگی کرد و صرافی FTX طی مزایده‌ای دارایی‌های این کمپانی را با قیمت ۱.۴ میلیارد دلار خرید. اما صرافی FTX با فروپاشی خود منجر به ایجاد یک خلاء در این قرارداد شد و مزایده مذکور مجدداً شکل گرفت. ویجر در ادامه از خرید ۱ میلیارد دلاری دارایی‌های این کمپانی توسط بایننس جهت نجات از ورشکستگی خبر داد.


دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group / DCG)، شرکت مادر پلتفرم وام‌دهی جنسیس (Genesis)، در این تلاطم با ۱.۲ میلیارد دلار ضرر، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در کمپانی تری اروز کپیتال ظاهر شد. در ادامه این کمپانی شاهد استعفای مدیرعامل و کاهش ۲۰ درصدی نیروی کار خود بود. کمپانی DCG در ماه نوامبر (آبان ماه) و پس از سقوط صرافی FTX به جنسیس ۱۴۰ میلیون دلار در راستای خسارت ۱۷۵ میلیون دلاری کمپانی کمک کرد و اکنون، جنسیس فعالیت‌های وام‌دهی خود را تعلیق کرده و به‌دنبال ۱ میلیارد دلار سرمایه برای عدم ورشکستگی است.


پلتفرم وام‌دهی سلسیوس نیز در ماه ژوئن (خرداد ماه) و در پی بحران تری اروز کپیتال برداشت‌های خود را متوقف و یک ماه بعد با ۱.۲ میلیارد دلار ضرر، ورشکستگی کمپانی را اعلام کرد.


لازم به ذکر است پیش از ورشکستگی FTX و در ماه نوامبر (آبان ماه) بود که صرافی بایننس از طرح ۵۲۹ میلیون دلاری خود مبنی بر فروش توکن FTT، رمزارز بومی صرافی FTX، خبر داد. در این گزارش آمد که اکثر ترازنامه مالی آلامدا را توکن FTT تشکیل داده است. این اقدام بایننس منجر به کاهش قیمت توکن FTT و افزایش قابل توجه برداشت‌ها در صرافی FTX شد. در ادامه صرافی بایننس پیشنهاد خرید دارایی‌های FTX را عنوان کرد، اما پس از مدتی کوتاه از پیشنهاد خود منصرف شد.


چند روز پس از انتشار این اعلامیه از سوی بایننس و بحران در بازارهای ارز دیجیتال، صرافی FTX اعلام ورشکستگی کرد و بیش از ۱۳۰ کمپانی درگیر انحلال شدند. یک ماه بعد مدیر عامل صرافی FTX، سم بنکمن فراید (SBF)، به اتهام کلاهبرداری در باهاما بازداشت شد. سقوط این صرافی نیز بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مالی را دچار بحران کرد.


شاید بتوان گفت علت ریزش بیت کوین و مواردی که به‌طور واضح بازار رمزارزها را در سال ۲۰۲۲ تحت فشار قرار داد، رویدادهای فوق بودند؛ اما دلیل ریزش قیمت بیت کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال شرایط سخت اقتصادی در سطح کلان نیز بوده‌اند. در این باره می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • جنگ بین روسیه و اوکراین
  • تورم شدید در آمریکا و اروپا و سیاست‌های انقباضی دولت‌ها
  • عدم قطعیت در چشم‌اندازهای اقتصادی به‌دلیل تداوم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و دیگر کشورها
  • ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال در چین
  • سیستم مالیاتی جدید در کشور هند

به‌طورکل، علت اصلی ریزش بیت کوین مسائل ذکرشده بود که اتفاقات ناخوشایندی را به‌صورت پی در پی رقم زد و موجب فروش کلی از سوی سرمایه‌گذاران و ترس شدید در بازارهای مالی، به‌ویژه ارزهای دیجیتال شد.

پیشبینی ریزش بیت کوین در ۲۰۲۳

علت ریزش بیت کوین 04

نشریه CNBC طی یکی از آخرین گزارشات خود با افرادی مصاحبه کرد که درگذشته به پیش بینی قیمت بیت کوین برای پایان ۲۰۲۲ و سال ۲۰۲۳ پرداخته بودند و از آن‌ها علت ریزش بیت کوین و پیش‌بینی اشتباهشان را جویا شد.


تیم درِیپِر در یکی از کنفرانس‌های سال ۲۰۱۸ خود، قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ را ۲۵۰,۰۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بود. اکنون با گذشت ۴ سال این پیش‌بینی تحقق نیافته، اما دریپر همچنان به پیش‌بینی خود ایمان دارد و فقط آن را شش ماه به تعویق انداخته است.


آنتونی ترِنچِف، مدیر عامل پلتفرم وام‌دهی نِکسو (Nexo)، در ماه آوریل (فروردین ماه) پیش‌بینی کرد که طی ۱۲ ماه آینده قیمت بیت کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید. با این‌که هنوز نزدیک به ۳ ماه از پیش‌بینی وی باقی مانده، وی خاطر نشان کرد که بعید است به این زودی قیمت بیت کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد.


در ژانویه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) گوییدو بولِر، مدیر عامل سابق بانک سِبا (Seba) در سوییس، قیمت بیت کوین را بین ۵۰ تا ۷۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی و دلیل آن را ورود سرمایه‌گذاران سازمانی به این بازار اعلام کرد. اکنون وی دلیل پیش‌بینی اشتباه خود را جنگ بین روسیه و اوکراین، افزایش تورم و هزینه‌های نفت و انرژی، همبستگی بیت کوین با بازار سهام و تاثیر نرخ بهره بر آن‌ها عنوان کرد. البته او همچنان به پیش بینی ۷۵,۰۰۰ دلاری خود معتقد است و تنها مسئله موجود را گذر زمان می‌داند.


پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری کمپانی‌های بیت‌فینکس (Bitfinex) و تتر (Tether / USDT)، در ماه آوریل (فروردین ماه) از سقوط قیمت بیت کوین به زیر ۴۰,۰۰۰ دلار و بازگشت آن بالاتر از ۵۰,۰۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ گفت. بخش اول صحبت‌های وی درست بود، اما پیشبینی ریزش بیت کوین در ۲۰۲۳ را انتظار نداشت. آردوینو همچنان به پتانسیل فناوری بلاک چین و رمزارزها اعتقاد و باور دارد.


تحلیل‌گران دویچه بانک (Deutsche Bank) در ماه ژوئن (خرداد ماه) طی گزارشی از همبستگی بیت کوین با شاخص‌های اصلی بازار سهام صحبت کردند و پیش بینی آن‌ها از قیمت بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۲ در سطح ۲۷,۰۰۰ دلار بود. این تحلیل‌گران علت ریزش قیمت بیت کوین را نبود قانون‌گذاری، عدم شفافیت صحیح، سختی نقدشوندگی دارایی‌ها و نبود اطلاعات معتبر خواندند و سقوط صرافی FTX را مثالی برای اثبات این دیدگاه و حل‌نشدن مشکلات مذکور عنوان کردند.


نیکولای پِنیگیراوغلو، تحلیل‌گر جی پی مورگان (JP Morgan)، در ۹ نوامبر (۱۸ آبان) در راستای پیشبینی ریزش بیت کوین در ۲۰۲۳، قیمت این رمزارز را در هفته‌های پیش رو ۱۳,۰۰۰ دلار تخمین زد. وی دلیل پیش‌بینی خود را فروپاشی FTX و دوره جدیدی از کاهش قیمت‌ها در پی این اتفاق عنوان کرد.


مارک موبیوس، یکی از سرمایه‌گذاران کهنه‌کار در بازارهای مالی، سقوط قیمت بیت کوین را ابتدا تا ۲۰,۰۰۰ دلار و سپس ۱۰,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ پیش‌‌بینی کرده بود و اکنون ۱۰,۰۰۰ دلار را برای پیشبینی ریزش بیت کوین در ۲۰۲۳ اعلام کرده است.

سرمایه گذاران با ریزش قیمت بیت کوین چه کنند؟

علت ریزش بیت کوین 02

در راستای تحلیل علت ریزش بیت کوین، نشریه CNBC میزان کاهش قیمت برخی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را برآورد کرد:


• ترا: ۱۰۰%-
• سولانا: ۹۳%-
• کاردانو: ۸۰%-
• اتریوم: ۶۷%-
• بیت کوین: ۶۳%-
• دوج کوین: ۵۵%-


در این بین، بیت کوین بیشترین رمزارز خریداری‌شده توسط سرمایه‌گذاران و جایگزینی برای طلا بوده که نشان‌دهنده پتانسیل این دارایی در قالب یک پوشش در برابر تورم است. در همین راستا، بیت کوین تنها رمزارزی بوده که به‌عنوان یک روش پرداختی معتبر و قانونی در نقاط مختلف جهان پذیرفته شده است.


سرمایه‌گذاران بیت کوین به‌خوبی می‌دانند که ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند و قیمت آن‌ها ممکن است در ۲۴ ساعت تغییرات زیادی داشته باشند و در عین کاهش‌های شدید و ناگهانی، امکان افزایش قیمت آن‌ها نیز وجود دارد.


کارشناسان و تحلیل‌گران بازار با توجه به ماهیت پرنوسان بیت کوین، مطمئن هستند که قیمت این رمزارز در ماه‌ها و شاید سال‌های آتی مجدداً رشد خواهد کرد. حامیان بیت کوین شرایط فعلی را فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و پخش سبد سرمایه خود می‌بینند که درآینده برای آن‌ها سودهای هنگفتی به ارمغان خواهد آورد.

با این حال، چنانچه به فکر خرید بیت کوین و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستید، لازم است اصول زیر را جهت اتخاذ یک تصمیم آگاهانه رعایت کنید:

  • تمام سرمایه‌تان را وارد بازار نکنید و تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد از پول خود را به بیت کوین یا دیگر رمزارزها اختصاص دهید.
  • سرمایه‌ای را برای خرید ارز دیجیتال قرار دهید که از دست‌رفتن آن آسیب جدی به شما وارد نکند.
  • سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری به‌صورت بلندمدت (چندساله) انجام دهید.
  • از شرایط قیمتی و نوسانات موجود پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری اطلاعات کسب کنید.
  • تحقیقات خود را برای یافتن بهترین زمان برای خرید بیت کوین تکمیل کنید تا بیشترین سود را به‌دست آورید.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس سعی در تشریح اتفاقات سال میلادی گذشته و علت ریزش بیت کوین و بازار رمزارزها داشتیم. اگر در رابطه با موضوعات بالا سوال، انتقاد و یا پیشنهادی داشتید خواهشمندیم با ثبت نظر خود با ما در میان بگذارید.

سوالات شما در مورد علت ریزش بیت کوین

علت ریزش بیت کوین چیست؟

علت ریزش بیت کوین در سال ۲۰۲۲ را می‌توان به سقوط اکوسیستم ترا و دیگر کمپانی‌های بزرگ کریپتویی مانند FTX و تری اروز کپیتال، قانون‌گذاری‌ها و همچنین تورم شدید در دنیا نسبت داد.

آیا احتمال ریزش بیت کوین وجود دارد؟

با توجه به شرایط فعلی، به‌ویژه با تداوم سیاست‌های انقباضی در سراسر دنیا و ادامه پیامدهای منفی از سوی اتفاقاتی نظیر ورشکستگی FTX، احتمال کاهش‌ قیمت و یا روند خنثی وجود دارد.

ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد عوامل زیادی نظیر سخت‌گیری‌های قانونی و سیاست‌های پولی هستند که رشد قیمت بیت کوین را متوقف کرده‌اند و باید منتظر تغییر شرایط در سال ۲۰۲۳ ماند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا